اصول صحیح کتابخوانی – چگونه از کتابخوانی لذت ببریم

0

همه ما بارها برایمان پیش آمده است که یک کتاب را چندین بار خوانده ایم اما چیزی از آن در ذهنمان نمانده است. مخصوصا در دوران مدرسه و در زمان امتحانات این اتفاق بارها برای افراد پیش آمده است. به راستی دلیل این اتفاق چیست؟ آیا ذهن ما توانایی یادگیری و حفظ مطالب را ندارد؟ یا اینکه اصول صحیح کتابخوانی را فرا نگرفته ایم؟

البته این تنها درباره مدرسه و دانشگاه نیست، افراد زیادی هستند که به کتاب و کتابخوانی علاقمندند و هرچقدر مطالعه می کنند، بیشتر تشنه کتاب می شوند زیرا در دنیایی قدم گذاشته اند که بیرون آمدن از آن دشوار است. اگر این شرایط را دارید، اعتیاد جدیدتان را به شما تبریک می گویم! بعضی از اعتیادها خوب هستند و اعتیاد به کتابخوانی بهترین نوع آن است.

  اصول صحیح کتابخوانی

در این مقاله سعی کردیم تا اصول صحیح کتابخوانی را به طور کامل به شما عزیزان توضیح دهیم اما چیزی که حقیقت دارد این است که تمام مطالب به طور کامل بیان نشده و حتی درباره اصول صحیح کتابخوانی، کتاب های زیادی به قلم نویسندگان بزرگ نوشته شده است. بسیاری از این کتاب ها ترجمه نشده اند و شما باید آن را به مترجمان حرفه ای بسپارید.

تیم ترجمر خدمات متنوعی را  در حوزه ترجمه تخصصی کتاب، ترجمه فیلم و سریال، ترجمه کاتالوگ و بروشور، ترجمه تخصصی انواع رشته ها، ترجمه دانشگاهی، ترجمه نامه اداری و … ارائه می دهد. علاوه بر این میتوانید سفارش ترجمه مقاله را به تیم حرفه ای و تخصصی ترجمر بسپارید.

در ادامه با ما همراه باشید تا اصول صحیح کتابخوانی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

اصول صحیح کتابخوانی

حتما شما در قفسه کتاب هایتان، کتاب هایی دارید که نصفه نیمه رها شده اند و باید آن ها را تا پایان بخوانید. الان زمان آن رسیده که تمام آن ها را با رعایت اصول درست بخوانید. شاید الان فکر کنید که انگیزه ندارید اما بزرگترین مشکل آن است که شما نمیدانید چگونه کتاب بخوانید. در ادامه قصد داریم اصول صحیح کتابخوانی را به ما بیاموزیم.

۱٫هدفگذاری کنید

در مرحله اول هدفگذاری کنید. البته هدفگذاری برای کتاب های درسی با مطالعه آزاد کمی فرق دارد. در مطالعه آزاد نیازی به محدود کردن چند صفحه ندارید و تا زمانی مطالعه را ادامه دهید که ذهن و افکار شما با متن همراه است. گاهی شما تنها میتوانید یک صفحه را با تمام هواستان میخوانید و گاهی ساعت ها پای کتاب می نشینید و میخکوب داستان می شوید. اما یادتان نرود که نباید در لحظه حساس کتاب تصمیم بگیرید که همه آن را امشب تمام کنم. چرا؟ در ادامه به شما خواهم گفت.

۲٫در کتابخوانی ثبات داشته باشید

داشتن ثبات یکی از مهمترین اصول صحیح کتابخوانی است. سعی کنید در ابتدا روزی حداقل ۱۰ صفحه بخوانید. با خواندن تنها ۲ یا ۳ صفحه از کتاب سر در نمی آورید. برای آشنایی با سبک نویسنده و نگارش او حداقل در ابتدا ۱۰ صفحه را مطالعه کنید.

اصول صحیح کتابخوانی

۳٫آموزش تندخوانی را یاد بگیرید

قبل از هر چیزی توصیه ما این است که به سراغ یادگیری تندخوانی بروید. هدف از تندخوانی این است که در مدت زمان کوتاهتری بتوانید مطالب بیشتری بخوانید. البته توجه کنید که تنها بیشتر خواندن ملاک نیست، باید هر آنچه را که میخوانید بفهمید و درک کنید. در تندخوانی مطالعه صحیح، حافظه و تمرکز خود را نیز تقویت خواهید کرد و با یک تیر چند نشان خواهید زد.

۴٫کتاب خوب بخرید

برای خریدن کتاب عجله نکنید. ابتدا با کمی جستجو و تحقیق ببینید چه کتاب هایی طرفداران بیشتری دارد و البته سلیقه شما نیز در آن دخیل خواهد بود. مثلا به رمان علاقه دارید یا کتاب های روانشناسی یا به دنبال داستان های جنایی، تخیلی و … هستید. خریدن کتاب باعث می شود که علاقه بیشتری در خواندن آن داشته باشید زیرا افراد بابت چیزی که پول می دهند اهمیت بیشتری قائل می باشند.

۵٫در هر جایی کتاب همراهتان داشته باشید

در طول روز زمان های زیادی دارید که کتابتان را باز کند و در دنیای بدون مرز قدم بگذارید. زمانی که در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید یا در سالن غذاخوری یا در ساعات تفریح مدرسه و بسیاری مکان های دیگر که زمان مطالعه دارید. کتابتان را به خود ببرید یا اینکه روی تلفن همراهتان فایل هایش را داشته داشته باشید تا به راحتی در دسترس‌تان قرار گیرد.

۶٫درباره مطالبی که میخوانید با دیگران صحبت کنید

یکی از اصول صحیح کتابخوانی این است که هر آنچه را که یاد میگیرید با سایر افراد به اشتراک بگذارید. این در واقع یکی از استراژی های هرم یادگیری است. ۹۹ درصد یادگیری افراد زمانی است که آن را برای دیگران توضیح می دهد.

اصول صحیح کتابخوانی

۷٫با کتاب ارتباط بگیرید

یکی از بهترین راه های ارتباط با کتاب این است که ابتدا یک دفترچه یادداشت بردارید و نکات جالب و به یاد ماندنی را در آن بنویسید. بهتر است در مطالعه فعال باشید و کتابخوانی را برای خودتان لذتبخش نمایید.

۸٫یکی از اصول صحیح کتابخوانی کم کم خواندن است

زمانی که در انجام کاری مخصوصا کتابخوانی، خیلی سریع حرکت می کنید سریع تر خسته می شوید، بهتر است بسیار آهسته و آرام آرام حرکت کنید تا کم کم مطالعه کردن برایتان به عادت روزانه تبدیل شود. از روی یک صفحه شروع کنید تا کم کم به روزی ۱۵ صفحه برسید.

۹٫آخرین روش اصول مطالعه، مطالعه گروهی

یکی از روش های نوین کتابخوانی در ایران، جلسات کتابخوانی گروهی است. در این جلسان افراد دور هم جمع می شوند که هر یک بخش مختلفی از کتاب را میخواند و در نهایت آن را با سایر افراد به اشتراک میگذارد. این روش جز اصول صحیح کتابخوانی است و حس رفاقت و رقابت را در بین اعضای گروه تقویت خواهد کرد.

اصول صحیح کتابخوانی

چگونه از کتاب خواندن لذت ببریم؟

با رعایت موارد بالا و غرق شدن در دنیای بدون مرز و حد کتاب میتوانید لذت کتابخوانی را چند برابر کنید. افرادی که به اعتیاد کتابخوانی دچار شده اند هیچگاه توانایی ترک آن را نخواهند داشت. بطوری که هرچقدر بیشتر آن را مینوشید تشنه تر خواهید شد. بیشتر می آموزید و میتوانید بیشتر لذت ببرید.

مزایای اصول صحیح کتابخوانی

اما اصول صحیح کتابخوانی مزیت هایی را به همراه دارد:

  • در زمان مطالعه صرفه جویی می کنید.
  • یادگیری‌تان تقویت خواهد شد.
  • حافظه دائمی و به خاطر سپردن مطالب طولانی تر می شود.

معرفی کتاب های اصول صحیح کتابخوانی

کتاب هایی که در این بخش قصد معرفی آن ها را داریم، نوشته بزرگ ترین و نویسندگان برتر جهان‌اند. شاید کتاب های ترجمه شده آن ها به زبان فارسی دشوار باشد از این اگر قصد مطالعه آن ها را دارید میتوانید به راحتی از خدمات ترجمه تخصصی کتاب تیم ترجمر استفاده کنید. لیست این کتاب ها عبارت اند از:

۱-    کتاب چگونه کتاب بخوانیم؟

۲-    مرجع کتاب تندخوانی

۳-    کتاب بخوان برای زندگی

۴-    کتاب فن مطالعه

۵-    کتاب روش های مطالعه و یادگیری

۶-    کتاب یادگیری خلاق

۷-    کتاب تکنیک های مطالعه

۸-    کتاب روش های و فنون مطالعه موثر

۹-    کتاب لذت خواندن در عصر هواس پرتی

نظرات