بیوگرافی شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی و همسرش + عکس شهادت و ترور و سوابق

0

بیوگرافی شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی و همسرش + عکس شهادت و ترور و سوابق

بیوگرافی و سوابق شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره و همسرش + عکس های شیرین ابو عاقله و همسرش تا زندگی شخصی و سوابق شغلی و نحوه شهادت شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی الجزیره را با عکس های مراسم تشییع و زندگینامه کامل او را در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی و همسرش + عکس شهادت و ترور و سوابق

بیوگرافی شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره کیست

شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره متولد ۳ ژانویه ۱۹۷۱ در اورشلیم که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ بر اثر تیراندازی و شلیک گلوله در منطقه جنین در سن ۵۱ سالگی به شهادت رسید

او را با نام بومی شیرین أبو عاقلة می شناسند و دارای ملیت فلسطینی بوده که از سال ها پیش برای شبکه الجزیره به عنوان روزنامه نگار و خبرنگار مشغول به فعالیت بود

بیوگرافی شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره

زندگی شیرین ابو عاقله

شیرین ابوعاقله یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خبرنگاران الجزیره بود که در تمامی کشورهای عربی و غیر عربی شناخته شده بود، او متولد (۳ ژانویه ۱۹۷۱ – ۱۱ مه ۲۰۲۲) خبرنگار فلسطینی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد.

زندگی شیرین ابو عاقله

نحوه لحظه شهادت شیرین ابو عاقله

شهیده شیرین ابو عاقله در تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۲ برابر ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ درحالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری بود مورد هدف نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر جان باخت.

نحوه لحظه شهادت شیرین ابو عاقله

خانواده

شیرین ابو عاقله در اورشلیم در یک خانواده عرب مسیحی فسلطینی اهل بیت‌لحم به دنیا آمد. ابو عاقله دوران دبیرستان خود را در در محله بیت حنینا گذراند و برای تحصیلات تکمیلی خود وارد رشته معماری در دانشگاه علم و صنعت اردن شد، اما تصمیم گرفت از رشته خود انصراف داده و به دانشگاه یرموک در اردن منتقل شود و در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل کند. ابو عاقله پس از اتمام تحصیل خود به فلسطین بازگشت و مشغول خبرنگاری شد.

در خانواده‌ای مسیحی اهل بیت لحم در جنوب کرانه باختری بزرگ شد. تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه «راهبات الوردیه» در بیت حنینا در شهر مقدس به پایان رساند.

سوابق شغلی

شیرین ابو عاقله پس از فارغ التحصیلی به فلسطین بازگشت و در رسانه‌های مختلفی مثل رسانه‌ی آنروا، رادیو صوت فلسطین، کانال ماهواره‌ای امان، مؤسسه‌ی مفتاح و رادیو مونت کارلو کار کرد.

در سال ۱۹۹۷، شیرین در ابتدای راه اندازی دفتر شبکه ماهواره‌ای الجزیره در فلسطین به گروه شبکه الجزیره پیوست و تا زمانی که در حمایت از میهن و آرمانش به شهادت رسید، در آنجا ماند.

مهم‌ترین گزارش های این خبرنگار، پوشش وقایع انتفاضه الاقصی (انتفاضه دوم) بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ که در آن اشغالگران صهیونیستی به کرانه باختری حمله کردند و شیرین بمب‌گذاری‌ها، ترور‌ها و رویداد‌های بسیار خطرناک را پوشش داد.

او در پوشش‌های خبری متعددی در رویارویی‌های بیت المقدس، غزه، کرانه باختری و سرزمین ها‌ی اشغالی ۱۹۴۸ شرکت داشت که آخرین آن‌ها درگیری‌های بیت المقدس، مسجد الاقصی و محله شیخ جراح بود که او و همکارانش مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

در جهان عرب، آخرین پوشش خبری او، چند ماه پیش در مصر بود، شیرین یکی از اولین خبرنگارانی بود که پس از بازگشایی دفتر الجزیره در قاهره به آنجا رفت و چند هفته در آنجا ماند. سپس به پایتخت قطر، دوحه رفت. همچنین چندین رویداد بین المللی از جمله انتخابات قبلی ایالات متحده را پوشش داد.

عکس های شیرین ابوعاقله

جزئیات کامل ترور

شیرین ابوعاقله پیام فلسطین را به مدت سه دهه به مردم جهان رساند. او صبح روز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، آخرین خبر خود را به شبکه الجزیره در دوحه ارسال کرد و گفت که ارتش رژیم صهیونیستی به جنین یورش برده است.

در راه جنین این آخرین کلماتی بود که چند روز پیش شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره در صفحه فیس بوک خود نوشت، در حالی که برای پوشش خبری تجاوزات اشغالگران که چند ماه است ادامه دارد به سمت شهر جنین در شمال کرانه باختری در حرکت بود.

ولید العمری، مدیر شبکه الجزیره در فلسطین نیز تأکید کرد که هیچ گونه درگیری صورت نگرفته و تک تیراندازان صهیونیستی بر پشت بام خانه‌ها حضور داشتند و شیرین مورد اصابت تک تیراندازان ارتش اشغالگر قرار گرفت.

شذا حنایشه روزنامه نگاری که در لحظه مجروح شدن شیرین در کنار او بود، گفت که او تمام لباس خبرنگاری خود (سپر و کلاه ایمنی) را به تن داشت و هرکس به او شلیک کرد قصد کشتن او را داشت. حنایشه تاکید کرد که آنچه اتفاق افتاد جنایت ترور بود و روزنامه نگاران همواره هدف رژیم اشغالگر بودند.

ماجرای ترور شیرین ابو عاقله

او از ناحیه سر مورد اصابت گلوله تک تیرانداز صهیونیستی قرار گرفت و به زمین افتاد و لحظاتی پیش از او خبرنگار دیگر الجزیره علی السمودی که به عنوان تهیه کننده برای شبکه الجزیره در جنین کار می‌کند، از ناحیه کتف مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

همکاران او و حاضران در محل حادثه تمام تلاش خود را برای نجات و انتقال وی به بیمارستان تخصصی ابن سینا در این شهر کردند، اما پس از ناکام ماندن تلاش‌ها برای احیای شیرین، مرگ وی اعلام شد. اندوه و خشم سراسر فلسطین و به ویژه جامعه مطبوعات را فرا گرفت.

واکنش ها به لحظه شهادت شیرین ابو عاقله

الجزیره ضمن تسلیت کشته شدن شیرین ابو عاقله خبرنگار خود به ضرب گلوله نظامیان اسرائیل، تأکید کرد که او وقتی هدف گلوله قرار گرفت، جلیقه خبرنگاری به تن داشت.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی الجزیره، اعلام کرد که مسئولیت کامل جنایت ترور شهید ابوعاقله بر عهده رژیم صهیونیستی است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گواه روشنی بر عدم پایبندی این رژیم به نقش و جایگاه مطبوعات، رسانه‌ها و خبرنگاران، در آگاهی بخشی به افکار عمومی است»

حازم قاسم سخنگوی حماس نیز در این باره تأکید کرد: جنایت ترور شیرین ابوعاقله، جنایتی دیگر است که به سلسله کارنامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها در فلسطین اضافه می‌شود.

مراسم تشییع شیرین ابو عاقله

مراسم تشییع شیرین ابو عاقله

تشییع پیکر این خبرنگار شهید، در منطقه جنین با کفنی از پرچم فلسطین انجام شد. به گفته رئیس دفتر المیادین در فلسطین، با تیراندازی به این روش به سوی خبرنگاران مشخص است که رژیم صهیونیستی در زمینه ایجاد محدودیت برای خبررسانی و آزادی بیان تصمیماتی جدی اتخاذ کرده است.

همچنین مراسم یادبود شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره عصر پنجشنبه۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور مردم روبروی سفاذت فلسطین برگزار شد.

نظرات