رشته‌ های دانشگاه هنر تهران – معرفی بهترین رشته ها برای تحصیل

2

این روزها بسیاری از دانش آموزان به رشته‌های هنری علاقمند شده‌اند. هنر در سال‌های گذشته جایگاه خاصی در رشته‌های دانشگاهی نداشتT اما امروزه مردم توجه خاصی به این رشته داشته و به همین دلیل بازار کار خوبی نیز برای آن ایجاد شده است. همانطور که دانش آموزان برای تحصیل در رشته‌های مهندسی، پیش از ورود به دانشگاه درباره دانشگاه‌های مختلف و رشته‌های آن تحقیق می‌کنند، این موضوع برای دانش آموزانی که علاقمند به رشته هنر هستند نیز بسیار اهمیت دارد. در میان دانشگاه‌هایی که در ایران در حال فعالیت هستند، دانشگاه هنر تهران یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌ها به شمار می‌آید که سالانه تعداد زیادی دانشجو در رشته های مختلف می‌پذیرد. از آن جایی که دانشگاه هنر تهران یکی از بهترین دانشگاه‌های هنر ایران است، ما در قصد داریم در این مقاله به معرفی رشته‌ های دانشگاه هنر تهران بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

معرفی دانشگاه هنر

در زمان گذشته تحصیل دانشگاهی در رشته‌های هنری رایج نبود و بیشتر علاقمندان به هنر در کنار رشته‌های دیگر، هنر خود را دنبال می‌کردند اما امروزه به علت پیشرفت آموزش در دانشگاه‌ها، سالیانه فارغ التحصیلان بسیاری از رشته‌های هنری وارد بازار کار می‌شوند. دانش آموزان برای آن که بتوانند در یکی از رشته‌ های دانشگاه هنر تهران تحصیل کنند باید به آموزش‌های لازم را دنبال کرده و در کنکور هنر که به صورت سالیانه برگزار می‌شود شرکت کنند. در صورتی که علاقمند به هر یک از رشته‌های هنری هستید می‌توانید با مراجعه به فرادرس، آموزش‌های لازم را در این زمینه دنبال کنید. فرادرس یک منبع جامع برای آموزش و تمرین در زمینه‌های مختلف هنری می‌باشد.

تاریخچه دانشگاه هنر تهران

پیش از آن که به معرفی و توضیح رشته‌ های دانشگاه هنر تهران بپردازیم باید بدانید تاریخچه این دانشگاه به چه صورت است. دانشگاه هنر تهران به عنوان بزرگترین مرکز آموزش دانشگاهی برای رشته‌های هنری در ایران است که تأسیس آن به بیش از ۱۰۰ سال قبل یعنی سال ۱۲۹۷ باز می‌گردد. این دانشگاه تا سال ۱۳۵۸ فعالیت داشت تا اینکه ۵ موسسه هنری دانشگاه فارابی، دانشکده هنرهای تزئینی، دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی باهم ادغام شده و به صورت یک مرکز جامع شروع به کار کردند. با توجه به افزایش علاقمندان به هنر این مرکز که با نام مرکز آموزش عالی شناخته می‌شد، در سال ۱۳۷۰ با ایجاد تغییراتی تبدیل به دانشگاه هنر شد.

این دانشگاه با ۴ دانشکده هنرهای کاربردی، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر، پردیس اصفهان به کار خود ادامه داد. سپس در سال‌های ۷۳ و ۸۰ به ترتیب دانشکده‌های موسیقی و معماری و شهرسازی به دانشگاه اضافه شدند. البته باید در نظر داشته باشید که از سال ۱۳۷۹ دانشکده پردیس اصفهان دیگر زیر مجموعه دانشگاه هنر تهران نیست.

 رشته‌ های دانشگاه هنر تهران

دانشکده های دانشگاه هنر تهران

همانطور که گفته شد دانشگاه هنر تهران دارای چندین دانشکده است و هرکدام از آن‌ها به جذب دانشجو می‌پردازند. برای آن که بتوانیم به توضیح کامل رشته‌ های دانشگاه هنرتهران بپردازیم، باید با دانشکده‌های آن آشنایی داشته باشید. در ادامه به توضیح دانشکده‌های هنر دانشگاه هنر تهران خواهیم پرداخت.

دانشکده حفاظت و مرمت

دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۹۴ معرفی شد و در ۴ رشته مختلف تکمیلی (ارشد و دکتری) شروع به کار کرد. ۴ رشته مربوط به این دانشکده در دانشگاه هنر تهران در مقطع فوق لیسانس مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی و مطالعات موزه و هنرهای اسلامی می باشد. همانطور که از نام این دانشکده مشخص است رشته های دانشگاه هنر تهران در این دانشکده مربوط به آثار باستانی و تاریخی می باشد. دانشکده حفاظت و مرمت در مقطع دکتری دارای رشته مرمت اشیاء می باشد. در صورتی که علاقمند به رشته های این دانشکده هستید می توانید با شرکت در کنکور هنر در این زمینه تحصیل نمایید.

دانشکده سینما و تئاتر

این دانشکده را می توان یکی از قدیمی ترین دانشکده ها دانست و رشته های این دانشکده از قدیمی ترین رشته های دانشگاه هنر تهران هستند. دانشکده سینما و تئاتر از سال ۱۳۳۶ با نام اداره هنرهای دراماتیک شروع به فعالیت کرده است و تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است. رشته های این دانشکده از رشته های پرطرفدار در میان مردم است. دانشکده سینما و تئاتر رشته های زیادی مانند نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دکور و یا صحنه آرایی را شامل می شود. در سال ۱۳۶۲ این دانشکده دچار تغییر و تحولاتی شد و به شکل تخصصی به کار خود ادامه داد. این دانشکده شامل دو گروه آموزشی تئاتر و سینما می باشد. بنابراین رشته های آن نیز به شرح زیر هستند:

رشته های مقطع کارشناسی سینما شامل کارگردانی، تدوین، فیلمنامه نویسی و فیلم برداری بوده و رشته های مقطع لیسانس تئاتر شامل ادبیات نمایشی، بازیگری و کارگردانی، نمایش عروسکی و طراحی صحنه می باشد. در مقطع فوق لیسانس نیز شما می توانید رشته های ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی، سینما و کارگردانی را دنبال کنید. توجه داشته باشید که تنها رشته این دانشکده در مقطع دکتری، دکتری تخصصی تئاتر می باشد.

رشته‌ های دانشگاه هنر تهران

دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر تهران

در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ در دانشگاه هنر تهران، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر تأسیس شد. در حال حاضر ۳ رشته از رشته‌ های دانشگاه هنر تهران در این دانشکده تدریس شده و در آینده رشته‌های دیگری نیز به آن اضافه خواهند شد. رشته‌هایی که در حال حاضر در این دانشکده تدریس می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • پژوهش هنر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر در مقطع دکتری
  • فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد

البته رشته‌های دیگر نیز در آینده به این دانشکده اضافه خواهند شد که به شرح زیر هستند:

  • حکمت هنرهای دینی در مقطع دکتری
  • تاریخ هنر در مقطع دکتری
  • فلسفه هنر در مقطع دکتری
  • رشته‌های دانشکده معماری و شهرسازی

در میان رشته‌ های دانشگاه هنر تهران رشته‌های مربوط به معماری طرفدار بسیاری دارند. یکی دیگر از دانشکده‌های دانشگاه هنر تهران دانشکده معماری و شهرسازی است که سالیانه دانشجوهای زیادی از آن فارغ التحصیل می‌شوند. با توجه به افزایش جمعیت و تغییر و تحولات جهان رشته‌های مربوط به شهرسازی و معماری از اهمیت بسیاری برخوردار شده‌اند. دانشگاه هنر تهران نیز در این زمینه رشته‌های مختلفی را به دانشجویان معرفی کرده است. این رشته‌ها شامل: برنامه ریزی شهری، طراحی شهری، معماری، معماری داخلی و علم و فناوری معماری می‌باشد.

در صورتی که علاقمند به این رشته‌های هنری هستید می‌توانید به فرادرس مراجعه کرده و آموزش‌های لازم در این زمینه را دنبال کنید. فرادرس یک منبع آموزشی کامل برای یادگیری رشته‌های هنری می‌باشد.

دانشکده موسیقی دارای چه رشته هایی است؟

پس از آن که هنرستان و هنرکده موسیقی با هم ادغام شدند، در سال ۱۳۶۸ رشته کارشناسی موسیقی زیر نظر دانشکده هنرهای کاربردی به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۷۳ شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد دانشکده موسیقی در دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشکده موسیقی در تاریخ ایران موافقت کرد و پس از آن کارشناسی موسیقی و موسیقی نظامی به عنوان رشته های دانشگاه هنر تهران شروع به جذب دانشجو کردند.

رشته‌ های دانشگاه هنر تهران

این دانشکده ابتدا در پردیس کرج استقرار یافت و در حال حاضر رشته های این دانشکده به شرح زیر هستند:

  • رشته آهنگسازی در مقطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس
  • رشته موسیقی شناسی در مقطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس
  • نوازندگی موسیقی ایرانی در مقطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس
  • نوازندگی موسیقی جهانی در مقطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس
  • موسیقی نظامی در مقطع تحصیلی لیسانس

رشته های دانشکده هنرهای تجسمی

یکی از مهم ترین شاخه‌های هنر، شاخه هنرهای تجسمی می‌باشد. رشته‌های هنرهای تجسمی در میان رشته های دانشگاه هنر تهران بسیار محبوب هستند و سالیانه تعدادی زیادی دانشجو در این رشته ها تحصیل می‌کنند. هنرهای تجسمی از هنرهای ریشه دار در دنیا است که بازار کار نسبتا خوبی نیز دارد. دانشکده هنرهای تجمسی در دانشگاه هنر تهران در مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد شامل رشته های عکاسی (کارشناسی و کارشناسی ارشد)، مجسمه سازی، ارتباط تصویری و نقاشی می‌باشد. در صورتی که علاقمند به این رشته ها هستید، می‌توانید در کنکور هنر شرکت کرده و پس از قبولی در یکی از این رشته‌ها تحصیل نمایید.

دانشکده هنرهای کاربردی در دانشگاه هنر تهران

دانشکده هنرهای کاربردی دارای رشته‌های بسیاری در دانشگاه هنر تهران می‌باشد. رشته‌ های دانشگاه هنر تهران که زیر نظر این دانشکده فعالیت می‌کنند به شرح زیر می‌باشند:

  1. فرش: مطمئناً بیشتر شما از آوازه درخشان فرش ایرانی باخبر هستید. این وسیله شاید در ظاهر یک پوشش زیبا برای زمین باشد اما زمانی که به آن دقت کنید متوجه ارزش هنری آن خواهید شد. دانشگاه هنر تهران این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در رشته‌های طراحی قالی، مرمت و تکمیل و رنگرزی به صورت آکادمیک تحصیل نمایید.
  2. طراحی پارچه و لباس: این رشته در سال ۱۳۴۷ به عنوان طراحی پارچه معرفی شد و بعد از انقلاب ایران به مدت ۱۵ سال هیچ دانشجویی جذب نکرد. اما از سال ۱۳۷۲ این رشته در مقطع تحصیلی لیسانس شروع به جذب دانشجو کرده و تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است.
  3. طراحی صنعتی: این رشته یکی از رشته‌ های دانشگاه هنر تهران است که از سال ۱۳۶۵ در مقطع کارشناسی و از سال ۱۳۷۳ در مقطع کارشناسی ارشد شروع به فعالیت کرده است.
  4. صنایع دستی: صنایع دستی ایران یکی از بهترین صنایع دستی در جهان است که امروزه توجه بسیاری از مردم جهان به آن جلب شده است. این رشته در سال ۱۳۶۲ در مقطع لیسانس شروع به فعالیت کرده و از سال ۱۳۹۱ مقطع فوق لیسانس نیز به آن اضافه شده است. از آنجایی که هنر صنایع دستی یک هنر عملی است، در دانشگاه هنر تهران این رشته بیشتر به عنوان یک رشته عملی شناخته می‌شود. البته مباحث نظری این رشته به اندازه خود قابل اهمیت است. در حال حاضر در دانشکده هنرهای کاربردی ۹ کارگاه تخصصی و عمومی به این رشته اختصاص یافته است.

رشته‌ های دانشگاه هنر تهران

آیا تحصیل در رشته های دانشگاه هنر تهران بدون کنکور امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از مردم دارند این است که آیا تحصیل در رشته‌ های دانشگاه هنر تهران بدون کنکور امکان پذیر است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت امکان تحصیل در دانشگاه هنر تهران بدون کنکور امکان پذیر نیست و شما برای ورود به این دانشگاه باید در آزمون کنکور هنر شرکت کنید. کنکور هنر نیز مانند دیگر کنکورها شامل دو بخش عمومی و تخصصی بوده و شما برای شرکت در این آزمون باید به در یک آزمون تئوری شرکت کنید. این دو بخش به صورت دو دفترچه عمومی و تخصصی به شما داده شده و آزمون شروع می‌شود. دفترچه عمومی کنکور هنر شامل زبان و ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی و انگلیسی می‌باشد. توجه داشته باشید که این دروس در تمام متقاضیان کنکور سراسری مشترک است. اما در بخش دفترچه تخصصی دروس درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک، خلاقیت نمایشی، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد می‌باشد.

پس از آن که در آزمون سراسری کنکور هنر قبول شدید می‌توانید با توجه به رشته مورد نظر خود در آزمون عملی شرکت نمایید. توجه داشته باشید که آزمون عملی هر رشته مختص به آن بوده و در این مرحله مهارت‌های شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته در برخی از رشته‌ها مانند سینما و صنایع دستی قبولی تنها با رتبه کنکور و سوابق کاری ممکن است.

کلام آخر

همانطور که گفته شد دانشگاه هنر تهران یکی از بهترین دانشگاه‌های هنر در ایران بوده و دارای رشته‌هایی بسیاری در زمینه هنر است. بسیاری از هنرمندانی که آثار آن‌ها را دنبال می‌کنید از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند از همین رو می‌توان گفت این دانشگاه مکان مناسبی برای رشد استعداد افراد می‌باشد. مدرک تمام رشته‌ های دانشگاه هنر تهران دارای اعتبار بوده و پس از فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شوید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید اینکه تا چه حد استعدادهای شما رشد کند، کاملاً بستگی به تلاش شما دارد. زیرا هر استعدادی برای شکوفا شدن نیاز پرورش دارد.

در صورتی که علاقمند به آموزش در زمینه رشته‌های هنری هستید، اما قصد تحصیلات آکادمیک را ندارید می‌توانید به فرادرس به عنوان یک منبع معتبر آموزشی مراجعه نمایید. سایت آموزشی فرادرس مجموعه‌ای از آموزش‌های ویدئویی است که می‌تواند به پرورش هرچه بیشتر استعداد هنری شما کمک کند. همچنین اگر می‌خواهید که وارد دانشگاه هنر تهران شده و در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنید، آموزش‌های فرادرس می‌تواند شما را برای شرکت در آزمون کنکور هنر آماده کنند.

2 دیدگاه در “رشته‌ های دانشگاه هنر تهران – معرفی بهترین رشته ها برای تحصیل

  1. مرجان گفت:

    برای کنکور در های تخصصی مربوط به رشته ای که میخواییم برداریم داره یا نه ؟ مثلا اگه رشتم توی دبیرستان فتوگرافیک هست بخوام کنکور بدم برم رشته گرافیک یا مثلا کارگردانی برای کنکور در رابطه با رشته گرافیک یا کارگردانی سوال میاد یا تخصصی ها هم از کل رشته های هنر هست ؟

  2. مرجان گفت:

    سلام ، چرا رشته گرافیک توی رشته های دانشگاهی هنر تهران نیست ؟

نظرات