کاربرد جعبه آتش نشانی در ساختمان

0

جعبه آتش نشانی

آتش سوزی از جمله سوانحی است که ممکن است در طول زندگی و در جایی اتفاق بیفتد. با رعایت نکات و استفاده از ابزاری میتوان خطر آتش سوزی را بسیار کم کرد. این ابزار می تواند وسایل آتش نشانی مناسب از جمله جعبه آتش نشانی باشد. اگر از جعبه آتش نشانی استفاده کنید، خطرات ناشی از آتش سوزی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. درست است که آتش از جمله اختراعات مفید بشر است اما اگر از کنترل خارج شود، می تواند خطرات جبران ناپذیر جانی و مالی را با خود به همراه داشته باشد. اگر آتش به سرعت تشخیص داده شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت آن انجام شود، می توان جلوی خسارات بسیار زیادی را گرفت. البته این اتفاق در یک صورت امکان پذیر است و آن این است که تجهیزات پیش گیری از آتش سوزی را فراهم کنید.

 جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی چیست؟

نام دیگر جعبه آتش نشانی فایر باکس است که از بهترین و کاربردی ترین ابزار های آتش نشانی است. این وسیله یک ابزار غیر اتوماتیک است که با بهره برداری از ذخایر آب اقدام به خاموش کردن آتش می کند. امروزه در بسیاری از مراکز تجاری، مراکز مسکونی، مراکز اداری و سوله ها از جعبه آتش نشانی استفاده می شود. در هنگام شروع آتش سوزی کاربرد این وسیله و اهمیت آن برای جلوگیری از شدت و پیشرفت آتش سوزی چند برابر می شود. جعبه آتش نشانی همانطور که از نامش پیداست، جعبه ای است که در آن تجهیزات بسیاری مانند شلنگ، قرقره، شیر فلکه، نازل و … قرار می گیرد. جعبه آتش نشانی انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیحات بیش تری در مورد آن ها خواهیم پرداخت.

انواع جعبه های آتش نشانی

جعبـه های آتش نشانی با توجه به کاربرد و نوع دکوراسیون محل نصب طراحی می شوند که انواع مختلفی نیز دارند. جعبه های آتش نشانی باکس هایی هستند که به صورت تو کار یا رو کار ساخته می شوند. جنس این جعبه ها از ورق آهنی و قسمت در و فریم آن ها از جنس استیل است. ایم جعبه ها در ضخامت های مختلفی ساخته می شوند که ضخامت آن ها از ۰٫۷ میل تا ۲ میل برای جعبه های آهنی و همچنین جعبه آتش نشانی استیل در ضخامت های ۱، ۱٫۲۵ و ۱٫۵ میل موجود است.

جعبه آتش نشانی تک کابین

این جعبـه ها دارای یک درب می باشند که داخل آن ها تجهیزاتی مانند ۱ قرقره، ۳۰-۲۰ متر شلنگ آتش نشانی، اتصالاتی مانند پاشنده آب، کوپلینگ اتصال شیلنگ و کوپلینگ اتصال به شیرفلکه موجود است.

جعبه آتش نشانی دو کابین

این جعـبه آتش نشانی نیز از انواع دیگر آن است که به جای داشتن یک درب، دو درب دارد و از آن برای کاربرد های گوناگون استفاده می شود. جعـبه آتش نشانی دو کابین دو در و همچنین دو محفظه دارد که یک محفظه آن ها عملکردی مشابه جعبه های آتش نشانی تک کابین دارد و محفظه دیگر برای نگهداری کپسول های آتش نشانی استفاده می شود.

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی ایستاده دو طبقه

این جعبه از دو طبقه ساخته شده است که هر طبقه آن برای کاری تعبیه شده است. طبقه اول جعـبه آتش نشانی مناسب برای قرار دادن شلنگ است و کاربردی مانند جعبه های آتش نشانی تک کابین دارد. در قسمت پایین این جعـبه آتش نشانی قسمتی برای جلوگیری از سرقت تعبیه شده است. این قسمت در ظاهر ساختمان و جعبه نیز تاثیر گذار است و میتوان درون آن خاموش کننده های پودری، گاز و کربن دی اکسید قرار داد.

جعبه آتش نشانی جای کپسول

در این جعبـه ها همانطور که از نامشان پیداست کپسول های آتش نشانی را قرار می دهند. وجود این جعـبه ها ضروری است زیرا در صورت عدم استفاده از آن ها امکان سرقت و آسیب دیدن آن ها افزایش می یابد.

جعـبه آتش نـشانی توکار

این جعبـه ها به صورت توکار هستند و هنگامی که ساختمان ها ساخته می شود، محلی برای آن ها در نظر گرفته می شود. جعبـه های آتش نشانی توکار درون دیوار قرار می گیرند. از بیرون در این جعبـه ها فقط دیده می شود که از لحاظ ظاهری مدل توکار برای این باکس ها مزیت محسوب می شود.

جعـبه آتش نـشانی روکار

بر خلاف جعبـه های آتش نشانی توکار در این جعبـه ها زیبایی اهمیت چندانی ندارد و این جعبـه ها پس از ساخت کامل ساختمان بر روی دیوار قرار می گیرند. جعبـه های آتش نشانی روکار بیش تر در ساختمان های قدیمی دیده می شوند.

جعبه آتش نشانی

مزایای جعبـه آتـش نشانی استیل

یکی از بهترین جنس های جعـبه های آتش نشانی، استیل نگیر است. استیل نگیر ضخامت های متفاوتی دارد و ضخامت آن ها به طور معمول از ۱ تا ۱٫۵ میل می باشد. این جعبه ها در انواع استیل نگیر مات خش دار، براق نقره ای،  براق طلایی و همچنین مات ساخته می شوند. البته هر کدام از این ها زیبایی و دوام ویژه خود را دارند که بر اساس نیازتان می توانید از هر کدام که نیاز دارید، تهیه کنید.
جعـبه های آتش نشانی استیل دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شوند و زیبایی خاص خود را دارند. توجه داشته باشید که توصیه ما استفاده از جعبـه های آتش نشانی استیل است زیرا جعبـه های آتش نشانی پلاستیکی و فایبر گلاس تغییر رنگ می بینند و زود دچار شکنندگی می شوند. علاوه بر همه این موارد در طراحی داخلی زیبایی نمای داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این جعـبه ها نیز جزیی از نمای داخلی ساختمان را تشکیل می دهند. فایبر گلس های استیل نسبت به جعبـه های آتش نشانی فلزی و روغنی زیبایی بیش تری دارد و در ساختمان های مدرن بیش تر از آن ها استفاده می شود.

کلام اخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد اهمیت استفاده از جعـبه های آتش نشانی به عنوان عاملی برای جلوگیری از پیشرفت آتش نکاتی را بیان کنیم. در ادامه به بررسی انواع جعـبه های آتش نشانی پرداختیم و توضیحاتی را در مورد هر کدام از آن ها دادیم. امیدواریم که این مقاله اطلاعات جامع و همچنین کاملی را در مورد جعـبه های آتش نشانی در اختیارتان گذاشته باشد.

منبع: ایمن پیشتاز

نظرات