بیوگرافی مرتضی برجسته خواننده و همسر اولش و فرزندانش + زندگینامه با عکس و جنجال ها

0

بیوگرافی مرتضی برجسته خواننده و همسر اولش و فرزندانش + زندگینامه با عکس و جنجال ها

بیوگرافی مرتضی برجسته خواننده

مرتضی برجسته با نام کامل مرتضی برجسته اشراقی (زاده ۸ شهریور۱۳۳۰) در تهران، خواننده، آهنگساز و ترانه سرای اهل ایران است. او یکی از خوانندگان و هنرمندان ایرانی است که از سال ۶۰ از ایران مهاجرت کرده و در حال حاضر ساکن لس آنجلس آمریکا می باشد. بیشتر اعضای خانواده و خواهر و برادران مرتضی برجسته خواننده قدیمی در ایران زندگی می کنند

بیوگرافی مرتضی برجسته خواننده و همسر اولش و فرزندانش + زندگینامه با عکس و جنجال ها

خانواده و زندگی شخصی مرتضی خواننده

وی که از دوران نوجوانی به طراحی علاقه‌مند بود، از سنین جوانی به فعالیت در زمینه طراحی و گرافیک مشغول شد و تا زمانی که در ایران بود در چد شرکت تبلیغاتی به انجام کارهای طراحی و تبلیغاتی پرداخت.

مرتضی گرچه تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته معماری به انجام رسانیده بود، امّا هیچ وقت استفاده شغلی از رشته تخصصیش نکرد، هرچند که بنا به گفتهٔ خود او، این رشته درسی در سراسر زندگی وی اثر داشت.

زندگینامه مرتضی برجسته خواننده

 

سوابق هنری از شروع تا شهرت

وی فعالیت هنری خود را در زمینه موسیقی از دهه ۴۰ آغاز کرد. او که دارای تحصیلات فوق دیپلم معماری بود، در ژانر موسیقی پاپ سال ها فعالیت کرده و تاکنون آهنگ ها دو ترانه های زیادی را وارد بازار کرده است.

مرتضی برجسته با نام هنری مرتضی از اواخر دهه چهل (سال ۱۳۴۸) مطرح گردید و نزد مردم شناخته شد. در این دوران وی ضمن فعالیت خوانندگی با ترانه سرایان و آهنگسازان متعددی همکاری کرد و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در حدود ۱۸۰ ترانه مختلف اجرا نمود.

از معروفترین آهنگ های مرتضی خواننده می توان به ترانه انار انار اشاره کرد که در دهه ۶۰ بسیار گل کرد و به یکی از ترانه های چند دهه اخیر تبدیل شد.

همسر و فرزندان مرتضی برجسته

همسر و فرزندان مرتضی برجسته

آقای برجسته تاکنون یک بار ازدواج کرده که به طلاق انجامیده است. او از همسر اولش دو دختر دارد که تاکنون تصویری از همسر و فرزندانش منتشر نشده است.

نحوه شروع خوانندگی

مرتضی کار خوانندگی را نخست از کاخ سازمان جوانان شروع کرد و بعد به صورت حرفه‌ای، از زمانی که در ارتش بود، به فعالیت خویش ادامه داد. وی اولین بار به سال ۱۳۴۸ خورشیدی، در تلویزیون، و در برنامه معروف میخک نقره‌ای که با همّت و ابتکار فریدون فرخزاد از تلویزیون ملی ایران پخش می‌شد، در فستیوال آوازی که برگزار شده بود مقام اول را به دست آورد و از آنجا بود که کار خوانندگی را به صورت حرفه‌ای آغاز نمود.

اولین ترانه‌ای که خواند برای یک فیلم بود که در ۱۶ سالگی اجرا کرد، گرچه آن فیلم هیچ وقت پخش نشد؛ ولی اولین ترانه که از وی در تلویزیون به‌طور رسمی پخش شد، در همان برنامه میخک نقره‌ای به نام «عشق زود گذر» یا «گل نیلوفر پشت پنجره» بود که آهنگش را مرحوم پرویز مقصدی ساخته و شعرش را مسعود هوشمند سروده بودند.

مرتضی برجسته در دهه پنجاه خورشیدی و با اجرای ترانه‌های متعددی در فیلم‌های ایرانی ساخته شده در این دهه و همچنین با اجرای چندین ترانه که به ترانه‌هایی محبوب در میان جوانان آن دوران تبدیل شدند به شهرت رسید.

عکس های مرتضی برجسته

شهرت با ترانه عشق زودگذر

نام مرتضی زمانی به عنوان یک خواننده بر سر زبانها افتاد، که اولین کار هنری او، با نام «عشق زودگذر» منتشر شد. خود مرتضی دربارهٔ این ترانه که با مسعود هوشمند و پرویز مقصدی کار کرده بود، می‌گوید:

«آن زمان سرباز بودم. یک روز، آقای سرهنگی آمدند گفتند که تو صدای خوبی داری. (من تابستان‌ها، در کمپ افسران می‌خواندم) بعد مرا معرفی کردند به آقایی به اسم یادگار که در خیابان لاله زار، بغل سینما رکس یا سینما اسکار، صفحه‌فروشی داشت.

سال خروج از ایران

مرتضی در سال ۱۳۶۰ خورشیدی از ایران خارج شد و به آمریکا رفت و با این که قصد ماندن در این کشور را نداشت امّا شرایطی پیش آمد که وی را در آمریکا ماندگار کرد.

آلبوم ها

آلبوم اول وی در زمینه موسیقی فولکلوریک ایرانی، آلبوم «دایه دایه» بود و بعد آلبوم «انار انار» که مورد استقبال و توجه بسیار قرار گرفت.

مرتضی آلبوم اول خود (دایه دایه) را با همراهی ناصر چشم‌آذر و در شرایط خیلی دشواری به بازار ارائه کرد، چراکه تازه از ایران آمده بود و از نظر مالی در شرایط خیلی بدی قرار داشت و یاری ناصر چشم‌آذر در چنان شرایطی کمک بزرگی برای او بود.

مرتضی آلبوم دوم را با انرژی بیشتری به بازار روانه کند. آهنگ‌های آلبوم دوم، و بخصوص خود آهنگ «انار انار»، که در اصل آهنگی بلوچی است که البته افغان‌ها هم نسبت به این آهنگ احساس مالکیت دارند، خیلی فراگیر شد و مورد استقبال قرار گرفت. طوری‌که بعدها بسیاری از ایرانیان مرتضی را با همین آهنگ به خاطر آوردند.

آلبوم های مرتضی خواننده

تأسیس فرهنگسرای خانه فرهنگ ایران

مرتضی برجسته در حدود سال ۱۳۸۳ خورشیدی، استودیوی بزرگی خرید که در آمریکا معروف بود. هدف وی از این اقدام، به گردهم جمع کردن جامعه ایرانی و ایرانیانی که متجاوز از سی سال در خارج از کشور مقیم هستند بود و بدین ترتیب سعی داشت که هم از طریق هنر و هم از طریق شغل‌هایی دیگر، زمینه‌ای برای فعالیت ایرانیان آمریکا به وجود بیاورد.

آهنگ ها و ترانه ها

مرتضی در ایران حدود ۱۸۰ ترانه و در لوس آنجلس تاکنون بیش از ۱۳۰ ترانه خوانده‌است، و می‌توان گفت که وی در مجموع تاکنون بیش از ۳۰۰ ترانه اجرا کرده‌است، که حدود ۵۰ تا از این ترانه‌ها بر متن فیلم‌های فارسی خوانده شده‌است. آخرین آلبوم وی با عنوان «سپاسگزار» به مناسبت چهلمین سال فعالیت هنری مرتضی منتشر شده‌است.

درگذشت خانواده و خواهر و برادر مرتضی برجسته

درگذشت خانواده و خواهر و برادر مرتضی برجسته

مرتضی با انتشار عکسی از خواهرش نوشت:

فقط خواهرم نبود ، حق مادری به گردنم داشت، رفیقم بود و یاورم چهل سال غم تبعید را هر در حسرت ، تحمل کردیم به امید شاید روزی ، دیدار و چه غمگین است فاصله ها خاکت را از دورمی بوسم و می بویم“روز های سختی رو با دشواری طی میکنم.در کمتر از یکماه دو برادرم رو از دست‌دادم. یکی بخاطر ایست قلبی و دیشب یکی به خاطر کرونا. خواهرم نیز به علت کرونا دارفانی را دواع گفت

نظرات