برنامه‌هایی برای دوستداران کلاس‌های آنلاین

0

برنامه‌هایی برای دوستداران کلاس‌های آنلاین

امروزه، هر کسی می‌تواند به همان سرعتی که شما می‌توانید یک ویدیو را در YouTube آپلود کنید، دانش خود را به اشتراک بگذارد. این دانش می‌تواند از سوی یک دانش‌آموز، دانشجو و یا یک معلم باشد. اما شاید بپرسید چگونه؟ پاسخ این است که با برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف که به شکل آنلاین و زنده، میان افراد مختلف ارتباط برقرار می‌کند. اکثر  این برنامه‌ها که با زیرساخت‌های آماده‌ای برای ایجاد دوره‌های آنلاین سریع و آسان طراحی شده‌اند، کل فرآیند ارتباط و آموزش را ساده می‌کنند. در اینجا ما به چند مورد از این اپلیکیشن‌های کاربردی  در جهت یادگیری بیشتر اشاره کرده‌ایم.

 اپلکیشن کلاس‌های آنلاین

Udemy

در حالی که نسل اول اپلیکیشن‌های آنلاین مانند (MOOCs) یادگیری را در دسترس قرار دادند، Udemy  آن را یک قدم فراتر برد و آموزش آنلاین را ممکن کرد. امروزه، بیش از ۴۰ میلیون دانش آموز در این پلتفرم شناخته شده ثبت نام کرده‌اند و بیش از ۶۵۰۰۰ معلم در آن عضویت دارند. برای ایجاد یک دوره آموزشی در Udemy، ابتدا باید به عنوان یک معلم یا مدرس درخواست دهید و پس از تأیید، یک سری مراحل ساده را مشاهده خواهید کرد که به شما در ایجاد اولین دوره کمک می‌کند. شما در این اپلیکیشن می‌توانید آزمون‌ها، تکالیف، تمرین‌ها و هر آنچه را که مربوط به حوزه آموزشی است را اضافه کنید.

Flipgrid

Flipgrid  یک برنامه آنلاین رایگان است که به دانش‌آموزان و معلمان اجازه می‌دهد ویدیوهای کوتاه و آنلاین ضبط کنند. معلمان می‌توانند به راحتی حساب یا اکانت ایجاد کنند و سپس در داخل حساب‌ها “کلاس درس” ایجاد کنند. مشابه  Google Classroom، دانش‌آموزان از طریق یک کد به کلاس‌های درس اضافه می‌شوند. سپس معلمان می‌توانند پست‌هایی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند تا از طریق ویدیوهای کوتاه به آنها پاسخ دهند. تنظیمات را می‌توان طوری دستکاری کرد که فقط معلمان بتوانند پاسخ‌ها را ببینند یا دانش‌آموزان بتوانند ویدیوهای یکدیگر را ببینند و به آنها پاسخ دهند. به طور کلی Flipgrid یک برنامه ارتباط شفاهی فوق‌العاده است که استفاده از آن آسان است و تقریباً می‌توان آن را با هر گروه سنی یا حوزه موضوعی به طور مؤثر تطبیق داد.

اپلکیشن کلاس‌های آنلاین

WeVideo

WeVideo یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی است که معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از طریق یک حساب Google  در آن ثبت نام کنند. معلمان همچنین می‌توانند یک “کلاس” در این برنامه ایجاد کنند و دانش‌آموزان را از طریق یک کد خاص به کلاس خود ملحق کنند.این برنامه، یکی از ساده‌ترین و کاربرپسندترین برنامه‌هاایی است که در حوزه کلاس‌های آنلاین وجود دارد.WeVideo  دارای تصاویر، ویدیوها، قالب‌ها، موسیقی و جلوه‌های صوتی نیز است که علاوه بر ایجاد جذابیت، در ایجاد ویدئوها نیز کمک کننده است. یکی از قابلیت‌های خوب این برنامه، امکان تبدیل تکالیف به یک فرمت ارتباطی ویدیویی است که معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از آن بهره بگیرند.

Kaltura

کلاس مجازی Kaltura در لیست “بهترین نرم افزار کلاس مجازی برای آموزش آنلاین” منتشر شده در وبلاگ Kaltura قرار دارد. Kaltura  یک برنامه رایگان است و آموزش آنلاین ساخته شده است. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه، دوره‌های آنلاین ایجاد کنید و شرکت کنندگان خود را از طریق یک پرتال در کلاس‌های مجازی شرکت دهید. کلاس‌های مجازی ۱۰۰% مبتنی بر وب هستند – بدون فلش، بدون دانلود، بدون نصب – با ابزارهای مشترک مانند تخته سفید دیجیتال، سیستم مدیریت محتوا برای اشتراک‌گذاری ارائه‌ها و ویدیوها، اشتراک‌گذاری صفحه، آزمون‌های آنلاین و یا زنده و…. این برنامه قابل نصب در لپ‌تاپ، تبلت، گوشی و کامپیوتر شخصی یا pc نیز است. البته به نظر می‌رسد استفاده از تبلت به لحاظ سبکی، قابل حمل بودن و… جهت نصب برنامه‌های مربوط به کلاس آنلاین بهتر از گزینه‌های دیگر باشد. با این حال اگر تبلت ندارید و یا قصد دارید تبلتی را خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما خرید قسطی تبلت مایکروسافت سرفیس است.

Vedamo

ودامو یک پلتفرم کلاس درس مجازی و سیستم مدیریت یادگیری است که برای آموزش آنلاین ساخته شده است. این برنامه مبتنی بر مرورگر است و برای عضویت نیازی به دانلود ندارد. اما برای استفاده از آن باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. برای این کار می‌توانید با خرید بسته اینترنت شبانه همراه اول که ارزان و مقرون به صرفه است به این برنامه وصل شوید. حتی می‌توانید بدون ایجاد حساب کاربری با یک کلاس مجازی آزمایشی وارد این برنامه شوید. ابزارهای مشارکتی این برنامه عبارتند از تخته سفید آنلاین، کلاس‌های مختلف و پراکنده، اشتراک‌گذاری صفحه و اشتراک رسانه. ودامو همچنین با  Canvas، Google for Education،Moodle  و Schoology وLMS  یکپارچه شده است.

BigBlueButton

BigBlueButton یکی از اولین ورودی‌ها به بازار نرم افزار کلاس مجازی بود. این پروژه در سال ۲۰۰۷ شروع شد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک پروژه منبع باز در دسترس قرار گرفت. BigBlueButton برای آموزش آنلاین با ویژگی‌هایی مانند امکان اشتراک گذاری فایل‌ها، تخته سفید تعاملی و حداکثر ۱۵ وب کم که می‌توانند در یک زمان پخش شوند ساخته شده است. این برنامه همچنین با اکثر سیستم‌های مدیریت یادگیری اصلی ادغام می‌شود.

Google Meet

Google Meet برای ارائه مطالب درسی به صورت زنده طراحی شده است و برای ضبط دروس و ارسال آنها کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های خوب این برنامه این است که دانش‌آموزان می‌توانند چهره خود را نشان دهند یا می‌توانند فقط صدای خود را مجاز کنند یا ساکت بمانند. همچنین یک ویژگی چت در نوار کناری وجود دارد که افراد می‌توانند از طریق نوشتن با هم ارتباط برقرار کنند. معلمان (یا دانش آموزان) می‌توانند صفحه نمایش خود را برای مشاهده و ضبط جلسه برای همه شرکت کنندگان به اشتراک بگذارند.

LearnCube

همچنین برای آموزش و تدریس خصوصی آنلاین ساخته شده است. این برنامه نیز مانند دیگر پلتفرم‌های کلاس مجازی در این لیست، مبتنی بر مرورگر است که به شما امکان می‌دهد کلاس‌های مجازی را بدون نیاز به دانلود نرم‌افزار استفاده کنید. ویژگی‌های این برنامه عبارتند از وایت برد تعاملی، نام تجاری سفارشی، سیستم مدیریت محتوا، چت متنی و ضبط کلاس.

سخن نهایی

در حال حاضر برنامه‌های متعددی برای برگزاری کلاس‌های آنلاین وجود دارد، این برنامه‌های بعد از گسترش بیماری کووید- ۱۹، بسیار بیشتر از قبل شدند. از این رو می‌توان برنامه‌های متعددی را با کاربری و امکانات مختلف مشاهده کرد. با این حال ما در این نوشته به برخی از بهترین و کاربردی‌ترین این برنامه‌ها اشاره کردیم.

نظرات