راهنمای خرید موتور کولر آبی | قبل از خرید مطالعه کنید!

0

تمامی افراد موتور کولر آبی را قلب تپنده این دستگاه می‌دانند زیرا اگر موتور یا دینام آن وجود نداشته باشد، کار تمام اجزای داخلی کولر آبی و حتی پمپ آن دچار اختلال می‌شود.

یکی از اساسی‌ترین و رایج‌ترین مشکلات که امکان دارد برای کولر آبی به وجود آید، سوختن موتور کولر است که ممکن است به دلایل گوناگون و مختلفی رخ می‌دهد.

بهتر است در هنگام خرید کولر آبی، کولری را خریداری کنید که موتور باکیفیتی داشته باشد.

 خرید موتور کولر آبی

راهنمای خرید موتور کولر آبی

در چنین شرایطی فقط تنها راه تهیه یک موتور کولر آبی جدید و نصب کردن آن بر روی دستگاه است. با درنظرگرفتن این نکته که موتور کولر قطعه‌ای است که بسیار حساس است و از نظر تنوع دارای برندهای گوناگون و مختلف است، به همین دلیل استفاده از راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی ضروری است.

موتور کولرهای آبی، همه از دو نوع دور سرعت هستند، به این معنی که هم توانایی دارند در دور تند با سرعت ۱۵۰۰ دور در یک دقیقه و هم در دور کند با سرعتی ۱۰۰۰ دور در یک دقیقه کار کند.

معمولاً موتورهای کولر آبی با فریم ۵۲ طراحی و تولید می‌شوند. بدنه آنها از جنس فولاد و پوشش آن از جنس رزین است که باعث می‌شود به موتور کمک کند و رطوبتی که در داخل کولر وجود دارد باعث خوردگی در کولر نشود.

در کولر آبی الکتروموتور جزء دسته قفس سنجابی بوده و روتور آنها دایکاست شده و جنس آن از آلومینیوم خالص بوده و برای به‌وجودآوردن سرما از پره‌های خود استفاده می‌کند.

معمولاً الکتروموتورهای کولر از یک درجه حفاظت ۲۲IP برخوردار است تا در هنگام داغ کردن از سیم پیچ محافظت کند.

خرید موتور کولر آبی

بهترین موتور کولر آبی

انواع موتور کولر آبی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تقسیم‌بندی موتور یا دینام کولر آبی بر طبق قدرت موتور بر اساس اسب بخار است.

بر طبق این قسمت‌بندی انواع موتورهای کولر آبی بر طبق قدرت به ترتیب از کن تا قدرت بیشتر به چهار نوع تقسیم‌بندی‌شده‌اند.

  • موتور یک‌چهارم اسب بخار
  • موتور یک‌دوم اسب بخار
  • موتور یک‌سوم اسب بخار
  • موتور سه‌چهارم اسب بخار

در میان همه کولرهای آبی با موتور های سه چهارم اسب بخار که به عنوان قوی ترین موتور کولر آبی به‌حساب می‌آید و بهترین گزینه برای کولرهای است که دارای ظرفیت بسیار بالا هستند.

در تمامی محصولات برچسب وجود دارد تا مشخصات مربوط به قدرت کولر روی آن نوشته شده است ولی شما می‌توانید با دیدن موتور کولر آبی از روی ظاهر هم به قدرت اسب بخار آن پی ببرید.

موتور کولر آبی یک‌چهارم با یک دستگیره به رنگ سیاه، موتور کولر یک‌دوم با دستگیری سفیدرنگ، موتور کولر یک‌سوم دارای دستگیره قرمز و موتور کولر یک‌چهارم یک دستگیری سبزرنگ دارد که به‌راحتی شما می‌توانید آن را شناسایی کنید.

در قسمت‌بندی انواع مختلف کولر آبی را بر طبق نوع سیم‌پیچ و یا نوع خازن با یکدیگر متفاوت هستند.

 موتور کولرهای آبی ۲ دور با خازن

موتور کولر آبی که دارای خازن است و وسیله‌ای است که برای راه‌اندازی اولیه در آن از خازن استفاده می‌شود.

باید دقت و توجه داشته باشید که وجود خازن در موتور کولر آبی که قدرت موتور سه‌چهارم و یا یک‌دوم داشته باشد، ضروری و لازم است. زیرا این موتور برای راه‌اندازی اولیه به قدرت بالاتر و بیشتری نیاز دارد و داشتن خازن باعث می‌شود که به برق کمتری برای راه‌اندازی نیاز داشته باشد.

به همین دلیل اگر در موتور کولر آبی که دارای قدرت سه‌چهارم و یک‌دوم از خازن استفاده نکرده باشند نشانگر کیفیت پایین دستگاه است و امکان دارد که بعد از یک مدت کوتاه موتور داخل کند و درنهایت بسوزد.

 موتورهای کولر آبی ۲ دور با سیم‌پیچ

موتورهای کولر آبی که باقدرت یک‌چهارم و یک‌سوم هستند، ممکن است از خازن استفاده نشده باشد ولی به‌جای استفاده از خازن، نیرویی که برای به حرکت درآوردن موتور لازم دارد به‌وسیله سیم‌پیچ تامین می شود.

دقت کنید همه نوع سیم‌پیچ‌ها برای کولر آبی مناسب نیستند و استفاده از سیم پیچ مسی به جای آلومینیومی خیلی بهتر است که در این وسیله استفاده شود.

باتوجه‌به توضیحاتی که داده شد معلوم می‌شود که بهترین و کامل‌ترین نوع موتور کولر آبی در موتورهای یک‌دوم و سه‌چهارم اسب بخار و مدل خازن‌دار و در موتورهای کولر ای که قدرت پایین‌تری دارند مدل استفاده از سیم‌پیچ مسی مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید : مشاهده راهنمای خرید یخچال + لیست پرفروش‌ترین یخچال فریزرهای بازار

 راهنمای خریدن بهترین موتور کولر آبی

برای خریدن بهترین نوع از موتور کولر آبی به نکات زیر توجه کنید.

قدرت موتور کولر آبی با ظرفیت و سایز کولر آبی تناسب داشته باشد

همان گونه که دیدید موتور کولر آبی از نظر قدرت دارای تنوع مختلف است ولی شما فقط نمی‌توانید بر طبق قدرت موتور آن را انتخاب و خریداری کنید. بیشتر فروشندگان و تعمیرکاران کولرهای آبی، اشتباه بزرگی را که انجام می‌دهند. موتور کولر را باقدرت بیشتر یعنی سه‌چهارم را برای همه کولرها تجویز می‌کند.

انتخاب کردن موتور کولر باید بر طبق قانون و قاعده باشد که مهمترین و اولین آنها تناسب قدرت موتور با اندازه ظرفیت دستگاه می باشد.

اگر از موتور کولر آبی که دارای قدرت بالاتری بر اساس ظرفیت کولر استفاده نشود علاوه بر اینکه هزینه های بیشتری را برای خرید باید بپردازید، در درازمدت باعث به صدا در آمدن قطعه‌های داخلی دستگاه می‌شود.

همچنین استفاده کردن از موتور کولر های آبی که قدرت پایین تری را نسبت به ظرفیت کولر دارند باعث می شود که موتور داغ کند و یا حتی باعث آتش گرفتن کولر آبی می‌شود. و در نهایت موتور کولر زودتر می‌سوزد.

در این قسمت به دلیل اهمیت زیادی که این موضوع دارد جدول بهترین موتور کولر آبی بر طبق رابطه بین ظرفیت و قدرت موتور را برای شما آورده‌ایم.

جدول راهنمای انتخاب کردن قدرت موتور کولر بر طبق ظرفیت دستگاه

ظرفیت کولر آبی بر حسب فوت مکعب بر دقیقه قدرت موتور کولر آبی بر حسب اسب بخار
 ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یک چهارم
 ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یک سوم
۴۵۰۰  تا ۵۰۰۰ یک دوم
۶۵۰۰  تا ۷۰۰۰ سه چهارم

خرید موتور کولر آبی

صدای موتور کولر آبی

صدای موتور کولر آبی

دلیل اصلی صدا در موتور کولر آبی می تواند مربوط به قسمت بلبرینگ و یا بوش آن باشد. در موتور هایی که دارای قدرت کم هستند، برای چرخش محور از بوش استفاده می‌شود. درصورتی‌که در موتور کولرهای آبی که قدرت بالا دارند به جای بوش، بلبرینگ هایی که دارای تعداد ساچمه زیادی هستند قرار دارند و هر اندازه که قدرت موتور بیشتر باشد، این ساچمه ها هم در داخل بلبرینگ ها بیشتر است.

بلبرینگ هایی که در موتور کولر آبی وجود دارند، باید از نوع خوب و مرغوب باشد و در مقابل رطوبت و گرد و خاکی که در داخل کولر وجود دارد مقاوم باشند تا صدای تولید شده در موتور را بسیار کاهش دهند.

اگرچه که علت های جانبی دیگری مانند توجه نکردن به روغن کاری موتور کولر آبی می تواند باعث به وجود آمدن سرصدا در کولر شود.

 لزوم وجود پایه در موتور کولر آبی

موتور های کولر آبی را در دو مدل بدون پایه و با پایه نگهدارنده طراحی و تولید می کنند از معایب الکتروموتور کولر که بدون پایه است که می‌تواند در هنگام نصب بر روی کولر، شما را دچار مشکل نماید.

زیرا داشتن پایه برای بالانس کردن موتور کولر به روی بدنه کولر، خیلی لازم و ضروری است در این حالت شما مجبور می شوید که پایه های آن را به صورت جداگانه تهیه کنید.

در این حالت ممکن است که پایه هایی که تهیه کرده‌اید مناسب با موتور نباشد و در هنگام کار کردن کولر، دینام کولر دچار لرزش شود.

 استفاده کردن از کلاج در موتورهای کولر آبی

دردینام‌هایی که دارای کیفیت هستند، از یک قطعه به نام کلاج برای بالا بردن قدرت چرخاندن تسمه و پروانه و همچنین بالا بردن سرعت به وسیله مـوتور کولر استفاده می گردد. ولی متاسفانه بعضی از تولید کننده ها به علت کاهش دادن هزینه های مرتبط با قسمت تولید از این قطعه در موتور استفاده نمی‌کنند.

 پایین بودن مصرف برق موتور

یک مسئله مهم در مـوتور کولر آبی پایه بودن مصرف برق آن است که باعث می‌شود هزینه‌های پرداخت مصرف انرژی کاهش پیدا کند مـوتور کولر آبی که دارای مصرف انرژی A+ کم مصرف ترین نوع محصول است.

اگر بخواهیم در موقع خرید مـوتور کولر آبی نکات مهمی را مورد توجه قرار دهیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم

  • قدرت بالای موتور مناسب با ظرفیت کولر
  • داشتن گارانتی  طولانی مدت و دارای اعتبار
  • بالانس بودن آن
  • قیمت و هزینه مناسب
  • داشتن فیوز حرارتی
  • بی صدا و یا کم صدا بودن آن

به شما توصیه می کنیم که قبل از اینکه هر اقدامی برای خرید مـوتور کولر آبی انجام دهید ابتدا از کارایی و کیفیت این وسیله آگاهی پیدا کنید ولی در خیلی مواقع تا هنگامی که مـوتور بر روی کولر نصب نشود نمی توان از کیفیت آن مطلع شد.

معرفی کردن بهترین برندها و مارک های مـوتور کولر آبی همراه با معایب و مزایای هر کدام با توجه به اینکه مارک های معتبر تولید کننده محدود بوده، شناختن بهترین برند کار مشکل و سختی به نظر نمی رسد.

اگر در بازار و یا در اینترنت مقداری جستجو کنید با دو نام شرکت موتوژن و الکتروژن به عنوان برترین برند مـوتور کولر آبی برخورد خواهید کرد.

به همین علت ما در این بخش معایب و مزایای دو برند معروف موتوژن و الکتروژن را بررسی می کنیم تا خود به یک نتیجه معارض دست پیدا کنید و بفهمید کدام یک از این برندها بهتر است.

علاوه بر آن دست شما برای انتخاب بازتر می شود و فقط به معرفی کردن این دو برند اکتفا نکرده‌ایم و چند برند دیگر با کیفیت های مختلف را برای شما قرار داده ایم.

خرید موتور کولر آبی

بهترین مـوتور کولر آبی

موتور کولر آبی موتوژن تبریز

همانگونه که گفتیم از جمله مارک های خوش‌نام و قدیمی و معتبر که در داخل ایران وجود دارد می توان برند معروف موتوژن تبریز را نام برد. که به عنوان مثال مـوتور کولر های آزمایش از این برند است.

بیشتر از ۳۵ سال است که شرکت الکتروموتور موتوژن به طراحی و تولید برندهای گوناگون الکتروموتور تک فاز و سه فاز اقدام نموده است.

برند موتوژن را شما می توانید با نام های گوناگون مثل الکتروموتوژن، موتور ژن، موتوژن تبریز و ژن در بازار بشناسید.

از سال ۱۳۵۵ تولید مـوتور کولر آبی موتوژن در این شرکت شروع شده است. الکترو مـوتور کولر موتوژن دارای یک نیوری گشتاوری بسیار بالا در دو نوع دو دور و تک دور تولید و پخش میگردد.

به منظور پیشگیری و هر نوع خوردگی در مـوتور کولر فریم آن از جنس فولاد با لایه‌ای از پلی استر در یک محیط کامل مرطوب طراحی و ارائه شده است.

مـوتور کولر آبی موتوژن تبریز که دارای قدرت ۱.۲ است، یک محصول بسیار فوق العاده از این شرکت به حساب می آید که گزینه مناسبی برای کولرهای آبی ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ است.

مـوتور این کولر به دلیل اینکه سایز بسیار بالایی دارد عملکرد مکانیکی آن به‌طور بلبرینگی و با استفاده کردن از یک بلبرینگ مرغوب و مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت می باشد.

موتور ۱.۲ موتوژن چون خازن ندارد، از طریق سیم پیچ ها راه اندازی می شود به همین دلیل صدای تولید شده آن بسیار پایین می باشد.

 مزایای موتور کولر آبی موتوژن تبریز مدل ۱.۲

  • دارای قدرت  زیاد و صدای کم است
  • در صورت سوختن  موتور به دلیل غیر از ریختن آب روی آن دو سال گارانتی تعویض دارد
  • جنس سیم پیچ آن از مس است
  • یاتاقان های آن  بلبرینگی است

 معایب موتور کولر آبی موتوژن تبریز مدل  ۱.۲

  • گران‌تر از سایر برندها می باشد
  • پایه یا براکت برای نصب ندارد

بیشتر بخوانید : مشاهده راهنمای خرید آبگرمکن لیست پرفروش‌ترین آبگرمکن بازار

 موتور کولر آبی الکتروژن

یکی از با کیفیت ترین و معروفترین مـوتور های کولر که در ایران وجود دارد الکتروموتور کولری الکتروژن است که به جای یه طاغان در دو سر شیفت از بلبرینگ استفاده می شود، همچنین داشتن کلید قطع کن برای اینکه از سوختن کولر جلوگیری شود و مزایای بسیاری دیگر باعث شده است که بسیاری از شرکت های کولر سازی در ایران و همچنین مردم از این برند استقبال زیادی کنند.

مـوتور کولر الکتروژن برای سه دسته کولرهای۳۰۰۰و۵۰۰۰و۷۰۰۰ دسته بندی و تولید می شود و در بازار به فروش می‌رسد. یکی از برندهای که در بازار کنونی شناخته شده است مـوتور کولر آبی الکتروژن و دارای خازن محافظ می باشد که در برابر نوسانات برقی سوختن مـوتور را به حداقل می رساند.

یکی از مزایای انکار ناپذیر آن را می توان سیم پیچ مسی و دارا بودن کیفیت بالای سیم‌پیچ دانست. علاوه بر این از مزایای دیگر آن در دسترس بودن این نوع موتور به شمار می رود

و همچنین دارا بودن قیمت خوب و مناسب مـوتور کولر آبی الکتروژن یکی دیگر از مزایای این نوع برند ایرانی است.

یکی دیگر از محصولات محبوب و مورد پسند این شرکت مـوتور کولر آبی الکتروژن مدل ۳.۴ است که برای کولرهای آبی ۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ مناسب می باشد.

 مزیت موتور کولر آبی الکتروژن مدل ۳.۴

  • دارای قطع کن حرارتی است
  • برای راه اندازی از خازن استفاده شده
  • قیمت و هزینه آن مناسب است
  • درب موتور دارای کیفیت بالایی میباشد

 معایب موتور کولر الکتروژن مدل ۳.۴

  • بالا بودن مصرف انرژی
  • ایجاد تولید صدا

 موتور کولر آبی فیدار

در آبان ماه سال ۱۳۹۴ بعد از سال‌ها فعالیت برند فیدار در حوزه برق صنعتی فعالیت خود را در زمینه تولید کردن موتورهای الکتریکی شروع کرد.

این برند با به وجود آوردن کارگاه تولیدی فعالیت خود را ادامه داده و تلاش و کوشش کرده که تولید محصولات مرغوب و مورد نیاز را داشته باشد.

از جمله تولیدات این برند می‌توان به الکتروموتور های آبی که در مدل‌های ۱.۲ و ۱.۳ و ۳.۴ است اشاره نمود.

کیفیت بی نظیر و قدرت خیلی زیاد این موتور باعث شده است که حتی بعضی از منتقدان برند فیدار را به عنوان یک رقیب سرسخت با برند موتوژن به حساب آورند. با در نظر گرفتن اینکه قیمت خرید مـوتور کولر آبی فیدار در برابر دو برند معروف موتوژن و الکتروژن خیلی مناسب تر است.

مـوتور کولر ای ۱.۲ برند فیدار برای کولرهای ۴ هزار و ۵ هزار مناسب بوده و به دلیل اینکه سیم پیچ آن مسی است باعث می شده طول عمر این وسیله افزایش پیدا کند.

با استفاده کردن از لاک دو پوششه پلی آمید در روی سیم پیچ های این موتور باعث شده که قدرت تحمل موتور تا درجه حرارت ۲۰۰ درجه در سیم پیچ آن بالاتر رود.

 مزیت کولر آبی فیدار مدل ۱.۲

  • نیاز به سرویس کمتری دارد
  • از قطعات بادوام و مرغوب استفاده شده است
  • قیمت خرید آب بسیار مناسب است
  • در دمای بسیار بالا مقاومت زیادی دارد
  • صدای آن بسیار کم است
  • دارای پایه می باشد

 معایب موتور  کولر آبی فیدار مدل ۱.۲

  • دارای گارانتی ناکارآمد است
  • قدرت آن در تولید بالا پایین است

 موتور کولر آبی از الکترو صنعت ری

یک نام درخشان در تولید الکتروموتورهای کولر آبی شرکت الکترو صنعت ری می باشد که این شرکت همه محصولات خود را در دو دسته AوB به دو صورت دور کند و دور تند تولید و هرروزه روانه بازار می‌کند.

مـوتور کولر که در نوع A ساخته شده است در برابر نوع مدل B از کیفیت مطلوب تری برخوردار بوده و توانایی استفاده دائم را دارد.

همه الکتروموتورهای مدل B شرکت الکترو صنعت ری دارای سیم پیچی از جنس آلومینیوم هستند در صورتی که سیم پیچ های موتورهای نوعA نیمی از آنها از جنس آلومینیوم و نیمه دیگر آن ها از جنس مس هستند.

شما در بازار می توانید مـوتور کولر آبی مارک صنعت را در مدلهای ۱.۲ و ۱.۳ و  ۳.۴ مشاهده نمایید.

مـوتور کولر آبی الکتروصنعت ری مدل ۱.۲ سریB مناسب برای کولر های آبی که دارای ظرفیت ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ است مناسب می باشد.

همچنین به جای مدل بوشی در این محصول از درب بلبرینگی استفاده شده است که باعث می شود این موتور به نگهداری و سرویس کمتری نیاز داشته باشد.

 مزیت موتور کولر آبی صنعت ری مدل ۱.۲ سریB

  • درب موتور آن بلبرینگی است
  • بر روی فولی لاک شارک وجود دارد
  • قیمت خرید آن مناسب است

 معایب موتور کولر آبی صنعت ری مدل ۱.۲ سریB

  • همراه آن پایه وجود ندارد
  • سیم پیچ آن از جنس آلومینیوم است

 جمع بندی

در این مقاله شما را با انواع گوناگون موتـور کولر آبی آشنا کردیم. امیدواریم که با مطالعه کردن این قسمت از توانسته باشیم شما را برای یک انتخاب مناسب راهنمایی کنیم.

خوشحال می شویم که با گفتن نظرات خود درباره این مطلب ما را یاری کنید.

نظرات