معیارهای انتخاب چرخ گوشتی برای یک عمر

0

چرخ گوشت وسیله‌ای کاربردی است که به تهیه غذاهای متنوعی در خانه کمک می‌کند اما برای خرید چرخ گوشت لازم است اطلاعات کافی درباره این وسیله داشته باشید و قابلیت‌های دستگاه را بشناسید. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های چرخ گوشت می‌پردازیم که کاربران بتوانند کالایی با قابلیت‌های متعدد، قیمت مناسب و دوام بالا خریداری کنند.

 قیمت چرخ گوشت

انواع چرخ گوشت

چرخ گوشت از قرن ۱۹ میلادی جایگزین چاقوهای بزرگ آشپزخانه شد و توانست به ابزار ضروری آشپزخانه تبدیل شود. این وسیله در سیر پیشرفت خود دچار تحولاتی شد و امروز در سه نوع دستی، صنعتی و ترکیبی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

چرخ گوشت دستی شبیه به نسخه‌های اولیه این دستگاه است که موتور ندارد و بدون برق کار می‌کند. جنس این نوع چرخ گوشت از استیل و در مواردی دارای روکش آلومینیومی است. چرخ گوشت صنعتی بیشتر کاربرد تجاری دارد و برای حجم بالای گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخ گوشت ترکیبی نیز اغلب مصرف خانگی دارد و دارای دو کاربری میکسر و آب‌میوه‌گیری است.

اهمیت وجود چرخ گوشت در منزل

در مواقعی ممکن است افراد به گوشت چرخ‌کرده موجود در بازار به اندازه کافی اطمینان نداشته باشند یا بخواهند درصد چربی موجود در گوشت را خودشان تعیین کنند. در چنین مواردی وجود چرخ گوشت در منزل کار را بسیار ساده می‌کند و جای هیچ نگرانی برای تهیه گوشت چرخ‌کرده باقی نمی‌گذارد.

از طرفی این دستگاه قابلیت چرخ کردن مواد دیگر را هم دارد. بعضی از چرخ گوشت‌ها دارای ابزار جانبی برای تهیه سوسیس و کالباس هستند. این قابلیت دستگاه، کاربران زیادی را به خرید چرخ گوشت ترغیب می‌کند.

نکاتی برای افزایش طول عمر چرخ گوشت

  • بهتر است برای استفاده از این وسیله گوشت را در قطعات کوچک برش دهید.
  • بعد از پایان کار دستگاه، تمام قطعات و تیغه‌ها را خوب بشویید.
  • اگر قصد چرخ کردن مقدار زیادی گوشت را دارید، با ایجاد وقفه زمانی از دستگاه استفاده کنید.
  • هر چند وقت یک بار تیغه‌های دستگاه را تیز کنید.
  • قبل از ریختن گوشت داخل چرخ گوشت، آن را روشن نکنید.
  • بدنه این دستگاه اغلب فلزی است و در مواردی دارای روکش پلاستیکی یا آلومینیومی است، هنگام خرید چرخ گوشت به جنس بدنه و قطعات دقت کنید.
  • هنگام خرید دستگاه به ظرفیت و ابعاد آن توجه داشته باشید. این موضوع در قیمت چرخ گوشت موثر است.

معیار های انتخاب چرخ گوشت مناسب

برای خرید چرخ گوشت بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. یکی از عواملی که در انتخاب هر وسیله‌ای اهمیت دارد، طراحی ظاهر محصول است. از آنجا که تمام وسیله‌های آشپزخانه در کنار هم می‌توانند هارمونی ایجاد کنند، بهتر است شکل ظاهری دستگاه و رنگ آن را متناسب با دیگر وسیله‌های آشپزخانه انتخاب کنید.

از آنجا که طول عمر دستگاه و کیفیت قطعات آن اهمیت زیادی دارد، لازم است برند معتبری را برای خرید چـرخ گوشت استفاده کنید. گاهی کاربران فکر می‌کنند برای وسیله‌ای مانند چـرخ گوشت بهتر است کمترین قیمت را پرداخت کنند، اما واقعیت این است که طول عمر این دستگاه نیز مانند دیگر وسیله‌های آشپزخانه اهمیت زیادی دارد.

برای انتخاب چـرخ گوشت، میزان استفاده از دستگاه و تعداد افراد خانواده را در نظر بگیرید. وقتی چـرخ گوشت ظرفیت پایین‌تری دارد و ابعاد آن کوچک‌تر است، قیمت پایین‌تری دارد و جای کمتری را در محیط آشپزخانه اشغال می‌کند. در ادامه به ویژگی‌های مهم این کالا که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید، بیشتر می‌پردازیم.

قدرت موتور

مهم‌ترین عاملی که هنگام انتخاب چـرخ گوشت باید در نظر داشته باشید، قدرت موتور دستگاه است که در مدل‌ها و برندهای مختلف متغیر است. اگر توان موتور بالا باشد، دستگاه در زمان کمتری گوشت را چـرخ می‌کند. به این ترتیب مصرف انرژی کالا پایین آمده و از هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری می‌شود.

جنس تیغه

تیغه این دستگاه نقش مهمی در کیفیت عملکرد آن دارد. دقت کنید محصولی را برای خرید انتخاب کنید که جنس تیغه‌های آن از استیل یا فولاد ضد زنگ باشد.

قابلیت چرخش معکوس

زمانی که رگ و پی یا قطعات بزرگ گوشت دور تیغه‌ها گیر می‌کنند، قابلیت چرخش معکوس کمک می‌کند که بتوانید به آسانی آنها را از تیغه‌ها جدا کنید. این یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که یک دستگاه چـرخ گوشت باید به آن مجهز باشد.

پایه های ضد لغزش دستگاه

پایه‌های ضد لغزش کمک می‌کنند دستگاه حین کار نلرزد و هنگام کار موتور هیچ لغزشی ایجاد نشود. این پایه‌ها روی تمام سطوح قابل نصب هستند و دستگاه را ثابت نگه می‌دارند تا خطری اتفاق نیفتند. پس هنگام خرید این کالا بهتر است مجهز بودن دستگاه به چنین امکانی را هم در نظر داشته باشید.

ظرفیت چرخ گوشت

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، پیشنهاد می‌شود هنگام خرید چـرخ گوشت به ظرفیت آن و تناسبش با تعداد افراد خانواده توجه داشته باشید. به میزان خروجی گوشت از دستگاه در هر دقیقه ظرفیت چـرخ گوشت می‌گویند. کالایی با ظرفیت خروجی یک کیلوگرم گوشت در دقیقه دستگاه مناسبی برای خانواده‌های متوسط است.

طول عمر چرخ گوشت

هنگام انتخاب چـرخ گوشت به جنس بدنه، استحکام و دوام آن توجه داشته باشید. بدنه‌هایی از جنس استیل مقاومت بالایی دارند.

سیستم قطع کننده خودکار

این سیستم یک مدار الکتریکی است که در مواقع فشار آمدن به موتور دستگاه، فعال شده و به صورت خودکار چـرخ گوشت را خاموش می‌کند. وجود این سیستم در دستگاه، عمر مفید موتور را تضمین می‌کند.

خرید چرخ گوشت

ویژگی‌ها و قابلیت‌های چرخ گوشت

تنوع مدل‌ها و برندهای چـرخ گوشت در بازار زیاد است. هر کدام از دستگاه‌ها دارای قابلیت‌هایی هستند اما در حالت کلی بعضی از امکانات آنها با هم مشابه است. چـرخ گوشت دارای موتور است و تمام دستگاه‌ها به سیستم خنک‌کننده موتور مجهز هستند. به این ترتیب زمانی که دستگاه بیش از توان موتور کار کرده باشد، به صورت خودکار خاموش شده و از سوختن موتور جلوگیری می‌شود.

تمام چـرخ گوشت‌های موجود در بازار دارای قابلیت حرکت چرخشی هستند که امکان جدا کردن آسان گوشت‌ها از تیغه‌ها را فراهم می‌کند. میزان گوشت خروجی از چـرخ گوشت ارتباط مستقیمی با قدرت دستگاه دارد. هنگام خرید این کالا به قدرت موتور و توان مصرفی چـرخ گوشت توجه داشته باشید.

انواع چرخ گوشت

برندهای معتبر سازنده چرخ گوشت

انواع چـرخ گوشت تولید برندهای ایرانی و برندهای خارجی در بازار وجود دارد و کاربران با توجه به شرایط و بودجه مورد نظرشان می‌توانند برندی معتبر را برای خرید این دستگاه انتخاب کنند. از بین برندهای خارجی می‌توان از برند  چرخ گوشت بوش، پاناسونیک، تفال، مولینکس و کنوود نام برد.  چرخ گوشت پارس خزر و آوا نیز از برندهای ایرانی سازنده چـرخ گوشت هستند که نسبت به برندهای خارجی قیمت کمتری دارند.

قیمت چرخ گوشت

از آنجا که این دستگاه در مدل‌های متنوع با امکانات متفاوتی تولید می‌شود، برای خرید آن گزینه‌های قیمتی مختلفی پیش روی خریدار وجود دارد. هر اندازه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد و جنس قطعات آن بهتر باشد، قیمت چـرخ گوشت بیشتر است. از آنجا که برندهای خارجی سابقه درخشانی در تولید این کالا دارند، بهتر است اول سراغ بررسی محصولات آنها بروید.

بهتر است دستگاهی را خریداری کنید که جنس تیغه‌ها ضد زنگ باشد و کاربری چـرخ گوشت نیز آسان باشد. اقلام جانبی هر کدام از مدل‌های این کالا متفاوت است. بعضی از مدل‌ها دارای چند شبکه مخصوص برای مواد مختلف از جمله سبزی هستند. تمام چـرخ گوشت‌های جدید سینی مخصوص جمع‌آوری گوشت دارند و قطعات آنها عایق‌کاری شده، دستگاه دارای ایمنی کامل است.

همراه با دستگاه‌هایی که قابلیت سوسیس‌سازی دارند، قیف‌های مخصوص تهیه سوسیس تحویل داده می‌شود. اغلب برندهای معتبر در چند اندازه مختلف این قیف‌ها را طراحی کرده و داخل جعبه دستگاه قرار می‌دهند. هر اندازه اقلام جانبی بیشتری همراه با دستگاه تحویل داده شود و چـرخ گوشت دارای امکانات بیشتری باشد، قیمت آن بالاتر است.

نظرات