میزان فطریه سال ۱۴۰۱ مشخص شد!/ مبلغ زکات فطریه سال ۱۴۰۱ فتوای مراجع تقلید

0

میزان فطریه سال ۱۴۰۱ مشخص شد! / مبلغ زکات فطریه سال ۱۴۰۱ بر اساس فتوای مراجع تقلید از آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی، صانعی، و رهبر انقلاب و آیت وحید خراسانی و …. را در ادامه میخوانید

میزان فطریه سال ۱۴۰۱ مشخص شد!/ مبلغ زکات فطریه سال 1401 فتوای مراجع تقلید

میزان فطریه سال ۱۴۰۱ مشخص شد!/ مبلغ زکات فطریه سال ۱۴۰۱ فتوای مراجع تقلید

برخی علما و مراجع تقلید میزان زکات فطریه ۱۴۰۱ را اعلام کردند که در ادامه میخوانید

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه ۱۴۰۱ را اعلام کرد و از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل ۴۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

لازم به ذکر است که فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در پایان ماه رمضان و در عید فطر پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب است که اگر برنج بیشت مصرف کدید باید ملغ برنج پرداخت شود و اگر نان مصرفی بیشتر بود و قوت غالب نان بود باید قسمت آرد را به میزان ۳ کیلو به عنوان زکات فطریه پرداخت کنید.

میزان زکات فطره از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مشخص شد و بر اساس نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۸ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۴۸ هزار تومان است.

دفتر آیت الله صانعی در اطلاعیه ای میزان زکات فطره و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ شمسی را اعلام کرد و در این اطلاعیه آمده است: با توجه به فتوای آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) و سایر مراجع عظام تقلید مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج (که امروزه جزء قوت غالب مردم است) پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار نیز کفایت می‌کند.

در بخش دیگر اطلاعیه آمده است: بنابراین با توجه به استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر آیت الله العظمی صانعی(ره) میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل است:

فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت گندم، مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت برنج (ایرانی) ۲۴۰ هزار تومان و برنج (خارجی) ۹۰ هزار تومان به ازاء هر نفر می باشد.

فطریه چیست؟

فطریه در عید فطر پرداخت میشود و اگر کسی فقیر نباشد واجب است که برای خود و خانوار تحت تکفل خود را زکات فطره بپردازد. برخی مراجع تقلید افراد تحت تکفل را شامل کسانی که شب عید فطر میهمان شخص هستند نیز دانسته‌اند. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر خود انسان واجب نمی‌شود. کارمندان و سربازان تحت تکفل دولت محسوب نمی‌شوند.

زمان پرداخت فطریه ۱۴۰۱

زمان پرداخت و کنار گذاشتن فطریه از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید است که باید پرداخت شود و میزان و نحوه محاسبه فطریه امسال، معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می‌خورند) یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند اینها باشد. مبلغی که معمولاً هر سال اعلام می‌شود بر اساس نرخ گندم غیر یارانه‌ای است.

نظرات