تفاوت محافظ برق با چند راهی برق چیست؟

0

آیا می دانید تفاوت محافظ برق با چندراهی چیست؟ درباره کاربرد و عملکرد این دو دستگاه تا چه حد اطلاعات دارید؟ صنعت برق یکی از مهمترین صنایعی است که بخش اعظمی از نیازهای مهم دیگر صنایع را نیز پوشش می دهد. ایمنی و استانداردها در این صنعت حرف اول را می زنند و برای حفاظت و کنترل بسیاری از خطرات بایستی تابع این دو بود. جریان الکتریسیته نیاز مهم و اصلی لوازم برقی است. اما این جریان گاهی اوقات تحت تاثیر شرایط مختلفی دچار نوسان می شود. حال در میان لوازم الکتریکی که ما به صورت دائم یا … هر از گاهی از آن ها استفاده می کنیم در برابر این نوسانات دچار آسیب شدیدی خواهند شد. اما می توانیم با استفاده از یک محافظ برق به راحتی از بروز چنین خطرات بسیار بزرگی جلوگیری کنیم. بسیاری از افراد محافظ برق را با چند راهی برق اشتباه می گیرند، به همین منظور در ادامه به تشریح تفاوت محافظ برق با چند راهی خواهیم پرداخت.

 تفاوت محافظ برق با چند راهی

لزوم استفاده از محافظ برق و چند راهی برق

همانگونه که اشاره شد، ما در طول شبانه روز برای انجام‌ بسیاری از امور خود و همچنین برطرف نمودن نیازهای زیادی از لوازم و تجهیزات الکتریکی استفاده می کنیم‌. تمامی این لوازم الکتریکی نظیر یخچال، تلوزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کامپیوتر، لب تاب و… نیز با محدودیت های توانی و مقاومت خاصی طراحی می شوند که قادر به تحمل ولتاژ معینی می باشند. اکنون تصور کنید که به دلیل شرایطی چون رعد و برق یا مشکلات ارتباطی در شبکه های مخابراتی این ولتاژ و یا توان به شدت دچار کاهش یا افزایش شود، در این صورت محصول مورد نظر نمی تواند این نوسان را هضم کند و به شدت آسیب می بیند. افراد زیادی از چند راهی به جای محافظ برق استفاده می کنند؛ اما بهتر است بدانید که این چند راهی تنها به منظور اتصال چندین وسیله الکتریکی ساخته می شود.

زمانی که شما می خواهید از چند وسیله به صورت همزمان استفاده کنید؛ اما در صورت نبود پریز کافی می توانید توسط یک چند راهی این امکان را فراهم نمایید. این تنها کاربرد یک چند راهی است که هرچه تعداد خانه های این محصول بیشتر باشد، می توانید تعداد اتصالات را نیز افزایش دهید. اما یک محافظ برق علاوه بر اینکه قابلیت چندراهی را دارد به عنوان یک محافظ از لوازم الکتریکی شما در برابر نوسانات احتمالی جلوگیری می کند. اما این نقش چندراهی زمانی امکانپذیر خواهد بود که میزان ولتاژ وردی در تمام لوازم الکتریکی یکسان باشد. اگر این میزان قدرت و ولتاژ لوازم الکتریکی یکی نبود، هرگز نباید از یک محافظ برق یخچال برای لباسشویی و یا از محافظ برق مخصوص تلوزیون برای پکیج استفاده نمود. این استفاده نادرست بی شک بیشترین آسیب را به محصول الکتریکی شما وارد می کند؛ پس در انتخاب بهترین محافظ برق درجه یک کوشا باشید و قبل از خرید ابتدا با تفاوت محافظ برق با چند راهی آشنا شوید.

مهمترین تفاوت محافظ برق با چند راهی برق

  • رایج ترین تفاوت محافظ برق با چند راهی در شکل آن ها است. یک چند راهی تنها دارای چند خانه برای اتصال چندین وسیله مختلف می باشد اما درصورتی که یک محافظ برق اشکالی پیشرفته تر نسبت به یک چند راهی دارد. معمولا روی محافظ برق دکمه و چراغ هایی جهت انجام تنظیمات آن وجود دارد.
  • محافظ برق جدا خانه های مختلف به گونه ای طراحی شده و شامل مدار های داخلی است که از لوازم الکتریکی در برابر افزایش ولتاژ جلوگیری می کند.
  • محافظ برق شکل بسیار پیشرفته و کارآمد یک چند راهی است که با ردیابی توان زیاد ورودی هنگام اعمال ولتاژ اضافی آن را به زمین هدایت خواهد کرد. این انتقال بار اضافه در محافظ برق نیز برای دستگاه های ارت دار است و مدل های بدون ارت معمولا با قطع مدار از عبور نوسانات و رسیدن آن به دستگاه جلوگیری می کنند.
  • عمده تفاوت محافظ برق با چند راهی نوع عملکرد آن ها است. هر دو این دستگاه ها با تکنولوژی خاصی ساخته شده اند؛ اما تکنولوژی کاربردی در محـافظ برق بسیار پیشرفته تر و کارآمدتر از چندراهی می باشد. همچنین این عملکرد در این دو کاملا با یکدیگر تفاوت خواهد داشت.
  • متفاوت بودن قیمت ها از دیگر تفاوت محافظ برق با چند راهی است که برای هر یک از یک محصولات بر اساس نوع کارآیی، تکنولوژی، کیفیت، جنس، عملکرد و … قیمت تعیین می شود. مـحافظ برق نیز یک دستگاه بسیار پیشرفته تر از چندراهی است و قیمت آن نیز با در نظر گرفتن قابلیت های آن بیشتر خواهد بود. اکثر مشتریان نیز به دلیل همین اختلاف قیمت ها اشتباها به جای محـافظ برق مخصوص لوازم الکتریکی یک چندراهی تهیه می کنند. خرید مـحافظ برق بسیار مقرون بصرفه تر از تعویض یا تعمیر دستگاهی است که به دلیل نوسانات برق آسیب می بیند.

تفاوت محافظ برق با چند راهی

راهنمای خرید محافظ برق درجه یک

پس از آشنایی با تفاوت محـافظ برق با چند راهی بهتر است اکنون نکات مهم انتخاب بهترین محـافظ برق را نیز بدانید. همانگونه که مستحضرید، یک محـافظ برق مناسب می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد و در برابر نوسانات برق از وسایل الکتریکی شما محافظت نماید. اما برای خرید یک محـافظ برق باید نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید که برخی از آن ها شامل موارد زیر هستند:

• تعداد اتصالات

یکی از مهمترین پارامترها در نظر گرفتن تعداد اتصالات محافظ برای اتصال چندین وسیله الکتریکی درصورت مجاز بودن است. مـحافظ برق مخصوص یخچال معمولا با ۲ پریز و مـحافظ های مخصوص تلویزیون نیز با ۴ تا پریز روانه بازار می شوند.

• طول کابل محافظ برق

دیگر نکته مهم انتخاب محـافظ برق درجه یک طول کابل است. محـافظ هایی با طول کابل زیاد مناسب تر هستند و در صورت طولانی بودن فاصله مریز با لوازم برقی هیچ مشکلی از لحاظ اتصال به وجود نخواهد آمد.

• قابلیت اتصال Usb

یک محـافظ برق مناسب باید حتما قابلیت اتصال USB را داشته باشد.

• دکمه خاموش و روشن

بهترین نوع محـافظ برق مجهز به دکمه خاموش و روشن است تا در مواقعی که از لوازم الکتریکی استفاده نمی کنید، محـافظ را به راحتی قطع نمایید. اما برای دستگاه هایی نظیر یخچال که به صورت دائم به برق متصل است، نیاز به دکمه خاموش و روشن نیست.

• مجهز به درگاه آنتن های تلویزیون

محافظ بـرقی که برای گیرنده هایی نظیر تلوزیون استفاده می شوند؛ باید حتما مجهز به درگاه آنتن تلویزیونی باشند.

• نشان استاندارد

یکی از اصلی ترین و مهمترین پارامترهای خرید محـافظ برق مناسب، داشتن نشان استاندارد می باشد که یعنی محـافظ برق مورد نظر با رعایت تمام نکات و استانداردها به تولید رسیده است.

تفاوت محافظ برق با چند راهی

خرید بهترین محافظ برق

برای خرید محـافظ برق درجه یک و قیمت مناسب، نباید به هر مکانی مراجعه نمود، بلکه تنها مراکز فروش معتبر می توانند بهترین کیفیت، مناسب ترین قیمت را در اختیار شما قرار دهند. از طرفی تمامی محصولات این مجموعه دارای استاندارد های لازمه بوده و تولید کمپانی های محبوب جهان است.

نظرات