راهنمای دریافت معافیت تحصیلی مشمولان سربازی ۱۴۰۱ دانش آموزان و دانشجویان

1

معافیت تحصیلی مشمولان سربازی ۱۴۰۱ : معافیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان و طلاب مشمول سربازی برای روند ادامه تحصیل مهم و حائز اهمیت است. اما معافیت تحصیلی چیست و شرایط آن چگونه است و نحوه دریافت معافیت تحصیلی در سال ۱۴۰۱ چیست که در ادامه در این مقاله با تغیرات جدید در سال ۱۴۰۱ میخوانید

راهنمای دریافت معافیت تحصیلی مشمولان سربازی 1401 دانش آموزان و دانشجویان

شرایط و نحوه دریافت معافیت تحصیلی مشمولان سربازی ۱۴۰۱ دانش آموزان و دانشجویان

معافیت تحصیلی به این معنا است که تمامی افراد هنگامی که سن آن ها به سن قانونی ۱۸ سال تمام می رسد، از نخستین ماه تولد آن ها مشمول قانون وظیفه عمومی می شوند.

اگر دانش آموز در رشته های مختلف پیش دانشگاهی در حال تحصیل باشد تا سن ۲۴ سال و اگر دانش آموز در رشته های کاردانی و فنی حرفه ای باشد حداکثر تا سن ۲۲ سالگی می تواند به تحصیل ادامه داده و به تحصیل مشغول باشد.اما بعد از گذشت از این سن وارد دوره مشمولیت سربازی شده و برای فرد غیبت سربازی رد می شود.

شرایط معافیت تحصیلی دانش‌ آموزان در سال ۱۴۰۱

از اول ماه ورود به ۱۹ سالگی باید درخواست معافیت تحصیلی به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) ارائه شود.

📌صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان با سقف سنوات تحصیلی حداکثر تا ۲۰ سالگی تمام امکان‌پذیر است.

📌 معافیت تحصیلی باید به واحد آموزشی داده شود.

توجه: در صورت انتقال مشمول به واحد آموزشی شهر دیگر باید درخواست ثبت انتقال معافیت تحصیلی از واحد آموزشی ثانویه به مرکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) ارائه شود و پس از صدور معافیت تحصیلی جدید، به محل تحصیل جدید ارائه شود.

📌پس از فراغت از تحصیل، ترک تحصیل، اخراج یا انصراف از تحصیل نیز باید فرم تکمیل‌شده آخرین وضعیت مشمولان دانش‌آموز به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) ارائه شود.

**سقف سنوات تحصیلی دانش‌آموزان طبق ماده ۳۳ قانون خدمت وظیفه عمومی تا ۲۰ سالگی است.

شرط صدور معافیت تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان مقطع متوسطه

شرط صدور معافیت تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان مقطع متوسطه که در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند، این است که حداکثر بیش از یک سال از فراغت از تحصیلشان نگذشته باشد و در صورت اعزام به خدمت نیز در صورت نداشتن غیبت و پذیرش در دانشگاه در مقطع کارشناسی و بالاتر، امکان ترخیص از خدمت جهت ادامه تحصیل وجود دارد.

نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

معافیت تحصیلی دانش آموزان برای افرادی است که مشغول به تحصیل در دوره ی راهنمایی یا دبیرستان هستند. پسرانی که تابعیت ایرانی دارند پس از اتمام سن ۱۸ سالگی و ورود به سن ۱۹ سالگی مشمول به حساب می آیند.

برطبق قانون وضع شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور دانش آموزان مقطع سه ساله که در بیرستان ها و هنرستان های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند. اگر در هنگام تحصیل مشمول شوند باید برای ادامه تحصیل از معافیت تحصیلی دانش آموزان استفاده کنند.

مشمولین برای استفاده از معافیت تحصیلی دانش آموزان باید فرآیندی را طی کنند. تمامی دانش آموزان پسر وقتی وارد سال اول دبیرستان می شوند مشمول قوانین نظام وظیفه می شوند. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل دارند باید به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و فرم معافیت تحصیلی را دریافت کنند.

معافیت تحصیلی مشمولان سربازی برای دانشجویان سال ۱۴۰۱

📌سقف سنوات مجاز تحصیل در دانشگاه‌ها و استفاده از معافیت تحصیلی برای مقطع كارداني ۲٫۵ سال، كارشناسي ناپيوسته ۳ سال، كارشناسي ارشد ناپيوسته ۳ سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال، دکتری پزشکی پیوسته ۸ سال و دكتري تخصصی ناپيوسته ۶ سال است.

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

بازگشت به تحصیل مشمول انصرافی از دانشگاه‌ها به این شرط امکان‌پذیر است که کمیسیون موارد خاص استان یا دانشگاه با اعاده به تحصیل موافقت کرده باشد، به خدمت دوره ضرورت اعزام نشده باشد، در سنوات ارفاقی یا به عبارتی در سنوات اولیه انصراف، اخراج و ترک تحصیل قرار نداشته باشد، بیش از یک سال از تاریخ انصراف، اخراج یا ترک تحصیلش نگذشته باشد و نهایتا اینکه امکان فراغت از تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی برایش وجود داشته باشد.

معافیت تحصیلی مشمولان سربازی برای طلاب حوزه‌های علمیه

📌طلاب علوم دینی سطح ۱ از پایه ۱ تا پایه ۶ به مدت ۶ سال و حداکثر ۹ سال، سطح ۲ از پایه ۷ تا پایه ۹ به مدت ۳ سال و حداکثر ۶ سال، سطح ۳ از پایه ۱۰و ۲ سال حضور در کلاس خارج فقه به مدت ۳ سال و حداکثر ۶ سال و سطح ۴ با تحصیل در دروس خارج فقه، مادامی که مرکز مدیریت حوزه علمیه قطع رابطه تحصیلی آنان را اعلام نکند، می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

📌طلاب با ورود به سن مشمولیت باید درخواست معافیت تحصیلی‌شان از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) ارائه شود تا معافیت تحصیلی برای مقطع درخواست‌شده صادر شود.

📌پس از اتمام مقطع تحصیلی نیز باید فرم تکمیل‌شده آخرین وضعیت تحصیلی طلبه مشمول به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی ارائه و تمدید معافیت تحصیلی وی درخواست شود تا در صورت عدم اتمام سنوات مجاز تحصیلی، معافیت تحصیلی برای مقطع تحصیلی جدید صادر و به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان ارسال شود.

معافیت تحصیلی افراد مقیم خارج کشور

📌فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور، فقط چنانچه هنگام ورود به سن مشمولیت در مدارس ایرانی آن کشور یا مدارس خارجی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش به تحصیل اشتغال داشته باشند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از ورود به سن مشمولیت باید با مراجعه به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوط نسبت به اخذ معافیت تحصیلی خارج از کشور اقدام کنند و تا ۲۰ سالگی مجاز به تحصیل در مقطع متوسطه هستند.

📌مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور که با دارا بودن معافیت دانش‌آموزی خارج از کشور از مقطع متوسطه فارغ‌التحصیل شده‌اند در صورت پذیرفته‌شدن در یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت مشروط بر آنکه بیش از یک سال از تاریخ فراغت از تحصیل آنان نگذشته باشد با مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوط نسبت به اخذ معافیت تحصیلی باید اقدام کنند.

📌فارغ‌التحصیلان مقطع متوسطه داخل کشور مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور قبل از اخذ مدرک کارشناسی داخل کشور نیستند.

📌سنوات مجاز استفاده از معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور همانند دانشجویان داخل کشور است.

📌در صورت عدم اتمام تحصیل مشمولان در سنوات مجاز، با موافقت وزارت علوم یا بهداشت، سنوات تحصیلی تا ۲ ترم افزایش می‌یابد اما مشمول تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم از خدمت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهد بود.

نحوه تمدید برای دانشجویان

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان سخت است و به موجب قوانین سازمان نظام وظیفه ناجا، تمدید معافیت برای تحصیل دانشجویان در شرایط خاص امکان پذیر خواهد شد. مشمولین عزیز باید دقت داشته باشند که سنوات معافیت تحصیلی آن ها در مقطع ها، متفاوت خواهد بود.

بطور مثال کسانی که در مقطع کاردانی درس می خوانند با افرادی که در مقطع ارشد ادامه تحصیل می دهند یک مدت مشخصی می توانند از سنوات تحصیلی استفاده کرده و درس خود را بخوانند. این تمدید معافیت به شکل زیر برای مقاطع مختلف در نظر گرفته شده است. آن ها را بادقت خوانده و به خاطر بسپارید.

شرایط تمدید دانش آموزان پشت کنکوری

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری به این صورت خواهد بود که اگر آن ها به سن ۱۸ سال تمام رسیده باشند و اعزام به خدمت آن ها قبل از اعلام قبولی و یا پذیرش در دانشگاه ها باشد باید طبق ضوابط و قوانین تسبت به تمدید موعد اعزام اقدام کنند.

از طرف دیگر مشمولین باید برای رفتن به خدمت سربازی مراحل مربوطه را انجام دهند و به خدمت سربازی اعزام شوند. یعنی باید به پادگان آموزشی رفته و منتظر بمانند تا جواب قبولی کنکور بیاید. در صورت پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر آن ها می توانند از خدمت سربازی مرخص شوند.

اگر مشمولین پشت کنکور بمانند معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکور قبل از اعزام به خدمت حداکثر یکسال پس از فراغت از تحصیل فرصت دارند دوباره برای آزمون ورودی دانشگاه ها و کنکور ها شرکت کنند و منتظر قبولی بمانند.

هم چنین افرادی که به خدمت اعزام شده اند در صورت نداشتن غیبت و پذیرفته شدن در مقطع کارشناسی می توانند از خدمت مرخصی گرفته و از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

1 دیدگاه در “راهنمای دریافت معافیت تحصیلی مشمولان سربازی ۱۴۰۱ دانش آموزان و دانشجویان

  1. امیر گفت:

    سلام من بهمن ۹۹در دانشگاه علمی کاربردی رشته حقوق ثبتی ثبت نامه کردم و نامه گرفتم ترم اول مشروط و ترم بهمن۱۴۰۰دانشگاه وضعیت مرا نوشتند عدم مراجعه غیر فعال شده اگه دانشگاه مرا اخراج کنه مهلت یکساله دارم تا خودمو معرفی کنم برای خدمت سربازی یا نه

نظرات