مقایسه خصوصیات لوله استیل دکوراتیو و گالوانیزه و قیمت آن ها

0

لوله استیل دکوراتیو و لوله گالوانیزه دو مقطع فولادی مقاوم در برابر زنگ زدگی هستند به همین خاطر به طور گسترده در ساخت محصولاتی که در محیط های مرطوب قرار دارند و احتمال زنگ زدگی آن ها زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد. لوله استیل دکوراتیو هم ضد زنگ است و هم سطح براق و زیبایی دارد که مناسب تولید محصولات دکوراتیو است. اما لوله گالوانیزه عموما در مواردی کاربرد دارد که زیبایی نخستین اولویت تولید کننده نباشد. مهم ترین نکته در مورد این مقاطع فولادی قیمت آن ها است. قیمت لوله استیل دکوراتیو تفاوت چند برابری با قیمت لوله گالوانیزه دارد. که در ادامه به بررسی خواص این لوله ها و علت تفاوت قیمت آن ها خواهیم پرداخت.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه :

این لوله به دو شکل می تواند تولید شود. ۱٫ لوله از ورق فولادی که گالوانیزه شده تولید بشود ۲٫ لوله از ورق فولادی معمولی (ورق روغنی و ورق سیاه) تولید شود و بعد از تولید با قوطه ور شدن در حوض روی مذاب گالوانیزه بشود. بعد از قوطه ور شدن لوله درون حوض لایه ای نازک از روی بر سطح آن قرار می گیرد. لایه ی نخست فلز روی در واکنش با اکشیژن هوا تولید روی اکسید می کند و مانند یک سد مانع از واکنش لایه های زیرین روی و فولاد با اکسیژن هوا و تولید اکسید می شود. لوله گالوانیزه در حقیقت همان لوله فولادی است با یک لایه ی بیشتر از فلز روی به همین خاطر تمامی خواص و ویژگی های آن ها کاملا مشابه است و تنها طی این فرآیند ها باید به گاز سمی که این لایه ی روی می تواند تولید کند، توجه داشت.

لوله استیل دکوراتیو

لوله استیل دکوراتیو :

استیل ضد زنگ تنها یک نوع خاص از آلیاژ فولاد نیست بلکه طیف گسترده ای از آلیاژ ها را با انواع خواص و ویژگی ها شامل می شود که حاوی حدود ۱۰ درصد کروم درون آلیاژ خود هستند. کروم درون آلیاژ این فولاد قرار دارد به همبن دلیل مقاومت آن خیلی بیشتر از لوله گالوانیزه ایست که فلز روی تنها به شکل یک لایه آبکاری بر سطح آن کشیده می شود. همین مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی باعث می شود تا برای تولید انواع ملزومات پزشکی و پخت و پز بهترین گزینه باشد. کروم موجود در استیل با اکسیژن هوا واکنش می دهد و تولید روی اکسید می کند. این لایه از روی اکسید مانند سپری محافظ بر سطح، مانع از واکنش باقی محصول با اکسیژن می شود. ترکیبات آلیاژ استیل به گونه ای است که باعث شده این لوله بسیار مقاوم و سخت باشد و شکل دهی به آن تبدیل به کار پیچیده و دشواری بشود. همین مقاومت بالا استیل باعث شده انجام انواع فرآیند ها مثل خمکاری، برش، کشش و … روی آن کار دشواری باشد و به نیروی متخصص برای آن نیاز باشد.

بررسی تفاوت قیمت لوله گالوانیزه و لوله استیل دکوراتیو:

علت اصلی تفاوت قیمت این دو نوع لوله نه فقط به خواص بلکه به نوع تولید و مواد اولیه هم مربوط است. لوله گالوانیزه در حقیقت همان لوله فولادی است با یک لایه ی محافظ از فلز روی بر سطح آن، به همین خاطر قیمت لوله گالوانیزه اختلاف زیادی با قیمت لوله فولادی غیر گالوانیزه ندارد، گالوانیزاسیون هم فرآیند گران قیمتی نیست. لوله استیل دکوراتیو مثل لوله گالوانیزه با آبکاری ضد زنگ نمی شود بلکه عامل ضد زنگ شدن درون ترکیب آلیاژ آن قرار دارد. علاوه بر فرآیند متفاوت تولید ورق آن، مواد اولیه متفاوتی هم دارد که در مقایسه قیمت بیشتری دارند. تمامی این عوامل با هم باعث اختلاف قیمت چند برابری این دو نوع لوله شده است.

نظرات