راهنمای خرید کرم مرطوب کننده برای پوست چرب و خشک

0

کرم مرطوب کننده مهم‌ترین و حیاتی‌ترین محصولی است که همه افراد اعم از زن و مرد باید از آن استفاده کنند. مرطوب کننده‌ها از خشکی پوست و دهیدراته شدن آن جلوگیری می‌کنند و دارای ترکیبات مفید برای حفظ لایه محافظتی اپیدرم پوست هستند. این محصولات دارای امولینت یا چربی و روغن، اسکوالن یا روغن، هومکتانت یا جاذب الرطوبه و اکلسیو یا پوشاننده هستند و عمدتا پایه‌ای روغنی داشته، سدی در برابر عوامل محیطی آسیب رسان و تبخیر آب از پوست ایجاد می‌کنند.

اگر پوستتان خشک، چرب، مختلط، معمولی یا حساس است باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اکنون به پاسخ سوالات مهمی که پیش از خرید کرم مرطوب کننده باید بدانید می‌پردازیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را برای خود داشته باشیم.

بهترین کرم مرطوب کننده

چگونه محصولی متناسب با پوستم خریداری کنم؟

گام اول خرید کرم مرطوب کننده متناسب با پوست این است که نوع پوست خود را تشخیص دهید.

  • پوست خشک معمولا احساس کشیدگی و عدم انعطاف دارد و ممکن است پوسته پوسته شود یا پیری زودرس را تجربه کند.
  • پوست چرب در همه نقاط خود حالت روغنی و براق داشته و احتمال بروز جوش و آکنه در نقطه T آن بسیار بالا است.
  • پوست مختلط در نقطه T چرب و در نقاط دیگر خشک است.
  • پوست معمولی چربی و خشکی متعادلی دارد و صاف و یکدست بوده، هیچ گاه خیلی چرب یا پوسته پوسته و خشک به نظر نمی‌رسد.
  • پوست حساس خیلی زود ملتهب و قرمز می‌شود و به عوامل محیطی و آلرژی‌زا واکنش نشان می‌دهد. احتمال بروز جوش و آکنه در این نوع پوست نیز بالا است.

البته تمامی این ویژگی‌ها با عواملی همچون آب و هوا، هورمون‌ها، بیماری‌، آلرژی، دارو، تغییر رژیم غذایی و یا استفاده از محصولی تازه دچار تغییر می‌شوند و به همین علت ۱۰۰ درصد ثابت نیستند. ضمن این که همه انواع پوست می‌توانند دهیدراته شوند و آب مورد نیاز خود را از دست بدهند.

بهترین کرم مرطوب کننده

  1. کرم مرطوب کننده مخصوص پوست چرب چگونه است؟

هنگامی که پوست دهیدراته شود برای تامین لطافت و نرمی و جبران خشکی خود سبوم بیشتری تولید می‌کند و در نتیجه منافذ پوست را مسدود کرده، کومدون‌زایی را آغاز می‌کند. پس می‌فهمیم که افراد با پوست چرب نیز باید مراقب رطوبت و هیدراتاسیون پوست خود باشند و رسیدگی به پوست شامل خرید کرم ضد آفتاب، خرید کرم مرطوب کننده و آبرسان را جدی بگیرند.

پوست فاقد چربی، رطوبت و آب، پوستی آسیب دیده است که باید بهبود یابد. برخلاف تصور عموم، لایه چربی پوست چرب آسیب پذیری بالایی دارد و نقص آن فعالیت بی‌رویه غدد سبابه را آغاز کرده، پوست را دچار انواع آکنه می‌کند. البته که این نوع پوست رطوبت را به میزان بیشتری حفظ می‌کند و دیرتر چروک می‌شود، اما در مقابل جوش و آکنه بسیار آسیب پذیر است و باید از محصولی فاقد چربی یا دارای چربی کم و بافت سبک، ضد جوش، ترجیحا بر پایه آب یا دارای هیالورونیک اسید، بدون مواد کومدوژنیک مانند روغن نارگیل، روغن بادام، روغن هسته زردآلو، روغن آووکادو، روغن جوانه گندم، روغن کرچک و بسیاری از روغن‌های دیگر، کره کاکائو، کره نارگیل، برخی از مشتقات ویتامین D، پارافین و… استفاده کند.

ترکیبات کومدوژنیک نه تنها باعث پدید آمدن جوش می‌شوند، بلکه منافذ آن را بزرگ می‌کنند و محیطی ناسالم برای تجمع آلودگی فراهم می‌نمایند. به فرمولاسیون محصول دقت کنید و کرم مرطوب کننده‌ای که جذب سریعی دارد و احساس سنگینی ایجاد نمی‌کند را برگزینید. بهتر است محصول دارای بافت ژلی یا کرم ژلی باشد و مواد عطری و حساسیت‌زا نداشته باشد.

  1. کرم مرطوب کننده پوست خشک چگونه است؟

پوست خشک بیشترین نیاز را به کرم مرطوب کننده دارد. احتمال بروز بیماری‌هایی همچون اگزما که خشکی را تبدیل به ترک و زخم می‌کنند در این نوع پوست زیاد است و احتمال کومدون‌زایی در آن کم است. مصرف محصولات غلیظ با ترکیباتی مانند شی باتر، انواع روغن‌ها و کره‌های گیاهی و معدنی، لاکتیک اسید، دایمتیکون، لانولین، گلیسیرین، اوره و هیالورونیک اسید در این نوع پوست باعث ایجاد جوش نشده و در عوض به آن استحکام و قوام می‌بخشد. ترکیبات کومدون‌زا بیشتر بر پوست چرب، مختلط و حساس تاثیر دارند و پوست خشک، به علت این که به چربی و لایه پوشاننده محکمی نیاز دارد و چربی مفید خود را از دست داده است با آن‌ها بهبود می‌یابد.

افراد با پوست خشک باید از محصولات بر پایه چربی یا وازلین استفاده کنند و رطوبت از دست رفته پوستشان را به خود بازگردانند. این افراد همچنین باید در خرید ماسک صورت دقت کنند و محصولات تهاجمی را کنار بگذارند. مرطوب کننده این نوع پوست نباید سنگینی کند و باید بلافاصله جذب شود. این ویژگی برای همه انواع پوست صادق است. محصولاتی که روی پوست سنگینی می‌کنند مناسب پوست شما نیستند و بهتر است مصرفشان را قطع کنید؛ پس غلظت محصول مناسب پوست خشک دلیل بر اثر منفی بر پوست نیست و به این دلیل که پوست کاملا به آن نیاز دارد سریع جذب می‌شود.

بهترین کرم مرطوب کننده

در انتها

کرم مرطوب کننده باید ظاهری نرم و لطیف به پوست بدهد و باعث شادابی و تازگی شود. بهترین مرطوب کننده‌ها از پیشگام نگار، فروشگاه اینترنتی برتر آرایشی و بهداشتی، قابل خریداری اند. یک محصول خوب و تاثیرگذار باید فاقد رنگ و اسانس غیرطبیعی و آلرژی‌زا و افزودنی باشد و در غیر این صورت همه انواع پوست را اذیت می‌کند.

الکل موجود در محصولات باعث بروز خشکی بیشتر و ایجاد حساسیت و بثورات پوستی شده و اثر عکس دارد؛ لذا از تهیه محصولات حاوی الکل بپرهیزید و همچنین به میزان مواد اسیدی در محصول دقت کنید. سالیسیلیک اسید، استئاریک اسید و گلیکولیک اسید در مقدار زیاد به پوست آسیب می‌زنند. استروئیدها نیز آسیب زننده اند و بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند.

از کرم مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان، نرم کننده و ترمیم کننده بهره ببرید و حتما نوع پوست خود را در نظر بگیرید. به ترکیبات هومکتانت مانند هیالورونیک اسید دقت کنید چرا که پوست علاوه بر بهبود و احیای لایه محافظتی خود، به جذب آب نیز نیاز دارد و به همین دلیل اکثر محصولات مرطوب کننده دارای خاصیت آبرسانی نیز می‌باشند.

پوست گردن شباهت زیادی به پوست صورت دارد و برای این دو قسمت باید از محصول مشترکی استفاده کنید. کرم مرطوب کننده دست محصولی متفاوت است و برای بدن نیز از محصولات ویژه آن استفاده می‌گردد. مرطوب کننده ممکن است کرمی، ژلی، ژل کرم، لوسیون، اسپری، سرم و… باشد و در بافت‌های مختلفی عرضه شود که در غلظت آن تاثیرگذار است. تمامی جوانب همچون نوع پوست، ترکیبات محصول و آب و هوا را در نظر بگیرید تا از انتخاب خود پشیمان نشوید.

امیدواریم این راهنمای خرید در انتخاب کرم مرطوب کننده به شما کمک کرده باشد.

نظرات