تحقیق در مورد دامداری

0

دامداری به پرورش انواع دام اعم از گوسفند، گاو و غیره و پرورش گزینشی حیوانات اشاره دارد. بسیاری از کشاورزان برای امرار معاش به دام‌داری وابستگی شدیدی دارند چرا که حیوانات انواع محصولات غذایی را در اختیار ما قرار می‌دهند که ارزش غذایی بالایی دارند؛ بنابراین حیوانات نیاز به مراقبت و توجه زیادی خواهند داشت. محصولات لبنی حیواناتی مانند گاو، گوسفند، گاومیش و… منابع غنی پروتئین بوده و مجموعه دیگری از حیواناتی که غذای غنی از مواد مغذی ارائه می‌دهند اعم از مرغ، اردک، غاز و غیره هستند که در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 صنعت دامداری

دامداری یک تجارت است که در مقیاس بزرگ است که حیوانات در مزرعه یا منطقه‌ای که مخصوص آنها ساخته شده است، پرورش داده شده و نگهداری می‌شوند. به طور کلی دام‌داری شامل مرغداری، زنبورداری و آبزی پروری است. حال ما در این مقاله قصد داریم به صورت کلی درباره‌ی دام‌داری صحبت کنیم و موارد مهم در این خصوص را در نظر بگیریم.

انواع مختلف دامداری

همانطور که می‌دانید دامپروری به انواع و اقسام تقسیم‌بندی می‌شود که ما در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  •  پرورش گوسفند

از دیگر دام‌هایی که پرورش آن در سراسر دنیا مرسوم است، گوسفند نام دارد. دامداری گوسفند در درجه اول به جهت استفاده از گوشت و محصولات لبنی آن است. این در حالی است که نگهداری از این‌‌گونه حیوانات نیاز به دقت و بررسی ریزبینانه دارد چرا که انتشار یک بیماری در گوسفندان، ممکن است به تلف شدن اکثر آنها منجر شود. از طرفی خورد و خوراک این نوع حیوان‌ها نیز باید به طور کامل بررسی شود تا مشکلی خاصی پیش نیاید.

  • پرورش اسب و بز

در کنار گاو و گوسفند، حیوانات دیگری نیز جزو مراحل دامداری محسوب می‌شوند که اسب و بز نام دارند. بزه توانایی مناسب در تولید شیر و فرآورده‌های گوشتی داشته و به همین علت مورد توجه خاصی قرار گرفته است. ضمناً گفتنی است که پرورش بز اکثراً در مناطق گرم و خشک انجام می‌شود. در مقابل اسب‌ها نیز به جهت باربری استفاده می‌شده است به همین جهت رژیم غذایی آنها باید به طور کامل و با بهترین شرایط در نظر گرفته شود.

جهت شناخت روش صحیح تغذیه بز پیشنهاد می کنیم، خواندن این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.

  • پرورش گاو

از گاوها بعنوان یکی از بزرگ‌ترین نژادهای دام در دنیا یاد می‌شود که از آنها برای مصارف مختلف استفاده می‌شود. تولید شیر، بکارگیری از گوشت یا چرم فقط بخشی از کاربردها از این حیوان هستند. معمولاً از گاوها در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا در شهرهای صنعتی از سوله‌‌ها بعنوان مراکز مدیریت و مراقبت از گاو استفاده می‌شود. امروزه بخش بزرگی از اقتصاد هر جامعه بسته به نوع مدیریت این نوع دام دارد.

گاوداری

ویژگی‌های مکان نگهداری دام‌ها

همانطور که می‌دانید دامداری کار چندان آسانی نیست چرا که باید به طور مستمر با دام‌ها در ارتباط بود و شرایط مناسبی را برایشان در نظر گرفت. از همه‌ مهم‌تر شرایط نگهداری دام‌هاست که اگر در این خصوص کوتاهی صورت بگیرد، مسلماً به تلف شدن دام‌های از جمله گوسفندان خواهد انجامید. حال با هم به بررسی ویژگی‌های مکان نگهداری دام‌ها می‌پردازیم:

  • در نظر گرفتن عوامل محیطی که شامل بررسی درجه حرارت محیط و البته رطوبت است، دارای اهمیت خواهد بود. در واقع پر واضح است که افزایش بی‌رویه رطوبت در محیط نگهداری دام‌ها، اثرات منفی بر آنها خواهد گذاشت.
  • گفتنی است که درجه‌ی حرارت حیوانات مخصوصاً گوسفندان از یک رنجی نباید بالاتر باشد چرا که در غیر اینصورت متابولیسم حیوانات بر هم خواهد خورد که در نتیجه باید شاهد تلف شدن حیوان باشیم.
  • استفاده از تهویه در مکان نگهداری حیوانات در بخش دامداری امر بسیار ضروری است که افراد باید به طور کامل آن را در نظر بگیرند. به طور کلی جداسازی گرمای محیط نگهداری حیوانات از رطوبت به تجربه و البته دانش نیاز دارد.
  • به طور حتم محیطی که دام‌ها در آن نگهداری می‌شوند نیاز به بررسی و حفظ مسائل بهداشتی دارد. رابطه سلامت حیوانات با سوددهی که قرار است داشته باشند، آنقدر عمیق است که یک لحظه غفلت ممکن است کار یک یا چند ساله را بر باد دهد.

دامپروری

برای آشنایی با برخی از شایع ترین علل مرگ و میر بره گوسفندان در زمان تولد نکات مطرح شده در لینک مشخص شده را بخوانید.

شناخت کامل بیماری‌های دام

به طور حتم بی‌اطلاعی از بیماری‌های دام‌ها مخصوصاً در گوسفندان منجر به ایجاد فاجعه خواهد شد. همه‌ی دامداران باید به طور کامل از انواع بیماری‌های مرتبط با دام اطلاعات داشته باشند تا در مواقعی که نیاز به پیشگیری یا درمان داشتند، بلافاصله وارد عمل شوند. همانطور که می‌دانید در حیوانات انواع و اقسام بیماری وجود دارد که از جمله می‌توان به شپش‌ها، آگالاکسی، جرب‌ها، سیاه زخم، کرم روده‌ای، آنتروتوکسمی و مواردی از این دست اشاره کرد. توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید دام دارید خصوصاً گوسفند زنده حتماً در خصوص نداشتن چنین بیماری‌هایی اطمینان حاصل کنید.

گفتنی است که یکی از اصول موفقیت در دامداری داشتن اطلاعات کافی در خصوص انواع بیماری دام‌هاست چرا که در نظر نگرفتن این موضوع حتی ممکن است منجر به تولید محصولات لبنی فاسد شود. بنابراین توصیه اکید می‌کنیم که حتماً در این خصوص اطلاعات جامعی بدست آورید یا افراد و متخصصان امر در این زمینه را استخدام کنید تا با راهنمایی و مشورت آنها مشکلی از لحاظ سلامت دام نداشته باشید.

اهمیت نحوه پرورش دام‌ها

در هر بخشی از دامپروری فعالیت می‌کنید، باید درباره‌ی نحوه پرورش دام‌ها خصوصاً گوسفندان اطلاعات جامعی داشته باشید. پر واضح است که درصد زیادی از سوددهی حیوانات به نحوه پرورش آنها بستگی دارد. بعنوان مثال برای گوسفندان زمان چینش پشم دارای اهمیت است و یا اینکه وزن یک گوسفند که آماده کشتار است باید چقدر باشد که البته همه‌ی این موارد نیاز به کارشناسی دارد که طبیعتاً بدون داشتن اطلاعات میسر نخواهد بود. به طور کلی پرواربندی حیوانات تازه متولد شده از بره گرفته تا گوساله در دنیای پرورش دام بسیار حائز اهمیت بوده که درست انجام دادن چنین مواردی نقش پررنگی را در نتایج حاصله خواهد داشت.

خرید دام زنده

برای اینکه اقدام به خرید دام کنیم باید موارد مختلفی را در نظر بگیریم که از جمله مهم‌ترین آنها پیر یا جوان بودن حیوانات است، خصوصاً اینکه  قصد داشته باشیم حیوان را برای ذبح در نظر بگیریم. از طرفی نژاد حیوان نیز دارای اهمیت است علی الخصوص در گوسفندان که نژادهای مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. قیمت دام نیز دارای اهمیت است که برای این منظور کافی است که از مراکز معتبر و مجاز نسبت به تهیه دام اقدام شود. ما در ادامه به مجموعه‌ای اشاره خواهیم کرد که سال‌هاست در زمینه تهیه انواع دام خصوصاً گوسفند زنده فعالیت می‌کند لذا بدون کمترین نگرانی می‌توانید از محصولات دامداری این شرکت استفاده کنید.

دامداری

خرید دام مخصوصاً گوسفند زنده از افشار شیپ

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله چنانچه نیاز به گوسفند و دیگر دام‌ها دارید، کافی است که به مجموعه افشارشیپ مراجعه کنید. این تیم تخصصی سال‌هاست که در این زمینه فعالیت می‌کند و شرایط فوق العاده‌ای را برای خرید گوسفند در نظر گرفته است. تخصص این مجموعه در دامداری و دامپروری بوده که علاوه بر کیفیت عالی دام‌ها از قیمت‌های جذابی نیز برخوردار است.

به طور کلی برای استعلام قیمت گوسفند زنده و یا خرید این نوع دام کافی است که با استفاده از راه‌های ارتباطی در نظر گرفته شده با متخصصان و مشاوران تیم افشار شیب در تماس باشید. گفتنی است که در حال حاضر این مجموعه با ساپورت کردن بسیاری از افراد توانسته است رضایت کلی آنها را بدست آورد. لذا اگر قصد خرید گوسفند زنده را دارید، کافی است که با این تیم تخصصی در ارتباط باشید تا برای همیشه از دغدغه‌ی تهیه دام‌های با کیفیت رها شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌ت.وانید به آدرس اینترنتی https://afsharsheep.ir مراجعه نمایید.

نظرات