آنچه باید از بازار حراج هنر لندن ۲۰۲۲ بدانید

0

بازار هنر اکنون دیگر یه صنعت میلیارد دلاری است که حجم گردش مالی بالایی دارد. تجاری‌شدن بخشی مهمی از هنر معاصر را تحت‌تأثیر قرار داده. حراج های هنری هرچند همواره نسبت به آثار شناخته‌شده روی خوش نشان داده‌اند، اما در سال‌های اخیر، حضور آن‌ها در عرصه هنر معاصر، ذائقه هنرمندان و هنردوستان را تغییر داده ‌است.

 بازار حراج هنر لندن

شاید این جمله ساچی رویکرد حراج هنر را نشان می‌دهد:

«هیچ قانونی در مورد سرمایه‌گذاری وجود ندارد. کوسه‌ها می‌توانند خوب باشند. مدفوع هنرمند می‌تواند خوب باشد. بوم رنگ روغن می‌تواند خوب باشد».

بازار هنر لندن، همیشه یکی از مهمترین حراج‌های هنر را در برمی‌گرفت. در این مطلب به سراغ سر اثر مهم که سه حراج هنر معروف، یعنی کریستیز، ساسبیز، و فیلیپس، به فروش رسانده‌اند، می‌رود. در این رابطه در مقاله سه اثر مهم در حراج هنری لندن بیشتر بخوانید.

اما شاید بد نباشد کمی درباره تاریخچه حراج هنر بگوییم.

تاریخچه‌ای از حراج هنر

اولین سوالی که شاید ذهن شما را هم درگیر کرده باشد این است که حراج چگونه کار می‌کند؟

پاسخ به این پرسش در ریشه‌شناسی این کلمه است. حراج از کلمه لاتین augere به معنی «افزایش» گرفته شده است. حراج هنر، آثار هنری را در مزایده قرار می‌دهد. در طول مزایده ما با افزایش قیمت روبرو هستیم تا زمانی که کسی بیشترین از آخرین قیمت را پیشنهاد ندهد. اثر هنری به آخرین پیشنهاددهنده که بالاترین قیمت را پیشنهاد می‌دهد، فروخته می‌شود.

  • حراج قدمتی سه هزار ساله دارد و یونانیان زنان و بردگان را به حراج می‌گذاشتند.
  • حراج هنر اما به دوران رومیان برمی‌گردد و در آن غنائم جنگی، از جمله دست‌ساخته‌ها، در آن به حراج می‌رفت.
  • حراج هنری در قرن هفدهم دوباره زنده می‌شود و این کار تجار و کلکسیونرهای ایتالیایی و هلندی انجام می‌دهند
  • اولین حراج‌ها در میخانه‌ها و کافه‌های لندن و پاریس برگزار می‌شد؛ اما اولین خانه حراج در اسکتهلم سوئد افتتاح شد.

حراج لندن مارس ۲۰۲۲: عرصه هنرمندان گمنام

هرچند ما این روزها درباره بحران اقتصادی اروپا – به‌دلیل جنگ اوکراین- زیاد می‌شنویم؛ اما در ماه مارس سال ۲۰۲۲ حراج لندن شاهد رشدی ۳۵٪ درصدی بود و بیش از ۵۷۷ میلیون پوند آثار هنری در آن‌ به فروش رفت.

مثل همیشه، آثار هنرمندان شناخته‌شده، بیشتر خرید‌وفروش می‌شوند. اما نکته بسیار جالب برای حراج هنر امسال، حضور هنرمندان جوان و کم‌ترشناخته‌شده معاصر هستند که بعضا آثارشان تا ده برابر قیمت اولیه به فروش رسید.

ما در اینجا به بررسی آثار ۳ هنرمند که در بازار حراج هنر لندن ۲۰۲۲ بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌پردازیم.

وینستون برانچ: زمانی که به چشمان پدرم نیاز دارم – حراج کریستیز

  • نام اثر: وقتی به چشمان پدرم نیاز دارم (۱۹۹۸)، حراج کریستیز لندن، قطعه ۲۸۵
  • برآورد: ۴۰ تا ۶۰ هزار پوند
  • فروخته شده: ۱۲۶ هزار پوند

بازار حراج هنر لندن

شاید نام وینستون برانچ () را هیچ‌وقت نشنیده‌اید. تعجب نکنید! دنبال‌کنندگان هنر هم نشنیده‌ بودند! وینستون برانچ هرچند دهه هفتم زندگی خود را سپری می‌کند اما هنرمند کم‌تر شناخته‌شده‌ای است که کار او با عنوان «وقتی به چشمان پدرم نیاز دارم»، در حراج کریستیز، بسیار مورد اقبال قرار گرفت.

حراج کریستیز تابلوی برانچ را ۴۰ تا ۶۰ هزار پوند قیمت‌گذاری کرد. اما درنهایت تعجب همگان این اثر به قیمت ۱۲۶ هزار پوند به فروش رسید.

ریچل جونز: یواش‌یواش دندون در آوردن – حراج ساسبیز

  • یواش‌یواش دندون در آوردن (۲۰۲۰). حراج ساسبیز لندن. پروژه «اکنون»
  • برآورد: ۵۰ تا ۷۰ هزار پوند
  • فروخته‌ شده: ۶۱۷ هزار و ۴۰۰ پوند

«رویای من این است که روزی آنقدر از هنرم پول در بیاورم که بتوانم هر روز نقاشی بکشم».

این جملات ریچل جونز است که چند سال پیش گفته شده بود و اکنون دیگر به واقعیت پیوسته. «یواش‌یواش دندون در آوردن» (A slow teething) اولین اثر فروخته‌شده حراج هنر ساسبیز بود؛ مقدمه‌ای برای آثار گران‌تر هنر مدرن و معاصر.

بازار حراج هنر لندن

لوران کوئین: هوا زدگی – حراج فیلیپس

  • هوا زدگی (۲۰۲۱)، حراج فیلیپس لندن، قطعه ۱
  • برآورد: ۳۰ تا ۵۰ هزار پوند
  • فروخته شده: ۴۴۱ هزار پوند

فیلیپس هم امسال همانند دو رقیب خود، به سمت هنرمندان کم‌تر شناخته‌شده رفت. لوران کوئین، دختر ۲۹ ساله اهل لس ‌آنجلس است که به تازگی از آکادمی هنر یِیل، فارغ‌التحصیل شد.

فیلیپس با انتخاب یک عنوان گیج‌کننده از کار او، بازار حراج هنر خود را آغاز کرد. درحالی که پیش‌بینی می‌شد کارها تا سقف پنجاه هزار پوند به فروش برسد، رقم سرسام‌آور ۴۴۱ هزار پوند برای کار کوئین ثبت شد. رقمی که باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا برای کارهای بعدی‌اش تکرار می‌شود یا خیر.

در اسنپ اکسپرس مگ در رابطه با فرهنگ و هنر بیشتر بخوانید.

نظرات