اخرین فهرست ایرلاین های ایرانی عضو یاتا در سال ۲۰۲۲

0

یاتا یا انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی که تلفظ صحیح آن، آیاتا (“Ay-a-ta”) می باشد، یک انجمن بین‌المللی است که مرکز آن در شهر مونترال کشور کانادا قرار دارد و مرکز کمیته مالی یاتا نیز در شهر ژنو مستقر می‌باشد. سازمان یاتا متشکل از ۲۹۰ ایرلاین از ۱۲۰ کشور می‌باشد که این ایرلاین‌ها، بیش از ۸۳% ترافیک هوایی را به خود اختصاص می‌دهند. در این مقاله با بررسی کد یاتا، اهداف سازمان یاتا و نحوه دریافت این کد به معرفی شرکت های هواپیمایی ایرانی عضو انجمن یاتا می پردازیم. این سازمان در زمینه استاندارد کردن قیمت‌ بلیط هواپیما، ایجاد ایمنی و نظم در پروازها، بارنامه‌ها و … فعالیت دارد.

نگاهی به انجمن یاتا

کد یاتا یا کد فرودگاهی انجمن بین‌المللی حمل ‌و‌ نقل هوایی (International Air Transport Association airport code) یک کد سه حرفی است که برای مشخص کردن و شناسایی فرودگاه‌ها در سراسر دنیا استفاده می‌گردد. این کدها هر ۲ سال و توسط مجموعه‌ای به نام راهنمای کدگذاری هوایی یاتا منتشر می‌شوند، برای مثال کد یاتا فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران IKA می باشد.

 ایرلاین های عضو یاتا

اعضای این سازمان شركت‌های هواپیمایی ای هستند كه پروازهای بين المللي انجام مي دهند و كشور مورد تبعیت آنها عضو رسمي ايكائوست. اعضاي ياتا يا عضو فعالند يا عضو وابسته كه هر دو گروه حق شركت در جلسات ياتا را دارند، اما فقط اعضای فعال حق رأی دارند.

ایرلاین های ایرانی عضو یاتا کدام هستند؟

در ایران شرکتهای خدمات مسافرت هوایی نیز می توانند به عضویت یاتا در بیایند. مهر تایید یاتا به مجوز رسمی آنها، باعث به رسمیت شناخته شدن آنها در سراسر جهان می شود و  با این کار آژانس های مسافرتی می توانند قدمی برای بهبود خدمات به مشتریان و تعهد به حسن انتخاب آنها بردارند. برای این عضویت نیاز است  از طریق واحد یاتا مستقر در ادارات مرکزی هما مراحل عضویت یاتا را طی نمایند.

در حال حاضر در سایت رسمی IATA سه ایرلاین ایرانی عضو انجمن یاتا می باشند، ایرلاین ایران ایر با کد یاتا IR، ایرلاین ایران ایر تور با علامت اختصاری یاتا B9 و ایرلاین آسمان با کد عضویت یاتا EP. اما در ویکی پدیا و سایت های دیگر تعداد شرکت های هواپیمایی ایرانی عضو یاتا ۵ شرکت گزارش شده است که ایر لاین های ماهان و کیش ایر هم شامل آن ها هستند، اما معیار اصلی ای که ما در این مقاله بررسی کردیم سایت رسمی یاتا می باشد.

ایرلاین ایران ایر؛ اولین ایرلاین ایرانی عضو یاتا

از این میان، ایرلاین ایران‌ ایر، که جوان ترین هواپیماهای مسافربری ایران را در اختیار دارد، از سال ۱۳۴۲ به عضویت کامل یاتا درآمد. اولین پرواز ایران ایر که عضوی از یاتا می باشد، از تهران به مشهد انجام شد و در حال حاضر به ۳۵ شهر داخلی و ۲۶ شهر خارجی پرواز دارد.

این ایرلاین عضو انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، با داشتن ۵۱ فروند هواپیمای استاندارد، قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران می باشد. در بین ناوگان هواپیمایی ایران ایر نام بهترین هواپیماها دیده می شود که از جمله آن‌ها، ۱۰ فروند هواپیمای ایرباس A300، دو فروند هواپیمای ایرباس A310، چهار فروند هواپیمای ایرباس A300-600، پنج فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، ۱۶ فروند هواپیمای فوکر و ۶ فروند هواپیمای ایرباس A310 است. نکته جالب در مورد این شرکت این است که تعمیرات هواپیماهای سایر ایرلاین‌ها توسط این ایرلاین انجام می‌شود.

ایرلاین ایران ایر

شرکت آسمان؛ ایرلاین موردتایید یاتا و آیوسا

شرکت هواپیمایی آسمان دارای گواهینامه بین‌المللی آیوسا نیز می باشد. این ایرلاین در مدت کمتر از یکسال، برای دو بار پیاپی تحت ارزیابی ایمنی و کیفی آیوسا از انجمن بین‌المللی هوایی (یاتا) قرار گرفت و در نهایت موفق به اخذ این گواهینامه بین‌المللی گردید.

ایرلاین آسمان با داشتن ۳۳ فروند هواپیما از جمله پنج فروند هواپیمای ایرباس A320، یک فروند هواپیمای ایرباس A320، دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷، هفت فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ و پنج فروند هواپیمای ATR 72-200، از بزرگ‌ترین هواپیمایی‌های کشور به حساب می‌آید. این ایرلاین به ۴۰ شهر داخلی و همچنین ۱۳ شهر خارجی برنامه پرواز داشته که بیشترین سهم تعداد مسافران در پروازهای داخلی را دارا است.

عضویت در انجمن‌های معتبر هوایی جهان مانند یاتا، دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی از جمله گواهینامه IOSA از سمت یاتا، روند صعودی تعداد مسافران، توسعه شبکه پروازی، جذب و آموزش نیروهای خبره، تجهیز و ساخت آشیانه‌ها و کارگاه‌های مهندسی تعمیرات از جمله افتخارات و اقدامات ایرلاین آسمان می باشد.

ایرلاین ایران ایر تور؛ آخرین عضو لیست یاتا

آخرین عضو از لیست یاتا در مقاله ما هواپیمایی ایران ایرتور می باشد که یک شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی است که در سال ۱۳۵۱ توسط ایرلاین ایران ایر راه‌اندازی شد. خطوط هوایی این شرکت، میان تهران و دیگر شهرهای ایران و همچنین کشور ترکیه فعال است. این شرکت هواپیمایی عضو یاتا بوده و دارای گواهینامه آیوسا نیز می‌باشد و همچنین دارای مجوز آموزش هوانوردی (ATO) است. هواپیمایی ایران ایرتور هم‌اکنون با ۱۲ فروند هواپیمای مسافربری در ناوگان هوایی خود به ۱۹ مقصد پرواز دارد.

به شرکت‌های هواپیمایی که عضو یاتا می‌شوند، بعد از بازرسی ۵ روزه و تأیید لیست استانداردهای لازم شرکت، گواهینامه آیوسا اعطا می شود. این گواهینامه ۲ سال اعتبار داشته و ۱۵۰ روز قبل از پایان اعتبار، برای تمدید دوباره بازرسی‌های لازمه انجام می‌شود. برای گواهینامه آیوسا استانداردهایی تعیین شده است که در مقیاس جهانی قابل تعمیم است. هشت بخش مختلف در گواهینامه آیوسا بررسی می شود که شامل مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، سیستم مدیریت و سازماندهی، کنترل عملیات و دیسپچ پرواز، عملیات کارگو و بار ، عملیات امنیت، عملیات های داخل کابین،  عملیات پرواز و عملیات حمل و نقل زمینی، می باشد.

ایران ایرتور

کیش ایر و ماهان اعضای رسمی یا غیر رسمی یاتا؟

همانطور که در بالا ذکر گردید، منبع موثقی در خصوص عضویت ایرلاین های ماهان و کیش ایر در انجمن یاتا وجود ندارد اما برخی از سایت ها و منابع ایرانی این دو ایرلاین را نیز عضو سازمان یاتا معرفی کرده اند. مختصری راجع به این شرکت های هواپیمایی و سایر گواهینامه های معتبری که دارند را در ادامه میتوانید مطالعه نمایید.

ایرلاین ماهان

نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران به نام ماهان، در سال ۱۳۷۱ در مسیر هوایی رفت و برگشت کرمان- تهران فعالیت خود را آغاز نمود. ایرلاین ماهان بعد از گذشت نزدیک به ۳۰ سال، با داشتن بیش از ۳۰۰۰ کارمند و از جهت تکنولوژی و کیفیت ناوگان خود، به عنوان یکی از بهترین و پرطرفدارترین ایرلاین‌های ایران شناخته‌ شده است. این ایرلاین روزانه به ۵۲ مقصد در داخل و خارج کشور پرواز دارد. در بین ایرلاین‌های ایران بیشترین سهم جابه‌جایی مسافران در پروازهای بین‌الملی مربوط به این ایرلاین می باشد و به همین منظور در سال‌های اخیر به‌عنوان فعال‌ترین هواپیمایی ایران شناخته شده است.

هواپیمایی ماهان

ایرلاین کیش ایر

شرکت هواپیمایی خصوصی کیش ایر، در سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را جهت توسعه روابط جزیره کیش با سایر استان‌ها آغاز کرد. این ایرلاین به‌دلیل ناوگان هوایی جدید و پیشرفته‌اش در بین ایرلاین‌های ایرانی، دارای کیفیت بالایی در پروازهایش می باشد و در رتبه بالایی قرار دارد. از جمله مزیت ها و امکانات شرکت هواپیمایی کیش ایر می توان به داشتن بلیط چارتر، قیمت مناسب پروازها، کیفیت بالا و منحصربه‌فرد سرویس غذا و کترینگ متناسب با استانداردهای روز دنیا اشاره نمود.

نظرات