خرید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو + پوشش‌ها مزایا و نحوه محاسبه، همه در یک جا

0

هنگامی ‌که برای خرید خودرو خود اقدام می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که ماشین شما نیاز به بیمه خودرو دارد. سال ۱۳۴۷ در ایران نگاهی جدی به چنین بیمه‌ای شکل گرفت. نام این قانون در ابتدا «قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی صاحبان وسایل نقلیه موتوری زمینی» بود که بعدها «بیمه شخص ثالث» نام گرفت.دلیل به کاربردن عنوان شخص ثالث در این بیمه این است که در این پوشش بیمه، شخص اول، مالک وسیله‌نقلیه یا بیمه‌گذار، شخص ثانی، شرکت بیمه یا شرکتی است که تعهد جبران خسارات را به عهده می‌گیرد و شخص ثالث، فرد یا افراد زیان‌دیده در حادثه هستند.به بیانی ساده، بیمه شخص ثالث تعهد می‌دهد تا هزینه‌ خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در تصادف‌های رانندگی را جبران کند.از آنجایی که بیمه شخص ثالث در ایران اجباری است، پر طرفدارترین نوع بیمه محسوب می‌شود و بیشترین سهم در بازار بیمه را به خود اختصاص داده‌است.

بیمه بدنه

ضرورت بیمه شخص ثالث در تصادفات

بیمه شخص ثالث اجباری است و طبق قوانین راهنمایی و رانندگی اگر ماشین شما فاقد این بیمه نامه باشد، اعمال قانون خواهد شد. بیمه بدنه خودرو، بیمه نامه دیگری است که برخلاف بیمه شخص ثالث اجباری نبوده، اما خرید آن می‌تواند پشتوانه مالی برای موارد خاص باشد.

هر کدام از بیمه نامه‌های اتومبیل موارد مشخصی را در یک حادثه رانندگی پوشش می‌دهند که بهتر است هر دو بیمه نامه شخص ثالث و بیمه بدنه را برای ماشین خود خریداری کنید تا هنگام وقوع حادثه و تصادف نگرانی و دغدغه‌های مالی شما کاهش یابد. در این مطلب شرایط و پوشش‌های دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را توضیح خواهیم داد تا بتوانید مناسب‌ترین بیمه را برای خودرو خود تهیه کنید.

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از متداول‌ترین محصولات بیمه‌ای است که داشتن آن برای وسایل نقلیه زمینی اجباری بوده و تمام خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها باید این بیمه نامه را تهیه کنند. سوالی که پیش می‌آید این است که چرا نام این بیمه را بیمه شخص ثالث نام گذاری کرده‌اند؟

در بیمه نامه شخص ثالث، به شخص اول، بیمه‌گزار، به شخص ثانی، شرکت بیمه و به فرد زیان دیده شده در حادثه، شخص ثالث گفته می‌شود و این بیمه نامه برای جبران خسارت‌های وارد شده به فرد زیان دیده خریداری خواهد شد و هیچ مسئولیتی در برابر راننده مقصر و جبران خسارت وی ندارد.

در حقیقت شخص ثالث کسی است که در حادثه رانندگی متحمل زیان مالی یا جانی شده است که راننده مقصر موظف به جبران هزینه‌های شخص ثالث است و با داشتن بیمه نامه شخص ثالث، می‌تواند از پوشش‌های بیمه نامه استفاده کرده و شرکت بیمه خسارت وارد شده بر شخص ثالث را پرداخت کند.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث به دو دسته خسارت‌های مالی و خسارت‌های جانی تقسیم می‌شود که هر کدام در وقوع حادثه رانندگی به جبران خسارت برای فرد زیان دیده می‌پردازند. این پوشش‌ها به شرح زیر هستند:

خسارت مالی: زیان‌هایی که با توجه به حادثه ناشی از تصادف رخ داده و مشمول اموال شخص ثالث می‌شود در پوشش خسارت‌های مالی جبران خواهد شد.

پوشش جانی یا بدنی: هر نوع دیه یا ارش جانی که از صدمه به بدن مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزیی یا کلی، هزینه‌های درمان و فوت که به موجب حادثه رانندگی برای شخص ثالث رخ داده است تحت پوشش قرار می‌دهد..

 

عوامل تاثیر گزار بر قیمت بیمه شخص ثالث

عوامل مختلفی در تعیین مبلغ حق بیمه شخص ثالث تاثیرگزار است که عبارتند از:

  • درصد تخفیف به سابقه راننده
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه شخص ثالث
  • تاریخ انقضای بیمه نامه قبلی
  • میزان پوشش مالی بیمه‌ نامه شخص ثالث
  • تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
  • مدت اعتبار بیمه ‌نامه (کوتاه مدت یا  یکساله)
  • سال تولید و ساخت خودرو
  • کاربری خودرو
  • تعداد سیلندر

با توجه به مواردی که گفته شد، هر کدام به تنهایی می‌توانند بر روی قیمت و نرخ پایه بیمه شخص ثالث تاثیرگزار باشند.

میزان پوشش مالی بیمه ثالث

هر سال، کمترین و بیشترین میزان پوشش مالی بیمه های شخص ثالث ماشین از جانب بیمۀ مرکزی تعیین می گردد اما بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مالی بیشتری دریافت کند.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث که در سال ۱۴۰۰ توسط بیمه مرکزی تعیین شده است، ۱۶ میلیون و حداکثر پوشش مالی در بیشتر شرکت‌های بیمه ۳۲۰ میلیون تومان است برخی شرکت‌های بیمه‌گر نظیر بیمه شخص ثالث ایران حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث را ۳۲۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.

کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی و ایمنی جاده‌ها،  خرید بیمه شخص ثالث خودرو از معتبرترین کارگزاری را به همه رانندگان انواع ماشین‌ها توصیه می‌کنند تا درصد ریسک خسارات جانی و مالی تصادفات را به میزان زیادی کاهش دهند.

بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه یکی دیگر از بیمه خودرو است که با توجه به شرایط و درخواست بیمه‌گزار طراحی و تهیه می‌شود. بیمه بدنه همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای جبران خسارت‌های وارد شده به خودرو در نظر گرفته می‌شود. بیمه شخص ثالث هیچ تعهدی برای جبران خسارت خودرو راننده مقصر ندارد و در این موارد لزوم خریداری بیمه بدنه مطرح می‌شود. در حقیقت در صورتی که به وسیله نقلیه راننده مقصر، آسیب یا خسارتی وارد شود، می‌تواند از بیمه بدنه جبران خسارت کند.

بیمه بدنه

جبران خسارات ماشین راننده مقصر با بیمه بدنه

پوشش‌های بیمه بدنه

در بیمه خودرو هنگامی ‌که نام بیمه بدنه آورده می‌شود، می‌دانیم که این بیمه نامه دو نوع پوشش خطرات اصلی و پوشش‌های اضافی یا فرعی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

خطرات اصلی

خطرات اصلی شامل حادثه جزئی یا کلی، سرقت و آتش سوزی است که به شرح زیر است:

حادثه: هنگامی‌ که خودرو بیمه شده، دچار حادثه شود، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت ناشی از حادثه است. به طور مثال: اگر بیمه‌گزار در حادثه رانندگی، خسارت ببیند و مقصر تصادف هم خود وی باشد، پرداخت بخشی از خسارت وارد شده به خودروی مقصر بر عهده شرکت بیمه خواهد بود. همچنین اگر خودرو بیمه‌گزار در اثر برخورد با جسم ساکن دچار آسیب شود هم مشمول دریافت خسارت خواهد بود.

آتش سوزی: پوشش آتش سوزی یکی دیگر از خطرات تحت پوشش بیمه خودرو است. به طور مثال اگر خودرو در اثر برخورد صاعقه دچار آتش سوزی شود، خسارت وارده به بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد.

سرقت: در صورت سرقت ماشین بیمه‌گزار، بیمه بدنه خودرو هزینه  آن را متقبل خواهد شد. البته که پوشش سرقت در دو حالت سرقت کلی و جزئی تقسیم بندی می‌شود. در دسته بندی خطرات اصلی، سرقت کلی مد نظر است که در این دسته بندی، وسایل جانبی خودرو تحت پوشش بیمه خودرو قرار نمی‌گیرند.

پوشش سرقت جزیی در دسته خطرات اضافی قرار می‌گیرند و در صورت تمایل بیمه‌گزار، قطعات و لوازم جانبی ماشین تا سقف مشخصی تحت پوشش و بیمه قرار خواهند گرفت.

 

خطرات فرعی

پوشش‌های فرعی یا همان پوشش‌های اضافی بیمه خودرو با پرداخت هزینه بیشتر قابل خریداری است و در کنار پوشش‌های اصلی بیمه بدنه قرار می‌گیرند. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • بلایای طبیعی که خارج از قصد و اراده انسان باشد.( زلزله، سیل، طوفان و تگرگ)
  • پرداخت خسارت‌هایی که بر اثر پاشیدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی بر خوردو ایجاد می‌شود.
  • هزینه رفت و آمد، هنگامی‌ که خودرو در دسترس نیست یا در تعمیرگاه است.( این پوشش در طول سال حداکثر تا ۳۰  روز قابل استفاده است.)
  • سرقت لوازم یدکی و قطعات خودرو بدون اینکه سرقت کلی رخ دهد.
  • شکست شیشه ماشین بر اثر تراکم هوای داخل خودرو رخ دهد.
  • افزایش یا کاهش قیمت خودرو که همان نوسانات خودرو نام دارد.

مواردی که تحت پوشش بیمه بدنه خودرو نیستند

بیمه گزاران محترم باید هنگام خرید بیمه بدنه خودرو دقت نمایند که خسارت‌های زیر تحت پوشش بیمه‌بدنه نیستند؛ مگر این‌که در بیمه‌نامه یا الحاقیه‌ها، بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر توافق دیگری صورت گرفته شده باشد:

  • خسارت ناشی از رانندگی اتومبیل و مشارکت آن در رقابت های اتومبیل رانی یا آزمایش سرعت.
  • خسارت خودروی بیمه شده به دلیل حمل مواد اسیدی، انفجاری یا قابل احتراق؛ مگر آن که موضوع ‌بیمه تمهیدات لازم برای حمل چنین موادی را در بندهای بیمه بدنه اتومبیل برای خود لحاظ کرده باشد.
  • خسارت‌های ناشی از پاشیدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی به موضوع ‌بیمه؛ مگر اینکه شرکت بیمه حوادث یاد شده را در پوشش بیمه‌نامه متعهد شده باشد.

بیمه بدنه

محاسبه بیمه بدنه خودرو

محاسبه قیمت بیمه بدنه

در بیمه خودرو و بیمه بدنه عوامل مختلفی بر قیمت و محاسبه حق بیمه تاثیر دارند. پوشش‌های اضافی، ویژگی‌های خودرو و تخفیف‌های بیمه بدنه را می‌توان جزو مواردی دانست که بر روی قیمت بیمه نامه بدنه تاثیر مستقیم دارند.

خرید بیمه خودرو از بیمه دات کام

خرید بهترین بیمه شخص ثالث و خرید بیمه بدنه همیشه یکی از دغدغه‌های راننده‌ها و صاحبان خودرو است. برای اینکه بتوانید بهترین پوشش‌ها را انتخاب کنید، باید مقایسه دقیق و استعلام معتبرترین شرکت‌های بیمه‌ای را مشاهده کرده تا با اطمینان خاطر بیمه خودرو را تهیه کنید.

کارگزاری بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید اینترنتی بیمه است که در کوتاه‌ترین زمان بهترین خدمات را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. کافی است که به وب سایت بیمه دات کام مراجعه کرده و در بخش منوی محصولات بر روی بیمه نامه مورد نظر خود کلیک کنید. این سامانه با دریافت اطلاعات بیمه‌ای شما، آن‌ها را بررسی و ثبت کرده و بیمه نامه را به محلی که آدرس آن را ثبت کرده‌اید ارسال خواهد کرد.

پل‌های ارتباطی با بیمه دات کام:

نشانی: تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی: ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۴۳۷۲-۰۲۱

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

برای اطلاعات جامع در خصوص بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث و پوشش‌های هر یک، می‌توانید به سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)  مراجعه نمایید.

نظرات