بااین روشها میان زندگی شخصی و کار فریلنسری تعادل ایجاد کنید

0

یکی از انواع شرایط کاری که طرفداران زیادی بین نیروهای کاری در مشاغل مختلف دارد، کار فریلنسری یا پروژه‌ای است. کار فریلنسری را می‌توان یکی از سنتی‌ترین روش‌های کاری برای کسب درآمد دانست. در چنین شرایطی ممکن است شما برای چندین مشتری و کارفرما، پروژه های مختلفی را انجام دهید. همچنین ممکن است در کار فریلنسری، تنها برای یک شرکت کار کنید.

درهرصورت بهتر است همواره بین زندگی شخصی خود و کار فریلنسری تعادل ایجاد کنید. ایجاد تعادل بین کار فریلنسری و زندگی شخصی می‌تواند از خستگی ناشی از فشار کاری بکاهد. افراد شاغل اغلب زمان خود را در طول روز به انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی اختصاص می‌دهند. به همین علت در این مقاله به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که به ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کار فریلنسری کمک فراوانی می‌کنند.

 کار فریلنسری

معرفی سبک‌کار فریلنسری

کار کردن به سبک فریلنسری یکی از انواع شرایط کاری است که معمولا افرادی که تمایل دارند مستقل از یک شرکت یا سازمان کار کنند، این نوع از شرایط کاری را انتخاب می‌کنند. در این شرایط کاری فرد ترجیح می‌دهد برای خود کار کند، نه اینکه دیگران او را مدیریت و رهبری کنند.

به‌بیان‌دیگر به‌عنوان یک فریلنسر شما کارفرمای خودتان هستید و پروژه های کاری مختلف را انتخاب و مدیریت می‌کنید. اگر به این شیوه کاری علاقه دارید، می‌توانید برای یافتن فرصت‌های استخدامی پروژه‌ای و قراردادی به بهترین سایت کاریابی تهران مراجعه کنید.

دلایل و مزایای کار کردن به شکل فریلنسری

دلایل مختلفی برای انتخاب کار فریلنسری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به وجود انعطاف‌پذیری در ساعات کاری، مدیریت زمان به شیوه‌ای دلخواه و داشتن کنترل بیشتر روی انجام وظایف و مسئولیت‌ها اشاره کرد.

شما به‌عنوان یک فریلنسر کنترل بیشتری روی آینده شغلی خود خواهید داشت. همچنین با مدیریت زمان به شیوه‌ای دلخواه می‌توانید از نگرانی‌ها و فشارهای کاری خود بکاهید. این در حالی است که به‌عنوان یک فریلنسر امکان دورکاری و کار در منزل را خواهید داشت.

از دلایل دیگری که برای کار فریلنسری وجود دارد می‌توان به کسب درآمد بیشتر اشاره کرد. در این شرایط ممکن است شما دارای یک کار ثابت و تمام‌وقت باشید. به‌عنوان‌مثال اگر در یکی از دستگاه‌های دولتی مشغول کار هستید، احتمالا زمان کافی برای انجام کار به‌عنوان یک فریلنسر را خواهید داشت. درنتیجه با انتخاب یک کار دوم و انجام پروژه با شرایط فریلنسری، می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید.

ذکر این نکته ضروری است که در برخی از شرایط ممکن است افراد چاره‌ای جز انجام پروژه های مختلف به شکل فریلنسری نداشته باشند. در این شرایط فرد به دلیل عدم موفقیت در یافتن فرصت‌های استخدامی تمام‌وقت یا پاره‌وقت، ترجیح می‌دهد به شکل موقت به انجام کارهای فریلنسری روی آورد.

بر اساس آماری که سایت pomodoneapp منتشر کرده است، تنها حدود ۱۴ درصد از افرادی که به‌عنوان یک فریلنسر مشغول کار هستند از روی اجبار این شرایط کاری را انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که ۸۶ درصد از افراد فریلنسر قبل از شروع به کار در این نوع از شرایط کاری، به اختیار خود این نوع از شرایط کاری را انتخاب کرده‌اند.

اگرچه شرایط کاری فریلنسری می‌تواند روش خوبی برای درآمدزایی و ایجاد یک سبک زندگی شخصی دلخواه باشد، اما این نوع از شرایط کاری می‌تواند موانعی را برای برقراری تعادل میان کار و سبک زندگی شخصی ایجاد نماید. خبر خوب برای فریلنسرها است که این افراد می‌توانند با اتخاذ روش‌های مناسب، بین ساعات کاری و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنند. در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهیم کرد.

روش‌های موثر برای برقراری تعادل میان ساعات کاری و زندگی شخصی

بسیاری از کارمندان بر این باور هستند که داشتن ساعات کاری منعطف می‌تواند به افزایش بهره‌ وری و برقراری تعادل میان زندگی شخصی و کار کمک نماید. این همان مزیتی است که در زندگی فریلنسری وجود دارد. از طرف دیگر زندگی فریلنسری دارای معایبی است.

بسیاری از افراد فریلنسر برای انجام پروژه های خود، محیط خانه و شرایط دورکاری را انتخاب می‌کنند. این موضوع همان اندازه که می‌تواند به‌عنوان یک مزیت بزرگ محسوب شود، به همان اندازه هم می‌تواند برقراری تعادل میان کار و سبک زندگی شخصی را دچار مشکل نماید. در ادامه به روش‌های کاربردی برای حل این مشکل و ایجاد تعادل بین کار و سبک زندگی شخصی خواهیم پرداخت. شما می‌توانید بااین روشها میان زندگی شخصی و کار فریلنسری تعادل ایجاد کنید.

ایجاد یک برنامه ریزی دقیق

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در کار فریلنسری وجود دارد، بحث خود مدیریتی است. اگرچه خود مدیریتی و نبود یک مدیر در هنگام انجام پروژه‌ها می‌تواند انعطاف‌پذیری فراوانی را برای فریلنسرها ایجاد کند، اما برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی داشتن یک برنامه ریزی دقیق بسیار مهم است.

بر اساس یک نظرسنجی که سایت nation1099 منتشر کرده است، ۳۳ درصد از افرادی که به‌عنوان یک فریلنسر مشغول کار هستند، از انجام کار بیش‌ازحد شکایت دارند. این در حالی است که ۲۰ درصد از این افراد با مشکل اختلاف‌زمانی بین محل شرکت و خانه، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین ۱۸ درصد از فریلنسرها از وجود عوامل حواس‌پرتی در محیط خانه شکایت دارند.

درنتیجه ایجاد یک برنامه ریزی دقیق می‌تواند به افزایش بهره وری و بهبود عملکرد منجر شود. با انجام یک برنامه ریزی دقیق و پایبندی به برنامه‌ زمانی ایجادشده، می‌توانید از ساعات کاری انعطاف‌پذیر خود نهایت استفاده را برده و هم‌زمان بین کار و سبک زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید.

برای بهبود شرایط کاری و زندگی شخصی، بهتر است زمان‌های بیدار شدن و فعالیت‌هایی را که باید قبل از شروع به کار انجام دهید مشخص کنید. در یک برنامه ریزی دقیق برای تمام کارهای روزانه که معمولا انجام آن‌ها از قبل قابل پیش‌بینی هستند، زمان مشخصی در نظر گرفته شده است.

یکی از مهارت های ضروری برای پایبندی به این برنامه ریزی دقیق، مهارت در مدیریت زمان است. مدیریت زمان برای انجام پروژه‌ها در زمان تعیین‌شده و برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی بسیار مهم است. توانایی در مدیریت زمان و برنامه ریزی کارها، می‌تواند از کار بیش‌ازحد جلوگیری کرده و از به تأخیر افتادن کارها پیشگیری کند. با تقویت مهارت در مدیریت زمان و مهارت های مورداستفاده در انجام وظایف، راحت‌تر می‌توانید بین کار کردن و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید.

برای کارهای خود اولویت‌بندی داشته باشید

برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی شخصی، بهتر است قبل از شروع کارها اولویت‌بندی مشخصی از وظایف و مسئولیت‌ها داشته باشید. همچنین تمرکز کردن روی انجام یک کار می‌تواند در مدیریت زمان و بهبود کیفیت کارها بسیار موثر باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر در حال انجام پروژه‌ های کاری خود هستید، بهتر است از گذراندن زمان در شبکه های اجتماعی مختلف پرهیز کنید. گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و مشاهده کانال‌های خبری مختلف، می‌تواند زمان زیادی را هدر داده و تمرکز شما را روی انجام کارها کاهش دهد.

یکی از مهارت های مهم در رابطه با اولویت‌دهی کارها، توانایی در تصمیم‌گیری است. برای افزایش قدرت تصمیم‌گیری خود می‌توانید از روشی موسوم به ماتریکس آیزنهاور استفاده کنید. این روش مخصوصا برای مواقعی که تصمیم‌گیری بین گزینه‌های مختلف و تعیین اولویت‌ بین چند کار دشوار است، توصیه می‌شود.

در این روش می‌توانید کارهای غیرضروری را از کارهایی که انجام آن‌ها فوری و ضروری هستند تفکیک کنید. شکل زیر به‌خوبی نحوه به‌کارگیری از این روش را برای اولویت‌بندی کارها نشان می‌دهد:

کار فریلنسری

به‌عنوان‌مثال اگر کار موردنظر شما فوری (Urgent) و مهم است (important)، طبق روش آیزنهاور شما باید این کار را فورا و همین‌الان انجام دهید. این در حالی است که اگر کار شما غیر فوری و غیر مهم است، در این شرایط باید آن کار را حذف کرده و انجام ندهید.

سبک زندگی شخصی را از زندگی کاری و حرفه‌ای جدا کنید

تصور کنید تا چه اندازه برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی می‌تواند برای فریلنسرهایی که چندین پروژه را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهند، دشوار باشد. یکی از راه‌حل‌هایی که برای حل این مشکل می‌توانید به کار بگیرید این است که در مواقعی که خارج از ساعات کاری خود هستید، کمتر درباره مسائل کاری فکر کنید.

در حقیقت همان‌طور که مشکلات موجود در زندگی شخصی می‌تواند روی بهره وری شما در محیط کاری تأثیرگذار باشد، فکر کردن بیش‌ازاندازه به موضوعات کاری هم می‌تواند تأثیر بسیار مخربی روی روابط خانوادگی و زندگی شخصی شما بگذارد.

به انجام فعالیت‌هایی فکر کنید که می‌توانند به برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی شما کمک فراوانی کنند. به‌عنوان‌مثال ورزش کردن و یادگیری مهارت های مرتبط با یک ورزش، می‌تواند توجه شما را از موضوعات کاری در زندگی شخصی منحرف سازد.

ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری و شنا می‌توانند از میزان استرس و نگرانی‌های کاری که در طول روز پیش آمده است بکاهند. صرف‌نظر از نوع فعالیت، کوشش برای تفکیک نمودن ساعات کاری و زندگی شخصی بسیار مهم است. هنگامی‌که زمان کافی برای هرکدام اختصاص دهید، تعادل بین کار و زندگی به‌طور خودکار ایجاد می‌شود.

جمع‌بندی

منظور از تعادل بین کار و زندگی ایجاد هماهنگی بین ساعات کاری و فعالیت‌های زندگی شخصی است. این در حالی است که برای فریلنسرها و افراد دورکار، برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی کار دشواری است. در این مقاله برای بهبود سبک زندگی به روش‌های مختلفی اشاره کردیم. شما می‌توانید بااین روشها میان زندگی شخصی و کار فریلنسری تعادل ایجاد کنید.

نظرات