سبک های نقاشی – معرفی جامع ۱۰ سبک نقاشی مهم + نمونه عکس

0

در این مقاله میخواهیم به صورت جامع و کامل به معرفی و بررسی ۱۰ مورد از انواع سبک های نقاشی به همراه نمونه عکس هر سبک بپردازیم. همچنین مشهورترین آثار هنرمندان هر سبک را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر شما هم علاقمند به نقاشی و هنر هستید، با مشهورترین سبک های نقاشی از گذشته تا به امروز آشنا شوید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع سبک های نقاشی

از آنجایی که خلاقیت در انسان هرگز پایان پذیر نیست و افراد فعال در زمینه های مختلف از جمله نقاشی، همیشه به دنبال پیدا کردن روش های جدید برای ثبت لحظات، رویاها و… هستند، در گذر زمان سبک های متفاوت نقاشی ایجاد شده اند که هرکدام یک دنیای پر رمز و راز و راز آلود دارند؛ به شکلی که میتوان با مشاهده آثار هنرمندان مشهوری همچون داوینچی، سالوادور دالی و… علاوه بر پی بردن چیره دست بودن این هنرمندان، ناخودآگاه زبان به تحسین و تشویق نقاشی های این هنرمندان گشود. در ادامه به صورت خلاصه با ۱۰ مورد از مشهورترین سبک های نقاشی آشنا میشویم و سپس به بررسی هرکدام از این سبک ها و مشهورترین آثار سبک مورد نظر میپردازیم. این سبک ها عبارتند از:

  1. واقع گرایی (رئالیسم)
  2. فرا واقع‌گرایی (سورئالیسم)
  3. برداشت گرایی (امپرسیونیسم)
  4. پست امپرسیونیسم
  5. نئو امپرسیونیسم
  6. اکسپرسیونیسم
  7. اکسپرسیونیسم انتزاعی
  8. حجم گری (کوبیسم)
  9. فوتوریسم
  10. ورتیسیسم

۱ . سبک واقع گرایی (رئالیسم)

سبک رئالیسم (Realism) که از واژه (Real) به معنی واقعی، حقیقی و… ایجاد شده است در واقع نوعی سبک نقاشی است که در آن هنرمند نقاش تلاش میکند یک منظره و… را همانطور که مشاهده میکند به تصویر بکشد بدون آنکه چیزی را زیباتر و یا زشت‌‌تر جلوه دهد. در واقع در این سبک نقاشی که یکی از مشهورترین سبک های نقاشی است هنرمندان کمتر شناخته شده و مشهور مانند گوستاو کوربه، نقاش مشهور سبک رئالیسم تلاش کرده اند با هدف ثبت رسم و رسوم مردم در زمان خودشان به شبیه سازی وقایع زندگی در قالب نقاشی بپردازند.

به صورت خلاصه میتوان گفت در سبک نقاشی رئالیسیم تنها چیزی که مورد توجه نقاش قرار دارد، واقیعت و حقیقت است و از هرآنچه بخواهد یک اثر هنری را از واقعی بودن خارج کند (مانند تخیلات هنرمند و… چشم پوشی میشود تا نقاشی بیشترین شباهت را به واقعیت داشته باشد. هنرمندان مشهوری در کشورهای مختلف با استفاده از این سبک نقاشی آثار بسیار زیبا و چشم نوازی را پدید آورده اند که از مشهوترین آنها میتوان به افرادی مانند ژان فرانسوا میله، ادوارد مانه، ایوان شیشکین، کرامسکوی و… اشاره کرد.

    سبک های نقاشی

در اینجا پیشنهاد می کنیم مجموعه آموزش کار با نرم افزارهای گرافیکی که توسط فرادرس تهیه و تولید شده است را مشاهده کنید تا در صورتی که قصد یادگیری کار با این ابزارهای نوین را دارید، بتوانید از بهترین آموزش های موجود در زمینه کار با نرم افزارهای گرافیکی استفاده کنید:

۲ . سبک فرا واقع گرایی (سورئالیسم)

به جرات میتوان گفت سبک فرا واقع گرایی که با عنوان سوررئالیسم شناخته میشود، چیزی فراتر از یک سبک نقاشی است. در واقع سبک سورئالیسم را میتوان به عنوان یک جنبش هنری در نظر گرفت. در این جنبش هنری بر خلاف دیگر جنبش‌های خلاقانه، که می‌توان آن‌ها را با مضامین تصویرسازی، انتخاب رنگ، یا تکنیک‌ها مشخص کرد، تعریف هنر سورئالیستی کمی سخت‌تر است.

هنرمندان سوررئالیست، مانند خوان میرو، سالوادور دالی، پابلو پیکاسو، مایکل شوال، در کنار هنرمندان بسیار دیگری که با کمک این سبک نقاشی آثار جذابی را ایجاد کرده اند به دنبال کشف ذهن ناخودآگاه به عنوان راهی برای خلق آثار هنری هستند که در نتیجه تصاویری رویایی و گاهی عجیب و غریب را به وجود میاورند. در واقع هسته اصلی سوررئالیسم تمرکز بر نشان دادن عمیق ترین افکار ذهن به صورت ناخودآگاه و در زمانی است که ماین افکار به ذهن متبادر می شوند. جالب است بدانیم گیلیام آپولینر، به عنوان یک شاعر، اولین بار اصطلاح سوررئال را با اشاره به ایده واقعیت مستقلی که در لایه های زیرین افکار انسان وجود دارد و به راحتی دیده نمیشوند ابداع کرد.

در مورد تاریخچه به وجود آمدن جنبش سوررئالیسم ذکر این نکته لازم است که این جنبش ابتدا در سال ۱۹۲۴ به وجود آمد؛ زمانی که شاعر فرانسوی آندره برتون رویکرد و مانیفست سوررئالیسم خود را تحت تأثیر نظریه ها و نوشته های روانشناسانی نظیر زیگموند فروید در رابطه با ضمیر ناخودآگاه و مطالعات پیشگامانه کارل یونگ در و اوایل قرن بیستم منتشر کرد و این جنبش در ادامه به جنبش دادا مشهور شد. در حالی که سوررئالیسم به عنوان یک جنبش ادبی در نثر و شعر آندره برتون آغاز شد، هنرمندان تجسمی مانند پابلو پیکاسو، فرانسیس پیکابیا، مارسل دوشان و… سوررئالیسم را پذیرفتند و آثار این هنرمندان در نشریه برتون در سال ۱۹۲۵، با عنوان انقلاب سوررئالیست شناخته شدند.

سبک های نقاشی

۳ . سبک برداشت گرایی (امپرسیونیسم)

در سبک برداشت گرایی یا امپرسیونیسم هنرمندان امپرسیونیست، برخلاف سبک واقع گرایی سعی در ترسیم انعکاسی از زندگی واقعی نداشتند و هدف آنها انتقال واقعیت های زندگی به صورتی که بودند در قالب نقاشی نبود، بلکه هنرمندان این سبک نقاشی سعی داشتند نقاشی را با کمک آنچه که شخص، نور، جو، شی یا منظره برای آنها به نظر می رسد، ترسیم کنند و به همین دلیل به آنها امپرسیونیست می گفتند.

در واقع هنرمندان سبک برداشت گرایی برای ثبت مناظر و… به جزئیات بیشتری مانند تاثیر نور بر یک شی یا انسان و… توجه میکردند و بدین شکل تلاش میکردند تا آثار هنری خود را با برداشتی که از حقیقت و واقعیت داشته اند ایجاد کنند. در واقع این هنرمندان سعی می‌کردند هر آنچه در زندگی می‌دیدند را به تصویر بکشند و به ما نشان دهند که انگار جلوی چشمان ما اتفاق می‌افتد. از مشهورترین هنرمندان این سبک نقاشی میتوان به نام های مانند کلود مونه، برت موریسو، کامیل پیسارو، آلفرد سیسلی، آگوست رنوار، مری کاسات و ادگار دگا اشاره نمود.
سبک های نقاشی

۴ . سبک پست امپرسیونیسم

یکی دیگر از سبک های نقاشی مشهور که در این مقاله به معرفی آن میپردازیم، سبک نقاشی پست امپرسیونیسم است که در سال های ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۵ میلادی مشهور شد به سبک نقاشی گفته میشود که در آن هنرمند نفاش برای به تصویر کشیدن آنچه که در ذهن دارد از رنگ هایی استفاده میکند که دارای وضوح بیشتری میباشد. در این سبک نقاشی علاوه بر وضوح بیشتری که برای رنگ های استفاده شده در نقاشی در نظر گرفته میشود رنگ ها دارای غلظت بالاتری نیز بودند ضمن اینکه از اشکال مختلف هندسی نیز در آثار هنری استفاده میشد.

برخلاف سبک امپرسیونیستم که هنرمند نقاش تلاش میکند تأثیر نور طبیعی را بر تونالیته به تصویر بکشد، در سبک نقاشی پست‌امپرسیونیستم نقاشان عمداً از یک پالت رنگ مصنوعی به عنوان راهی برای به تصویر کشیدن ادراکات هیجان‌محور خود از دنیای اطراف خود استفاده میکنند. رنگ های اشباع شده، سایه های چند رنگ، و طیف های رنگی غنی در بیشتر نقاشی های پست امپرسیونیسم مشهود است از چهر‌ه‌های مهم این سبک ونسان ون گوگ، پل سزان، ژرژ سورا و پل گوگن هستند.

سبک های نقاشی

در این قسمت پیشنهاد می کنیم مجموعه آموزش رشته هنر که توسط فرادرس تهیه شده است را برای آشنایی بیشتر با سبک های نقاشی در رشته هنر مشاهده کنید:

۵ . سبک نودریافتگری (نئوامپرسیونیسم)

سبک نئوامپرسیونیسم را میتوان به عنوان ادامه دهنده راه امپرسیونیسم در نظر گرفت. در این سبک نقاشی هنرمندان تلاش میکردند تا آثار هنری خود را با پایه مبانی علمی ایجاد کنند. در واقع در سبک نقاشی نئوامپرسیونیسم رنگ ها به شکلی در نقاشی مورد استفاده قرار میگیرند که اگر از فاصله مناسبی به نقاشی نگاه کنید میتوانید قسمت های مختلف نقاشی را با وضوح بیشتری مشاهده کنید. از مشهور ترین نقاشان این سبک میتوان ژرژ سورا را نام برد.

سبک های نقاشی

۶ . هیجان‌ نمایی (اکسپرسیونیسم)

سبک اکسپرسیونیسم که در زبان فارسی با عنوان هیجان نمایی ترجمه و معنی شده است، در واقع با هدف به نمایش گذاشتن اتفاقات و رویدادهای درونی انسان مانند احساس ترس، علاقه، تنفر،‌ هیجان و… متولد شد به شکلی که هنرمندان تلاش میکنند در این سبک با نگاه به درون وجود یک انسان احساسات مختلف وی را به تصویر بکشند. در این سبک نقاشی برای القای احساسات به مخاطب از رنگ های مختلف، شکل های هندسی متفاوت و… استفاده مییشود تا بتوانند بیشترین میزان اغراق را در نقاشی به نمایش بگذارند. یکی از مشهورترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم وسان ون گوگ میباشد.

سبک های نقاشی

۷ . هیجان‌ نمایی انتزاعی (اکسپرسیونیسم انتزاعی)

اکسپرسیونیسم انتزاعی یک جنبش هنری در اواسط قرن بیستم است که شامل سبک‌ها و تکنیک‌های متنوعی است و به صورت ویژه بر آزادی هنرمند برای انتقال نگرش‌ها و احساسات از طریق ابزارهای غیرسنتی تأکید می‌کند. اکسپرسیونیسم انتزاعی اصطلاحی است که به جنبشی در نقاشی آمریکایی اطلاق می شود که پس از جنگ جهانی دوم در شهر نیویورک شکوفا شد و گاهی به عنوان مکتب نیویورک یا به طور محدودتر به عنوان نقاشی اکشن شناخته می شود.

لئو تولستوی را می توان پدر اکسپرسیونیسم انتزاعی و جنبش های اکسپرسیونیستی قرن ۱۹ و ۲۰ نامید. نظریه او بر این ایده متمرکز بود که هنر باعث برانگیختن و برانگیختن احساسات در بیننده می شود. تولستوی معتقد بود که نقش هنرمند این است که چیزی را در اختیار بیننده قرار دهد که این اثرات را به نمایش بگذارد. هنرمندانی مانند پولاک معتقد بودند که این بیننده (و نه هنرمند) است که معنای اثر هنری اکسپرسیونیستی انتزاعی را تعریف و تفسیر می‌کند، بنابراین هیچ ارتباطی با آنچه هنرمند در هنگام تولید اثر می‌اندیشد یا منتقل می‌کند، وجود ندارد.

سبک های نقاشی

۸ . سبک حجم گری (کوبیسم)

ابداع واژه کوبیسم به لوئی واکسل، منتقد هنری تأثیرگذار فرانسوی قرن بیستم نسبت داده می شود. از حدود سال ۱۹۰۷، واکسل نقدهایی درباره هنرمندان مختلف نوشت که برای ترسیم آثار خود از اشکال هندسی استفاده میکردند تا بتوانند آنچه در ذهن دارند را از زوایای مختلف به تصویر بکشند. در زمان هایی که سبک نقاشی حجم گری و یا کوبیسم به تازگی معرفی شده بود به دلیل عدم وجود شناخت کافی جامع هنری نسبت به این سبک نقاشی این سبک را با عنوان مکعب های کوچک میشناختند. عبارت مکعب های کوچک در واقع با این هدف استفاده میشد تا نشان دهد آثاری که با این سبک نقاشی ایجاد میشوند به دلیل نداشتن یکپارچگی ابتدایی به نظر میرسند، اما در سال ۱۹۱۱ واژه کوبیسم به عنوان یک سبک نقاشی و یک اصطلاح رایج در میان عموم مردم شناخته شد، سبکی انتزاعی و در عین حال هیجان انگیز که آثار جدیدی را نسبت به آثار گذشته به وجود میاورد.

مهمترین ویژگی نقاشی های سبک کوبیسم این است که به دلیل استفاده کردن از فرم های هندسی برای بیان مفاهیم، بیننده میتوانست با قرار گرفتن در زوایای مختلف، اشکال مختلفی را مشاهده کند. آثاری که با این سبک نقاشی ایجاد میشدند، اشاره به این موضوع داشتند که زندگی به قدری پیچیده است که از زوایای مختلف میتوان به آن نگاه کرد و در عین حال چیزهای متفاوتی را مشاهده نمود. هنرمندان مشهور این سبک نقاشی پابلو پیکاسو و ژرژ براک و… بودند.

سبک های نقاشی

۹ . سبک فوتورئالیسم

فوتورئالیسم در اواخر دهه ۱۹۶۰ پدیدار شد و بر پایه جنبش های مینیمالیستی که قبل از آن بود، شکل گرفت. ریچارد استس، چاک کلوز و رالف گینگس از اولین کسانی بودند که تلاش کردند به طور دقیق تصاویر که با دورین های عکاسی ثبت شده بود را در فالب نقاشی تکرار کنند و در نتیجه اغلب به عنوان بنیانگذاران جنبش فوتورئالیسم در نظر گرفته می شوند. در واقع سبک نقاشی فوتورئالیسم، یک سبک بسیار واقع گرایانه از نقاشی و طراحی است که در آن اثر هنری کاملاً بر اساس یک عکس است.

آثار هنری که با استفاده از سبک فوتورئالیسم به وجود می ایند، به دلیل داشتن جزئیات بسیار میتوانند عموم مردم را در تشخصی تفاوت نقاشی های فوتورئالیستی با عکس های واقعی به اشتباه بیاندازند؛ تا جایی که اکثر نقاشی های این سبک را نمیتوان با نگاه اول تشخیص داد و باید چندین و چندبار و به شکل موشکافانه ای قمست های مختلف نقاشی رو مورد بررسی قرار داد تا متوجه نقاشی بودن آن بشویم. به وجود آوردن یک نقاشی‌ فوتورئالیستی به دلیل جزئیات بسیاری که دارد میتواند تا ساعت‌ها به طول بیانجامد تا تکمیل شوند.

سبک های نقاشی

۱۰ . سبک ورتیسیسم

سبک نقاشی ورتیسیسم یکی دیگر از سبک های نقاشی بود که در اوایل قرن بیستم در بریتانیا به وجود آمد. به جرات میتوان گفت این سبک نقاشی با تاثیر پذیرفتن از سبک های نقاشی کوبیسم و دیگر سبک های نقاشی متولد شد. عبارت ورتیسیسم برای اولین بار توسط ازرا پاوند و درسال ۱۹۱۳ برای این جنبش هنری مورد استفاده قرار گرفت. مشهورترین هنرمند این جنبش ویندهم لوئیس است کـه قبل از معرفی این سبک نقاشی به صورت عمومی آثاری را با این سبک نقاشی به تصویری کشیده بود.

سبک های نقاشی

سخن آخر درباره سبک های نقاشی

در این مقاله تلاش کردیم به شکلی کامل و جامع به بررسی سبک های نقاشی مشهور دنیا از گذشته تا به امروز بپردازیم. همچنین مشهورترین آثار هنری که با استفاده از این سبک های نقاشی توسط برجسته ترین هنرمندان نقاش در سرتاسر دنیا به وجود آمده اند را به شما مخاطبان گرامی معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد تا حد قابل قبولی شما را با انواع سبک های مختلف نقاشی آشنا کرده باشد. با پیشرفت علم خوشبختانه در دنیای امروز تقریبا کاری وجود ندارد که نتوان با استفاده از کامپیوتر انجام داد، با توجه به این موضوع در پایان این مقاله پیشنهاد می کنیم که آموزش نقاشی دیجیتال با فتوشاپ را که توسط فرادرس منتشر شده را مشاهده کنید. در این آموزش که توسط یکی از با تجربه ترین اساتید آموزش نقاشی دیجیتال تهیه شده است، میتوانید به شکل کامل آموزش نقاشی دیجیتال را فرا بگیرید:

نظرات