فواید شکلات تلخ برای مردان

0

شکلات یکی از محبوب ترین شیرینی های شناخته شده است که خواص فراوانی دارد. شکلات به عنوان یک درمان عالی در نظر گرفته می شود ، جمعیت دنیا سالانه ۱۰ میلیارد دلار صرف درمان شکلات ها می کنند اما مطالعات بی شماری نشان می دهند که شکلات تیره و تلخ، مزایای سلامتی بسیاری دارد. شکلات برای بسیاری از مردم محبوب‌ترین تنقلات آنهاست. کافیست که خودتان یکبار در یک مکان عمومی نظر افراد را بپرسید تا با پاسخ آن‌ها در خصوص این خوردنی خوش طعم آگاه شوید . دفعه بعد که یک تکه شکلات می خورید  ، ممکن است مجبور نباشید در مورد آن  احساس گناه کنید . علیرغم شهرت بد آن برای افزایش وزن، تعدادی از فواید سلامتی ممکن است با این خوراکی خوشمزه همراه باشد .

شکلات تلخ

تاریخچه شـکلات

تاریخچه ۴۰۰۰ ساله شکلات در میان آمریکای باستان ، مکزیک کنونی آغاز شد . اینجاست که اولین گیاهان کاکائو پیدا شد . اولمک ها ، یکی از اولین تمدن های آمریکای لاتین، اولین کسانی بودند که گیاه کاکائو را به شکلات تبدیل کردند . آنها شکلات خود را در طول مراسم می نوشیدند و از آن به عنوان دارو استفاده می کردند .

قرن ها بعد ، مایاها شکلات را به عنوان نوشیدنی خدایان ستایش کردند . شکلات مایا یک دم نوش قابل احترام بود که از دانه های کاکائو برشته و آسیاب شده مخلوط با فلفل ، آب و آرد ذرت تهیه می شد . مایاها این مخلوط را از یک دیگ به دیگ دیگر ریختند و نوشیدنی غلیظی کف آلود به نام  ” xocolatl ” به معنی ” آب تلخ ” ایجاد کردند .

در قرن پانزدهم ، آزتک ها از دانه های کاکائو به عنوان ارز استفاده می کردند . آنها معتقد بودند که شکلات هدیه ای از سوی خدای Quetzalcoatl است و آن را به عنوان یک نوشیدنی گوارا ، یک داروی تقویت کننده و حتی برای آماده شدن برای جنگ می نوشیدند .

فواید شکلات تلخ برای مردان

اگر خواب دیدید که هر روز شکلات بخورید، اکنون هشت بهانه دارید .

مطالعات علمی نشان داده‌اند که شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و سرشار از مواد مغذی است که این خوراکی تلخ و شیرین را به یک غذای فوق‌العاده مورد علاقه تبدیل می‌کند .

برای خرید انواع شکلات به وبسایت اسوکالا مراجعه کنید

در مقاله ای که در دسامبر ۲۰۱۶ در مجله علوم تغذیه منتشر شد ، اشاره شد که شکلات تلخ حاوی مواد مغذی گیاهی به نام فلاونوئیدها است که مواد شیمیایی گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و ممکن است در پیشگیری از سرطان ، سلامت قلب و کاهش وزن نقش داشته باشند . گیاه کاکائویی که شکلات از آن مشتق می‌شود حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است که توبی آمیدور ، نویسنده کتاب آشپزی و متخصص تغذیه شبکه غذایی می‌گوید که می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش فشار خون کمک کند . او می‌گوید : « کاکائو مملو از آنتی‌اکسیدان‌های متعدد است  –  در واقع بیشتر از چای سبز یا شراب قرمز » . هرچه تیره‌تر شوید ، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دریافت خواهید کرد ، اما باید تعادلی بین خوردن شکلات تلخ و دریافت فواید سلامتی وجود داشته باشد . »

۱ شـکلات تلخ ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی و کاهش خطر سکته کمک کند

یکی از بزرگترین فوایدی که محققان می‌گویند نقش شکلات تلخ در بهبود سلامت قلب است . متاآنالیز هشت مطالعه در مورد ارتباط بین مصرف شکلات و بیماری های قلبی عروقی که در جولای ۲۰۱۵ در ژورنال Heart منتشر شد ، نشان داد افرادی که در روز شکلات بیشتری می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته هستند .

تعدادی از مطالعات مشاهده‌ای نیز نشان داده‌اند که مصرف منظم شکلات تلخ ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد . به عنوان مثال ، یک مطالعه قبلی که در مجله  Clinical Nutrition  منتشر شد ، نشان داد افرادی که بیش از پنج بار در هفته شکلات تلخ می‌خورند ، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۷ درصد کاهش می‌دهند .

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی ، محققان فرض می کنند که فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ است که سلامت قلب را حفظ می کند . مروری که در مارس ۲۰۱۷ در مجله آمریکایی فیزیولوژی :  فیزیولوژی سلولی منتشر شد ، اشاره کرد که این مواد شیمیایی به تولید اکسید نیتریک کمک می کنند ، که باعث شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود .

از آنجایی که بسیاری از این مطالعات مشاهده‌ای هستند ، نتایج ممکن است توسط افرادی که میزان مصرف شکلات خود را گزارش نمی‌دهند ، تغییر کند . مطالعات همچنین از این جهت محدود هستند که نمی توانند به طور مستقیم علت و معلول را ایجاد کنند . برای تعیین میزان دقیق و انواع شکلات غنی از فلاونوئید که به کاهش خطر سکته کمک می کند ، به مطالعات بیشتری نیاز است .

 

۲ مصرف شـکلات تلخ ممکن است توانایی شناخت را بهبود بخشد ، از دست دادن حافظه را جلوگیری کند و خلق و خوی شما را تقویت کند

 

سخنگوی تغذیه و مالک  Dubost Food & Nutrition Solutions ، می‌گوید تحقیقات نشان داده است که شکلات فعالیت عصبی را در مناطقی از مغز که با لذت همراه است تحریک می‌کند ، که به نوبه خود استرس را کاهش می‌دهد و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد .

بر اساس یک مرور سیستماتیک منتشر شده در مجله  Nutrition Reviews  از هشت مطالعه روی شکلات و خلق و خو ، پنج مطالعه بهبود در خلق و خو و سه مورد  ” شواهد واضحی از افزایش شناختی ” را نشان دادند .  تحقیقات بیشتر ارائه شده در جلسه زیست شناسی تجربی ۲۰۱۸ نشان داد که خوردن ۴۸ گرم شکلات ارگانیک با ۷۰ درصد کاکائو باعث افزایش انعطاف پذیری عصبی در مغز می شود که می تواند اثرات مثبتی بر حافظه ، شناخت و خلق و خو داشته باشد .

بهبود در سلامت مغز ممکن است به دلیل سطوح بالای فلاونوئیدها در شکلات تلخ باشد و این موضوع باعث تقویت توانایی یادگیری مغز میشود .

۳ شکلات تلخ می تواند سطح قند خون را بهبود بخشد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد

خوردن هر روز شکلات بهترین راه برای پیشگیری از دیابت به نظر نمی رسد ، اما مطالعات نشان داده اند که مقادیر سالم شکلات تلخ غنی از کاکائو می تواند نحوه متابولیسم گلوکز را در بدن بهبود بخشد . بر اساس مقاله ای که در مارس ۲۰۱۹ توسط  StatPearls  منتشر شد ، مقاومت به انسولین باعث افزایش گلوکز خون (قند) می شود و نشانه دیابت نوع ۲ است .

 

در مطالعه‌ای که در اکتبر ۲۰۱۷ در مجله دیدگاه‌های پزشکی داخلی جامعه و بیمارستان منتشر شد، مشخص شد که فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند، که دانشمندان فکر می‌کنند علت اصلی مقاومت به انسولین است. با بهبود حساسیت بدن به انسولین، مقاومت کاهش می یابد و به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت کاهش می یابد .

۴ با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد

شواهدی مبنی بر اینکه شکلات تلخ دارای خواصی است که می تواند به محافظت از افراد در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند، محدود است اما در حال رشد است. آنتی اکسیدان ها از سلول های ما در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند، که مولکول های اکسیژن ناپایدار هستند که تصور می شود مسئول پیری و بیماری هستند .

۵ برای پوست شما خوب است

دانشکده بهداشت عمومی چان لیستی از ویتامین‌ها و مواد معدنی شکلات تلخ را فهرست می‌کند – مانند مس ، آهن و منیزیم ، که برای پوست شما نیز مفید هستند . به عنوان مثال ، منگنز از تولید کلاژن ، پروتئینی که به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک می کند ، پشتیبانی می کند . سایر مواد معدنی مانند کلسیم به ترمیم و تجدید پوست کمک می کنند ، که بسیار مهم است زیرا طبق آکادمی پوست آمریکا ، بدن ما می تواند روزانه ۴۰۰۰۰ سلول پوست را از بین ببرد ! چندین مطالعه قبلی همچنین نشان داده اند که سطوح بالای آنتی اکسیدان در شـکلات تلخ ممکن است از پوست در برابر اشعه ماورا ء بنفش (UV) قدرتمند ساطع شده توسط خورشید محافظت کند .

۶ شـکلات تلخ می تواند بینایی را بهبود بخشد

هویج را فراموش کنید ، طبق تحقیقات منتشر شده در مجله  Physiology & Behavior ، شکلات تلخ نیز می تواند بینایی شما را بهبود بخشد . محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که شکلات تلخ با ۷۲۰ میلی‌گرم فلاوانول کاکائو مصرف می‌کردند ، عملکرد بصری بهتری مانند تشخیص حرکت و خواندن حروف کم کنتراست را تجربه کردند که احتمالاً به دلیل افزایش جریان خون در شبکیه و مغز است .

۷ شـکلات تلخ کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد

بر اساس تحقیقی که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است ، پلی فنول های موجود در پودر کاکائو و شکلات تلخ می توانند خطر بیماری های قلبی عروقی را با کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی کلسترول خوب (HDL) کاهش دهند .

۸ شـکلات تلخ مغذی و خوشمزه است

علاوه بر تمام مزایای بالقوه دیگر، یک چیز مطمئن است : شـکلات تلخ حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است . البته ، هر چه شکلات تیره‌تر باشد بهتر است ، اما طبق مطالعه‌ای که در مجله Antioxidants & Redox Signaling منتشر شده است ، هر شکلات تیره ۷۰ درصد یا بالاتر حاوی آنتی اکسیدان ، فیبر، پتاسیم ، کلسیم ، مس و منیزیم است .

همچنین حاوی مقدار زیادی کالری و چربی است ، بنابراین مراقب مصرف روزانه خود باشید . هر مارک شکلات نیز به طور متفاوتی پردازش می شود . آمیدور می‌گوید ارگانیک بودن همیشه بهترین است زیرا بدون استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها رشد می‌کند ( به دنبال محصولات دارای گواهی اتحادیه جنگل‌های بارانی بگردید) ، و توصیه می‌کند همیشه فهرست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شکلات‌هایی با مواد طبیعی کمتر و بیشتر مصرف می‌کنید . می توانید از وبسایت اسوکالا  شکلات ملیکا را با ارزانترین قیمت تهیه نمایید.

نظرات