تفاوت نمای مدرن سیمانی و نمای کلاسیک سیمانی در چیست؟

0

تفاوت نمای مدرن سیمانی و نمای کلاسیک سیمانی در چیست؟

اگر بخواهیم به معنی لغوی «نما» بپردازیم، می‌توانیم بگوییم، نما صورت ظاهری چیزی است که آن را در مقابل چشمان خود می‌بینیم؛ اما اگر به معنی باطنی آن توجه کنیم، می‌توانیم آن را منظره خارجی ساختمان بدانیم. هر معمار با توجه به سلیقه خود و مالک، سبکی که کار می‌کند، بودجه مالک و بسیاری از موارد دیگر به نماسازی می‌پردازد. نمای بیرونی قسمت عمومی ساختمان است که به خیابان، کوچه و حیاط مشرف می‌شود و همگان می‌توانند آن را ببینند.

یک نمای ساختمان با توجه به مواد اولیه‌ای که در ساخت آن بکار می‌رود، انواع مختلفی دارد. یکی از نماهایی که امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است، نمای سیمانی است. این نما خود به دو دسته اصلی مدرن و کلاسیک تقسیم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد،تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نمای سیمانی چیست؟

 نمای سیمانی

پیش از اینکه در مورد تفاوت نماهای کلاسیک و مدرن سیمانی سخن بگوییم، به توضیح نمای سیمانی می‌پردازیم. نمای سیمانی همان طور که از نامش مشخص است از سیمان و تعداد دیگری از مصالح ساختمانی ساخته شده است. در ساختار این نماها به جای استفاده از سنگ، چوب، بتن و غیره از خمیر سیمان استفاده می‌شود. خمیر سیمان پس از مدتی که در تماس با هوا قرار می‌گیرد، سفت می‌شود و پوششی سخت و محکم ایجاد می‌کند. سیمان استفاده شده در نمای ساختمان، سیمان سفید است و استادکاران و معماران بعد از خشک شدن آن را به نقش‌ها و طرح‌های مختلفی در می‌آورند.

نمای مدرن سیمانی

نمای سیمانی

اگر بخواهیم به توضیح نمای مدرن سیمانی بپردازیم، می‌توانیم بگوییم طرحی ساده و مینیمال تشکیل شده از سیمان است. در این نوع نماها از تزئینات و طرح‌ها و نقش‌های پیش آماده به ندرت استفاده می‌شود. این نماها هیچ پیچیدگی و المان شلوغی ندارند و طرحی ساده و شیک ایجاد می‌کنند. از این نماها در کاربردهای مختلف مانند کاربرد تجاری، مسکونی، ویلایی و غیره استفاده می‌کنند. این نوع نما به دلیل سادگی و نداشتن المان‌های اضافی، هزینه کمتری دارد و به عنوان نمایی مقرون به‌صرفه و اقتصادی شناخته شده است و دارای طرفداران بسیاری است.

نمای کلاسیک سیمانی

نمای سیمانی

نمای کلاسیک یا نمای رومی از سبک روم باستان الهام گرفته است. در این نما به جای استفاده از سنگ‌های گران قیمتی مانند گرانیت، از سیمان سفید استفاده می‌شود. معمولا به دلیل قیمت بالای سنگ‌ها و احتمال سقوط و ایجاد خطر توسط آن‌ها، از سیمان برای طراحی استفاده می‌شود.

در این نماها برخلاف نوع مدرن از تزئینات بسیاری مانند سر ستون، مجسمه و غیره استفاده می‌شود و دارای پیچیدگی بسیاری در طراحی و ساخت است. امروزه بسیاری از افراد برای زیباسازی نمای کلاسیک سیمانی از حجم سازی استفاده می‌کنند. حجم سازی‌های آماده در بازار موجود است، البته می‌توان به کمک تراشیدن سیمان نیز این حجم دهی را ایجاد کرد.

این نماها به دلیل شکل و طرح خاصی که دارند بیشتر در منازل مسکونی و ویلاها استفاده می‌شوند. هزینه این نماکاری با توجه به سیمانی بودن آن نسبتا پایین است، اما در مقایسه با نوع مدرن که تزئینات و حجم دهی در آن استفاده نمی‌شود، دارای هزینه نسبتا بالایی است. البته می‌توان گفت، طرح و تعداد طبقات و مقدار مساحت نیز بر قیمت نهایی نماکاری تاثیر می‌گذارند و نمی‌توان مقایسه کلی انجام داد.

مزایا و معایب نمای سیمانی

حال که با نمای کلاسیک و مدرن سیمانی آشنا شدید و در مورد تفاوت‌ها آن نیز اطلاعاتی کسب کردید، نوبت آن رسیده است درباره مزایا و معایب این نوع نمای ساختمان توضیحاتی ارائه دهیم تا آگاهانه اقدام به اجرای آن کنید.

مزایا و نقاط قوت

–         سیمان پوششی مقاوم و مستحکم است، از این رو می‌تواند در مقابل شرایط آب و هوایی نامساعد نیز مقاومت داشته باشد.

–         سیمان سفید، نمایی یکدست و خیره کننده ایجاد می‌کند.

–         سیمان قبل از خشک شدن می‌تواند به شکل‌ها و طرح‌های مختلفی در بیاید.

–         سیمان محصولی قابل دسترس است و نسبت به مصالح ساختمانی که در نماکاری از آن‌ها استفاده می‌شود هزینه پایین‌تری دارد.

–         نمای سیمانی در مدت زمان کوتاهی قابل اجرا است و می‌توان از اتلاف زمان جلوگیری کرد.

–         همان طور که گفته شد، سیمان از مقاومت بالایی برخوردار است و همین امر باعث افزایش طول عمر و ماندگاری آن می‌شود.

معایب و نقاط ضعف

–         نمای سیمانی به دلیل سنگین بودن وزن سیمان، وزن بالایی بر ساختمان وارد می‌آورد.

–         برای تمیز نگهداشتن نمای سیمانی سفید باید به طور مداوم آن را شستشو داد که به هزینه بالایی احتیاج دارد.

–         در صورت اجرا توسط افراد غیر حرفه‌ای و شرایط نامساعد جوی در هنگام اجرا، ممکن است به سرعت ترک بخورد.

–         این نوع نما در مقابل رطوبت و گرما عایق نیست و از ورود و خروج هوا به داخل و خارج جلوگیری نمی‌کند.

–         نمای سیمانی سفید به سرعت گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب می‌کند و تیره می‌شود.

بهترین‌ها برای اجرای نمای سیمانی

در این مقاله شما با انواع نمای کلاسیک سیمـانی و نمای مدرن کلاسیک آشنا شدید و در مورد تفاوت‌های آن نیز اطلاعاتی کسب کردید. اکنون می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی از موارد را انتخاب کنید. اجرای نمای ساختمان باید توسط گروه حرفه‌ای انجام گیرد که پیشنهاد ما به شما، گروه مهندسی ایفا آذر نما است. این شرکت دارای سابقه بیش از سی سال در این زمینه است و اکنون دارای ۵۰ مهندس و ۵۰۰ استادکار است که مشغول اجرای پروژه‌های گوناگونی هستند. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ایفا آذر نما مراجعه کنید.

نظرات