برای آموزش طراحی لباس از کجا شروع کنیم؟

0

یکی از مهمترین دوران فعالیت شغلی، آغاز بکار و مواجهه با وظایف، تعهدات، مهارت ها، استرس ها و هیجاناتی است که برای فرد ایجاد می شود. شروع طراحی لباس نیز از این امر مستثنا نیست و قطعا همه طراحان حرفه ای خاطرات متفاوتی از آغاز بکار خود دارند که می تواند برای بسیاری از ما جالب و جذاب باشند. ما نیز به عنوان فردی که قرار است به تازگی یک طراح لباس شویم در موقعیت های مشابهی قرار می گیریم اما می توان با مطالعه مقالاتی که در باب شروع طراحی لباس تنظیم شده اند دیدگاه واقع بینانه تری نسبت به این حرفه پیدا کنیم. با ما همراه باشید تا مهمترین نکاتی که برای شروع طراحی لباس حائز اهمیت هستند را بازگو کنیم.

آموزش طراحی لباس

طراحی لباس را از کجا شروع کنم؟

طراحی لباس باید از دوره های آموزشی شروع شود. این رشته به عنوان یک رشته هنری و تخصصی در دانشگاه تدریس می شود اما همانند بسیاری از رشته های هنری در خارج از دانشگاه نیز می توان مدرک این رشته را اخذ نمود. بنابراین می توان آموزش دیدن را اولین قدم برای طراحی لباس عنوان کرد. شما برای موفقیت در این عرصه نیاز به علاقه، اراده، انگیزه و پایداری در مقام یک دانشجو دارید تا بتوانید مهارت های لازم را کسب کرده و به یک طراح لباس موفق مبدل شوید.

آموزش دیدن زیر نظر اساتید مجرب مهمترین و اولین گام ممکن در زمینه شروع طراحی لباس است با این حال این مسئله که اساتید کدام موسسه یا مجموعه برای این امر از اعتبار بیشتری برخوردار هستند حائز اهمیت است! در این خصوص موسسات و آموزشگاه های فراوانی در زمینه آموزش طراحی لباس در ایران فعالیت می کنند که از جمله موفق ترین آن ها می توان به موسسه طراحی لباس دانش هنر اشاره کرد. یکی از مهمترین علل محبوبیت این مجموعه در میان سایر موسسات، برگزاری کلاس های غیر حضوری و آنلاین در کنار کلاس های حضوری می باشد.

پیش نیازهای شروع طراحی لباس

پیش نیازهای شغل طراحی لباس صرفا یک قلم و کاغذ با یک ذهن خلاق نیست هرچند باید پذیرفت که مهم ترین بخش از طراحی لباس به همین مقوله اختصاص دارد اما شما باید پیش نیازهای مربوط به این حرفه را هم بیاموزید تا بتوانید به عنوان یک فرد کاملا حرفه ای در این زمینه مشغول به کار شده و درآمد مناسبی را کسب کنید. پیش نیازهای شروع طراحی لباس عبارتند از:

–          آشنایی نسبی با تکنولوژی های کامپیوتری! چرا که امروزه صنعت مد و طراحی لباس نیز تحت تاثیر این امر قرار گرفته است و انواع مختلفی از نرم افزارها برای طراحی لباس ابداع شده اند و نیاز است تا شما یک آشنایی نسبی با کامپیوتر و نحوه کار کردن با نرم افزارهای مرتبط را بدانید. البته باید اعتراف کرد که همچنان طراحی با دست جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است.

–          آشنایی نسبی با خیاطی! البته یک طراح لباس نیازی ندارد تا یک خیاط ماهر باشد با این حال آشنایی نسبی با خیاطی و بخصوص دوخت لباس باعث می شود تا دیدگاه شفاف تری نسبت به کار خود داشته باشد.

–          مهارت طراحی و نقاشی! اغلب طراحان حرفه ای به صورت ذاتی استعداد طراحی و نقاشی را دارند اما امروزه کلاس های مختلفی در زمینه آموزش طراحی و نقاشی برگزار می شود و بسیاری از افراد توانسته اند با شرکت در این کلاس ها، استعداد نهفته خود را پیدا کنند.

–          شناخت رنگ ها و پارچه ها! این مسئله به شدت حائز اهمیت است که طراح لباس باید سلیقه مناسبی برای انتخاب رنگ های مکمل کنار یکدیگر داشته باشد و از پارچه های مناسبی برای فرم دهی به طرح مورد نظر خود استفاده نماید بنابراین باید به خوبی با دنیای رنگ ها و انواع پارچه ها آشنایی داشته باشد.

–          شناخت ارگونومی بدن انسان ها و خلق راهکارهایی برای کاهش جلوه چاقی یا لاغری در پایین تنه، بالا تنه یا هر ایراد دیگری که ممکن است در صنعت مد و طراحی لـباس چندان خوشایند نباشد.

بهترین زمان شروع یادگیری طراحی لباس

درست همان زمانی که خودتان را در جایگاه یک طراح لـباس تصور می کنید و با تصویرسازی در حال طراحی یک لباس بسیار زیبا هستید بهترین زمان برای شروع یادگیری طراحی لباس است. البته هر طراح لباسی در دوره فعالیت خود بارها و بارها با این تجربه خلاقانه و هیجان انگیز مواجه می شود و در واقع اثاث کار طراح لباس را تشکیل می دهد که ایده مورد نظر ابتدا باید در ذهن طراح لبـاس ایجاد گردد و بعد به صورت واقعی در دنیای حقیقی به یک لباس شیک، زیبا و خواستی مبدل گردد با این حال منظور ما از بهترین زمان شروع یادگیری طراحی لبـاس همان جرقه اولیه ایست که در ذهن شما زده می شود و با تمام افکار شما در این زمینه و سایر زمینه ها متفاوت است.

وسایل لازم برای شروع طراحی لباس

شما به عنوان فردی که در شرف شرکت در کلاس طراحی لباس است یا می خواهد طراحی لباس را آغاز کند باید حداقل وسایل ذیل را تهیه کنید:

–          کاغذ ویژه طراحی لـباس یعنی کاغذ گراف و روغنی

–          انتخاب مداد سیاه و مدادهای رنگی با پایه چرب که قابلیت عمق دهی به رنگ ها و طرح های مورد نظر شما را می دهد.

–          ماژیک و مارکر

–          پاک کن های خمیری! چرا که پاک کردن خطوط مدادهای روغنی کار دشواری است و در برخی از موارد به تیره شدن و کثیف شدن طرح لباس منجر می گردد. بنابراین بهتر است از پاک کن های خمیری استفاده نمایید.

–          تراش، کارتر یا سمباده کاغذی (از تراشیدن بیش از حد مدادها پرهیز کنید!)

–          اسپری فیکس کننده که باعث ثبات رنگ ها و طراحی مورد نظر می گردد و باید بعد از اتمام کار و درست زمانی که همه صفحه کاغذ از تراشه ها و آشغال های ریز و درشت پاک شده است مورد استفاده قرار گیرد.

–          محو کننده بی رنگ که برای بی اثر کردن برخی از رنگ ها بکار می رود.

–          رنگ های مختلف همانند آبرنگ و گواش برای نشان دادن لطافت پارچه هایی همانند حریر و ایجاد سبک های گرافیکی

–          در نهایت می توان به ابزاری همانند متر خیاطی، خط‌کش ساده کوچک، خط‌کش بلند متری، گونیا، گونیا اشل، رولت، قیچی اعم از قیچی ساده کوچک، قیچی ساده خیاطی، قیچی دالبر و … اشاره کرد.

بهترین کتاب برای شروع طراحی لـباس

کتاب های بسیار زیادی در زمینه طراحی لبـاس نگاشته شده اند که برخی از آن ها در دوره های آموزش طراحی لبـاس در دانشگاه ها و موسسات آموزشی نیز تدریس می شود. یکی از این کتاب ها با عنوان مبانی فیگوراتیو در طراحی لبـاس، نوشته فرشته کیاوش است که می تواند در آموزش تئوری طراحی لبـاس به شما کمک کند اما مسئله این است که طراحی لبـاس یک فعالیت کاملا هنری است و نمی توان به آموزش های تئوری اکتفا کرد. بنابراین بهتر است در کنار مطالعه این کتاب ها و استفاده از مطالب به روز و تجربه طراحان لباس در کلاس های آموزشی نیز شرکت کنید. همانطور که در ابتدای مقاله نیز عنوان گردید دوره های طراحی لبـاس دانش هنر یک گزینه ایده آل برای آموزش طراحی لـباس می باشد.

جمع بندی

هم اکنون که شما در حال مطالعه این مقاله هستید صدها نفر در سراسر جهان به این فکر می کنند که چگونه به یک طـراح لباس تبدیل شوند اما مسئله این است که تعداد محدودی از آن ها با اراده کامل به سمت این هدف می روند و رویای خود را به واقعیت تبدیل می کنند. شما نیز می توانید با شرکت در دوره های آموزشی و اخذ مدرک طـراحی لباس و فعالیت در این زمینه به یک طـراح لباس حرفه ای، موفق و قابل تحسین تبدیل شوید. خوشبختانه بازار کار این شغل نیز در کشورهایی همانند ایران به شدت در حال گسترش و توسعه می باشد و شما می توانید با امید به آینده ای درخشان در این زمینه به فعالیت بپردازید.

نظرات