علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی + اختلال افسردگی

0

افسردگی دارای علائم متفاوتی است که نباید از آن به راحتی گذشت چون فرد افسرده در زندگی خود به مشکلات زیادی برمیخورد که در دراز مدت زندگی او را مختل می کند. در این پست به بررسی علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی و اختلال افسردگی می پردازیم.

علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی

علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی

اگرچه درک عمومی از افسردگی در طول سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده اما همچنان به صورت مکرر باورهای اشتباهی درباره‌ی افسردگی و نشانه‌های آن مشاهده می‌شود. به دلیل ادامه‌ی‌ باورهای منفی،‌ نمی‌توانیم تشخیص دهیم که افراد در زندگی خود در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند. حتی افسردگی بسیاری از افراد به دلیل باورهای اشتباه درباره‌ی بروز آن تشخیص داده نمی‌شود. نتیجه‌ی این امر این است که بسیاری از افراد افسردگی پنهان از خودشان یا از دیگران دارند.

علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی

احساس غم و پوچی

داشتن احساس غم و پوچی چیز عجیبی نیست. دیدن یک فیلم درام،‌ گوش دادن به آهنگ غمگین یا حتی شنیدن خبری ناراحت کننده‌ در مورد شخصی که برای ما مهم است می‌تواند باعث برانگیخته‌گی این احساس در ما شود. اما معمولا این احساس به اندازه‌ی همان‌آهنگ یا مدتی بعد از شنیدن خبر در ما باقی می‌ماند و پس از آن با حس دیگری جایگزین می‌شود. ولی برای اشخاصی که از بیماری افسردگی رنج می‌برند، داشتن این احساس جزوی از عادات روزمره آن‌هاست و برای برانگیخته شدن آن به هیچ دلیل و یا اتفاق آغازکننده‌ای نیاز ندارند. افراد افسرده به دلیل نداشتن امید به آینده، سرنوشت خود را بسیار تیره و تار می‌بینند که این مساله باعث بیشترشدن حس یأس و پوچی در ایشان می‌شود. این حالت معمولا به خاطر تعمیم دادن بیش‌ از حد حقایق زندگی اتفاق می‌افتد و ممکن است بعد از مدتی تبدیل به عادت روزمره بیمار افسرده شود.

علائم افسردگی در افراد مسن تر

علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی

ممکن است علائم افسردگی برای افراد مسن تر متفاوت باشد. ممکن است بیماری افسردگی در این افراد باعث گیجی و فراموشکاری شود و یا باعث شود که آنها معاشرت با دوستان و یا انجام کارهای روزمره را متوقف کنند. ممکن است این مشکل با اختلال زوال عقل اشتباه گرفته شود.

افراد مبتلا به افسردگی پنهان، به نظر نمی‌رسد که افسرده باشند

علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی

به دلیل وجود کلیشه‌های رسانه‌ای و فرهنگی، بسیاری از ما فرضیاتی درباره‌ی چگونگی رفتار و نشانه‌های فرد مبتلا به افسردگی داریم. ما فرض می‌کنیم که فرد مبتلا به افسردگی از اتاقش خارج نمی‌شود، استایل لباس پوشیدن خوبی ندارد و همیشه بیچاره و درمانده به نظر می‌رسد. اما افراد مبتلا به افسردگی اینگونه نیستند.

تغییر در میزان خواب

علائم و ویژگی افراد مبتلا به افسردگی

کم‌خوابی یا پرخوابی در طول هفته اتفاق طبیعی است. این کاملا عادی است که در طول یک هفته‌پر کار خواب کمتری داشته باشید و یا در آخر هفته‌ها پرخوابی کنید. اما به گفته دکتر آل‌یاسین، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که افراد افسرده از آن رنج می‌برند، اختلال در میزان خواب است. عدم توانایی در داشتن خواب شبانه مناسب، یا پرخوابی بیش از حد، نشان از نداشتن آرامش فکری در شخص است. این حالت می‌تواند باعث کاهش انرژی فرد در طول روز شود و روی بازدهی شخص تاثیر منفی بگذارد. که این مساله نیز باعث بدتر شدن اختلال افسردگی در فرد می‌شود.

نظرات