طراحی داخلی

0

طراحی داخلی حرفه ای است که به طراحی و بازسازی محیط های داخلی می پردازد. در این عمل جنس، رنگ و نوع مصالح کف و دیوار و جانمایی عناصر محیط، مبلمان ثابت و متحرک و تناسب این عناصر سنجیده و انتخاب می شود.

به‌ طور کلی یک سری مبانی طراحی داخلی و اصول اساسی در چک لیست طراحی داخلی وجود دارند که دانستن آن‌ ها کمک بسیار زیادی به طراحی یک چیدمان بسیار خوب حتی به افراد ناآشنا نسبت به هنر معماری و دکوراسیون می‌ کند.

 طراحیه داخلی

همه طراحان داخلی یا دکوراسیون نیز باید این اصول اولیه طراحی داخلی را به ‌طور کامل بدانند و از آن ‌ها تبعیت کنند. در ادامه به بیان این اصول می ‌پردازیم و سپس شما می‌ توانید نگاهی به چیدمان منزلتان بیندازید و ببینید آیا این اصول را در دکوراسیون منزلتان رعایت کرده ‌اید یا خیر و اگر رعایت نشده است با توجه به نکاتی که در مورد اصول طراحی داخلی در این مقاله برایتان توضیح می‌ دهیم تغییرات لازم را انجام دهید تا زیبایی خانه ‌تان دوچندان شود.

وقتی کار مراحل اجرای طراحی داخلی انجام می ‌دهید لازم است که به فضای خانه بصورت کلی نگاه کنید؛ مجموعه‌ ای از فضاهای متصل به هم. بنابراین بهتر است که یک سبک و تم مشترک در این فضاها اجرا شود. این جمله بدین معنا نیست که همه المان های طراحی داخلی باید یکسان باشند، بلکه بدین معناست که از المان ها و تم‌ هایی استفاده شود که در کنار یکدیگر ترکیب خوبی را تشکیل می دهند. رنگ یکی از راه‌ های دسترسی به این موضوع است.

در حقیقت رنگ بصورت عمومی بهترین راه یکسان سازی و مرتبط کردن مجموعه فضاهاست. بطور مثال ممکن است شما سه یا چهار رنگ را انتخاب و از آنها بصورت تیره و روشن در قسمت های مختلف منزل استفاده کنید.

دقت به رنگ وسایل، دیوارها و جنس آن ‌ها از راه‌ های دسترسی به این موضوع است. از میان همه عناصر مراحل طراحی داخلی، رنگ به ‌صورت عمومی بهترین راه مرتبط کردن مجموعه فضاهاست. به‌ طور مثال ممکن است شما سه یا چهار رنگ را انتخاب و از آن‌ ها به‌ صورت تیره و روشن در قسمت ‌های مختلف منزل استفاده کنید.

برخلاف تصور اشتباه برخی افراد هیچ گاه استفاده از تنها یک یا دو رنگ، هارمونی زیبایی در خانه ایجاد نمی‌ کند و شما باید از چند رنگ در یک طیف استفاده نمایید. مثلاً فرض کنید تم آبی را انتخاب کرده ‌اید، پس حتماً باید از آبی‌ های مختلف مانند آبی آسمانی، سورمه‌ ای، فیروزه‌ ای، درباری و رنگ‌ هایی مانند سفید، قهوه ‌ای و کرم که با آن‌ ها هماهنگی دارند نیز استفاده کنید تا طراحی داخلی شکیل‌ تری داشته باشید.

اصول مهم در طراحی داخلی

شما می توانید طراحی داخلی منزلتان را به هر سبکی که بخواهید، انجام دهید. فقط کافیست برای انجام این طراحی، یک سری اصول و نکاتی را در این زمینه آموزش ببینید. شما با رعایت این قوانین بدون اینکه احساس سر درگمی داشته باشید، می توانید به بهترین شکل چیدمان فضای خود را انجام دهید. این اصول عبارتند از:

اصل تاکید

یکی از مهم ترین اصولی که در طراحی داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، اصل تاکید می باشد. به این صورت که شما با تاکید بر هرکدام از وسایل و اجزای محیط، نقطه کانونی ایجاد میکنید و در واقع یک قسمت از طراحی را نسبت به ما بقی قسمت ها برجسته میکنید. به طور مثال: وقتی از تلوزیون در اتاق خود استفاده میکنید و مبلمان و وسایل خود را دور تا دور آن میچینید، بر تلوزیون تاکید می کنید. در واقع می توان گفت که تلویزیون نقطه کانونی شما محسوب می شود.

اصل تکرار

یکی از اصول طراحی داخلی اصل تکرار می باشد که ممکن است بر هر عنصر یا ویژگی انجام گیرد. مثل تاکید بر طرح، رنگ، بافت، اندازه و … . این اصل به این دلیل اهمیت دارد که اگر در یک محیط فرش ناهماهنگ، طرح و الگوهای متفاوت، یا حتی فرم و شکل پنجره ها با هم نامتناسب باشد فضای نامنظم و شلوغی را ایجاد میکند که فرد در آن احساس سردرگمی خواهد داشت. در نتیجه تکرار در طراحی داخلی باعث مرتب بودن و یکپارچگی محیط شما خواهد شد. اما فراموش نکنید که در تکرار یک عنصر زیاده روی نکنید، چرا که زیبایی محیط شما را از بین میبرد.

اصل مقیاس و تناسب

اصل تناسب و مقیاس در طراحی داخلی را میتوان یکی از مهم ترین اصول دانست. ابتدا بهتر است با تعریف مقیاس و تناسب آشنا شوید. مقیاس در اجزا یک محیط به اندازه اجسام و عناصر گفته می شود و تناسب به ارتباط بین عناصر یک محیط میگویند. از آنجا که در دکوراسیون داخلی بین عناصر مختلف و از جنبه های مختلف باید هماهنگی وجود داشته باشد، رعایت این اصل بسیار اهمیت دارد. چرا که یک طراح داخلی با اندازه ها و استانداردهای اجزای به کار رفته در محیط مانند میز، صندلی و … در ارتباط است.

طراحی ویلا

طراحی ویلا یکی از بهترین انتخاب ها برای داشتن یک ویلای نو و جدید با هزینه کم میباشد. محل زندگی ما نیز مانند هر چیز دیگر نیاز به نگهداری و به روز رسانی دارد تا بتواند مدت زمان بیشتری به خواسته ها و نیاز های ما پاسخ بدهد.

ویلاها معمولا دارای طول عمر بالای ۳۰ یا حتی ۵۰ سال هستند. اما بازسازی ویلا یا نوسازی ویلا می‌تواند یک ویلای نوساز را در اختیار شما قرار دهد. ویلاها معمولا به نسبت وزن کمی‌که نسبت به آپارتمانها و ساختمان‌های بلند مرتبه دارند، نیاز به فونداسیون خیلی بزرگ و سازه‌های سنگین ندارند. البته این به معنای کم اهمیت بودن سازه ویلاها نخواهد بود. بلکه فقط از سنگینی آنها می‌کاهد. به همین دلایل معمولا عمر یک ویلا بسیار طولانی تر و بیشتر از آپارتمان‌های معمولی هستند.

طراحیه داخلی

اما با گذشت زمان احتمالا متریال داخلی ویلاها فرسوده شده، و حتی نقشه‌های ویلاها نیز نیاز به تغییر پیدا می‌کنند. راه حل مناسب، بازسازی ویلا قدیمی‌و یا نوسازی ویلاها می‌باشد. نوسازی‌های ویلا مدرن می‌تواند یک ویلا را از صفر تا صد برای شما نو کند و بازسازی ویلا نیز تمام عیوب و ایرادات آن را برطرف خواهد نمود و یک خانه جدید با متریال روز و زیبا در اختیارتان خواهد گذاشت.

دکوراسیون داخلی منزل با عرشا هوم

طراحی دکوراسیون داخلی منزل، هماهنگ‌سازی اجزای داخلی خانه است که با هدف زیباتر شدن و ایجاد یک فضای گرم و دل انگیز در فضای خانه می باشد. خصوصا در خانه های کوچک و نقلی آپارتمانی امروزی با استفاده از طراحی درست دکوراسیون داخلی منزل می‌توان این فضا را بهینه سازی کرد و با ایجاد هماهنگی بین اجزا، رنگ ها و وسایل، جلوه‌ گری آنها را بیشتر کرد.

نقل مکان به خانه های جدید همیشه برای افراد یک خانه پر از هیجان و جذابیت است، اما گاهی اوقات نحوه چیدمان دکوراسیون خانه تبدیل به یک دغدغه برای افراد آن خانه، خصوصا خانم خانه می شود و شما باید تصمیم بگیرید که وسایل خود را در محیط جدید و فضایی که مشاهده می کنید به چه نحوی چیدمان کنید تا یک فضای مناسب را فراهم بیاورید و طوری طراحی دکوراسیون خانه را انجام دهید که بازتابی از شخصیت و احساس و سلیقه شما باشد.

نظرات