موارد مصرف و عوارض قرص سیتالوپرام (Citalopram)

0

موارد مصرف و عوارض قرص سیتالوپرام (Citalopram)

سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که برای درمان اختلالات خلقی و درمان اختلالات افسردگی شدید به کار برده می‌شود. سیتالوپرام گاه برای درمان اختلالات اضطرابی نیز تجویز می‌شود.

سیتالوپرام

موارد مصرف قرص سیتالوپرام

این دارو همچنین در کاهش نوروپاتی دیابتی و انزال زودرس نیز مؤثر است و مصرف هم‌زمان آن به همراه آمی تریپتیلین برای جلوگیری از حملات میگرن شدید مؤثر است. سیتالوپرام تأثیر بسیار قابل توجهی در درمان بیماری افسردگی و اختلال پانیک دارد.

سیتالوپرام بیشتر در دوز درمانی ۲۰ تا ۶۰ میلیگرم در روز به خوبی تحمل می‌شود و عارضه چندانی ندارد. احتمال تداخل دارویی سیتالوپرام از دیگر اس‌اس‌آرآی‌ها کمتر است و در هنگام اوردوز هم داروی کم خطری‌ست. با این حال گزارش‌هایی از مرگ با مصرف ۸۴۰ تا ۱۹۶۰ میلیگرم گزارش شده‌است. امکان بروز سندرم ترک اس‌اس‌آرآی‌ها پس از قطع مصرف سیتالوپرام وجود دارد. به همین جهت توصیه می‌شود که قطع مصرف به‌طور تدریجی انجام شود.

عوارض قرص سیتالوپرام

حالت فراموشی، اختلالات جنسی، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، تهوع و منگی و در برخی موارد تاری دید، اختلال ادراک ، اختلالات خواب، اشکال در تنفس، تب، اختلالات قاعدگی، افزایش حجم و دفعات ادرار، بثورات جلدی، خارش، درد شکمی و ناراحتی معده، اسهال، بی‌اشتهایی، اضطراب، درد مفاصل، بی‌حالی، نفخ شکم، کاهش فشار خون یا کاهش فشار خون وضعیتی، افزایش بزاق، تعریق زیاد، میگرن، آبریزش بینی، سینوزیت، اختلالات مانیک و لرزش از عوارض جانبی این دارو هستند.

نحوه مصرف قرص سیتالوپرام

در صورتی که این دارو بصورت ۱ عدد در روز برای شما تجویز شده باشد،می توانید آن را در هر زمان از روز که راحت ترید میل کنید. اما برای همه ی روزها زمان مشخصی تعیین کنید و دارو را منظم مصرف نمایید.
-در صورتی که از این دارو جهت درمان حملات ترس (panic) استفاده می نمایید، ممکن است پزشک درمان را با مقدار کم دارو آغاز کند. به این خاطر که در برخی افراد در دوهفته ی نخست درمان با سیتالوپرام امکان بروز اضطراب یا افزایش آن وجود دارد. به همین دلیل بهتر است دارو با مقدار کم آغاز شود و به تدریج دوز آن افزایش یابد،لذا این دارو را دقیقا طبق دستورات پزشک مصرف نمایید و به مقدار مصرفی تاکید شده، دقت کنید.
-این دارو به صورت قرص ۲۰ و ۴۰ میلی گرم و قطره خوراکی ۶۰ میلی گرم در یک میلی لیتر در ایران تولید می شود .
-در صورت مصرف قطره خوراکی سیتالوپرام ، دارو را دقیقا به همان تعداد قطره که پزشک تجویز کرده است ،مصرف نمایید. مقدار داروی تجویز شده در آب یا آب پرتقال یا سیب بچکانید و خوب هم بزنید و بلافاصله مصرف نمایید.
-این دارو با غذا تداخل ندارد می توان قبل یا بعد از غذا آن را مصرف نمایید.
-در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.‎

تداخل دارویی قرص سیتالوپرام

ترکیب شدن داروهای مهار کننده سروتونین مانند سیتالوپرام با داروهای اکسیداز تک آمین از جمله:

سیلیجیلین
فنلزین
ترانیل سیپرومین
ایزوکاربوکسازید
تریپتوفان

مسبب ایجاد مشکلاتی مثل سرگیجه، ایجاد لرزش در بدن، اختلال بیش فعالی و بالا رفتن فشار خون می‌شود. پس دقت داشته باشید که در صورت ایجاد تغییر در روش درمان و داروها باید بین قطع کردن مصرف یک دارو و شروع مصرف دارویی دیگر ۱۴ روز فاصله وجود داشته باشد. مصرف این قرص به همراه مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باعث ایجاد خون‌ریزی در ناحیه فوقانی دستگاه گوارش می‌شود.

نظرات