آیا ارز دیجیتال yEarn توسط آندره کرونژ راه اندازی شده است؟

0

آیا ارز دیجیتال yEarn توسط آندره کرونژ راه اندازی شده است؟

یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین فناوری‌ها در صنعت کریپتوکارنسی، یرن فایننس است. این فناوری که یک ارز دیجیتال غیر متمرکز محسوب می‌شود، بر بستر دیفای کار کرده و مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. با توجه به کاربردهایی که دارد ممکن است در آینده شاهد یک انقلاب در زمینه ارزهای دیجیتال به واسطه این رمز ارز باشیم. اما یرن فایننس دقیقاً چیست؟ توسط چه کسی راه اندازی شده و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

یرن فایننس

یرن فایننس چیست؟

یرن فایننس (Yearn Finance) که به آن yEarn هم گفته می‌شود، نوعی ارز دیجیتال به‌شدت غیر متمرکز است که اوایل سال ۲۰۲۰ توسط آندره کرونژ (Andre Cronj) راه‌اندازی شد. yEarn یک پروتکل مبتنی بر اتریوم است که بر دسترسی کاربران خود به بالاترین بازده در سپرده‌های اتر، استیبل‌کوین و آلت‌کوین متمرکز است و در صرافی‌ها با نماد YFI نشان داده می‌شود.

اصلی‌ترین ویژگی که تیم سازنده در این فناوری به کار برده این است که کار با آن بسیار راحت بوده و حتی افراد تازه کار که به تازگی وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اند نیز می‌توانند با آن کار کنند. همچنین یرن فایننس پروتوکول‌هایی دارد که خرید و فروش رمز ارزها را تسهیل می‌کند. این اتفاق موجب می‌شود تا بازده معامله گران افزایش پیدا کند.

پروتکل‌های یرن فایننس

پروتکل‌هایی در یرن فایننس استفاده شده که امکان کسب سود حداکثری برای معامله گران را فراهم می‌کند و در عین حال محیط کاربری ساده‌ای نیز دارد. به نقل از وب‌سایت والکس این پروتکل‌ها عبارت‌اند از: Iborrow Finance، Ytrade Financ، Yearn Finance، Yliquidate Finance و Yswap Exchange.

نوسانات قیمتی یرن فایننس

نوسانات قیمتی یرن فایننس

از آنجایی که یرن فایننس جزو رمزارزهای اصلی نیست، وابستگی به رمزارزهای پایه ندارد. به همین دلیل با کاهش قیمت سایر ارزهای دیجیتال، قیمت یرن فایننس کاهش پیدا نمی‌کند. در واقع با معامله این ارز، خیالتان از بابت سود سپرده‌تان راحت خواهد بود. در حقیقت سرمایه گذاری روی رمزارزهای غیر اصلی، راه نجات معامله گران از ضررهای مالی سنگین است. بیشترین قیمت این ارز از زمان عرضه معادل ۴۳٫۸۷۳٫۸۲ دلار و کمترین قیمت آن ۷۳۹٫۴۴ دلار بوده است.

توکن YFI چیست؟

این توکن، توکن بومی پلتفرم Yearn است. از آنجایی در سال ۲۰۱۵ و در زمان عرضه، خالق این ارز هیچ توکنی را برای خود و شرکتش در نظر نگرفته بود، توجهات بسیار زیادی به سوی این ارز جلب شد. او همه توکن‌ها را بین افرادی که در بعضی از استخرهای نقدینگی بزرگ سپرده داشتند توزیع کرد. در ابتدا تعداد YFI های در گردش ۳۰ هزار عدد بود اما بعداً ۶۶۶۶ توکن دیگر هم به آن‌ها اضافه شد.

نحوه کارکرد یرن فایننس

امکان سرمایه‌گذاری در انواع ابزارهای سرمایه گذاری که به شکل الگوریتم مدیریت می‌شوند در پلتفرم یرن وجود دارد. در حال حاضر ۴ ابزار برای سرمایه گذاری در یرن فایننس وجود دارد:

  1. Vaults
  2. Earn
  3. Iron Bank
  4. Experimental

از بین تمام این‌ها، تنها محصولی که یرن فایننس از آن درآمدزایی می‌کند Vaults است. این Vaults ها دو نوع دارند Vault1 و Vault2. این دو مدل از نظر میزان کارمزد دریافتی با یکدیگر متفاوت هستند. Vault2 جدیدتر بوده و به جای کارمزد برداشت، هزینه مدیریت می‌گیرد. این Vault  ها استراتژی‌های گوناگونی برای به حداکثر رساندن سود کاربران در استخرهای خود لحاظ می‌کنند. البته کاربران هم می‌توانند در کنار استراتژی‌هایی که خود گروه یرن فایننس آن‌ها را توسعه داده‌اند، به ارائه استراتژی بپردازند.

تمایز یرن فاینانس با سایر رمزارزها

یرن فایننس مثل سایر پلتفرم‌های لندینگ کار می‌کند. اما اصلی‌ترین وجه تمایز آن این است که به جای قرض دادن استیبل کوین‌ها به هر پروتکلی، برای به حداکثر رساندن سود کاربران به طور خودکار توکن‌ها را به پروتکلی که بیشترین بازدهی را دارد تغییر می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در یرن فایننس

به‌طورکلی دو راه برای سرمایه‌گذاری در این رمزارز وجود دارد:

  1. خرید یرن فایننس: سرمایه‌گذاران می‌توانند از صرافی‌های معتبر داخلی مثل والکس، یرن فایننس را خریداری کرده و آن را به کیف پول خود منتقل کنند.
  2. کشت سود با یرن فایننس: طیف وسیعی از خدمات کم ریسک و پر ریسک در این پلتفرم ارائه می‌شود. افراد ریسک‌پذیر می‌توانند از Vault ها استفاده کنند و اجازه دهند تا فناوری یرن فایننس بازده آن‌ها را حداکثر کند. همچنین افراد ریسک گریز نیز می‌توانند از گریه‌هایی مثل Iron Bank استفاده کنند.

مزایای ارز یرن فایننس

هرچند این ارز به تازگی به صنعت ارزه‌ای دیجیتال اضافه شده اما به علت سهولت در استفاده، عدم همبستگی با رمزارزهای پایه، محدود بودن میزان عرضه توکن‌ها، دسترسی آسان و حداکثر سازی بازده توانسته است تا محبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران به دست بیاورد.

نتیجه‌گیری

ارائه یرن فایننس توسط آندره کرونژ تحولی در نحوه اختصاص سکه‌ها توسط پروژه‌های دنیای ارز دیجیتال ایجاد کرد. یرن فایننس یک پروتکل جذاب دارد که محصولات منحصر به فرد غیر متمرکز ارائه می‌دهد. از آنجایی که این پروژه در حال استخدام نیروهای بازاریابی و توسعه‌دهندگان جدیدی است، آینده این ارز بسیار روشن به نظر می‌رسد. با این حال صرفاً زمان می‌تواند در مورد عملکرد آن قضاوت کند.

منابع

https://wallex.ir/blog/what-is-yearn-finance/

https://academy.binance.com/en/articles/what-is-yearn-finance-yfi

نظرات