سفته الکترونیکی چیست / سامانه خرید سفته الکترونیکی و نحوه پشت نویسی

1

سفته الکترونیکی چیست؟ سامانه خرید سفته الکترونیکی + نحوه پشت نویسی و قیمت و آدرس سامانه خرید سفته الکترونیکی در وزارت اقتصاد راه اندازی شد، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه اندازی سامانه خرید اینترنتی سفته و برات الکترونیکی در وزارت اقتصاد بدون نیاز به مراجعه حضوری و بطور ۲۴ ساعته خبر داد.

سفته الکترونیکی چیست / سامانه خرید سفته الکترونیکی و نحوه پشت نویسی

آدرس سامانه خرید سفته الکترونیکی

اگر خرید سفته دیجیتال را ترجیح می‌دهید؛ در حال حاضر، هنوز خدمت خرید سفته الکترونیکی به صورت کامل بهره‌برداری نشده است. اما پس از بهره‌برداری می توانید آن را خریداری کنید.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه اندازی سامانه خرید اینترنتی سفته و برات الکترونیکی در وزارت اقتصاد بدون نیاز به مراجعه حضوری و بطور ۲۴ ساعته خبر داد .

وزیر امور اقتصادی و دارایی از فراهم شدن امکان خرید سفته به صورت اینترنتی و ۲۴ ساعته در بانک‌های ملی ، قرض‌الحسنه رسالت و آینده خبر داد. او در حاشیه مراسم رونمایی از این سامانه گفت: کاربران عمومی از هر کجایی که هستند و از منزل و محل کار خود بدون مراجعه به شعب یا واحدهای فروش سفته، امکان خرید سفته را خواهند داشت. همچنین امکان صدور هر پنج مرحله پس از فروش سفته هم بدون حضور به شعب بانکی به صورت اینترنتی انجام می‌شود یعنی افراد می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و برخط ظهرنویسی سفته را هم انجام دهند.

سفته الکترونیکی چیست / سامانه خرید سفته الکترونیکی و نحوه پشت نویسی

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته الکترونیکی یکی از خدماتی است که به صورت آنلاین می‌توانید آن را دریافت کنید. در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ از سفته الکترونیک رونمایی شد. هم اکنون، می‌توانید سفته را به صورت آنلاین و غیر حضوری و بصورت ۲۴ ساعته دریافت کنید. بنابراین دیگر نیازی به مراجعه به بانک و واحدهای فروش سفته نیست و بدون اتلاف انرژی، زمان و هزینه از فواید آن بهره‌مند شوید

بیشترین کاربرد سفته و برات برای ضمانت دریافت وام و تسهیلات است. اما در موقعیت‌های دیگری هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، سفته دیجیتال ممکن است برای تضمین کردن تعهد بین دو نفر رد و بدل شود. همچنین در جایگاه تعهد کاری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کدام بانک ها سفته دیجیتال ارائه میدهند؟

وی با بیان این که در حال حاضر سه بانک دولتی, خصوصی و قرض الحسنه این خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند گفت:‌ بانک ملی، بانک قرض الحسنه رسالت و بانک آینده از فردا به صورت برخط و ۲۴ ساعته سفته صادر می‌کنند. با صدور سفته الکترونیکی امکان جعل اسناد به صفر می‌رسد که این باعث گره‌گشایی بخشی از مسائل اقتصادی خواهد شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از طریق این سامانه‌های جدید نظارت بر خط و آنلاین را برای دستگاه‌های مختلف ایجاد کرده‌ایم ادامه داد: با رونمایی‌های امروز از سامانه‌های جدید خبر خوش ما این است که مردم از فردا می‌توانند به صورت اینترنتی و غیرحضوری و به صورت ۲۴ ساعته نسبت به خرید سفته اقدام کنند.

خاندوزی درباره خرید غیرحضوری سفته و برات اظهار کرد: کاربران عمومی از هر کجایی که هستند و از منزل و محل کار خود بدون مراجعه به شعب یا واحدهای فروش سفته، امکان خرید سفته را خواهند داشت. همچنین امکان صدور هر پنج مرحله پس از فروش سفته هم بدون حضور به شعب بانکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود یعنی افراد می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین ظهرنویسی سفته را هم انجام دهند.

عکس سفته الکترونیکی

سفته الکترونیکی چیست / سامانه خرید سفته الکترونیکی و نحوه پشت نویسی

نحوه خرید سفته الکترونیکی

مدارک مورد نیاز برای تهیه و خرید سفته، همان مدارک شخصی افراد هستند. این مدارک و اطلاعات شامل کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب، مبلغ، تاریخ سررسید و عنوان بانک عامل می‌شوند. با ارائه این مشخصات و پرداخت هزینه، سفته‌ در خواست شده شما، صادر خواهد شد.

امروزه با اینترنتی شدن سفته، تنها کافی است که فایل pdf را به همراه کد ملی خود و شناسه معتبر خزانه داری کل کشور به شخص گیرنده ارائه داد. این نکته را در خاطر داشته باشید. که اگر زمانی pdf یا حتی شماره شناسه سفته را گم کردید، باز هم سفته شما از طریق کد ملی‌تان قابل پیگیری است.

نحوه پشت نویسی سفته الکترونیکی

سفته‌ها هم برای انتقال تعهدات به فرد دیگری به پشت نویسی نیاز دارند تا ظهرنویسی شوند.

زمانی که شما به صورت سنتی سفته کاغذی را خریداری می‌کنید؛ قبل از تحویل آن به شخص سوم یا همان گیرنده، سفته الکترونیکی را ظهرنویسی خواهید کرد. برای ظهرنویسی و پشت نویسی نوع الکترونیکی آن نیز، در بخش مشخص شده «ظهرنویسی»، اطلاعات فرد سوم به عنوان دریافت کننده سفته را کامل و ثبت می‌کنید. با توجه به اینکه قبل از بخش «ظهرنویسی»، صدور سفته توسط صادر کننده آن انجام شده است. بنابراین، فقط فرد گیرنده سفته دیجیتالی، امکان دسترسی به آن سفته را در جهت ظهرنویس دارد. همچنین، این فرد می‌تواند مشخصات فرد سوم به عنوان دریافت کننده سفته را وارد کرد تا عملیات ظهرنویسی را با موفقیت به پایان برساند.

 

هزینه و قیمت ۱۴۰۰

قیمت سفته در سال ۱۴۰۰ تغییر نکرده و همان مبلغ قدیمی است.

در زیر می توانید نرخ سال ۱۴۰۰ مشاهده نمایید:

۵۰۰ تومان ۱ میلیون تومان
۲۵۰۰ تومان ۵ میلیون تومان
۵۰۰۰ تومان ۱۰ میلیون تومان
۱۰.۰۰۰ تومان ۲۰ میلیون تومان
۲۵.۰۰۰ تومان ۵۰ میلیون تومان
۵۰.۰۰۰ تومان ۱۰۰ میلیون تومان
محاسبه آنلاین قیمت سفته

 

1 دیدگاه در “سفته الکترونیکی چیست / سامانه خرید سفته الکترونیکی و نحوه پشت نویسی

  1. فائزه حسین زاده خسرویه گفت:

    سفته اینترنتی بانک ملی رو از کجا بخریم؟

نظرات