علت دقیق توقیف فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی و واکنش ها را ببینید

2

دلیل و علت توقیف فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی مشخص شد + ماجرلی جنجال های توقیف فیلم برادران لیلا همراه با جزئیات توقیف شدن برادران لیلا چرا توقیف شد و واکنش سعید روستایی کارگردان ای فیلم را کامل بخوانید

توقیف فیلم برادران لیلا

علت دقیق توقیف فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی و واکنش ها را ببینید

اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، اعلام کرد: فیلم «برادران لیلا» به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقررات تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.

فیلم برادران لیلا آخرین ساخته سعید روستایی به دلیل آنچه سازمان سینمایی «اصرار بر ادامه مسیر اشتباه»، «تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین» و «عدم پذیرش اصلاح فیلم از سوی کارگردان پیش از نمایش در جشنواره های بین المللی» عنوان کرد، رسما توقیف شد.

در این اطلاعیه آمده است: «فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی، بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آن جایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی‌توجه به مقررات و برخلاف آئین‌نامه حضور آثار در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی به این جشنواره ارسال شده بود، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه‌کننده و کارگردان آن خواست تا طی جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی کنند.

ماجرای توقیف شدن برادران لیلا

«برادران لیلا» با همکاری تهیه‌کنندگان فیلم در سازمان سینمایی مورد بازبینی قرار گرفت و به‌منظور کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین‌المللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آن‌ها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته است، اعمال کنند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.

با وجود تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متأسفانه فیلم مذکور بدون هیچ‌گونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد. عوامل اصلی فیلم با اصرار بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند. از این رو، فیلم «برادران لیلا» به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقررات تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.

برادران لیلا، درام اجتماعی درباره آسیب‌های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا است. این فیلم درباره زنی به نام لیلا (ترانه علیدوستی) است که در ۴۰ سالگی، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و چهار برادرش کرده است و خانواده‌ای پرتنش دارد که زیر فشار قرض‌های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می‌کنند خرج زندگی خود را دربیاورند، لیلا نقشه‌ای می‌چیند.

این اثر سینمایی چهارم خردادماه ۱۴۰۱ در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن، به نمایش درآمد و برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم شد.

واکنش سعید روستایی به توقیف شدن برادران لیلا

واکنش سعید روستایی به توقیف فیلم برادران لیلا

سعید روستایی کارگردان شناخته شده فیلم سینمایی برادران لیلا که پیش از این گفته بود حاضر نیست حتی یک فریم از فیلمش را حذف کند، پس از اعلام توقیف فیلمش با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «برادران لیلا را با خون دل ساختم، با جگر سوخته، برای ساختنش تمام روحم زخمی شد! لطفا بیش از این نسوزانیدم!» و در کپشن اضافه کرد: «تحقیر و تهدید را تمام کنید لطفا!»

جنجال های فیلم جدید سعید روستایی

آخرین ساخته سعید روستایی با بازی سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علیمحمدی و … به تازگی در جشنواره کن ۲۰۲۲ به نمایش در آمد و جایزه فیپرشی (Fipresci) منتقدان بین المللی این جشنواره را دریافت کرد

برادران لیلا فیلم در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان است.

این فیلم در سال ۱۴۰۰ ساخته شده و ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علی محمدی و سعید پورصمیمی از بازیگران فیلم هستند.

علت توقیف برادران لیلا

در خلاصه ی داستان فیلم برادران لیلا آمده است:

«لیلا (ترانه علیدوستی) زنی چهل ساله و مجرد است که در خانواده‌ ای درگیر با بحران اقتصادی زندگی می‌کند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار می‌کند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدرش اسماعیل و نه چهار برادرش، علیرضا، پرویز، فرهاد و منوچهر به حرف او گوش نمی‌ دهند.

اسماعیل (سعید پورصمیمی) پدر خانواده، پیرمردی تریاکی است که اخیراً نشانه‌ های آلزایمر را بروز می‌دهد. علیرضا (نوید محمدزاده) برادر معقول، کارگری است که به علت اختلاس صاحب کارخانه تعدیل نیرو شده است. پرویز (فرهاد اصلانی) در پاساژ لیلا به عنوان خدمه‌ ای که عوارض توالت را دریافت می‌کند مشغول است. پنجمین فرزند او به تازگی متولد شده‌ زیرا همیشه به دنبال فرزند پسر بوده است. فرهاد (محمد علی‌محمدی) نیز شغل ثابتی ندارد و مدام در حال بدنسازی است. منوچهر (پیمان معادی) هم آدم دغل‌ کاری است که برادرانش را ترغیب به نوعی کلاهبرداری می‌ کند که پول پیش‌خرید ماشین را بالا بکشند.

اسماعیل چندین سکه طلا پس‌ انداز کرده و لیلا پیشنهاد می‌ دهد که واحدی تجاری در پاساژ را بخرند تا بوتیک راه بیاندازند. این بوتیک قرار است در محل فعلی توالت‌ های پاساژ باشد. از طرف دیگر، سردسته ی فامیل فوت می‌ کند. اسماعیل همواره به دنبال این مقام بوده زیرا سردسته می‌ تواند بخشی از کادوهای عروسی‌ های فامیل را صاحب شود، پس بنا به رسم خانوادگی، سکه‌ هایش را به عنوان کادو عروسی می‌ دهد …»

 

2 دیدگاه در “علت دقیق توقیف فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی و واکنش ها را ببینید

  1. علی گفت:

    آفرین به شجاعت و غیرت سعید روستایی که با وجود انواع تهدیدات، فیلمش را به نمایش گذاشت….

  2. Vb گفت:
    5
    13

    من قسمتی از فیلم رو دیدم ترانه علیدوستی ظاهراً آخرین کارش بود و قدری تپل شده بود بنظرم با این تغییر قیافه بهتره
    روی هم رفته فیلم ساده آیه و خوب نیست و نمی دونم چرا اینقدر جر و بحث و جایزه و … به میون میاد

نظرات