مداد رنگی و نکاتی که حتما حتما باید در مورد آن بدانید

0

مداد رنگی در اساس ماننده مداد‌های گرافیتی هستند اما در آنها به‌جای گرافیت و خاک رس از مخلوط خاک رس و رنگدانه استفاده می‌شود.

مداد رنگی

مغز‌ مدادهای رنگی مانند گرافیت و خاک رس در کوره حرارت نمی‌بیند و پخته نمی‌شود بلکه به‌جای پختن، آن را خشک می‌کنند.

در اینجا، گِل، حکم پرکننده‌ی رنگدانه را دارد و عنصر ساختمانی را تغییر نمی‌دهد.

مغز مدادهای رنگی را با افزودن موم و چیزهایی دیگر به نرمی مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی در می‌آورند. بعضی از مدادهای رنگی هم مثل مدادهای گرافیتی مناسب برای نقاشی و رنگ‌آمیزی ساخته می‌شوند.

مداد‌های باکیفیت در مغز خود مقدار زیادی مواد رنگی دارند و در مقابل نور مقاوم هستند.

مدادهای رنگی با درجات سخت و نرم ساخته نمی‌شوند ولی ترکیبات آنها متفاوت است.

مدادهای رنگی مخصوص طراحان و تصویرگران معمولا مغزی ضخیمی دارند البته قلم‌هایی هم وجود دارد که نازک هستند که صرفاً برای کارهای ظریف هستند.

اگر دوست داری از طرح‌های ظریف داخل طراحیات استفاده کنی ولی نمیدونی از کجا این طرحارو بیاری، باید یه خبر خوب بهت بدم، خیلی راحت میتونی وارد بخش دانلود طرح رایگان بشی و از اونجا هرچی خواستی به صورت رایگان دانلود کنی.

در رنگ‌آمیزی با مداد رنگی در واقع لایه‌های رنگ بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و ترکیب بصری زیبایی را ایجاد می‌کند ولی نمی‌توانند مانند رنگ با یکدیگر مخلوط شوند.

چون کودکان هم از مدادهای رنگی استفاده می‌کنند در ساخت آنها از مواد سمی و فلزهای سنگین قابل حمل مانند کروم‌ها، کادمیوم و … استفاده نمی‌شود.

مداد رنگی

مدادهای رنگی جلوه‌های گوناگونی را برای تصویرساز به ارمغان می‌آورد که این جلوه‌ها در مدادهای رنگی معمولی و مدادهای رنگی حل نشدنی فرق دارد.

مداد رنگی معمولی حتی روی کاغذ صاف، شبکه‌ای از نقاط سفید پدید می‌آورد که در واقع، فرورفتگی‌هایی است که رنگ به آنها نرسیده است، مداد رنگی حل شدنی اگر خشک به کار رود اثرش نرم‌تر از مداد رنگی معمولی است.

مناسب‌ترین کاغذ برای کارهای دقیق و ظریف، کاغذهای نوع HP می‌باشد.

مداد رنگی بیشتر برای ساخت تصویرهای رنگی کوچک به کار می‌رود و این قابلیت را دارد که همراه با مرکب، آبرنگ، اکولین و گواش و … استفاده ‌شود.

مدادهای رنگی در مجاورت نور و هوا کیفیت خود را از دست می‌دهد پس بهتر است در محیطی بسته نگه داری شود.

مداد رنگی وسیله‌ی بسیار سودمندی است که به عنوان مکمل می‌تواند در اجراهای ترکیبی نظیر طرح‌های مقدماتی، مصورسازی کتاب و … برای ایجاد جلوه‌های سایه روشن روی کاغذ سفید و رنگی نتیجه‌ی درخشانی به دست می‌دهد.

به دست گرفتن مداد رنگی به هر حال با نوعی لذت همراه است. استفاده از این تکنیک‌ها خواستار تجربه و مهارت خاص دارد.

بافت کاغذ و نوک نرم مداد، دو عنصر اساسی تصویرسازی با مداد رنگی محسوب می‌شوند و شما باید توجه خاصی به این دو عنصر داشته باشید.

مصون ماندن بعضی از پرزها، نکته‌ی بسیار مهمی است که در حکم یک قاعده باید محسوبش کرد و ترکیب رنگ ها نیز بر اساس این قاعده میسر می‌شود.

اگر بخواهیم که درجه‌ی سایه روشن پررنگ و کاملاً مشخصی داشته باشیم فشار بیشتری بر مداد می‌آوریم و در نتیجه رنگدانه‌ها و موم مغزی مداد، تمام پرزها را می‌پوشاند و جایی را سفید باقی نمیگذارد البته باید این نکترو حتما رعایت کنید که نوک مداد خوب تراشیده شده باشد.

استفاده از مداد رنگی با شیوه‌های متفاوتی چون شیوه خطی، خراش، سایه پردازی، شیوه‌ی شیار اندازی و سفید کردن امکان پذیر است.

اگر خواستار این سبک هستی و دوست داری کارت‌ویزیتی به این سبک داشته باشی میتونی وارد بخش کارت ویزیت بشی و اونجا طرح مورد نظرتو پیدا کنی.

خب بریم در مورد شیوه‌هایی که بالا در موردش صحبت کردیم یکم بیشتر آشنا بشیم.

شیوه خطی

با ترسیم خطوط در جهات مختلف، روی هم، کنار هم، متقاطع و غیره که به صورت تار و پود در می‌آیند، تصویرسازی صورت می‌پذیرد.

می‌توان درجات تیره روشنی و کنتراست‌ها را بدین طریق شکل داد.

نقاطی که دارای رنگ‌های تیره هستند، با خطوط بیشتری شکل می‌گیرند و فواصل خطوط کمتر است، حال آنکه در نقاط روشن قضیه معکوس است.

در اینجا نیز ابتدا نقاط و سطوح روشن و در مراحل بعدی نقاط تیره نقاشی شده و به عبارت دیگر قاعده از کم به زیاد در اینجا نیز رعایت می‌گردد

سایه پردازی

مداد رنگی

در این شیوه نخست قسمت‌های روشن رنگ‌آمیزی شده و بعد مرحله به مرحله نقاط تیره و از این طریق حجم‌ها و سایه‌ روشن‌ها با درجات مختلف رنگی شکل خواهند گرفت.

لایه رنگ و خط مرئی را می‌توان باهم در آمیخت، منظور از مرئی آن است که سطوح‌ رنگ‌های ایجاد شده با مداد رنگی ضمن اینکه تماماً مجموعه‌ای از خطوط هستند به نحوی محو شده اندیا بر هم نهاده شده اند که در کل یک رنگ بندی را شکل می‌دهند.

خراش دادن

در این شیوه رنگ آمیزی از رنگ‌های روشن آغاز می‌شود. مجموعه کار را با همان رنگ‌های قبلی منتهی کمی پر رنگ‌تر رنگ آمیزی می‌کنیم و سپس به وسیله‌ی قلم خراش می‌توان طرح را به طور خطی طراحی کرد.

هرخطی را که خراش می‌دهیم مقداری از لایه‌ی چرب به جا مانده از دومین لایه را از سطح کاغذ بر می‌داریم، با این کار رنگدانه اولین

لایه‌ی رنگ گذاری شده مداد رنگی (رنگ زیرین) ظاهر می‌شود.

شیار اندازی

ابتدا روی یک ورق پوستی نازک با مداد گرافیتی طرح مورد نظر را طراحی می‌کنیم سپس قلم حکاکی نوک گرد را بر روی طرح می‌کشیم.

فشار بر روی طرح باعث می‌شود طرح بر کاغذ زیرین شکل بگیرد به نحوی که پس از برداشتن کاغذ کالک (پوستی) از روی آن، طرح به صورت شیار بر سطح کاغذ حک شده باشد.

سپس طرح منقوش بر روی کاغذ بریستول را با مداد رنگی رنگ می‌کنیم. ایجاد بافت‌های گوناگون و نقوش زیبا بر روی طرح به واسطه‌ی این روش تأثیرات زیبایی را بر اثر تصویرگر باقی می‌گذارد.

سفید کردن

در این شیوه رنگ‌ها بیشتر به پاستل شباهت دارند، به نظر محو شده و حالت چرب پبدا کرده‌‌اند.

ایجاد چنین حالتی چندان سخت نیست. با مداد سفید بر روی رنگ و به روال موسوم سایه پردازی می‌کنیم و نقاط مورد نظر را می‌پوشانیم.

این کار باعث می‌شود تا خطوط و یا سطوح رنگی محو شوند و ریزدانه‌های کاغذ و رنگ بایکدیگر عجین شوند و در نتیجه رنگ‌ها حالتی محو و روشن پیدا خواهند نمود.

خب این مقاله هم به پایان رسید و اطلاعات جدیدی از مدادهای رنگی که گذشته و یا حتی آینده‌ی ما رو میسازه آشنا شدید، امیدوارم که این مطالب براتون مفید بوده باشه.

در ضمن اگر به دنبال طرح‌های درجه یک و صد در صد رایگان هستی حتما یه سر به بخش منو سایت الوپیکچر بزن، حتما به دردت میخوره.

نظرات