سنگ اسلب چیست و چه مزایا  و کاربردی دارد؟

0

گاهی برای انتخاب یک متریال خوب در بین مصالح ساختمانی دچار تردید و سردرگمی می شویم. مصالح زیادی برای پوشش کف، دیوارها و همچنین استفاده در محل های مرطوب مانند حمام و سرویس های بهداشتی وجود دارند. اما در میان آنها بهترین متریال کدام است؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با سنگ اسلب آشنا کنیم و از مزایا و کاربرد آن بگوییم.

 سنگ اسلب

سنگ اسلب چیست؟

سنگ اسلب که به آن اسلب سنگ نیز می گویند، در واقع همان سنگ طبیعی ساختمانی می باشد که از دل زمین استخراج شده و در کارخانجات فرآوری می گردد. اما چرا به این سنگ اسلب گفته می شود؟ اسلب در لاتین به معنای ورقه ورقه یا قطعه قطعه می باشد. کوپ های سنگ پس از استخراج از معادن در کارخانجات سنگبری به شکل ورقه های بسیار بزرگ برش میخورند.

به طور کلی هنگامی که عرض سنگ بیش از ۷۰ سانتی متر باشد به آن اسلب گفته می شود. این ابعاد به اندازه کوپ سنگ استخراج شده بستگی دارد. سنگ های اسلب صادراتی معمولا دارای عرض ۱۲۰ سانت و طول ۲۵۰ الی ۳۰۰ سانتی متر هستند. سنگ های اسلب همچنین دارای ضخامتهای ۲، ۳ و ۴ سانتی متر هستند.

سنگ اسلب

انواع سنگ های اسلب و بهترین نوع آن کدام است؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم در ابتدا سنگ ها بصورت کوپ یا بلوک هایی از معدن استخراج می شوند و سپس به انواع مختلفی از سنگ های ساختمانی همچون سنگ تایل، سنگ لاشه، سنگ اسلب و … تولید می گردند. نوع سنگ استخراج شده و ابعاد کوپ سنگ مشخص می کند که میتوان آنرا به شکل اسلب تولید نمود یا خیر. اما تعداد زیادی از سنگ های طبیعی به شکل سنگ های اسلب فرآوری می شوند. جهت آشنایی با آنها و نحوه کاربرد هر یک می توانید اینجا کلیک کنید. از جمله پرکاربردترین و محبوب ترین سنگ های اسلب عبارتند از:

  • سنگ مرمر یا اونیکس
  • سنگ مرمریت یا ماربل
  • سنگ گرانیت
  • سنگ تراورتن
  • سنگ چینی

چه ویژگی هایی سنگ اسلب را متمایز می کند؟

از آنجایی که اکثر سنگ های طبیعی را میتوان به شکل اسلب تولید نمود، هر یک از آنها دارای ویژگی های منحصر بفردی می باشند، اما چند ویژگی بسیار مهم در تمامی این سنگ ها مشترک است، از جمله:

زیبایی خیره کننده: زیبایی، بارزترین ویژگی این محصول است که بخاطر داشتن ابعاد بزرگ سنگ های اسلب است. این ویژگی سبب شده تا زیبایی وسیعی از سطح سنگ به نمایش در بیاید و همچنین سطحی یکپارچه بدست آید.

استحکام بالا: سنگ های طبیعی نسبت به سایر مصالحی که مصنوعی می باشند همواره از بیشترین استحکام برخوردارند و نیاز به نگهداری کمی نیز دارند.

قابلیت ترمیم خرابی: اگر سنگ های نصب شده دچار خوردگی، خراش یا هرگونه آسیبی شوند، می توان آنها را ترمیم نمود و سطح سنگ را دوباره صیقل داد.

متناسب با هر سبک و طراحی: سنگ های اسلب به دلیل اینکه از دل طبیعت بدست می آیند می توانند در انواع سبک دکوراسیون استفاده شده و حس گرما و آرامش را به فضای مورد استفاده دهند.

عایق صوت و حرارت: سنگ های اسلب میتوانند گرما را حفظ کنند. همچنین صوت را انتقال نمی دهند. بنابراین اگر در شهرهای شلوغ و پر سروصدا هستید بهترین گزینه برای دیوارپوش و کف پوش هستند.

ساب پذیری بالا: ساب پذیری سنگ‌های اسلب بسیار بالا است. این ویژگی باعث درخشندگی سطح سنگ شده که می توانند سطحی صیقلی مانند آینه داشته باشند.

تنوع بالا در رنگ و جنس: انواع مختلفی از سنگ های طبیعی به شکل اسلب تولید می گردند که طیف رنگی، تنوع قیمت و کیفیت را بهمراه دارند.

نصب توسط افراد متخصص: سنگ های اسلـب بدلیل ابعاد بزرگ و سنگینی می بایست حتما توسط افراد متخصص در این حوزه نصب و پیاده سازی گردند.

چه مکان هایی در بکارگیری سنگ اسلـب مناسب هستند؟

از آنجایی که سنگ های اسلـب زیرمجموعه ای از سنگ های ساختمانی طبیعی هستند بنابراین مهمترین ویژگی آنها دوام بالاست. دلیل استفاده از سنگ ها در بناهای تاریخی نیز همین بوده است. استفاده از عنصری که در طولانی مدت به شکل و زیبایی روز اول خود باقی بماند. از این رو سنگ های اسلـب را می توان در تمامی مکان ها استفاده نمود. از جمله بعنوان کفپوش، دیوارپوش، آشپزخانه ها، حمام و سرویس های بهداشتی. همچنین بدلیل زیبایی چشم نوازی که دارند در طراحی داخلی و دکوراسیون نیز استفاده می شوند مانند دیوار پشت تلویزیون، شومینه سنگی، راه پله های سنگی و غیره. شما می توانید برای آشنایی با انواع کاربرد های سنگ اسلب اینجا کیک کنید.

سنگ اسلب

سنگ اسلـب بوک مچ و فورمچ چیست؟

سنگ اسلـب بوک مچ و فورمچ سنگ های اسلـبی هستند که نقش و طرحی روی سطح آنها وجود دارد و هنگامی که در کنار هم قرار گیرند نقش روی آنها در امتداد هم یک تصویر کامل و یک طرح خاص و زیبا بوجود آورد. سنگ اسلـب بوک مچ از کنار هم قرار گرفتن دو سنگ اسلـب بصورت متقارن بدست می آید که اصطلاح کتاب باز نیز به همین منظور برای آن استفاده می شود. هنگامی که این کار توسط چهار سنگ اسلـب صورت گیرد به آن فورمچ می گویند.

بکارگیری اسلـب بوک مچ و فورمچ در نواحی بزرگ تر مانند کف و دیوار ساختمان باعث می شود تا تمام اثر، توان نمایش داشته باشد و نتایج خیره کننده ای بهمراه دارد. فرآوری این سنگ ها به شیوه خاصی صورت می پذیرد.

سنگ اسلب

سخن پایانی

فرآیند تولید سنگ های اسلـب بسیار جدید است و توسط ابزار های خاصی صورت میگیرد که باعث شده نسبت به سایر انواع سنگ های طبیعی کیفیت بالاتری داشته باشند. شما میتوانید برای مطالعه بیشتر به این وبسایت مراجعه نمایید. امروزه سنگ های اسلـب بدلیل مزایای بیشماری که دارند، طرفداران زیادی برای استفاده در منازل و فضاهای تجاری پیدا کرده اند.

نظرات