خرید و فروش ارز دیجیتال چیست؟

0

در هر جمعی که وارد می‌شویم همه درباره خرید و فروش ارزهای پرسروصدا حرف می‌زنند. بازار کریپتوکارنسی سرمایه زیادی را در جهان به خود جذب کرده است و هر روز هم بر تعداد آن افزوده می‌شود. پادشاه همه رمزارزها بیت‌کوین است.
سایر ارزها مانند اتریوم، آلیس و دوج‌کوین در کنار این ارز به رشد بالایی رسیده‌اند. تمامی این موارد کافی هستند تا شما هم وسوسه شوید و به فکر خرید و فروش ارز دیجیتال بیافتید. اگر به‌تازگی قصد ورود به دنیای پرهیجان ارزهای دیجیتال را دارید، سؤالات زیادی در ذهن دارید و به دنبال آن می‌گردید. تا انتهای این مقاله با ما باشید تا مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال را با هم ببینیم.

 خرید و فروش ارز دیجیتال چیست؟

چرا باید در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟

سال ۲۰۰۹ بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال معرفی شد. پس از آن ارزهای دیگری به بازار آمدند که هرکدام اهداف نو و تازه‌ای را پیش گرفته‌اند. به‌تدریج بر اهمیت ارزهای دیجیتال افزوده شده‌است و این بازار به یکی از ارزشمندترین بازارهای سرمایه‌گذاری جهان تبدیل شده است. میلیون‌ها نفر در جهان و کشور خودمان ایران مشغول به خرید و فروش ارز دیجیتال هستند و از راه‌های مختلف درآمدزایی می‌کنند. این بازار فرصت‌های شگفت‌انگیز و پرسودی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. شما می‌توانید از تک‌تک این فرصت‌ها استفاده کنید و به درآمد دلاری برسید. سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی برای ما ایرانی‌ها دو سر سود است. ما می‌توانیم با همه دنیا بدون واسطه معامله کنیم. تمامی خرید و فروش‌ها در این بازار با دلار انجام می‌شود، قیمت دلار در ایران هم روزبه‌روز درحال‌رشد است و شما در این بازار می‌توانید سود خود را چندبرابر کنید.

راهنمای خرید و فروش ارز های دیجیتال

حالا می‌خواهیم گام‌های خرید و فروش ارز دیجیتال را با هم ببینیم.

قدم اول: مفاهیم را بشناسید و آموزش ببینید

آشنایی با ارزهای دیجیتال

برای حرفه‌ای شدن در این بازار، بهتر است در ابتدا با مفاهیم و اصطلاحات کاربردی این دنیا آشنا شوید. آشنایی با رمزارزها، قراردادهای هوشمند، بلاک‌چین و نحوه کار ارزها بسیار اهمیت دارد. خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیازمند آموزش و تخصص است. شما باید بازار را بشناسید و بدانید که چه زمانی وقت خرید است. به طور مثال شما می‌دانید که اتریوم دومین ارز دیجیتال قدرتمند است و پتانسیل رشد دارد. درست زمانی که بازار رشد خود را کرده است و به بالاترین قیمت خود رسیده است تصمیم به خرید اتریوم می‌گیرید. غافل از این‌که بعد از هر رشدی بازار اصلاح می‌کند و قیمت پایین می‌آید. شما باید بازار را بشناسید و بدانید وقت خرید اتریوم و هولد کردن این ارز است و چه زمانی وقت فروش است. بعد از آنکه بازار را خوب شناختید و با دنیای رمز ارزها آشنا شدید به سراغ قدم دوم بروید.

قدم دوم: شناخت ارزهایی که پروژه های خوبی دارند

حتماً تابه‌حال دوستان و آشنایان زیادی به شما ارزهایی را با عنوان ارز خوب به شما معرفی کرده‌اند. اما یک ارز خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ هر ارزی که در این بازار معرفی می‌شود ارزش خریدن دارد؟ اگر سری به coinmarketcap بزنید می‌بینید بیش از ۱۶ هزار رمزارز در این بازار وجود دارد. اکثر این پروژه‌ها رها شده و به‌اصطلاح مرده‌اند و شما باید رمز ارزها را بشناسید. روی ارزهایی سرمایه‌گذاری کنید که در بازار جایگاه خوبی دارند و ارزش بازار بالایی دارند. شما به‌تازگی به بازار وارد شده‌اید و بهتر است ارزهایی را برای خریدوفروش انتخاب کنید که جزء ۱۰ ارز برتر هستند. خرید و فروش اتریوم، بیت‌کوین، کاردانو و دوج‌کوین، جزء کم‌خطرترین معاملات به شمار می‌رود.

قدم سوم: ثبت نام در صرافی مناسب

پس از تحلیل و بررسی رمزارزها نوبت به خرید و فروش می‌رسد. برای خریدوفروش ارز می‌توانید هم از صرافی‌های ایرانی و هم خارجی استفاده کنید. صرافی یک سایت است که پس از ثبت‌نام کردن به شما اجازه فعالیت در بازار را می‌دهد. استفاده از هرکدام مزایا و مشکلات خود را دارد. کار با صرافی خارجی مانند بایننس و یا کوینکس برای افرادی که تازه‌کار هستند کمی مشکل است. بهتر است از صرافی‌های ایرانی که امکانات خوبی را ارائه می‌دهند استفاده کنید.

صرافی معتبر ارز دیجیتال در ایران زیاد است و شما می‌توانید بر اساس امکاناتی که نیاز دارید، یکی را انتخاب کنید. از بهترین صرافی‌های ایرانی که خدمات بی‌نظیر و امنیت زیادی دارند می‌توان به صرافی تبدیل، نوبیتکس و والکس اشاره کرد. شما می‌توانید پول خود را به این صرافی‌ها انتقال دهید. پس از انتقال اکانت شما شارژ می‌شود و می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.

برای انتخاب بهترین صرافی ایرانی شما باید به چند نکته خیلی مهم توجه کنید:

  1. ارزهای موجود و میزان نقدینگی موجود در صرافی
  2. امنیت و اعتبار صرافی
  3. احراز هویت (KYC)
  4. قیمت‌گذاری دقیق و شکاف قیمتی
  5. پشتیبانی آنلاین و پیگیری سفارش‌ها
  6. میزان کارمزد
  7. داشتن کیف پول اختصاصی
  8. رابط کاربری جذاب و آسان

 

قدم چهارم: نصب کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال

زمانی که ارز دیجیتال را می‌خرید، در کیف پول صرافی شما قرار می‌گیرد. این کیف پول معمولاً امنیت خوبی دارد؛ اما اگر مقدار زیادی ارز دیجیتال رو هولد می‌کنید، بهتر است در همان صرافی، نگه ندارید. برای ذخیره و نگه‌داری امن از رمزارزها باید از کیف پول‌های دیجیتالی استفاده کنید. این کیف پول‌ها دو نوع دارند. نوع اول به‌صورت نرم‌افزاری است و روی سیستم و یا گوشی شما نصب می‌شود. این کیف پول‌ها سرعت زیاد و نصب آسانی دارند. نوع دوم که به آن کیف پول سخت‌افزاری گفته می‌شود و یک دستگاه بسیار کوچک است که به سیستم شخصی شما متصل می‌شود. کیف پول‌های سخت‌افزاری به اینترنت متصل نمی‌شوند و به همین دلیل امنیت بالاتری دارند.

انتخاب یک کیف پول مناسب بسیار مهم است. کیف پول‌هایی مثل تراست والت و یا لجر از اکثر ارزها و توکن‌ها پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید ارزهای خود را به این کیف پول انتقال دهید. برخی از رمز ارزها هستند که فقط در کیف مخصوص خودشان می‌توانید آن را قرار دهید. قبل از انتخاب و نصب کیف پول، ارزهایی که پشتیبانی می‌کند را بررسی کنید. به طور مثال شما قصد خرید آلیس در یک پلتفرم خرید ارز دیجیتال و هولد کردن آن در کیف پول خود را دارید. برای این کار شما می‌توانید از کیف پول‌های متامسک، تراست والت و بایننس چین والت استفاده کنید.

راه‌های رسیدن به سود در بازار ارز های دیجیتال

سرمایه‌گذاری در این بازار به دو دسته بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌شود. برخی از افراد طولانی‌مدت ارزی را هولد می‌کنند که این کار سودآوری زیادی برایشان دارد. برخی از کاربران نیز برای کسب سود از روش نوسان‌گیری و یا معاملات لحظه‌ای استفاده می‌کنند. به معاملات کوتاه‌مدت تریدکردن گفته می‌شود که ریسک نسبتاً زیادی دارد. معمولا معامله‌کنندگان خبره از این روش استفاده می‌کنند.

سخن آخر

برای ورود به هر بازاری مثل کریپتوکارنسی، بورس و یا فارکس در ابتدا اطلاعات خود را بالا ببرید. دوره تخصصی ببینید و تجربه خود را زیاد کنید. همه سرمایه خود را به این بازار وارد نکنید و قسمتی از پول خود را وارد کنید که نیاز زیادی به آن ندارید. برای گرفتن سود مستمر از این بازار شما به روش‌های مختلفی می‌توانید عمل کنید که یکی از آن‌ها، خرید و فروش ارز دیجیتال است. درصورتی‌که تحلیل‌گری در بازار را بلد نباشید، ممکن است همه سرمایه خود را از دست بدهید. آموزش را جدی بگیرید و شمرده قدم بردارید.

نظرات