بیوگرافی آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و آثار

0

بیوگرافی آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی مرجع تقلید و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و آثار

بیوگرافی و زندگینامه آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی مرجع تقلید از نجف تا قم و همسر و فرزندانش + عکس ها و آثار و زندگی شخصی و خانواده آیت الله محمدعلی علوی گرگانی و همسرش و فرزندان همراه با سوابق و علت فوت و علت درگذشت آیت الله علوی گرگانی در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۸۲ سالگی را در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی مرجع تقلید و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و آثار

بیوگرافی آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی

سید محمد علی علوی گرگانی, (زاده خرداد ۱۳۱۸) در نجف اشرف‌، مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه است که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ درگذشت.

سوابق سال های زندگی از نجف تا قم

آیت ‌الله علوی گرگانی، از سن ۷ سالگی به همراه پدرش به ایران آمد و نزد ایشان قرآن و حساب و گلستان و پس از آن ادبیات و مغنی و مطول و شرح لمعه را آموخت.

بیوگرافی آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی

در ۱۶ سالگی همراه پدر و گروهی از حجاج گرگانی، به زیارت عتبات عالیات، بیت ‌الله الحرام، مدینه منوره، بیت المقدس، الخلیل (حرم حضرت ابراهیم) و سوریه نائل آمد و در طول مسیر برای کاروانیان به خواندن مناسک و کتابهای دینی می‌پرداخت.
ایشان دارای تحصیلات حوزوی می باشد و نزد اساتیدی چون حضرات آیات: شیخ مصطفی اعتمادی، (مطوّل) ستوده، (شرح لمعه) میرزا محمد مجاهدی تبریزی (مکاسب) و سید محمد باقر سلطانی طباطبایی (کفایه) بهره برده است

ایشان از شاگردان آیت ‌الله العظمی بروجردی بوده و آیت ‌الله العظمی امام خمینی، که معظم‌له هشت سال (۱۳۳۵ – ۱۳۴۳) از درس اصول ایشان (در مباحث الفاظ تا پایان قطع و ظن) بهره برد و پس از آن، امام در آبان ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید شدند.

فرزندان آیت الله محمدعلی علوی گرگانی

فرزندان ایشان، به غیر از آیت‌اللَّه العظمی علوی، حجت السلام حاج سید محمدحسن و حاج سید محمد حسین علوی می‌باشند و داماد‌های معظم له نیز حضرات آیات: حاج سید حبیب‌اللَّه طاهری گرگانی و حاج سید حسن سبط احمدی می‌باشد.

بیوگرافی آیت الله سیدمحمد علی علوی گرگانی

آیت‌اللَّه علوی گرگانی، عمر پر بار خویش را به تألیف و تدریس و تبلیغ دین گذرانیده است. ایشان از همان اوانِ تحصیل، به تدریس کتب ادبیات و سطوح پرداخت.

(۱۳۳۴ ش) بارها سیوطی و مغنی و مطوّل، شرح شمسیه و شرح نظّام را تدریس کرد و در همان زمانِ نوجوانی(۱۶ سالگی) کتاب« کشف الغاشیة عن وجه الحاشیه» را تألیف نمود.

از سال ۱۳۸۲ ق به تدریس سطوح(معالم، قوانین، شرح لمعه و شرح تجرید) و سطح عالی(رسائل، مکاسب و کفایه و شرح منظومه) پرداخت و گاه روزانه، چهار درس را تدریس می‌کرد و درسهایش، در زمره معروفترین و چشمگیرترین درسهای حوزه علمیه قم بود.

علت فوت و علت درگذشت آیت الله محمد علی علوی گرگانی

علت فوت و علت درگذشت آیت الله محمد علی علوی گرگانی

آیت الله علوی گرگانی مرجع بزرگ جهان تشیع بر اثر بیماری و پس از گذراندن چند روز در بیمارستان، در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دفتر حضرت آیت الله علوی گرگانی با انتشار اطلاعیه ای خبر از رحلت این عالم مجاهد و فرزانه داد

این مرجع تقلید در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ خورشیدی به علت کسالت در بیمارستان بستری شد و پس از انجام معالجات و بهبودی ، در ۷ اسفند ۱۴۰۰ خورشیدی از بیمارستان خاتم الانبیا تهران مرخص شد. وی مجددا در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به دلیل تب بالا در بیمارستانی در قم بستری شد

فرزندان آیت الله محمدعلی علوی گرگانی

امور خیریه

آیت‌اللَّه‌ علوی، احداث و بنیاد بناهای خیریه و عام‌المنفعه را وجهه همّت خویش ساخته و تاکنون در ساختمان- کلّی یا جزئی- چندین بنای خیر، نقش اساسی و سهم چشمگیر داشته است.

ایشان، علاوه بر اجازه مصرف بخشی از وجوه شرعیه برای احداث بناهای عام‌المنفعه، خود نیز به بنیادِ مسجد، حسینیه، درمانگاه و صندوق قرض‌الحسنه در نقاط مختلف اقدام فرموده است. تعمیر بخشی از مسجد جامع گرگان، تأسیس و تعمیر چند مسجد در گرگان و روستاهای اطراف،

مسجد اعظم و درمانگاه آیت‌اللَّه حاج سید سجاد علوی در روستای النگ، حسینیه سيّدالشهداء در مهدی شهر سمنان، صندوق قرض الحسنه و هیئت محترم« وحدت فاطمیه» در خیابان هفده شهریور جنوبی(تهران)- از آن جمله است.

همچنین دفتر ایشان در قم و مشهد مقدس، در ايّام ولادت و شهادتِ ائمة اطهار- علیهم‌السلام- و روزهای پنجشنبه هر هفته، شاهد برگزاری مجالس معظم و با شکوهی است که خطبا و وعاظ محترم پیرامون معارف شیعی و احیای امر اهلبیت علیهم‌السلام، به سخنرانی می‌پردازند و نام و یاد اهلبیت عصمت و طهارت را گرامی می‌دارند.

تألیفات‌ و آثار

آیت‌اللَّه علوی به جز تدریس منظّم فقه و اصول(که صدها نوارِ آن موجود است)، تبلیغ و ترویج شعائر دینی، پرورش شاگردان فراوان و راهنمایی مردمان‌ و مقلّدان، دارای تألیفات متعدد فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی است، که نام آنها عبارتند از:

۱. توضیح المسائل(به اردو ترجمه شده است).
۲. اجوبة المسائل یا پاسخ به جدیدترین استفتائات(۲ ج).
۳. مناسک حج.(آداب، اعمال و استفتائات حج).
۴. منهج‌الصالحین(رساله توضیح‌المسائل عربی).
۵. منهج الناسکین(مناسک حج عربی).
۶. نورالهدی‌(تعلیقه بر عروة الوثقی‌).
۷. المناظر الناضرة فی احکام العترة الطاهرة(ج ۱. بخشی از کتاب الطهارة).
۸. تعلیقه بر تحریرالوسیله(۲ ج، چاپ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)).
۹. گلچینی از انوار اخلاقی(برگزیده درس اخلاق روز چهارشنبه).
۱۰. ره توشه پارسایان، انوار اخلاقی(ج ۱، شرح وصایای پیامبر اکرم به ابوذر غفاری).
۱۱. توحید از دیدگاه علم(یکی از سخنرانی‌های معظم له).

 

نظرات