بیوگرافی و سوابق امیر خلبان محمد مسبوق تا درگذشت + عکس درگذشت و علت فوت

2

بیوگرافی و عکس های سرتیپ دوم خلبان محمد مسبوق با علت فوت و درگذشت در ۸ دی ۱۴۰۰ بر اثر بیماری سرطان همراه با سوابق از نیروی هواپیمایی ارتش تا قهرمانی و شکارچی میگ های عراقی در جنگ تحمیلی و زندگی شخصی و خانواده و همسر و فرزندان محمد مسبوق خلبان ارتش و مراسم تشییع و خاکسپاری امیر خلبان محمد مسبوق خلبان نمیروی هوایی ارتش را در ادامه میخوانید

بیوگرافی و سوابق سرتیپ دوم محمد مسبوق خلبان ارتش تا درگذشت + عکس درگذشت و علت فوت

بیوگرافی خلبان محمد مسبوق

سرتیپ دوم محمد مسبوق از خلبانان و قهرمانان نیروی هوایی ارش جمهوری اسلامی ایران است که در طول فعالیت های نظامی خود افتخارات و رشادت های زیادی انجام داد .

او از خلبانان هواپیمای F14 در سال‌های دفاع مقدس و عنوان شکارچی میگ های عراقی را در دوران جنگ تحمیلی داشته و در عملیات مروارید یکی از خلبانان قهرمان ارتش بود، روز چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ پس از چند سال بیماری سرطان درگذشت.

همسر و فرزندانش

از زندگی شخصی و خصوصی این قهرمان ارتش خبری منتشر نشده است.

علت فوت و درگذشت محمد مسبوق خلبان نیروی هوایی ارتش

امیر مسبوق به‌عنوان یکی از قهرمانان جنگ، طی چندسال گذشته با بیماری سرطان می‌جنگید، چهارشنبه ۸ دی پس از چندسال بیماری درگذشت.

بیوگرافی و سوابق امیر خلبان محمد مسبوق تا درگذشت + عکس درگذشت و علت فوت

سوابق و افتخارت

این خلبان ایرانی، شکار سه‌ هواپیمای MIG۲۳ عراقی با شلیک یک‌ موشک فونیکس است. در جریان پروازهای پوششی و جنگ نفت‌کش‌ ها در منطقه خلیج‌ فارس و جزیره خارک، در یک‌ پرواز هواپیمای F۱۴ ایرانی به‌ خلبان اسدالله عادلی (کابین جلو) و محمد مسبوق (کابین عقب) با یک‌ دسته سه‌ فروندی میگ ۲۳ دشمن روبرو شد که با پیشنهاد مسبوق، عمل نشانه‌ گیری روی هواپیمای وسطی انجام شد و با شلیک موشک فونیکس و اصابتش به این هواپیما، دو فروند دیگر نیز که در راست و چپ آن قرار داشتند، شعله‌ور و منهدم شدند.

او همچنین ذدر عملیات مروارید نیز حضور داشت، ارتش متجاوز صدام صبحگاه هفتم آذر ۱۳۵۹ با تمام قوا در صدد بازپس‌گيري پايانه‌هاي نفتي «البكر» و «الاميه» که روز قبل توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ایران به تسخير در آمده بودند، برآمد. ناوچه «پيكان» با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست تعدادي از كشتي‌ها و هواپيماهاي عراقي را از صحنه عمليات خارج كند و بيش از ۵۰ درصد توان رزمي نيروي دريايي عراق را از كار بیندازد. این ناوچه پس از ساعت‌ها نبرد، ظهر ۷ آذر ۱۳۵۹ مورد اصابت چند موشك قرار گرفت و غرق شد.

نیروی دریایی در جریان عملیات مروارید رشادت‌‌های زیادی در دفاع از جزاير، بنادر، سواحل و درياهاي كشور و به ويژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‌هاي خليج‌فارس در دوران جنگ تحميلي نشان داد و از آن پس، با تاييد حضرت امام خميني(ره)، هفتم آذرماه روز نيروي دريايي ارتش نام گرفت.

همچنین ببینید: بیوگرافی خلبان شهید بیرجند بیگ محمدی و همسر و فرزندانش + زندگینامه

پیام تسلیت درگذشت امیر خلبان «محمد مسبوق»

فرمانده کل ارتش با صدور پیامی درگذشت امیر خلبان «محمد مسبوق» از پیشکسوتان و قهرمانان نیروی هوایی ارتش را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش با صدور پیامی درگذشت امیر سرتیپ دوم خلبان محمد مسبوق از پیشکسوتان و قهرمانان نیروی هوایی ارتش را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

خبر عروج مردان حماسه ساز سرزمین عزیزمان که در سال‌های پرشکوه دفاع مقدس، جان خود را در طبق اخلاص نهاده و این هدیه ارزشمند خداوند را در راه دفاع از امنیت و آرامش کشورمان در میدان و معرکه رزم نثار کردند، موجب تاثر و درعین حال غرور آفرین است.

قهرمان شکار میگ و خلبان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش امیر سرتیپ‌دوم محمد مسبوق که در کارنامه پرافتخارش حماسه‌های بزرگی از شجاعت، جوانمردی و ایثار نقش بسته بخشی از حافظه تاریخ پرافتخار نیروی هوایی الهی ارتش است و مرور خاطرات ارزشمند آن قهرمان برای جوانان کشورمان بسیار درس آموز.

اینجانب عروج افتخار آفرین آن خلبان رشید و گمنام را به خانواده صبور، همراه و همرزمان شجاع و افتخار آفرین آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال مزد سال‌ها ایثار و فداکاری آن خلبان عزیز را در همنشینی با اولیای دین و شهدای عزیز، عنایت فرماید.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی

عملیات مروارید

امیرسرتیپ محمد مسبوق، از خلبانان عملیات مروارید که کتابی نیز در این زمینه نوشته، گفت: در کتاب «عملیات مروارید» بی‌طرفانه به نقش نیروی هوایی در اجرای این عملیات موفق نیروی دریایی پرداختم. جای پرداختن از زوایای دیگر به این عملیات موفق وجود دارد.

کتاب «عملیات مروارید» که توسط مرکز مطالعات نهاجا منتشر شده است.

2 دیدگاه در “بیوگرافی و سوابق امیر خلبان محمد مسبوق تا درگذشت + عکس درگذشت و علت فوت

  1. kn گفت:

    روح همه خلبانان نیروی هوایی و تکاوران نیروی دریایی و زمینی و همه فرماندهان و سربازان نیروهای زمینی هوایی دریایی شاد و الهی غفران پروردگار شامل حال همه آنانی که از گذشته تا حال به عنوان سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بی هیچ چشمداشتی تنها برای رضای خدا و حفظ تمامیت ارضی ایران و حفظ دین و اقتدار ایران جانشان را نثار این آب و خاک کرده اند گردد و اگر در این دنیا کسی قدر ذره ای از زحماتشان را ندانست در آن دنیا از پروردگارشان بهترین ها را هدیه بگیرند

  2. شاهین گفت:

    یاد این خلبان قهرمان گرامی باد. افسوس که تنها پس از مرگ این قهرمانان نامشان برده می شود و شناخته میشود. نه فیلمی و نه سریالی و نه برنامه زنده ای درباره رشادتهای آنان ساخته نمیشود و در مقابل انبوه سریالهای بی خاصیت که تنها وقت مردم و سرمایه دولت را هدر میدهد ساخته میشود.

نظرات