بیوگرافی علی اشرف نوبتی شاعر کرمانشاهی + عکس درگذشت پرتو کرمانشاهی و اشعار

0

بیوگرافی علی اشرف نوبتی شاعر کرمانشاهی + عکس درگذشت پرتو کرمانشاهی و اشعار

علی اشرف نوبتی, شاعر کرمانشاهی معروف به پرتو کرمانشاهی از شاعران کُرد زبان متولد ۶ مهر ۱۳۱۰ در کرمانشاه بود که در سن ۹۱ سالگی در ۵ بهمن ۱۴۰۰ درگذشت. در ادامه بیوگرافی علی اشرف نوبتی (پرتو کرمانشاهی) و همسر و فرزندانش همراه با زندگینامه پرتو کرمانشاهی (علی اشرف نووبتی) از شروع شعر و ادبیات تا شهرت و سوابق هنری و ادبی و اشعار فارسی و کردی پرتو کرمانشاهی سعدی معاصر و ماجرا و علت فوت و علت درگذشت علی اشرف نوبتی شاعر کرد زبان متخلص به پرتو کرمانشاهی را در مجله حرف تازه دریافت کنید.

بیوگرافی علی اشرف نوبتی شاعر کرمانشاهی و همسر و فرزندانش + عکس ها و علت درگذشت پرتو کرمانشاهی و اشعار

بیوگرافی علی اشرف نوبتی پرتو کرمانشاهی شاعر

علی اشرف نوبتی, با تخلص شعری پرتو کرمانشاهی متولد ۶ مهر ۱۳۱۰ در کرمانشاه بود. او که شاعر برجسته کرمانشاهی بود در پنجم بهمن ١۴٠٠ در سن ۹۱ سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت و مراسم وداع و تشییع و خاکسپاری او نیز در پنجشنبه ۷ بهمن در قطعه ۹ نهم، ردیف ۴۶ ، مزار شماره ۵۰ در باغ فردوس با حضور خانواده و طرفدارانش برگزار میشود.

بیوگرافی علی اشرف نوبتی (پرتو کرمانشاهی) و همسر و فرزندانش

سوابق و سال های فعالیت

علی اشرف نوبتی، متخلص به پرتو کرمانشاهی، شاعر مطرح کرمانشاهی بود که به دو زبان فارسی و کُردی شعر می‌سرود. در تاریخ ۱۱ و ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ در کنگره مشاهیر کرد در سنندج از پرتو کرمانشاهی بعنوان یکی از مفاخر زندۀ کُرد تقدیر شد.

زندگی شخصی علی اشرف نوبتی پرتو کرمانشاهی شاعر کورد زبان

زندگی شخصی و خانواده

پرتو کرمانشاهی فرزند اسدالله متخلص به پرتو کرمانشاهی در ششم مهر ۱۳۱۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. اصالتا بختیاری و پدربزرگ پدریش از مردم بختیاری بود که در زمان حکومت بهرام میرزا معزالدوله در سال ۱۸۳۳ میلادی به اجبار به کرمانشاه مهاجرت کردند و او زبان کردی را از پدربزرگ مادریش آموخت

او تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رساند، سپس در پیشه ی فخاری به کار پرداخت . پرتو از حافظه ی قوی و نیرومندی برخوردار بود و از میان شعرای متقدم به شاهنامه ی فردوسی ، شعر حافظ و صائب بیشتر دلبستگی داشت و از میان شعرای معاصر به اشعار شهریار علاقه مند بود و در انجمنهای ادبی شهر خود کرمانشاه شرکت می کرد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی علی اظهری سلماسی شاعر و همسر و فرزندانش +‌عکس درگذشت و اشعار 

علت فوت و علت درگذشت پرتو کرمانشاهی شاعر

همسر و فرزندان

از زندگی خانوادگی و خصوصی و همسر و احتمالا فرزندان ایشان خبری منتشر نشده است

اشعار پرتو کرمانشاهی

ایشان از همان کودکی به دلیل علاقه به ادبیات و شعر، شروع به نوشتن و سرودن شعر کرد.

اشعار پرتوی کرمانشاهی چندین کتاب و مجموعه مقاله مانند سلطانی، سها، پژواک کوچه باغی ها، شعرها، نامه ها، نوشته ها و نگاهی به احوال و آثار پرتو کرمانشاهی، نگاشته و به چاپ رسیده است.

غزل ئه‌رمه‌نی (ارمنی) که توسط چند تن از خوانندگان کرد نیز به آواز خوانده شده ‌است.

اشعار پرتو کرمانشاهی

مجموعه اشعار پرتو کرمانشاهی با نام کوچه‌ باغی‌ها در سال ۱۳۷۷ به اهتمام محمدعلی سلطانی به چاپ رسید. بیشتر اشعار این دیوان به صورت شعر کلاسیک و به زبان فارسی هستند. اما چندین غزل کردی نیز در انتهای کتاب به چاپ رسیده که در زمان انتشار به عنوان نمونه‌های برجسته ای از شعر کردی کرمانشاهی مورد توجه قرار گرفتند.

در چاپ سوم کتاب در سال ۱۳۸۹ تعدادی شعر به لهجه فارسی کرمانشاهی نیز به انتهای کتاب افزوده شد. کامل‌ترین مجموعۀ اشعار پرتو کرمانشاهی در چاپ چهارم این کتاب گردآوری شد

بیوگرافی علی اشرف نوبتی پرتو کرمانشاهی

نامگذاری روز پرتو کرمانشاهی

روز ۲۷ اردیبهشت روز پرتو کرمانشاهی نامگذاری شد. این همت همگانی از سال ۱۳۹۳ با پیشنهاد و تلاش جمعی از فعالان کُرد کرمانشاهی و گروه فرهنگی ده‌نگ په‌راو روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان «روز پرتو کرمانشاهی» نامگذاری گردید.

برای بزرگداشت و گرامیداشت این شاعر برجسته کشورمان، فیلم مستندی از زندگی پرتو کرمانشاهی ساخته شد، انتشار ویژه‌نامه در نشریات کرمانشاه و انتشار یادداشت‌ها و کلیپ‌هایی از دکلمۀ اشعار این شاعر در فضای مجازی از جمله فعالیت‌هایی بوده که هر ساله در این روز صورت گرفته است.

علت فوت و علت درگذشت علی اشرف نوبتی پرتو کرمانشاهی

پرتو کرمانشاهی شاعر برجسته‌ای که به زبان فارسی و کُردی شعر می‌سرود، شامگاه چهارم بهمن ماه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

مراسم تشییع و خاکسپاری پنجشنبه هفتم بهمن ساعت یازده ۱۱ تا ۱۳ ظهر در قطعه ۹ نهم، ردیف ۴۶ ، مزار شماره ۵۰ در باغ فردوس خواهد بود.

نظرات