تصاویر وکتور، استوک و طرح به چه معنی هستند و چه کاربردی دارند؟

0

تصاویر وکتور، استوک و طرح به چه معنی هستند و چه کاربردی دارند؟

فایل­های بسیار گوناگونی در طراحی گرافیک وجود دارد که عمل طراحی را برای گرافیک کارها ساده­تر می­کند. به عبارت دیگر، این فایل ها به صورت آماده وجود دارند و شما می­توانید با داشتن آن­ها و قرار دادن تصاویر مد نظرتان روی آن یک تصویر جدید و شخصی سازی شده خلق کنید. اما همین فایل­ها خود نیز بسیار متنوع هستند که در ادامه با برخی از پر مصرف­ترین آن­ها آشنا خواهیم شد.

وکتور چیست؟

وکتور یکی از واژه­های نام آشنا در صنعت گرافیک می­باشد. چرا که در این حرفه بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. در توضیح ساده‌تر به نوعی از فرمت تصویر برداری وکتور گفته می­شود که حجم کمی دارند. اما مهم­ترین ویژگی آن­ها این است که بدون افت کیفیت، می­توانید اندازه آن را تغییر دهید. فرقی نمی­کند آن را به چه اندازه بزرگ کنید و یا به چه مقدار کوچک نمایید، در هر صورت کیفیت آن همچون روز اول حفظ خواهد شد. چرا که طراحی آن به گونه­ای انجام می­شود که از رزولوشن مستقل است.

 تصاویر وکتور و استوک

کاربردهای عکس وکتور

این فرمت به صورت لایه باز است و همین امر باعث شده است که به یک دستیار برای طراحان تبدیل شود. می­توانید هر ایده­ای را به راحتی با آن اجرا کنید و برای بنرهای تبلیغاتی، بروشور، کاتالوگ، منوی رستوران، کارت ویزیت و… از آن ها استفاده کنید. البته باید آن را در نرم­افزارهایی همچون COREL باز کنید تا بتوانید بدون افت کیفیت تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید. یکی از اصلی­ترین کاربردهای وکتورها در طراحی لوگو است.

عکس استوک چیست؟

پس زمینه عکس، مهم­ترین بخش آن است که روی زیبایی و جذابیت آن تاثیر مستقیم دارد. تصاویری که در سایزهای بزرگ هستند و از کیفیت بالایی برخوردار می­باشند و قابل استفاده برای بک گراند هستند، به عنوان عکس استوک شناخته می­شوند. می­توانید برای عکس­های گوناگونی از آن­ها استفاده کرده و حتی چاپ نمایید.

ویژگی عکس استوک چیست؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که هر عکسی نمی­تواند استوک باشد مگر اینکه شرایطی را داشته باشد. این شرایط عبارتند از:

۱-    کیفیت و رزولوشن بالایی داشته باشد.

تا زمانی که کیفیت یک عکس به اندازه­ای بالا نباشد که در صورت افزایش سایز نیز دچار افت کیفیت نشود، نمی­تواند به عنوان تصویر استوک به کارگرفته شود. به همین خاطر یکی از اساسی ترین شرایط عکس استوک کیفیت بالای آن است.

۲-    قابلیت چاپ داشته باشد.

از آنجایی که از این عکس­ها بیشتر برای چاپ­ها استفاده می­شود، باید قابلیت چاپ شدن را داشته باشد. بسیاری از عکس­ها در زمان چاپ کیفیت خود را از دست می­دهند اما عکس استوک رزولوشن بالایی حتی بعد از چاپ خواهد داشت.

۳-    ویرایش و ادیت نیاز نداشته باشد.

این عکس به عنوان تصویر پس زمینه استفاده می­شود. واضح است که نباید نیاز به تغییر و ادیت داشته باشد و به همان شکلی که هست باید مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که تغییر آن ممکن است سبب پایین آمدن کیفیت نهایی عکس شود.

طرح گرافیک چیست؟

از دیگر فایل­های لایه بازی که در گرافیک استفاده می­شود، طرح­های گرافیکی است. این طرح­ها به طراحان این امکان را می­دهند تا ایده­های خود را اجرایی کنند. طرح معمولا در سبک­های مختلف مدرن، فانتزی، سنتی و… اجرا می­شود و شما بسته به ایده و طراحی که در ذهن دارید می­توانید انتخاب کنید. با اعمال کردن اندک تغییراتی به یک تصویر جدید می­رسید که می­توانید از آن استفاده کنید. البته ناگفته نماند که با توجه به لایه باز بودن آن، کیفیت عالی داشته و با اعمال تغییرات نیز دچار افت کیفیت نمی­شود. شما می­توانید تم رنگی این طرح­ها را هم بسته به سلیقه و ایده ذهنی خودتان تغییر دهید. تا این حد دستتان برای تغییرات باز است و هیچ محدودیتی برایتان وجود ندارد.

از طرح در کجا استفاده می­شود؟

حرفه طراحی گرافیک، بسیار گسترده­تر از ذهنیت شما است. از این طرح­های آماده برای مصارف مختلفی استفاده می­شود که از بین ان­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

–        کارت ویزیت­ها

–        نسخه پزشک

–        فرم

–        کاتالوگ

–        تراکت

–        بنرهای تبلیغاتی

–        و… .

 

عکاسی حرفه ای با وکتورها و تصاویر استوک

اگر علاقه­مند به عکاسی هستید یا در آتلیه مشغول می­باشید، خوب می­دانید که هر عکسی برای داشتن جذابیت نیاز به یک سری ادیت دارد. یکی از ادیت­هایی که روی عکس­ها انجام می­شود، تغییر پس زمینه آن­ها است. برای تغییر پس زمینه، باید تصویری مناسب بگیرید که بتواند روی زمینه زیبا جلوه داده شود. این بک گراندها می­تواند با موضوعات مختلفی باشد و اغلب برای عکاسی­های مناسبتی، همچون تم تولد، عروسی، سفر، فارغ التحصیلی و… مورد استفاده قرار می­گیرد. نگران نباشید، نیاز نیست برای هر یک از ان ها در گوشه­ای از آتلیه تم بچینید. بلکه کافی است از عکس استوک و وکتور استفاده کنید. به همین راحتی دنیای از عکس­های متنوع خواهید داشت که در کوتاه‌ترین زمان طراحی شده اند.

چگونه از وکتور و عکس استوک استفاده کنیم؟

تفاوتی ندارد که به دنبال عکس استوک هستید یا طرح و وکتور و… در هر صورت باید فایل لایه باز آن را داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده نمایید. اما این فایل­های لایه باز در اینترنت وجود ندارد. شما شاید بتوانید طرح­های مختلف را در گوگل سرچ کرده و پیدا کنید، اما تنها دانلود آن­ها کفایت نمی­کند و با کوچک ترین تغییری دچار افت کیفیت می­باشد. باید به فایل لایه باز آن دسترسی داشته باشید. این فایل­ها برخی به صورت رایگان بوده و برخی با هزینه به فروش می­رسند. پارس گرافیک، مرجع کامل و جذاب برای پیدا کردن طرح و نمونه مد نظر شما است که فایل­ها را با قیمت بسیار مناسبی هم در اختیار مشتریان قرار می­دهد.

تصاویر وکتور و استوک

سخن پایانی

استفاده از عکس استوک، وکتور و طرح باعث می­شود با سرعت بالایی پروژه های طراحی انجام شوند و از طرفی به نسبت طراحی صفر تا صد هزینه کمتری هم داشته باشند. استفاده از آن­ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان، باعث می­شود که از ایده­های متنوع و منحصربه فرد نیز سود ببرید. اگر به دنبال طرح­ های جدید، تصاویر استوک جذاب و وکتورهای زیبا برای بک گراند هستید می­توانید از نمونه­های موجود در پارس گرافیک استفاده کنید.

نظرات