بیوگرافی ژاله کاظمی دوبلور و همسرانش و فرزندان + عکس زندگی و درگذشت

0

بیوگرافی ژاله کاظمی : ژاله کاظمی زاده ۱۳ فروردین ۱۳۲۲ تهران ، دوبلور، گوینده، مجری تلویزیونی و نقاش ایرانی بود. در ادامه ی این مطلب بیوگرافی کامل ژاله کاظمی دوبلور و همسرانش تا فرزندان و علت مرگش با عکس و سوابق هنری و عکسها و ماجرای ازدواج و همسرش می پردازیم. با ما همراه باشید.

ژاله کاظمی

بیوگرافی زنده یاد ژاله کاظمی دوبلور و همسرانش و فرزندان + عکس زندگی و درگذشت

زهرا کاظمی‌آزاد مشهور به ژاله کاظمی ۱۲ فروردین ۱۳۲۲ در تهران، دانش آموخته مقطع لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ملی ایران و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی ازدانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از مهمترین دوبلورهای تاریخ تلویزیون و سینمای ایران بود.

سوابق هنری

وی در دهه ۱۳۴۰، که دوران طلایی دوبله در ایران خوانده می‌شود، بر قلهٔ این حرفه ایستاد و معتبرترین زن گویندهٔ فیلم و یکی از چند دوبلور درجه‌اول بود که علاوه بر گویندگی، در زمینهٔ مدیریت دوبلاژ هم فعالیت می‌کرد. ژاله کاظمی به‌جای بسیاری از ستاره‌های سینما صحبت کرده‌است، از جمله ویوین لی در «اتوبوسی به‌نام هوس»، اینگرید برگمن، اوا گاردنر، جنیفر جونز، جوآن وودوارد، لزلی کارون، الیزابت تیلور در «گربه روی شیروانی داغ» و «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟»، شرلی مک‌لین، جولی اندروز در «اشک‌ها و لبخندها»، ونسا ردگریو، الی مک‌گراو، جولی کریستی در «دکتر ژیواگو»، فی داناوی، باربارا استرایسند، میا فارو در «گتسبی بزرگ»، لیزا مینه‌لی و سوفیا لورن در تمام فیلم‌هایش.

بیوگرافی ژاله کاظمی

ژاله کاظمی همزمان با کار به تحصیل هم ادامه داد. از دانشگاه ملی در رشته علوم سیاسی لیسانس گرفت، و از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (با بورس تلویزیون) فوق لیسانس تعلیم و تربیت گرفت. او همچنین در کنار دکلاماسیون اشعار، گویندگی و خواندن نریشن و دوبلاژ، کار اجرای تلویزیونی را نیز تجربه کرد. معروف‌ترین برنامهٔ تلویزیونی وی «شما و تلویزیون» نام داشت که در سال‌های بعد از انقلاب با نام «شما و سیما» ادامه یافت. ژاله کاظمی بعدها در برنامه‌های ادبیات امروز و ادبیات جهان و ادبیات کلاسیک و مجله‌های تصویر زمان و مجله هنر این کار را دنبال کرد. در سال‌های آخر فعالیت خود در تلویزیون، تهیه‌کننده و مدیر اجرایی چندین برنامه تلویزیونی بود.

دوبلور معروف انقلاب

پس از انقلاب اسلامی، ژاله کاظمی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و محبوب تلویزیون پیش از انقلاب، در سیمای جمهوری اسلامی ایران جایی نداشت. بعدها با عوض شدن فضا در دوره‌هایی، جسته و گریخته در خارج از تلویزیون به گویندگی پرداخت. برخی از این آثار برای پخش در تلویزیون بود. گفتار متن برخی از برنامه‌ها دربارهٔ سینما را می‌خواند، گوینده چند فیلم مستند بود، و در چند فیلم به‌جای بازیگران ایرانی حرف زد و در دوبله چند فیلم و سریال خارجی هم شرکت کرد. در پی موفقیت نمایش نسخه زیرنویس‌دار فیلم «دیگران» (آلخاندرو آمنابار) در سینماهای تهران، در دوبله فارسی این فیلم به‌جای نیکول کیدمن حرف زد. آخرین بار با صدای آرامبخش خود در فیلم «ساعت‌ها» به‌جای نیکول کیدمن صحبت کرد.

همسر ژاله کاظمی کیست

مرحومه کاظمی دوبلور و بازیگر کشورمان تا کنون سه بار ازدواج کرده که برای اولین با سیامک یاسمی و سپس با ایرج گرگین (تا ۱۳۴۵) و پس از آن با بیژن الهی (۱۳۶۷ تا ۱۳۷۹) ازدواج کرده است و از تعداد فرزندانش خبری منتشر نشده است سیامک یاسمی، ایرج گرگین (تا ۱۳۴۵)، بیژن الهی (۱۳۶۷ تا ۱۳۷۹) از جمله همسران وی بودند. حاصل ازدواج او یک پسر به نام افشین گرگین است

علت درگذشت و فوت ژاله کاظمی

ژاله کاظمی هنرمند برجسته و صاحب نام دوبلاژ در ۱۲ فروردین ۱۳۸۳ به علت بیماری سرطان در ۶۱ سالگی در واشینگتن دی.سی درگذشت.

تعدادی از فیلم‌هایی که در آنها صحبت کرده‌است:

  • ویوین‌لی در “اتوبوسی بنام هوس”
  • الیزابت تیلور در «چه کسی از ویرجینیا وولف میترسد؟»و«گربه روی شیروانی داغ»
  • میافارو در «گتسبی بزرگ»
  • جولی کریستی در «دکتر ژیواگو»
  • جولی اندروز در «اشکها و لبخندها»
  • سوفیالورن در تمام فیلم‌هایش.
  • و…

آثار ژاله کاظمی

عکس های جوانی ژاله کاظمی

ژاله کاظمی کیست

برترین دوبلور ها

جوانی ژاله کاظمی

همسر ژاله کاظمی

5 دوبلور برتر قبل انقلاب

علت فوت ژاله کاظمی

همراه ما باشید

 

نظرات