نکاتی درباره انتخاب اسم مناسب برای فرزندان و تاثیرش در زندگی آنها

0

یکی از جذاب‌ترین کارها برای والدین قبل از تولد نوزاد، انتخاب اسم دختر یا پسر است. اما آیا می‌دانید انتخاب اسم، چه اندازه در شکل گیری شخصیت و موقعیت اجتماعی فرزند اثر گذار است؟ اغلب والدین از تاثیرات اسم بر زندگی و آینده فرزندانشان بی خبرند. مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که بین نام و شخصیت یک فرد ارتباط مستقیمی وجود دارد. افرادی که نامشان را دوست دارند و نامشان از معنای مثبت و پرباری برخوردار است نسبت به کسانی که نامشان را دوست ندارند از اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری برخوردارند. همچنین تلفظ و معنایی که یک اسم دختر یا پسر دارد، می‌تواند بر رفتار و نوع برخورد دیگران نسبت به آن شخص، اثرگذار باشد.

 انتخاب اسم فرزند دختر

نکاتی درباره انتخاب اسم دختر و پسر

ما در این مقاله در نظر داریم به بیان تعدادی از نکاتی که می‌تواند در انتخاب نام مناسب برای فرزندتان سودمند باشد، بپردازیم.

۱- در انتخاب اسم دختر و پسر فرهنگ و سنت خود را در نظر بگیرید.

نام‌ها، بازتابنده فرهنگ‌های گوناگون هستند. اسمی را برگزینید که بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم کشورتان باشد. البته باید به این موضوع هم توجه داشت که در عصر کنونی ارتباط افراد از مرز اقوام و کشور فراتر رفته و به یک ارتباط جهانی تبدیل شده است. بنابراین علاوه بر توجه به فرهنگ، باید به این نکته توجه داشت که اسم انتخاب شده برای غیرهمزبانان نامانوس و تلفظش سخت نباشد زیرا ممکن است آن فرد بیشترین ارتباطش را در آینده با افرادی از یک فرهنگ و زبان دیگر داشته باشد. بنابراین علاوه بر انتخاب نامی که ریشه در زبان و فرهنگ‌تان دارد، به تلفظ آن در دیگر فرهنگ‌ها نیز توجه کنید.

۲- در انتخـاب اسم دختر و پسر به معنای اسم توجه کنید.

معنا روی شخصیت کودک اثر می‌گذارد. اگر نامی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید معنی و ترجمه نداشته باشد موجب سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس او خواهد شد. انتخاب نامی با معنا که دارای صفتی زیبا باشد، سبب می‌شود فرد به آن صفت گرایش پیدا کند و آن صفت را الگوی خود قرار دهد.

۳- در انتخاب اسـم فرزندتان از نام‌های کوتاه و ساده استفاده کنید.

از انتخاب نام‌های بیش از حد طولانی پرهیز کنید و نامی را انتخاب کنید که بیان آن برای شما راحت‌تر و زیباتر باشد تا مجبور به شکستن نام نباشید.

۴- در انتخاب اسم دختر و پسر مراقب جنسیت نام باشید.

اگر فرزند شما پسر است، حتماً اسم پسر را، نامی مردانه انتخاب کنید. نامی انتخاب نکنید که دیگران بین دختر یا پسر بودن آن شک داشته باشند. مثل نام متین که برای دختر مناسب اما برای پسر با وجود زیبا بودن، نامناسب است.

انتخاب اسم فرزند

۵- در انتخاب اسم فرزند خود از نام‌هایی که به اصطلاح روی مد است اجتناب کنید.

مد، یک روز می‌آید و یک روز از بین می‌رود ولی این نام است که یک عمر همراه فرد باقی می‌ماند. بنابراین انتخاب نامی که روی مد است عاقلانه به نظر نمی‌رسد. آینده‌نگر باشید و صرفا بر اساس شرایط امروز جامعه برای فرزند خود اسم انتخاب نکنید.

۶- در انتخاب اسم دختر و پسر بهتر است با هم توافق داشته باشید.

بهتر است لیستی از نام‌های مورد علاقه خود تهیه کنید و هر دوی شما بر روی یک اسم به توافق برسید و در صورتی که نمی‌توانید با هم توافق کنید، با کنار هم گذاشتن و چسباندن دو اسم، اسم جدیدی خلق کنید. البته اسم‌های دوقسمتی بیشتر بر روی اسم پسر کاربرد دارد. مانند اسم امیر و عرشیا که می‌شود امیرعرشیا و یا برای دختر، نازنین و فاطمه که می‌شود نازنین فاطمه.

۷- در انتخاب اسم دختر و پسر نامی را برگزینید که در همه سنین به فرزندتان بیاید.

بسیاری از نام‌ها با وجود داشتن نکات مثبت برای بعضی از سنین مناسب نیست؛ مانند نام اردشیر، رستم، سالار و … این نام‌ها با وجود اینکه زیبا هستند اما مناسب هر سنی نیستند. باید توجه داشت آیا این چنین نام‌هایی مناسب نوزاد هست یا نه!؟چنین نام‌هایی در سنین پایین برای فرزندان سنگین می‌باشد. بنابراین اسمی انتخاب کنید که برای تمامی دوران زندگی فرد مناسب باشد.

۸- در انتخاب اسم دختر و پسر به شهرت نام توجه کنید.

هنگام انتخاب نام به این موضوع توجه داشته باشید که نام کودک شما بیش از حد رایج نباشد تا با صدا کردنش، چندین نفر در فامیل به سمت شما برگردند.

انتخاب اسم فرزند پسر

۹- در انتخاب اسم دختر و پسر به شکستگی نام توجه کنید.

بسیاری از افراد عادت دارند نام‌ها را خلاصه و کوتاه صدا بزنند و یا به اصطلاح بشکنند. بنابراین نامی را انتخاب کنید که در صورت شکستن، باز هم زیبا بنظر برسد. مثل پریسا، پروین، پریناز که در صورت شکسته شدن، پری گفته می شود.

۱۰- در انتخاب اسم دختر و پسر به تلفظ اسم دقت کنید.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر نام بیش از اندازه سخت باشد تلفظ آن برای بعضی از افراد مانند سالخوردگان و کودکان سخت خواهد بود. اما اگر تلفظ آن آسان باشند بیشتر مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت. در تحقیقاتی که در دانشگاه نیویورک صورت گرفت، محققان دریافتند که افرادی که تلفظ نامشان راحت‌تر بوده است اغلب موقعیت‌های بالاتری در محل کار داشته‌اند.

۱۱- در انتخاب اسم دختر و پسر دقت کنید که نام انتخابی در کنار نام خانوادگی چگونه به نظر می‌رسد.

در انتخاب نام‌ها از تشابه بیش از حد نام و نام خانوادگی اجتناب شود. به عنوان مثال، احمد احمدی. وزن اسم باید با نام خانوادگی همخوانی داشته باشد به این ترتیب که تعداد هجاهای اسم کوچک نباید به اندازه تعداد هجاهای نام خانوادگی باشد. برای اینکه ببینید اسمی که انتخاب کرده‌اید با نام خانوادگی همخوانی دارد یا نه، نام و نام خانوادگی را دائما تکرار کنید. از افزودن حروف بین اسم‌ها پرهیز کنید. از هماهنگ کردن آخر اسم کوچک با اول نام خانوادگی پرهیز کنید.

و سخن آخر

اولین حقی که فرزند از پدر و مادر خود دارد، انتخاب نام نیکو است. با الگوبرداری از نام‌های بزرگان ایرانی، نامی مناسب و اصیل را برای فرزندان خود برگزینید. برای این امر منابع زیادی برای انتخاب اسم وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. همچنین می‌توانید از قرآن هم به عنوان یک منبع خوب برای انتخاب اسم کمک بگیرید.

نظرات