معرفی انواع مختلف مکمل ورزشی

0

بسیاری از افرادی که ورزش بدنسازی انجام می‌دهند و یا ورزشکاران حرفه‌ای که برای مسابقات آماده می‌شوند، از مکمل های بدنسازی استفاده می‌کنند. برخی از افراد با مصرف مکمل بدنسازی آشنا هستند و برخی آن‌ها را توصیه نمی‌کنند. شما تا چه میزان در این‌باره اطلاعات دارید؟! در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره این مکمل ها به دست بیاورید.

دسته بندی مکمل های ورزشی

 مکمل ورزشی

پودر های پروتئینی:

در بین مکمل های پروتئینی می‌توان گفت پر مصرف ترین، بهترین و محبوب‌ترین آن‌ها پروتئین آب پنیر(وی) است. پودرهای پروتئینی دیگری نظیر پروتئین کازئین، پروتئین سویا، پروتئین های گیاهی و پروتئین گوشت وجود دارد، ولی پروتئین وی(whey)  که از آب پنیر گرفته شده است دارای ارزش بیولوژیکی بالاتری و حاوی بیشترین آمینو اسید ضروری که جهت رشد عضلات مهم هستند است.

پروتئین وی دارای بیشترین مقدار آمینو اسید های ضروری شاخه(BCAA)  است. این آمینو اسید ها که بدن قادر به تولید آن‌ها نیست و باید آن‌ها را از طریق تغذیه به بدن رساند بیشترین تأثیر را در عضله سازی دارند، پروتئین وی سرشار از BCAA است. پروتئین وی جهت عضله سازی به اثبات رسیده است و ورزشکارانی که می‌خواهند به رشد عضلانی با کیفیت دست پیدا کنند می‌تواند از این مکمل کمک بگیرند و در مسیر رشد قدم بردارند.

مکمل ورزشی

آمینو اسیدهای ضروری:

اسید آمینه ها، ترکیبات آلی هستند که از نیتروژن، کربن، هیدروژن و اکسیژن، به همراه یک گروه زنجیره جانبی متغیر، تشکیل شده‌اند. بدن برای رشد و عملکرد مناسب، به ۲۰ اسید آمینه مختلف نیاز دارد. اگرچه همه این ۲۰ اسید آمینه برای سلامتی مهم هستند، اما تنها ۹ اسید آمینه به عنوان اسید آمینه های ضروری (EAA) طبقه بندی می‌شوند.

این ۹ اسید آمینه شامل هیستیدین، ​​ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین هستند. برخلاف اسید آمینه های غیرضروری، بدن قادر به ساخت اسیدهای آمینه ضروری نیست و این اسید آمینه ها باید از طریق رژیم غذایی تأمین شوند. بهترین منابع اسید آمینه های ضروری شامل لبنیات، پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، گوشت پرندگان و تخم مرغ هستند.

پروتئینی که می خورید، به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود، و سپس برای کمک به فرآیندهای مختلف بدن مانند عضله سازی و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۹  اسید آمینه ضروری وظایف مهم و متنوعی را در بدن به عهده دارند. اگرچه اسید آمینه ها بیشتر به دلیل نقش مهم آن‌ها در رشد و ترمیم عضلات شناخته شده‌اند، اما بدن برای بسیاری از فعالیت‌های خود به این اسید آمینه ها وابسته است. هر ۹ اسید آمینه ضروری نقش های متفاوتی را در بدن ایفا می‌کنند، و در فرآیندهای مهمی مانند رشد بافت، تولید انرژی، عملکرد سیستم ایمنی و جذب مواد مغذی نقش دارند. از این رو، کمبود اسید آمینه های ضروری می‌تواند بر کل بدن از جمله سیستم عصبی، تولید مثل، سیستم ایمنی و گوارشی تأثیر منفی بگذارد.

یک مطالعه مروری روی ۸ تحقیق انجام شده، نشان داد که مکمل اسید آمینه های زنجیره ای شاخه دار، در بهبود ریکاوری عضلات و کاهش درد پس از تمرینات شدید، تأثیر فوق‌العاده ای دارد. علاوه بر این، مصرف روزانه ۴ گرم لوسین به مدت ۱۲ هفته، باعث افزایش عملکرد قدرتی مردان بدون تمرین شد، این مسئله نشان می‌دهد که اسید آمینه های ضروری می‌توانند برای افراد غیرورزشکار نیز مفید باشند.

کراتین:

پروتئین وی و کراتین جز پر مصرف ترین و محبوب‌ترین مکمل ورزشی و بدنسازی هستند.

کراتین از سه آمینو اسید تشکیل شده است: آل-آرژنین، میتوننین و آل گلیسین، که حدود یک درصد از خون انسان را تشکیل می‌دهد.

در بدن انسان حدود ۹۵% کراتین نزدیک عضله های اسکلتی و حدود پنج درصد آن در مغز ذخیره می‌شود و در طی انجام فعالیت‌های بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کراتین با ادامه تولید در ماهیچه های در حال کار، به تأمین انرژی مداوم عضلات کمک می‌کند. مقادیر کمی نیز در قلب، مغز و سایر بافت های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به مرور زمان تولیدکنندگان، مصرف کراتین را کارآمدتر کرده‌اند، به این صورت که شما به جای مصرف غذاهای بسیار زیاد برای به دست آوردن کراتین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که این مکمل غذایی را به صورت پودر، مایع یا قرص مصرف کنید.

یک نکته ای که هر ورزشکار و بدنسازی باید بداند این است که مصرف کراتین و پروتئین را با هم یکی ندانند و کراتین را به جای پروتئین مصرف نکنند، زیرا کراتین و پروتئین هر کدام به دلایل مختلفی مصرف می‌شود و حتی روش کار آن‌ها مختلف است. به‌طور خلاصه اگر بخواهیم بیان کنیم، کراتین منجر به قدرت و استقامت بیشتر در طول تمرین می‌شود، درحالی‌که پروتئین منجر به ساخت عضلات بیشتر پس از تمرین می‌شود.

مکمل های کراتین باعث افزایش ذخیره فسفوکراتین عضلات می‌شوند. فسفو کراتین به تشکیل آدونین تری فسفات می پردازد، همان مولکول اصلی که انرژی سلول های شما را برای عملکرد بهتر بدن فراهم می‌کند. ATP در حین ورزش برای تولید انرژی تجزیه می‌شود. مکمل های کراتین ذخایر فسفوکراتین شما را افزایش می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهد که انرژی بیشتری برای سوخت ماهیچه های خود در هنگام ورزش با شدت بالا تولید کنید. این مکانیسم و تأثیرات آن توسط کراتین انجام می‌شود.

کراتین یک مکمل محبوب و مؤثر برای اضافه کردن توده عضلانی است، این مسئله می‌تواند مسیر های سلولی متعددی را که منجر به رشد عضلات جدید می‌شوند، تغییر دهد. به عنوان مثال پروتئین هایی را ایجاد می‌کند که فیبرهای عضلانی جدیدی را می‌سازند. همچنین مصرف کراتین می‌تواند سطح فاکتور رشد شبه انسولین را افزایش دهد، همان هورمونی که باعث افزایش توده عضلانی می‌شود.

علاوه بر این مکمل های کراتین می‌توانند محتوای آب عضلات شما را افزایش دهند، این به عنوان حجم دهی سلول شناخته می‌شود و می‌تواند به سرعت اندازه عضله ها را افزایش دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کراتین باعث کاهش سطح میوستاتین و یک مولکول، مسئول رشد عضلات می‌شود. کاهش میوستاتین می‌تواند به شما در ساخت سریع عضلات کمک کند. کراتین می‌تواند چندین فرایند اصلی بیولوژیکی را که منجر به افزایش رشد و اندازه عضلات می‌شود را تحریک کند.

نقش مستقیم کراتین در تولید مولکول ATP به این معنی است که می‌تواند عملکرد ورزشی با شدت بالا را به خوبی بهبود بخشد.

ترکیب کراتین و بتاآلانین می‌تواند اثرات کراتین را از نظر افزایش قدرت چند برابر کند.

 

خرید مکمل های بدنسازی

مکمل‌های بدنسازی را هر جایی می‌توانید پیدا کنید. انواع زیادی از آن‌ها وجود دارد. اما چطور می توان تشخیص داد که کدام را باید بخرید؟ کار آسانی نیست. در اینجا ۲ نکته را جهت آگاهی بیشتر هنگام خرید مکمل بدنسازی خدمت شما عرض می‌کنیم

توانایی برچسب خوانی

برچسب‌ها طوری طراحی شده‌اند که توجه شما را برای خرید محصول به خود جلب کنند. تولید‌کنندگان مکمل باید یکسری قوانین خاص را در مورد ادعاهای محصول خود رعایت کنند. اما، ممکن است محصولاتی را ببینید که بیشتر از آنچه می‌توانند انجام بدهند، ادعا می‌کنند. وقتی صحبت از مکمل‌ها و ادعاهای آن‌ها برای سلامت می‌شود، همه چیز را باور نکنید.

در بهترین حالت، پول خود را هدر می‌دهید و در بدترین حالت با یک ترکیب خطرناک مواجه خواهید شد. به ادعاهای روی برچسب نگاه کنید و نمودار حقایق مکمل و مواد تشکیل‌دهنده را مرور کنید. با این کار از ترکیبات موجود در بطری و مقداری که باید مصرف کنید، مطلع می‌شوید. همچنین، می‌توانید نام و اطلاعات تماس تولید کننده را پیدا کنید.

خرید مکمل از مراکز مجاز

جهت خرید مکمل ورزشی خود حتما به مراکز خرید مجاز و مطمئن مانند داروخانه ها مراجعه کنید. همان‌طور که جهت خرید دیگر داروها به داروخانه اطمینان می‌کنیم، می توانیم برای خرید مکمل نیز به داروخانه اطمینان کنیم. به دلیل سود هنگفتی که مکمل های ورزشی قاچاق دارند خیلی از افراد ذیصلاح دست به فروش قاچاق این مکمل ها بصورت تاریخ گذشته،تقلبی و… می زنند که برای مصرف‌کنندگان ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

شما همچنین می توانید مکمل های بدنسازی مورد نیازتان را از  داروخانه های آنلاین معتبر، مانند دارو دات کام که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند سفارش دهید. مزیت داروخانه اینترنتی سرعت بالا در سفارش دهی همراه با کسب اطلاعات کامل و جامع درباره محصول مورد نظر است. تمامی محصولاتی که در این داروخانه به فروش می رسند دارای برچسب اصالت هستند.

نظرات