نکات مهم که به پیشگیری از پیری پوست کمک خواهد کرد

0

پیری پوست : داشتن چین و چروک ضرری ندارد. چند خط صورت می­تواند جذاب باشد و به چهره شما شخصیت بی­افزاید. اما بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم آنها را کنترل کنیم. بدون مداخله پزشکی یا جراحی، پیشگیری از ایجاد مشکلات پوستی می­تواند تا حد زیادی از هزینه­های جراحی و بوتاکس جلوگیری کند. مراحلی وجود دارد که می­توانید با انجام آن و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ایجاد این نشانه­ها را کندتر کنید. در این مقاله، شش راه اثبات شده برای کمک به جلوگیری از چین و چروک را بررسی خواهیم کرد.

 پیشگیری از پیری پوست

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می شود؟

پوست همه افراد پیر می­شود، به همین دلیل است که پوست یک کودک خردسال و پوست یک پیرمرد ۹۰ ساله بسیار متفاوت به نظر می­رسد. پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می­دهد زیرا تولید کلاژن در طول زمان کند می­شود. این فرآیند می­تواند توسط عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی و برخی عادات سبک زندگی تشدید شود. با افزایش سن، پوست شما نیز نازک­تر و خشک­تر می­شود. هنگامی که پوست شما به اندازه قبل رطوبت یا چربی ندارد، مستعد چین و چروک خواهد شد.

برای جلوگیری از چین و چروک چه کاری می توانید انجام دهید؟

پیشگیری از پیری پوست

ژنتیک می­تواند در پیری پوست شما در طول زمان نقش داشته باشد. این به عنوان پیری ذاتی یا روند طبیعی پیری شناخته می­شود. اما حتی اگر خانواده شما پوستی دارند که به راحتی چروک می‌شود، باز هم می­توانید روند پیری پوست را کنترل کنید. اگرچه ظاهر شدن چین و چروک ها در برخی مواقع اجتناب ناپذیر است، اما مراقبت خوب از پوست می­تواند تا حد امکان بدون چین و چروک آن را حفظ کند. در زیر به هشت عامل سبک زندگی اشاره می­کنیم که می­توانند به حفظ سلامت و جوانی پوست شما کمک کنند.

۱- پاکسازی پوست انجام دهید

انجام روتین پوستی غنی و پاکسازی پوست یک عامل مهم و کمک­کننده به است. لایه بردار پوست تهیه کنید. این یک نکته کلیدی و مهم است که لایه برداری به مدت دو بار در هفته انجام شود. شما به روتین مراقبت پوستی روزانه، دوبار لایه برداری و پاکسازی هفتگی و یک بار پاکسازی عمیق پوستی در هر ماه نیاز دارید. پاکسازی پوست با لایه بردارهای قوی پوست و انواع ماسک­های ایرانی و خارجی به پاک­سازی چربی اضافه و سلول­های مرده پوستی کمک می­کند. زمانی که پوست از سلول­های مرده پاک می­شود منافذ کوچک و تمیز می­شوند و پوست توانایی تنفس پیدا خواهد کرد.

۲- از رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدها که از ویتامین A مشتق شده­اند، یکی از مواد ضدپیری هستند که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. رتینوئیدها که گاهی اوقات به آن رتینول می­گویند، توانایی افزایش تولید کلاژن را دارند که به حجیم شدن پوست کمک می­کند. رتینوئیدها همچنین بازسازی پوست را تسریع می­کنند و می­توانند باعث ایجاد رگ­های خونی جدید شوند که ممکن است به بهبود ظاهر و بافت کلی پوست کمک کند. پنج نوع اصلی رتینوئید وجود دارد که هر کدام درجات قدرت کمی متفاوت دارند. برخی از آنها در کرم­ها و ژل­هایی هستند که می­توانید بدون نسخه خریداری کنید (به برچسب توضیحات محصولی که قصد خرید آن را دارید توجه کنید)، در حالی که برخی دیگر فقط با نسخه در دسترس هستند. متخصصان پوست توصیه می­کنند برای تست تحمل پوست خود نسبت به این محصول از مقدار کمی شروع کنید و برای جلوگیری از لایه برداری و آسیب یا تورم از آن یک روز در میان استفاده کنید. با متخصص پوست خود صحبت کنید تا بدانید کدام گزینه برای پوست شما مناسب است.

۳-مرطوب کننده و کرم دور چشم

یک مرطوب کننده مانند نوشیدنی آب برای صورت شما عمل می­کند. مرطوب کننده ها به تغذیه و آبرسانی پوست کمک می­کنند. این امر به­ویژه با افزایش سن و خشک شدن پوست شما بسیار مهم است و داشتن یک مرطوب کننده با توجه به نوع پوستتان ضروری است. تحقیقات نشان می­دهد که استفاده از مرطوب کننده حاوی هیالورونیک اسید و ویتامین C به ویژه در جلوگیری از ایجاد یا عمیق تر شدن چین و چروک موثر است.

کرم دور چشم هم مانند مرطوب کننده مهم و تاثیرگذار است. استفاده از کرم دور چشم روند پیری را کمی کند تر خواهد کرد. در واقع با تغذیه پوست می­توانید مدت بیشتری از زیبایی آن استفاده کنید. شما می­توانید برای درمان مشکلاتی مانند سیاهی، التهاب، پف، گودی و چروک از انواع کرم های دور چشم ایرانی یا خارجی استفاده کنید و با مشورت متخصص پوست محصولی متناسب با میزان مشکل خود تهیه کنید. برند لورآل که یکی از بزرگترین تولیدکننده­های محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان است با تولید محصولات پوستی نیاز شما برای داشتن یک کرم دور چشم باکیفیت را برطرف کرده است.

۴- هیدراته بمانید

نوشیدن آب برای سلامتی ضروری است. بدن شما تقریباً برای هر عملکردی که انجام می­دهد به آب نیاز دارد. علاوه بر عملکردهای حیاتی مانند دفع سموم از بدن، کمک به هضم غذا و تنظیم دمای بدن با وجود آب انجام می­شود. آب همچنین می­تواند به حفظ سلامت پوست و هیدراته شدن از درون کمک کند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که بر روی یک گروه سالم از زنان انجام شد، مشخص شد که دریافت آب بیشتر می­تواند بر هیدراتاسیون پوست تأثیر بگذارد و ممکن است بر فیزیولوژی پوست تأثیر مثبت بگذارد. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ نشان داد که نوشیدن عصاره برگ بادرنجبویه، که معمولاً در چای یافت می‌شود، ممکن است به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و اصلاح آسیب بافت‌ها کمک کند.

۵ -غذای غنی از ویتامین بخورید

وقتی صحبت از پیری پوست شما می­شود، درجه اهمیت تغذیه سالم مشخص خواهد شد. یک مطالعه بزرگ هلندی در سال ۲۰۱۹ که بیش از ۲۷۰۰ شرکت کننده داشت، نشان داد که عادات غذایی با چین و چروک صورت به ویژه در زنان مرتبط است. بر اساس این مطالعه، زنانی که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و تنقلات ناسالم است، نسبت به زنانی که میوه های بیشتری در رژیم غذایی خود گنجانده اند، چین و چروک صورت بیشتری دارند. غذاهایی که دارای خواص ضد­التهابی یا آنتی اکسیدانی بالایی هستند نیز ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند و از آسیب پوست و پیری زودرس جلوگیری کنند. برخی از غذاها و نوشیدنی ها با این ویژگی ها عبارتند از:

چای سبز

روغن زیتون

ماهی سالمون

آووکادوها

انارها

دانه های کتان

سبزیجات، به ویژه هویج، کدو تنبل، سبزیجات برگ دار، فلفل دلمه، بروکلی

۶_ از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

پیشگیری از پیری پوست

این یک واقعیت شناخته شده است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می­تواند به پوست شما آسیب برساند و منجر به پیری زودرس و چین و چروک شود. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، استفاده منظم از ضد آفتاب این توانایی را دارد که علائم پیری پوست را کاهش دهد. برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش (UV) خورشید، ضروری است که هر روز از SPF بین ۳۰ تا ۵۰ استفاده کنید، حتی اگر هوا ابری باشد. اشعه ماوراء بنفش هنوز هم می­تواند به ابرها نفوذ کند، بنابراین فقط به دلیل آفتابی نبودن از کرم ضد آفتاب صرف­نظر نکنید. برای محافظت بیشتر، از کلاه لبه پهن، لباس های رنگ روشن که نور خورشید را منعکس می­کند و عینک آفتابی با محافظ UV استفاده کنید.

نکات مهم دیگری مانند دوری از سیگار و مشروبات الکلی، داشتن خواب کافی، ورزش و تحرک مداوم در داشتن پوستی سالم تاثیر فراوانی دارد. با داشتن روتین پوستی و رعایت نکات گفته شده می­توانید پوست و بدنی سالم­تر داشته باشید.

نویسنده: سارا اقبالی

نظرات