دهک اول تا چهارم چه کسانی هستند؟/ درآمد دهک های اول تا چهارم ۱۴۰۱

5

دهک اول تا چهارم چه کسانی هستند؟/ درآمد دهکهای اول تا چهارم ۱۴۰۱ و دهک درآمدی اول تا چهارم چقدر است؟

اینروزها سوال همه خانوارها این است که چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟ و یا شنیده می شود برخی خانوار ها در دسته دهک اول تا چهارم درامدی هستند. اما منظور از دهک اول تا چهارم چیست و شامل چه کسانی و با چه حقوق دریافتی و هزینه ای دسته بندی شدند.

دهک اول تا چهارم چه کسانی هستند؟/ درآمد دهک های اول تا چهارم 1401

دهک اول تا چهارم چه کسانی هستند؟/ درآمد دهک های اول تا چهارم ۱۴۰۱

دولت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی مربوط به ۲۲ بهمن ماه را به چهار دهک اول جامعه پرداخت کرد. بسیاری از کسانی که مشمول دریافت این یارانه نشدند، خود را در این چهار دهک میبینند.
و سوال بیشتر مردم این است که ملاک دهک‌ بندی افراد جامعه چیست و چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟ و دهک اول تا چهارم چه کسانی هستند

براساس آمارهای جدید و با توجه به اینکه این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت شود، می‌توان گفت خانوارهای ۵ تا ۷ دهک اول جامعه هر سه این یارانه‌ها را دریافت می‌کنند.

پس یک خانوار چهار نفره که در دهک‌های اول تا چهارم قرار دارد، سال آینده در مجموع ۸۳۴ هزار تومان یارانه می‌گیرد. یک خانوار چهار نفره که در دهک‌های پنجم تا هفتم قرار دارد ۷۱۴ هزار تومان

سال گذشته مرکز آمار ایران، اگر هزینه کل یک خانوار حدود ۷۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می‌گیرد و جزو ۱۰درصد فقیرترین خانواده‌های جامعه است.

اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، خانواده را در دهک‌های دو قرار می‌دهد. هزینه دو میلیون تومانی خانوار را در دهک‌های سوم جایگذاری می‌کنند.

افراد حاضر در دهک‌های چهارم هزینه خانوارشان حدود سه میلیون تومان است و برای خانوارهای دهم پنجم هزینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که دهک‌های میانی محسوب می‌شود.

هزینه حدود چهار میلیون و سیصد هزار تومانی برای افراد از دهک‌های ششم محسوب می‌شود و هزینه پنج میلیون تومانی خانوارها را به دهک بعدی یعنی هفتم می‌برد. رقم حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خانوار دهک هشتم فرض شده و نهم حدود هشت میلیون تومان هزینه دارد.

در نهایت دهک‌های دهم حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه خانوارش می‌شود که این دهک‌ها ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه هستند را تشکیل می‌دهد.

این ارقام مربوط به سال گذشته است، و بر پایه تغییرات تورمی هزینه ماهانه دهک‌های اول در آذر امسال به حدود دو میلیون تومان رسید و دهک‌های دهم معادل با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

مجموع یارانه نقدی برای پرداخت به ۹ دهک طی دوماه آینده به ۴۶هزار میلیارد تومان رسید. از این پس، «یارانه ۴۵هزار تومانی» و «یارانه معیشتی» به‌عنوان جزئی‌از یارانه جدید پرداخت می‌شود. قرار است که دهک‌های اول تا سوم به میزان ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم به میزان ۳۰۰هزار تومان در ماه به شکل سرانه دریافت کنند.

پیش از این خانوار یک‌نفره حدود ۱۰۰هزار تومان دریافت می‌کرد که با پرداخت جدید این رقم، (بسته به دهک‌های درآمدی) ۳ یا ۴برابر خواهد شد. این مبالغ، از تغییر شیوه پرداخت ارز ۴۲۰۰تومان حاصل و مستقیم به سرپرست خانوارها پرداخت می‌شود. علاوه بر این یارانه نقدی، در گام بعدی یارانه دارو به شرکت‌های بیمه و یارانه نان نیز به نانواها پرداخت خواهد شد. به گفته مسوولان، پرداخت ارز ۴۲۰۰تومان به شیوه قبلی، علاوه بر فساد و افزایش قاچاق معکوس کالاهای اساسی، تورم این کالاها را نیز کنترل نکرده بود.

به نظر می‌رسد مشمولان یارانه معیشتی، در لیست دربافت‌کنندگان یارانه جدید هم باشند. از طرفی چون این افراد جزو دهک‌های درآمدی پایین محسوب می‌شوند، همچنان در لیست یارانه نقدی هم می‌مانند. اما احتمالا یارانه نقدی دهک‌های هشتم، نهم و دهم حذف می‌شود.

5 دیدگاه در “دهک اول تا چهارم چه کسانی هستند؟/ درآمد دهک های اول تا چهارم ۱۴۰۱

  1. محمد پیغمبردوست گفت:

    چرا من کارگر که به صورت دایم کار ندارم و درآمدم کمتر از سه میلیون تومان است یارانه ۳۰۰ هزار تومانی میگیرم

  2. محمد پیغمبردوست گفت:

    چرا کارگری که به صورت دایمی کار ندارد و درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارد ۳۰۰ هزار تومان یارانه میگرد؟

  3. بازنشسته تامین اشتباهی گفت:

    خوبه بیشتر مردم ایران با این ارقام توی دهکهای ثروتمندند!!! نمیدونستم ثروتمندیم و هنوز هشتمون گرو نهمونه یه گونی برنج ایرانی درماه نمیتونیم بخریم!!!

  4. رویا نظری گفت:

    چرا افراد تحت حمایت نهادهای کمیته امداد یا بهزیستی یارانه ۳۰۰ هزاری دریافت میکنن

  5. کارشناس گفت:

    آقای رئیس جمهور افرادی سه فرزنددارندوبیست سال درس خوانده اندولی چون هیچ کس رادردولت نداشتندکه که به طرق مختلف واردسازمانهای دولتی شوندواستخدام شوندبه ازای هرنفر۳۰۰هزارتومان یارانه می گیرند درصورتی که هیچ شغل ودرآمدثابتی ثابتي ندارندوبافوق لیسانس یامسافرکشی می کنندیابه صورت ساعتی برای بخش خصوصی بردگی می کنندبیمه هم نداریم

    ولی کارگران کارخانه های دولتی مانندفولادمبارکه اصفهان وذوب آهن بامدرک پنجم وسیکل ماهیانه چهارده میلیون تومان حقوق می گیرند بیمه وسرویس وناهاروشام وکارانه هم می گیرند اینهاهم ۳۰۰هزارتومان یارانه می گیرند، آیااین عدالت است فوق لیسانس بیکارباکسی که درس نخوانده وازامکانات مملکت هم یک عمراستفاده می کندبه اندازه هم یارانه بگیرند؟؟؟؟

    عدالت رابرای من معنی کنید.

    پیشنهاد میکنم برای افرادعیالواروتحصیل کرده محروم ازامکانات دولتی ومشاغل دولتی یارانه جداگانه تصویب کنید،چون بسیاری ازمادیگرمستاصل شده ایم،کارگران عیالواروفاقدشغل هم موردحمایت قراربگیرند

    یارانه افرادی که که شغل دائم دارند دارندراقطع کنیدوبه افرادفاقدشغل ثابت وعیالواربدهید

نظرات