استفاده از ورق استیل بگیر (ورق استیل ۴۳۰) درصنعت آسانسور

0

مقدمه : این روزها تقریباً بیشتر از ۵۰ گرید مختلف فولاد ضد زنگ در بازار وجود دارند که علاوه بر داشتن سایر افزودنی ها از حداقل ۱۰٫۵ درصد کروم در ساختار آن ها استفاده می شود. کروم عنصری است که مقاومت در برابر خوردگی و حرارت را افزایش می دهد و به شکل پذیری آسان فلز کمک زیادی می کند. ما در این مطلب قصد داریم دربارۀ ورق استیل ۴۳۰ به عنوان یک ورق استیل بگیر صحبت کنیم. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا به آن ورق بگیر نیز گفته می شود؛ پس لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ورق استیل بگیر - ورق استیل 430

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر در چیست؟

همۀ ما به نوعی دربارۀ فولاد و مقاومت بالای آن نکات جالبی را شنیده ایم، اما افراد کمی با انواع مختلف این فلز پر کاربرد آشنایی دارند. این روزها به لطف فرایند آلیاژسازی، بالغ بر صد نوع فولاد در بازار به چشم می خورد. همانطور که ممکن است بدانید، آلیاژ سازی به فرایند ترکیب یک فلز پایه با سایر عناصر فلزی گفته می شود که در نتیجۀ آن فلز مورد نظر ویژگی های جدیدی خواهد داشت.

از این لحاظ، در فولاد نیز با بهره گیری از عناصر آلیاژی متنوع به ویژه کروم مقاومت در برابر خوردگی را بالا می برند و آن را به همان فولاد به اصطلاح ضد زنگ تبدیل می کنند. یعنی فلزی که در سراسر دنیای مدرن امروزی در ساخت انواع و اقسام وسایل کاربرد زیادی دارد.

عموماً به ورقی که خاصیت مغناطیسی نداشته باشد به اصطلاح ورق نگیر می گویند. ورق های نگیر از نوع آستنیتی هستند و از شش گرید ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۳۰۹S، ۳۱۰S و ۴۸۴۱ تشکیل می شوند. از طرف دیگر، ورق استیل بگیر نوعی فولاد ضد زنگ است که خاصیت مغناطیسی دارد و توسط آهنربا جذب می شود. به طور کلی ۳ نوع ورق استیل بگیر در بازار وجود دارد که گریدهای ۴۱۰، ۴۲۰ و ۴۳۰ را شامل می شود.

قیمت ورق استیل ۴۳۰

این روزها فولادهای ضد زنگ معمولاً با نام های سه رقمی شناسایی می شوند. به طوری که رقم ابتدایی عناصر آلیاژی به کار رفته در ساختار فولاد را نشان می دهد. از این لحاظ، ورق استیل بگیر ۴۳۰ با عدد چهار شروع می شود؛ یعنی در ساختار آن غالباً از کروم استفاده شده است. گرید ۴۳۰ به عنوان یک فولاد ضد زنگ کم کربن و سختی ناپذیر شناخته می شود. به عبارت دیگر، نمی توان آن را از طریق فرآیند عملیات حرارتی تقویت کرد، اگرچه به آنیل محلولی جواب می دهد. از طرف دیگر،  گرید ۴۳۰ قابلیت جوشکاری دارد؛ البته نه به اندازۀ انواع دیگر فولاد ضد زنگ.

از آنجایی که در ساختار این ورق استیل از نیکل و مولیبدن استفاده نشده است،  نسبت به بعضی از گریدهای دیگر مانند ۳۰۴ یا ۳۱۶ قیمت کمتری دارد. با این حال، به دلیل اینکه این نوع ورق کاربردهای زیادی دارد معمولاً آن را به معادل های گرانتر ترجیح می دهند. ورق استیل بگیر ۴۳۰ یک فولاد ضد زنگ فریتی است که مقاومت بالایی در مقابل خوردگی به خصوص در برابر اسیدهای آلی، نیتریک، فسفریک و استیک دارد؛ به همین دلیل می تواند به راحتی در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد. البته باید در نظر داشته باشید که سطح آن باید از قبل به خوبی صاف و صیقلی شده باشد.

ویژگی‌های ورق استیـل ۴۳۰

ورق استیل بگیر ۴۳۰ قابلیت شکل پذیری و انعطاف پذیری بسیار خوبی نیز دارد. به علاوه، مقاومت این ورق در برابر ترک ناشی از خوردگی تنشی مانند دیگر گریدهای فریتی بالا است. همچنین، برخورداری از مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون تا ۸۷۰ درجه سانتی گراد در سرویس متناوب و تا ۸۱۵ درجه سانتی گراد در سرویس مداوم، از دیگر خصوصیات این نوع ورق استیل بگیر است.

با این حال، با استفادۀ زیاد در دمای ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد و همچنین دمای زیر صفر درجه سانتیگراد شکننده می شود و باید بازپخت شود. به عبارت دیگر،  گرید ۴۳۰ برای استفاده در دماهای پایین، مناسب نیست.

  ورق استیل بگیر - ورق استیل 430

کاربردهای ورق استیـل بگیر ۴۳۰

از گرید ۴۳۰ به طور وسیعی در صنعت آسانسور استفاده می شود و قیمت نسبتا ارزان و کیفیت ثابت آن، شرکت های آسانسور سازی را به خرید این نوع از ورق استیل بگیر ترغیب می کند. عموماً فولاد ضد زنگ به دلیل برخورداری از استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش و تغییر رنگ، قابلیت تمیزکاری آسان، زیبایی و درخشندگی، فلز خاصی به حساب می آید.

آسانسورهای امروزی به طور عمده از ماشین کشش، ریل راهنما، دستگاه وزنه تعادل، دستگاه ایمنی، سیستم کنترل سیگنال، درب کابین، خود کابین و موارد دیگر تشکیل می شوند. بنابراین، از الزامات خاصی برای استحکام و مقاومت در برابر خوردگی برخوردار هستند. در عین حال، ظاهر و همچنین مقاومت حرارتی بالای این سیستم بالا برنده به عنوان بخش مهمی از معماری مدرن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نتیجه، فولاد ضد زنگ به دلیل داشتن استحکام بسیار خوب، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین زیبایی به یکی از عناصر مهم در ساخت آسانسور تبدیل شده است. بنابراین، با توجه به خصوصیاتی که ذکر شد از ورق استیل بگیر ۴۳۰ در این صنعت که به نوعی با جان افراد سر و کار دارد، استفادۀ زیادی می شود.

از طرف دیگر، ورق استیل بگیر ۴۳۰ به دلیل مقرون به صرفه بودن به عنوان یک فولاد همه کاره، کاربردهای دیگری نیز دارد. به طوری که از آن در فراوری مواد غذایی، صنعت خودرو و همچنین در ساخت پشتی های سینک و اجاق گاز، قاب سازی، سطح میزها، ظروف آشپزخانه، سینک های ارزان قیمت، انوع بست و اتصالات، بعضی از اجزای یخچال و موارد دیگر نیز استفاده می شود.

  ورق استیل بگیر - ورق استیل 430

خرید ورق استیل بگیر

شرکت فلز کالا با سابقۀ طولانی در واردات و فروش انواع ورق استیل، همواره نقش پر رنگی در تامین نیازهای صنایع مختلف داشته است. این شرکت با بهره گیری از محصولات معتبر شرکت هایی از اسپانیا، کره جنوبی، تایوان و دیگر کشورها، انواع مختلفی از فولادهای ضد زنگ به خصوص ورق های استیل بگیر را به بازار عرضه می کند. مشتریان گرامی برای آشنایی با ویژگی های هر محصول می توانند در ابتدا به صورت رایگان از مشاورۀ کارشناسان این شرکت بهره مند شوند. شایان ذکر است که کارشناسان این شرکت را تعدادی از فارغ التحصیلان برتر دانشگاه های ایران تشکیل می دهند.

فلز کالا

بنابراین، شما می توانید از طریق برقراری تماس با آن ها، به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید. همچنین، برای کسب اطلاع در زمینۀ قیمت ورق استیل بگیر می توانید با کارشناسان بخش فروش وبسایت https://felez.org/ تماس بگیرید و در نهایت محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.

نظرات