انواع کلاس بلیط هواپیما را با جزئیات کامل بشناسید

0

شاید بسیاری از افراد تا قبل از خرید بلیط هواپیما نسبت به کلاس های پروازی مختلف آشنایی نداشته باشند. هنگامی که می خواهید بلیط خود را رزرو کنید با گزینه ای تحت عنوان بیزینس یا اکونومی در قسمت اطلاعات پرواز روبه رو می شوید که این سوال را برای شما ایجاد می کند که تفاوت آن ها با یکدیگر چیست.

در مجموع سه کلاس پروازی مختلف در ایرلاین های مختلف دنیا ارائه می شود که شامل اکونومی (اقتصادی)، بیزینس (تجاری) و فرست کلاس (درجه یک) می باشد. تفاوت این کلاس ها در نوع خدمات ارائه شده و کیفیت صندلی ها و خدماتی است که در فرودگاه ارائه می شود. همچنین خدمات قبل از پرواز این کلاس ها با یکدیگر متفاوت می باشد، بطور مثال اگر از پرواز بیزینس از تهران به مشهد را رزرو کنید، بعد از وارد شدن به به یکی از ترمینال های فرودگاه مهرآباد، از شما استقبال شده و با سرویس حمل و نقل ویژه به سمت هواپیما خواهید رفت.

 کلاس اکونومی

پروازهای اکونومی کلاس

این کلاس که جزء پر فروش ترین کلاس های پروازی در ایران می باشد، بیشتر صندلی های هواپیما را به خود اختصاص می دهد. این پرواز جزء پروازهای ارزان بوده و گزینه مناسبی برای سفرهای با فاصله زمانی کم می باشد. با این وجود در این پروازها امکانات زیادی وجود ندارد و معمولا خدمات آن به روزنامه و مجله تبلیغاتی محدود می شود. علاوه بر این، بار مجاز تعیین شده در این کلاس پروازی پایین تر از کلاس های دیگر می باشد و برای بار بیشتر باید هزینه اضافی پرداخت کنید.

صندلی های کلاس پروازی اکونومی

به طور کلی، عرض صندلی های این کلاس حدود ۴۲ الی ۴۶ سانتی متر بوده که قابلیت خم شدن نیز دارند. البته عرض این صندلی ها در هواپیماهای مختلف، متفاوت می باشد. همچنین در برخی هواپیماها، معمولا یک صفحه مانیتور در پشت صندلی جلویی قرار دارد که می توانید از آن برای تماشای فیلم استفاده کنید.  علاوه بر این وجود یک پورت USB که می توانید از آن برای شارژ تلفن همراه خود استفاده کنید، جزئی از امکانات دیگر این صندلی ها می باشد.

نکته مهم دیگر در این هواپیماها، فاصله صندلی ها با یکدیگر است. فاصله این صندلی ها با یکدیگر متفاوت بوده که در هواپیماهای مختلف متفاوت می باشد. با این وجود می توان صندلی های مناسب تری که برای شرایط شما مناسب تر است را رزرو کنید. توجه داشته باشید که صندلی های ردیف انتهایی هواپیما قابلیت خم شدن ندارند.

پرواز اکونومی

خدمات پرواز کلاس اکونومی

خدمات ایرلاین ها در طول پرواز شامل پذیرایی و سرگرمی بوده که کیفیت آنها با یکدیگر متفاوت می باشند. برخی ایرلاین ها دارای کترینگ بوده که در طول سفر، غذای گرم سرو می کنند. برخی دیگر، تنها بسته های غذایی مختلف ارائه می دهند که شامل خوراکی های مختلف است.

پروازهای بیزینس کلاس

این کلاس پروازی توسط ایرلاین های دخلی ارائه شده و بیشتر در مسیرهای پروازی پرتردد قابل دسترس می باشد. علاوه بر تفاوت در خدمات پرواز و نوع صندلی، خدمات دیگری در حین پیاده شدن و سوار شدن به هواپیما ارائه می شود. همچنین میزان بار مجاز مسافران در این پروازها بیشتر از کلاس های اکونومی می باشد که به نوع ایرلاین بستگی دارد. همچنین صندلی های بیزینس کلاس در قسمت جلویی هواپیما قرار داشته که دسترسی بهتری به مهمانداران و درب خروج دارید.

بیزینس کلاس

صندلی های کلاس تجاری

شاید اولین دلیلی که مردم به سمت کلاس های تجاری می روند، فضای بیشتر و صندلی ها راحت باشد. صندلی های این کلاس در ایرلاین های مختلف، تفاوت داشته و از صندلی های راحت تر تا صندلی های مبله متفاوت است. به دلیل وجود صندلی های راحت تر در این کلاس، معمولا برای پروازهای طولانی از آن استفاده می کنند.

خدمات پرواز در کلاس تجاری

در مقایسه با کلاس‌های اکونومی استاندارد و ممتاز، تفاوت قابل‌توجهی در خدمات قابل ارائه در طول پرواز در کلاس های تجاری وجود دارد. معمولا در پروازهای کوتاه‌تر، معمولاً یک وعده غذایی را در یک سینی دریافت می‌کنید که ممکن است مشابه چیزی باشد که در پروازهای طولانی مدت در حالت اقتصادی ممتاز دریافت می‌کنید. همچنین در طول پرواز می توانید نوشیدنی های مختلف را سفارش دهید.

پروازهای فرست کلاس

فرست کلاس یک کلاس پروازی بوده که در برخی از هواپیماهای مسافربری در نظر گرفته شده است و از کلاس تجاری و کلاس اقتصادی لوکس تر می باشند. این کلاس پروازی در ایرلاین های داخلی وجود نداشته و تنها در شرکت های هواپیمایی خارجی قابل رزرو هستند. صندلی های این کلاس به صورت تخت و مبله بوده و در برخی هواپیماها به صورت اتاقک است که با توجه به نوع هواپیما ممکن است در جلو یا عقب هواپیما و یا عرشه بالایی آن قرار گیرد.

صندلی های پرواز فرست کلاس

صندلی‌های درجه یک این کلاس از صندلی‌های بزرگ با فضای پا و عرض بیشتر نسبت به کلاس‌های دیگر تا سوئیت‌هایی با صندلی کاملاً خوابیده متفاوت است. صندلی های درجه یک بین المللی معمولاً ۱۴۷ تا ۲۳۹ سانتی متر طول و ۴۸ تا ۸۹ سانتی متر عرض دارند که فضای بهتری ایجاد می کند.

فرست کلاس

خدمات پرواز فرست کلاس

با توجه به اینکه تعداد صندلی های این کلاس کم تر می باشد، افراد کم تری این پروازها را رزرو کرده و در نتیجه خدمت رسانی به آنها بهتر می باشد. در این کلاس پروازی انواع نوشیدنی و غذاها سرو می شود که می توانید آن ها را انتخاب کنید. اکثر ارائه دهندگان خدمات فرست کلاس دارای سیستم پیش‌سفارش هستند که می توانید از یک منوی متنوع آن ها را انتخاب کنید. نوشیدنی های غیر الکلی رایگان معمولا در سالن های مختلف و داخل هواپیما ارائه می شود.

نظرات