بیوگرافی حجت الاسلام سید محمود دعایی و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و سوابق

0

بیوگرافی حجت الاسلام سید محمود دعایی و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و سوابق

درگذشت سید محمود دعایی : بیوگرافی و سوابق حجت الاسلام سید محمود دعایی و همسر و فرزندانش همراه با عکس ها و زندگینامه کامل سیاسی و شغلی سید محمد دعایی از همراهی امام خمینی (ره) در نجف تا روزنامه اطلاعات تا و مجلس شورای اسلامی و ماجرا و علت درگذشت و فوت حجت الاسلام سید محمود دعایی در ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در سن ۸۱ سالگی در ادامه مطلب از مجله حرف تازه میخوانید:

حجت الاسلام سید محمود دعایی

بیوگرافی سید محمود دعایی

سید محمود دعایی متولد ۳۰ فروردین سال ۱۳۲۰ در شهر یزد می باشد. او روحانی و سیاستمدار ایرانی بود که سابقه عضویت در مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تا ۱۴۰۱ و سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۳ بوده‌است.

مرحوم دعایی یکی از همراهان امام خمینی (ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود. وی سفیر ایران در عراق بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود و در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر به وی اهدا شد.

علت درگذشت سید محمود دعایی

وی عصر روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در بیمارستان آتیه در تهران در سن ۸۱ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

سال های فعالیت تا سوابق شغلی

مرحوم دعایی یکی از یاران و همراهان امام خمینی (ره) در نجف اشرف بود و در طول مبارزات بر علیه رژیم پهلوی خدمات شایانی را انجام داد و پس از انقلاب نیز در مسئولیت هایی چون: عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تا ۱۴۰۱ سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۳ بوده‌است

او همچنین سفیر ایران در عراق در سال ۱۳۵۷ تا ۵۸ بوده و دارای تحصیلات حوزه علمیه قم مدرسه علمیه ملاصادق مجتهد قمی می باشد.

زندگی شخصی و خانواده سید محمود دعایی

زندگی شخصی و خانواده سید محمود دعایی

حجت الاسلام سیدمحمود دعایی فرزند سیدمحمد در سال ۱۳۲۰ از پدری یزدی و مادری کرمانی در یزد متولد شد و در ۴ سالگی به اتفاق مادرش در کرمان اقامت گزید. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد حوزهٔ علمیه کرمان به نام مدرسهٔ معصومیه شد و به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد. بعد از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزهٔ علمیهٔ قم رفت و بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ بر اثر مبارزات سیاسی تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت. او سپس به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد.

دعایی قبل از انقلاب در خارج و داخل ایران از فعالین سیاسی بوده و در خلال این مدت به اروپا و کشورهای آسیای غربی (چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان، و افغانستان) سفر کرد. وی در زمان اقامت در عراق تهیه‌کننده و مجری برنامهٔ رادیویی نهضت روحانیت در ایران بود که در مخالفت با رژیم پهلوی پخش می‌شد.

همسر و فرزندان سید محمود دعایی

ایشاان سال ها پیش ازدواج کرده و دارای همسر و چند فرزند می باشند. تا کنون عکسی از فرزندان و تعداد فرزندانش مرحوم دعایی منتشر نشده است

همسر و فرزندان سید محمود دعایی

فعالیت پس از انقلاب

او بعد از انقلاب در اوائل سال ۱۳۵۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق عازم بغداد شد و به‌دنبال اعتراض به دخالت‌های مأمورین عراقی در امور داخلی ایران به دستور وزارت خارجه در اسفند ۱۳۵۸ به ایران بازگشت و از طرف امام اجازه دریافت وجوهات شرعیه را نیز داشت و سپس به دستور وی در اردیبهشت ۱۳۵۹ به سرپرستی موسسهٔ اطلاعات منصوب شد

تشکیل مجمع روحانیون مبارز

دعایی عضو جامعهٔ روحانیت مبارز تهران، در آستانهٔ انتخابات مجلس سوم به همراه جمعی دیگر از اعضا، مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند. دعایی در شش دورهٔ مجلس پس از انقلاب یکی از کرسی‌های تهران را در مجلس شورای اسلامی در اختیار داشت.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات

پس از انقلاب، و پس از قرار گرفتن مؤسسه اطلاعات زیر نظر ولی فقیه وی به عنوان مدیر این مؤسسه منصوب شد. ستون «دو کلمه حرف حساب» که از دههٔ ۱۳۶۰ در روزنامه اطلاعات به قلم کیومرث صابری فومنی (گل آقا) منتشر شد به پیشی گرفتن این روزنامه از رقیب دیرین خود کیهان انجامید و زمینه انتشار هفته‌نامهٔ طنز «گل آقا» در سال‌های بعد شد.

سوابق سید محمود دعایی

افتخارات

این روحانی فعال در عرصه رسانه، در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی همچنین از سوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات موفق به دریافت قلم طلایی به عنوان چهره شاخص فرهنگی شد که او این جایزه را به موزه حضرت علی بن ابیطالب(ع) در قم اهدا کرد.

به این مناسبت مسئولان وشخصیت ها پیامهای تسلیتی صادرکردند.

مراسم وداع، تشییع و خاکسپاری حجت الاسلام سید محمود دعایی

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم سید محمود دعایی این یار دیرین امام به شرح زیر است:

دوشنبه ۱۶ خرداد پس از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با یار دیرین امام در حسینیه شماره ۱ ‌جماران

سه شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۹ صبح مراسم اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط یادگار امام آیت الله حاج سید حسن خمینی در موسسه اطلاعات و انتقال پیکر برای خاکسپاری به حرم مطهر امام خمینی.

عکس های سید محمود دعایی

پیام های تسلیت

دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، در پیامی درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار حجت‌الاسلام سیدمحمود دعائی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعائی رحمةالله‌علیه را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه‌ی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ئی بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته‌ی ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۱۶ خرداد ۱۴۰۱

******

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهوری به این مناسبت پیام تسلیتی صادرکرد که متن آن چنین است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت یار دیرین امام و انقلاب و خدمتگزار متعهد و دلسوز حضرت

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمود دعایی موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

اخلاص، تواضع، ساده‌زیستی، پایبندی و پایداری بر ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی و اخلاق‌مداری در عرصه رسانه و خبر از جمله ویژگی‌های ارزشمند این انسان فرهیخته بود که در سایه آن توانست سالیان متمادی در نمایندگی ولی فقیه و سرپرستی مؤسسه اطلاعات و در دیگر سنگرهای مهم خدمتگزاری همچون شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات بسیار شود .

اینجانب با ارج نهادن به خدمات صادقانه این چهره فرهنگی، مصیبت وارده را به خانواده مکرم آن مرحوم، رهبر معظم انقلاب، جامعه رسانه‌ای کشور و عموم دوستدارانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با جد بزرگوارش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.» پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه

سید محمود دعایی

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت رئیس دستگاه قضا به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی موجب تاثر و تاسف خاطر اینجانب گردید.

آن مرحوم در دوران مبارزه حضرت امام خمینی (ره) با رژیم طاغوت بویژه در دوران حضور ایشان در نجف اشرف، از همراهان و ملازمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و پس از پیروزی انقلاب نیز در مسئولیت‌هایی همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مدیریت موسسه اطلاعات، منشأ خدمات با روحیه ساده زیستی و مردم داری بودند.

اینجانب ضمن تسلیت به خانواده محترم دعایی و سایر بستگان مُعزّا برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

*******

پیام تسلیت یادگار گرامی امام

آیت الله سید حسن خمینی یادگار گرامی امام نیز در پیام تسلیتی سید محمود دعایی را از جمله پاک ترین و خالص ترین یاران امام در نجف و پس از انقلاب دانست.

متن پیام به این شرح است:

بسمه تعالی

خبر ناباورانه درگذشت یار وفادار امام خمینی و روحانی مبارز و پارسا مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی طاب ثراه در روز پانزدهم خرداد دل های دوستان ایشان را به درد آورد و قلب های همه ما را ماتم زده ساخت.

نام دعایی با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده و یاد آن مجاهد خستگی ناپذیر با تاریخ زندگی امام خمینی آمیخته است. برای من و شاید برای همه کسانی که با مرحوم دعایی آشنایی داشتند فراق او سخت و طاقت فرساست و مهربانی و صفای او و همچنین دل دریایی و وسعت نظرش همیشه در یادها پابرجاست.

آن مرحوم از زمره پاک ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت.

خدایش بیامرزد و او را با اجداد طاهرینش محشور دارد. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این روحانی پاکباخته به همسر و دختران و پسران بزرگوارش برای خود و همه داغدیدگان از خدای متعال صبر جمیل مسئلت دارم.

عاش سعیداً و مات سعیداً

سید حسن خمینی

نظرات