آیا مولتی ویتامین ها باعث گرسنگی می‌شوند؟

0

هنگامی که شروع به مصرف یک ویتامین می‌کنید ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شود. یکی از این سوالات این است که آیا مولتی ویتامین‌ها باعث گرسنگی می‌شوند؟ در جواب این سوال باید گفت مولتی ویتامین‌ها باعث گرسنگی شما نمی‌شوند، اما کمبود این ویتامین‌ها در رژیم غذایی اغلب باعث بی‌اشتهایی می‌شود. به ‌خصوص اگر فرد دارای یک بیماری دیگر نیز باشد. هنگامی که از مولتی ویتامین‌ها برای بهبود و پر کردن کم و کاستی‌ها در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید ممکن است اشتها پیدا کنید؛ بنابراین اگر کنجکاو هستید که چرا استفاده از مولتی ویتامین‌ها باعث افزایش ناگهانی اشتها می‌شود و یا چرا در برخی مواقع باعث گرسنگی می‌شوند بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح مولتی ویتامین چیست؟ و چرا مولتی ویتامین باعث گرسنگی می‌شود؟ بپردازیم.

 خرید مولتی ویتامین از داروخانه آنلاین

چرا مولتی ویتامین‌ها باعث می‌شوند احساس گرسنگی کنید؟

درست است که اکثر اوقات برخی از ویتامین‌ها می‌توانند در شرایط خاصی بر گرسنگی شما تأثیرگذار باشند، اما فراموش نکنید که این گرسنگی و بی‌اشتهایی ممکن است با علت‌های دیگری مانند وجود داشتن یک بیماری نیز مرتبط باشد. در حالت عادی، مصرف مولتی ویتامین.ها و مکمل‌ها نباید اشتهای شما را افزایش دهند، اما در مواقعی که متوجه شدید بیش‌ازحد گرسنه می‌شوید ممکن است به عوامل دیگری که باعث کاهش دادن ویتامین‌ها و در نتیجه بی اشتهایی می‌شود مانند سوءهاضمه، مشکلات تیروئیدی، استرس و… مرتبط باشد.

افزایش اشتها با استفاده از مولتی ویتامین

افزودن مولتی ویتامین‌ها به برنامه غذایی از آنجایی مفید است که می‌تواند کم و کاستی‌های رژیم غذایی شما را برطرف کند و در نتیجه اشتهای شما را نیز متعادل ‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از ویتامین‌ها نباید باعث شود که شما احساس گرسنگی کنید. ازآنجایی‌که اغلب ما احساس را به خود تحمیل می‌کنیم و به نوعی به آن عادت می‌کنیم؛ بنابراین ممکن است حتی زمانی که بی‌اشتهایی داریم آن را امری طبیعی بدانیم در صورتی‌ که این بی ‌اشتهایی ممکن است در طی زمان حتی خطرناک باشد، اما هنگامی که از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنید ارزش غذای زیادی را وارد بدن خود می‌کنید و در نتیجه کمبودهایی که ناشی از رژیم غذایی نادرست شما بوده است و بدنتان به آن‌ها احتیاج داشته‌اند را پر می‌کنید. این باعث می‌شود تا سطح گرسنگی شما متعادل شود. طبق یک مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در یکی از مجلات تغذیه بریتانیا منتشر شد، نشان داده است که به‌ طور متوسط زنانی که از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که از مولتی ویتامین‌ها استفاده نمی‌کنند کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. درنتیجه استفاده از مولتی ویتامین‌ها نمی‌تواند دلیل اصلی کم‌اشتهایی باشد بلکه دلایل دیگری مانند تعادل هورمون‌ها، استرس، کاهش کلسترول و… باعث کاهش اشتها می‌شود.

خرید مولتی ویتامین از داروخانه روشا

دلایل احتمالی سلامتی برای افزایش اشتها

اگر شما فردی سالم باشید و بیماری خاصی نداشته باشید، دچار گرسنگی ناشی از مصرف ویتامین‌ها نمی‌شوید، اما افرادی که بیماری‌های خاصی دارند ممکن است هنگامی که شروع به مصرف مولتی ویتامین می‌کنند، اشتهای بیشتری را نسبت به دیگران تجربه کنند. کم شدن اشتها یک عارضه است که به ‌طور معمول در اثر کمبود ویتامین‌های خاص ایجاد می‌شود؛ بنابراین لازم است برای جلوگیری از این اتفاق از مولتی ویتامین‌ها برای رفع کمبود ویتامین‌های بدن خود استفاده کنید. هنگامی که شروع به مصرف مولتی ویتامین کنید باعث می‌شود تا احساس گرسنگی بیشتری در شما ایجاد شود و به مرور زمان علائم از دست دادن اشتها در شما کاهش پیدا کند. لیست بسیار طولانی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه کمبود برخی از ویتامین‌های خاص می‌تواند باعث از دست دادن اشتها شوند و همچنین چگونه مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها می‌تواند کمبود ویتامین‌ها را جبران کند. در ادامه درباره چند ویتامین مهم و تاثیر آن‌ها در سلامتی صحبت شده است.

ویتامین C

تحقیقی که در مجله علوم پزشکی کشور کره منتشر شده است نشان داده بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند با از دست دادن اشتهای خود می‌توانند با مصرف ویتامین c در دوزهای بالا اشتهای خود را افزایش دهند. همچنین تحقیق دیگری نشان می‌دهد که ویتامین c علائمی مانند کاهش اشتها و حالت تهوع را در افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند و تحت پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار دارند بهبود می‌بخشد.

ویتامین B12

کمبود این ویتامین در اغلب افراد باعث از دست دادن اشتها می‌شود. این از دست دادن اشتها بیشتر در افراد گیاه‌خوار و افرادی که اختلالات گوارشی دارند و افرادی که تحت جراحی‌های کاهش وزن قرار گرفته‌اند متداول است. برای درمان می‌توان از مکمل B12 که باعث افزایش اشتها می‌شود استفاده کرد.

فولات

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده، نشان داده است که مکمل فولات می‌تواند باعث افزایش اشتها در کودکان شود. مانند بسیاری از ویتامین‌های دیگر، فولات باعث می‌شود تا غذایی که می‌خورید در بدن شما به انرژی تبدیل شود که این انرژی برای متابولیسم سالم ضروری است و کمبود آن باعث کاهش اشتها می‌شود.

خرید مولتی ویتامین

ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند باعث کاهش اشتها و همچنین مسمومیت ویتامین D نیز می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید مصرف ویتامین D را افزایش داد زیرا مصرف این ویتامین باعث می‌شود سطح اشتهای شما بهبود پیدا کند.

ویتامین K

معمولاً کمبود ویتامین K در افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند و یا در جذب چربی مشکل ‌دارند متداول‌تر است. کمبود ویتامین K باعث کم شدن اشتها می‌شود و برای درمان آن افراد باید از مولتی ویتامین حاوی ویتامین K که باعث افزایش اشتها می‌شود استفاده کنند.

مولتی ویتامین‌ها جایگزین غذا نیستند

درست است که مصرف مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند باعث افزایش اشتها شما شود، اما توجه داشته باشید که استفاده از ویتامین‌ها باید به این دلیل باشد که شما می‌خواهید سلامتی خود را افزایش دهید و یا کمبودها و خلاهایی که در رژیم غذایی شما وجود دارد را پر کنید. متاسفانه افراد زیادی هستند که برخی از غذاها در رژیم غذایی خود را دوست ندارند؛ بنابراین غذاها را حذف می‌کنند و مولتی ویتامین‌ها را جایگزین غذاها می‌کنند در حالی‌ که این روش به هیچ عنوان صحیح نیست و حتی بیشتر از آنکه مفید باشد می‌تواند ضررهای زیادی را به دنبال داشته باشد در نتیجه ممکن است افراد افزایش اشتها را تجربه کنند زیرا بدن کالری مورد نیازی که باید از غذا تامین کند را نمی‌تواند به دست آورد. در واقع می‌توان گفت این مولتی ویتامین‌ها نیستند که باعث گرسنگی می‌شوند بلکه کمبود بعضی از غذاها در رژیم غذایی شما هستند.

همیشه مولتی ویتامین‌ها باعث افزایش گرسنگی نمی‌شوند

به این نکته توجه داشته باشید که همیشه مولتی ویتامین‌ها باعث به وجود آمدن احساس گرسنگی در شما نمی‌شوند بلکه عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید زیرا ممکن است پس از شروع مصرف مولتی ویتامین، دچار گرسنگی بیش‌ازحد باشید. بسیاری از افراد با هدف افزایش سلامت خود مصرف مولتی ویتامین‌ها را آغاز می‌کنند، اما گاهی اوقات می‌تواند به دلیل تغییر در سبک زندگی و یا ورزش از ویتامین‌ها استفاده کرد که همگی آن‌ها می‌توانند دلایل مهمی برای افزایش اشتها باشند زیرا ورزش کردن باعث می‌شود که بدن شما نسبت به حالت عادی انرژی بیشتری بسوزاند و در نتیجه اشتهای شما نیز افزایش پیدا کند. همچنین عوامل دیگری مانند برنامه‌های سم‌زدایی و رژیم‌های غذایی می‌توانند باعث گرسنگی در افراد شوند زیرا بدن به مصرف برخی از مواد غذایی عادت ندارد. یکی از دلایل دیگر گرسنگی زیاد، کاهش وعده‌های غذایی است که باعث می‌شود سطح گرسنگی نسبت به حالت عادی افزایش پیدا کند. این موضوع به خصوص در ابتدای آغاز رژیم متداول‌تر است به این نکته مهم توجه داشته باشید که بهتر است قبل از شروع مصرف مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها حتماً با یک پزشک مشورت کنید و از شرایطی مانند پرکاری تیروئید، افزایش سطح گرسنگی، قند خون و… اطلاع پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره مولتی ویتامین چیست؟ و آیا مولتی ویتامین‌ها باعث گرسنگی می‌شوند یا خیر؟ پاسخ داده شد. در هر صورت ممکن است با مصرف مولتی ویتامین احساس کنید اشتهای شما افزایش پیدا کرده است، اما موارد بسیار مهم دیگری مانند داروها و تغییر سبک زندگی وجود دارد که باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید زیرا همان‌طور که گفته شد یک فرد سالم افزایش گرسنگی ناشی از مصرف مولتی ویتامین را تجربه نخواهد کرد؛ بنابراین اگر کسی آن را تجربه می‌کند باید تمام جنبه‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهد. برای انجام این کار می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که از مولتی ویتامین‌ها فقط برای پر کردن خلاهای موجود در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید زیرا جایگزین کردن کامل آن به‌جای وعده‌های غذایی به هیچ عنوان مفید نیست.

نظرات