تفاوت انواع درب داخل ساختمان در چیست؟

0

طراحی فضای درونی هر ساختمانی از موارد مهمی بوده که فاکتورهای بسیاری بر آن اثرگذار می باشند. از جمله این فاکتورها درب ها هستند. بی توجهی به نقش درب ها در دکوراسیون داخل خانه می تواند تمام طراحی را تحت شعاع قرار داده و جلوه ناخوشایندی ایجاد کند. شناخت انواع درب داخل ساختمان به منظور روح بخشیدن به فضای خانه حائز اهمیت است. یکی از مهم ترین عناصر در انتخاب صحیح، اندازه گیری دقیق چهارچوب است. در صورت استاندارد بودن ابعاد نیازی به سفارشی سازی وجود ندارد و می توان از میان مدل های موجود در بازار گزینه مناسب را تهیه کرد. دیگر فاکتور مهم جنس درب می باشد. کاربری اتاق در تعیین نوع درب موثر بوده و برای فضایی مانند سرویس بهداشتی استفاده از درب های ضد آب ضرورت دارد.

 انواع درب ساختمان

 کاربرد متفاوت انواع درب های ساختمان

فضای کلی ساختمان تعیین کننده نوع درب می باشد، بنابراین با در نظر گرفتن رویکرد دکوراسیون خانه یا دفتر خود گزینه ها را بررسی کنید. مسلما درب های سلطنتی مناسب فضایی مینیمال نیستند. در حالیکه درهای ساده یا دو پنلی بهترین انتخاب برای دکوراسیون مذکور محسوب می شوند. برخی ویژگی های اساسی درب که در کاربرد آن نیز اثرگذار است، شامل:

·        جنس و نوع

اگر به دنبال عایق کردن فضای مدنظر در مقابل صدا و حرارت هستید، می بایست به سراغ درب توپر بروید. انواع درب داخل ساختمان توپر بر اساس جنس و نوع در نرخ های متنوعی عرضه شده اند. بالطبع درب ساخته شده از چوب خالص بسیار گرانتر از دیگر انواع مانند آلومینیومی خواهد بود. از دیگر سو درب توخالی از توپر ارزانتر می باشد. درب ABS یا  HDF نیز که درب اتاقی هستند در دسته مدل های ارزانتر جای می گیرند.

درب اتاقی انواع درب ساختمان

·        رنگ

در یک دکوراسیون اصولی، هماهنگی رنگ تنها نباید به مبلمان و دیگر وسایل محدود گردد، بلکه تطابق رنگ فضای درونی و انواع درب داخل ساختمان با اثاث منزل نیز می بایست مورد توجه واقع شود. منظور از تناسب و هماهنگی، استفاده از رنگ های مکمل و ایجاد هارمونی چشمنواز می باشد نه همرنگ کردن تمام عناصر. رنگ در به جنس آن نیز بستگی دارد. برخی مواد مانند آلومینیوم از قابلیت رنگ پذیری برخوردار نبوده و رنگ آمیزی برخی درها مانند مدل از جنس چوب طبیعی، جلوه جذاب آن را از بین می برد.

مثلا درب اتاق سفید

جهت افزایش کیفیت و عمر انواع درب داخل ساختمان چه مواردی را باید رعایت کرد؟

زیبایی، دوام و طول عمر درب متاثر از مرغوبیت یراق آلات آن نیز می باشد. بدین ترتیب در هنگام انتخاب و خرید درب باید به این بخش دقت ویژه ای مبذول داشت. یراق آلات، پوشش رویه درب، نوع رنگ و غیره از جمله اساسی ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی درب محسوب می گردند. صاحبان منازل اغلب نقش مهم این اجزاء را در نمای خانه فراموش کرده و کمترین هزینه را برای آن در نظر می گیرند. در حالیکه درب را  می توان قاب دکوراسیون داخلی به شمار آورد.

انواع درب داخل ساختمان از لحاظ جنس کدام است؟

·        درب چوبی

در مدل چوبی، سطحی صاف و صیقلی را به واسطه روکشی چوبی یا رنگ می پوشانند. بنابراین علاوه بر هزینه درب، هزینه روکش نیز به قیمت نهایی افزوده می گردد. همچنین همانطور که پیشتر ذکر شد، انواع توپر گرانتر هستند. درب چوبی در انواع متنوعی ارائه شده است. از جمله پرطرفدارترین، زیباترین و پرفروش ترین آنها، می توان به درب تمام چوب اشاره کرد. اگرچه قیمت بالای آن را نیز نباید نادیده گرفت.

انواع دستگیره

·        درب PVC

این مدل اغلب به شکل HDF ساخته و در نهایت آن را با رویه PVC می پوشانند. این ماده پلاستیکی که در تولید تانکر، لوله و غیره کاربرد عمده ای دارد، امروزه در تهیه درب ها نیز بسیار به کار می رود. مقاومت بالای این مدل در مواجهه با رطوبت، کاربرد گسترده در سرویس بهداشتی و حمام را به ارمغان آورده است. دیگر قابلیت های مفید درب PVC شامل:

ü     وزن سبک

ü     استحکام بالا

ü     دوام در مقابل حرارت و خوردگی

ü     ضد حشرات

ü     ساخت آسان

ü     نصب راحت

·        درب شیشه ای

این دسته از انواع درب داخل ساختمان نقش زیباسازی را در دکوراسیون بر عهده دارد. تنوع طرح، نوع و رنگ از جمله مزایای آن محسوب می گردد. بر خلاف دیگر انواع، درب شیشه ای را در نقاط کانونی و مناطق  کم نور خانه به کار می برند. استفاده مداوم از جنس شیشه در دکوراسیون این درب ها را به مدلی برای تمام دوران ها مبدل ساخته و هرگز قدیمی نمی شوند. نکته مهم در استفاده از این درب، امکان شکستن و ایجاد ترک بوده و در این راستا می بایست با احتیاط برخورد شود.

انواع درب داخل ساختمان در چه محدوده قیمتی عرضه شده اند؟

عوامل متعددی از جمله کاربری، سلیقه شخصی، جنس و ابعاد درب، در قیمت گذاری این محصولات موثر می باشند. به طور کلی درب های چوبی در قیاس با انواع کامل خودکار ارزانتر هستند. قیمت درب چوبی برجسته با رویه PVC یا MDF حدود ۹۰۰۰۰۰- ۱۰۰۰۰۰۰ تومان برآورد گردیده است. یکی از گرانترین انواع درب داخل ساختمان، درب شیشه ای بوده که با توجه به کیفیت یراق آلات و کشویی یا اتوماتیک بودن آن قیمت متغیری دارد. شروع قیمت برای این نوع درب از ۱۰۰۰۰۰۰ تومان تخمین زده شده است.

همچنین میتوانید با مراجعه به این سایت قیمت درب ضدسرقت را مشاهده کنید.

درب اتاقی ساختمان

درب ضد سرقت چه ویژگی هایی دارد؟

اطمینان از مقاومت درب در مواجهه با ورود سارقان اهمیت بالایی دارد. بدین منظور انواع درب ضد سرقت با استحکام زیاد در مقابل تخریب، فشار، برش و دستکاری عرضه شده اند. اگرچه ایمنی آنها را نمی توان ۱۰۰% اعلام کرد، اما در مقایسه با دیگر انواع درب داخل ساختمان امنیت بالاتری را تضمین می کنند. در ساخت این درب ورقه های فلزی بسیار مقاومی به کار می رود. همچنین اتصال به چهارچوب از چندین نقطه به جای تنها یک نقطه، امنیت بالاتر را میسر ساخته است. استفاده از پشم نسوز در ساخت این محصول، عایق حرارتی و صوتی را فراهم آورده است. دیگر مزیت این مدل از انواع درب داخل ساختمان پنهان بودن لولاها از هر دو سو و عدم امکان باز شدن آن به وسیله اهرم می باشد. بعلاوه این درب را می توان با قفل های ضد سرقت تجهیز کرد. لذا علاوه بر توجه به زیبایی و کاربردی بودن درب ورودی، برخورداری از این ویژگی ها نیز الزام دارد.

درب ضدسرقت دو لنگه ساختمان

جمع بندی

به منظور کسب بهترین نتیجه و کارایی از دکوراسیون خود توجه به تمام اجزاء آن ضرورت دارد. در این میان اغلب از نقش موثر انواع درب داخل ساختمان چشم پوشی می شود. تنوع بالای این محصولات از لحاظ جنس (شیشه، چوب، فلز و …) و کاربرد، انتخاب را برای خریداران دشوار ساخته است. از این رو در این مقاله سعی شد تا تمام جوانب مربوطه مطرح گردد. همچنین ویژگی های اساسی انواع درب و قیمت آنها مقایسه شد. عمده محصولات موجود در بازار ایران واردات چین و ترکیه هستند. بعلاوه کمپانی های ایرانی نیز درب های با کیفیتی را در سال های اخیر ارائه داده اند.

نظرات