حق ثبت مهریه چیست + ماجرای تعیین حق ثبت برای مهریه های بالای ۱۴ سکه

0

حق ثبت در مهریه چیست + ماجرای تعیین حق ثبت برای مهریه های بالای ۱۴ سکه و مبلغ برای مهریه های بالای ۱۴ سکه و نحوه محاسبه و همه چیز درباره حق ثبت مهریه های سنگین در ادامه میخوانید

حق ثبت در مهریه چیست + ماجرای تعیین حق ثبت برای مهریه های بالای 14 سکه

حق ثبت در مهریه چیست + ماجرای تعیین حق ثبت برای مهریه های بالای ۱۴ سکه

اخیرا قانون درباه مهریه از سوی مجلس مطرح شده که زوجین باید برای مهریه بالای ۱۴ سکه حق ثبت پرداخت کنند.

بر اساس آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه» در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نمایندگان مجلس به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه «حق ثبت» در نظر گرفته‌اند.

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه در صحن علنی مجلس را عنوان کرده و اگر به تصویب برسد و نهایتا تبدیل به قانون شود؛ مهریه‌های بالای ۱۴ سکه شامل پرداخت «حق ثبت» به هنگام عقد می‌شوند و زن و شوهرها باید برای ثبت ۱۱۰ سکه چیزی در حدود ۳۲ میلیون تومان (با در نظر گرفتن سکه ۱۴ میلیون و پانصد هزار تومانی) پرداخت کنند.

بر این اساس مهریه‌ تا سقف ۱۴ سکه شامل پرداخت «حق ثبت» نمی‌شود اما مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها، مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ۲ درصد قیمت سکه‌ها و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا ۱۵درصد قیمت سکه‌ها مشمول پرداخت حق ثبت می‌شوند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی: این وجه به صورت نصف نصف باید توسط هر دو طرف یعنی هم عروس و هم داماد پرداخت شود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام «صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند» که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.

مبلغ حق ثبت برای ۱۱۰ سکه

اگر قیمت هر سکه را حدودا ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (قیمت فعلی سکه) در نظر بگیریم، زن و شوهران جوانی که در ابتدای زندگی مشترک دغدغه هزینه برگزاری مراسم عروسی، تهیه مسکن و جهیزیه دارند باید برای تعیین ۱۱۰ سکه مهریه باید ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و سهم هر کدام از عروس و داماد برای پرداخت این حق ثبت حدود ۱۶ میلیون تومان است.

حق ثبت در مهریه چیست + ماجرای تعیین حق ثبت برای مهریه های بالای 14 سکه

معایب و مضرات قانون جدید مهریه

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، قرار دادن حق ثبت برای مهریه های بالای ۱۴ سکه را خلاف عرف، شرع و قانون خواند و درباره مصوبه اخیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: گرفتن حق ثبت برای مهریه‌های ۱۴ سکه به بالا تبعات منفی برای دختران و پسران در آستانه ازدواج خواهد داشت و اگر آگاهسازی نسبت به آن انجام نشود بسیار مشکلاتی را به بار آورد.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس هدف از این طرح را جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین عنوان کرده‌اند و به نظر شما این تصمیم نتیجه بخش خواهد بود؟، این کار را اشتباه خواند و نسبت به تبعات آن هشدار داد و گفت:‌ راه‌های دور زدن و فرار از حق ثبت مهریه فراوان است. این اقدام می‌تواند موجب فرار جوان‌ها از ثبت رسمی ازدواج و گرایش به ثبت عادی ازدواج به ویژه در مناطق دور افتاده شود.

** همچنین ببینید: منظور از ارش البکاره و مهرالمثل چیست + مبلغ و قوانین ارش البکاره **

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق معتقد است که راه‌های دور زدن فراوان است و نتیجه آن نیز از بین رفتن حقوق زنان است.

مظفری هدف نمایندگان مجلس برای تعیین «حق ثبت» را «نقض غرض» دانست و با بیان اینکه مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با هدفی که عنوان کرده‌اند تطابق ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر تعیین ۱۱۰ سکه مهریه در بسیاری از شهرهای بزرگ عرف است و تصور کنید اگر ۲ درصد حق ثبت برای ۱۱۰ سکه مهریه تعیین شود، با قیمت فعلی سکه زوجین چقدر باید حق ثبت پرداخت کنند؟. در واقع زوجین برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه باید حداقل ۵ و ۶ میلیون تومان و حتی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان هزینه حق ثبت پرداخت کنند که مسلما برای عروس و دامادی که در ابتدای زندگی مشترک مخارج زیادی دارند، پول بسیار زیاد است. علاوه بر «حق ثبت» عروس و داماد باید ۹ درصد مالیات نیز پرداخت کنند

رئیس سر دفتران ازدواج و طلاق، با بیان اینکه در گذشته به جهت تسهیل در ازدواج، بخشنامه ای صادر و به موجب آن «حق ثبت» برای مهریه را ممنوع اعلام کرد و اکنون الزامی شدن «حق ثبت» برای مهریه شایسته نیست، ادامه داد: اگر واقعا نمایندگان مجلس قصد جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین را دارند، باید از مهریه‌های “نسیه” جلوگیری کنند. این پیشنهاد کارشناسی شده، پژوهش محور و بر اساس شرع و قانون و مطابق با اصول و سنت اسلام نیز است. مهریه باید از حالت “نسیه” و دادن وعده برای پرداخت آن پس از ازدواج به صورت نقد در زمان عقد پرداخت شود و یا اینکه حداقل سقفی برای مهریه نسیه تعیین شود.

مظفری، در حال حاضر هیچ حق ثبتی برای ازدواج وجود ندارد و حق‌التحریر از سوی سر دفتران برای انجام کارهای ثبت ازدواج زوجین گرفته می‌شود، چند ماه از موعد قانونی بازنگری در تعرفه حق التحریر سردفتران ازدواج و طلاق گذشته است و دفاتر ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی در حال استعفا هستند. در چهار سال اخیر تقریبا هر ماه سه سردفتر ازدواج استعفا داده‌اند و در ۴۵ ماه گذشته مجموع استعفای سردفتران ازدواج به ۱۱۵ نفر رسیده است.

نظرات