بهترین راههای خانگی کاهش سردرد

0

بهترین راههای خانگی کاهش سردرد

سردرد عبارت است از درد در ناحیه سر که در واقع مغز را در بر گرفته است. مشکلات و ناراحتی‌های مربوط به سر بسیار شایع بوده، تمام افراد در طول زندگی خود کم و بیش با آن مواجه شده‌اند و در بیشتر مواقع فرد سرگردان است که آیا سردرد خود را با داروها و مسکن‌هایی که در دسترس است تسکین دهد و یا به امید انکه خود به خود برطرف خواهد شد، آن را نادیده بگیرد.

اگر شما اغلب دچار سردرد می‌شوید یا میگرن دارید و از عوارض برخی از داورها می‌ترسید باید بدانید که خوشبختانه روش‌های جایگزین مناسبی برای حل مشکلات وجود دارد.

مسکنهای بدون نسخه ممکن است به طور موقت ناراحتی شما را کم کنند اما از بازگشت کامل یا بدتر شدن آن در آینده جلوگیری نمی‌کنند. با استفاده از درمانهای خانگی سردرد، می‌توانید هم درمان سردرد را به صورت موقت انجام دهید و هم از احتمال بروز آن در آینده پیشگیری کنید.

سردرد

عوامل سردرد

خوردن پنیر، پرتقال، شکلات و قهوه با معده خالی می تواند موجب بروز سردرد شود. همچنین کم آبی ، عدم فعالیت ورزشی و رژیم های سخت در سردرد موثرند.

راههای خانگی کاهش سردرد

فلفل کاین

استفاده از چیزهای تند برای درمان سردرد به نظر می‌آید مفید واقع نشود اما کاین پادشاه درمان طبیعی دردها والتهاب است. راز موفقیت آن در ماده‌ای به نام کپسایسین نهفته است که ماده‌ای به نام P را مهار می‌کند که یکی از عناصر اصلی در ادراک درد است.

به طور خلاصه ماده P بخشی از فرایندی است که باعث می‌شود که ما احساس درد کنیم و کپسایسین اثر آن را کاهش می‌دهد از این رو کپسایسین به عنوان یک ماده قوی ضد درد شناخته می‌شود که ما قبلا در آموزش پماد کپسایسین به اثرات ارزشمند آن اشاره کردیم. مطالعات متعدد که در ۱۹۹۸ در مجله بالینی درد منتشر شد از استفاده موضعی آن برای راه‌های هوایی حمایت کرد: به لطف وجود کپسایسین افراد پس از استفاده، درد کمتری را تجربه خواهند کرد.

مواد لازم

۱/۴ قاشق چایخوری پودر کاین

۱۲۰ سی سی آب گرم

گلوله پنبه‌ای

دستورالعمل

۱/۲ قاشق چایخوری پودر فلفل را در آب گرم بریزید. یک تکه پنبه را در محلول پنبه فرو کنید و تاب بدهید تا مطمئن شوید که پودر خوب روی آن را پوشش داده است چون گاهی اوقات دوباره به محلول بر می‌گردد.

گلوله پنبه‌ای را به آرامی داخل هر سوراخ بینی قرار دهید تا زمانی که احساس سوزش نکنید. ممکن است در ابتدا کمی ناخوشایند باشد اما احساس سوزش نشانه این است که دارد عمل می‌کند. امیدوارم سردرد شما بعد از آن کاهش پیدا کند و یا حداقل بهتر شود.

روغن گیاهی نعنا

یکی از روغن‌های معروف برای تسکین هر نوع سردردی روغن نعنا است. برای پیشگیری از سردرد می‌توانید روغن نعنا را با روغن لیموترش استفاده کنید.

برای تسکین هر چه سریع‌تر سردرد می‌توانید به آن روغن گیاهی اسطوخودوس نیز اضافه کنید.

روش استفاده: برای تسکین و پیشگیری از سردرد دو قطره از هر کدام از روغن‌های اشاره شده (روغن نعنا، روغن لیموترش و روغن اسطوخودوس) را با هم مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون نیز به آن بیفزایید. سپس این روغن را روی شقیقه‌ها و پشت گردنتان بمالید و ماساژ دهید.

سردرد

گل راعی و گل ساعتی

زمانی که سردرد شما از استرس، فشارهای روحی و یا افسردگی ناشی می‌شود به سراغ گل راعی و گل ساعتی بروید. این گیاهان برای تسکین سردردهای ناشی از استرس یا افسردگی موثر عمل می‌کنند.

روش مصرف: کپسول‌های این گیاهان در داروخانه و عطاری‌ها به فروش می‌رسد. به مدت ۲۰ روز و هر روز دو عدد از این کپسول‌ها را میل کنید.

حنا

خواص خنک کنندگی حنا، این ماده را به یکی از داروهای موثر برای درمان سردردهای ناشی از گرما، تب، یا قرار گرفتن در آفتاب شدید تبدیل کرده است. مقداری برگ حنا را آسیاب کنید و با ترکیب آن با یک قاشق غذاخوری سرکه، خمیر تهیه نمایید.

این خمیر را روی پیشانی‌تان بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود. حنا دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد درد و ضد تب است که می‌تواند به شکل موثری با سردرد مبارزه کند.

بابونه‌ گاوی

این داروی گیاهی در سراسر جهان به عنوان دارویی برای درمان میگرن شهرت دارد. بابونه‌ی گاوی حاوی پارتنولید است که به عنوان یک تسکین دهنده‌ی درد، آرام کننده‌ی رگ‌های خونی و عصبی سفت شده، و کاهنده‌ی فشارِ دردناکِ موجود در رگ‌ها عمل می‌کند.

مواد مورد نیاز

الف. ۳۰ گرم گل بابونه‌ی گاوی خشک شده
ب. نیم لیتر آب جوش

دستورالعمل

الف. گل‌های بابونه‌ی گاوی خشک شده را به آب بیفزایید و اجازه‌ دهید به مدت ۱۰ دقیقه در آن دم بکشند.
ب. این دمنوش را صاف کنید و روزی دو وعده نصف فنجان از آن میل نمایید تا سردردتان فروکش کند.

احتیاط: بابونه‌ی گاوی می‌تواند باعث عوارض جانبی خفیفی نظیر آفت دهان، تهوع، و نفخ شود. قطع ناگهانی این نوشیدنی ممکن است به بی‌خوابی، درد، یا حتی سردرد منجر شود. زنان باردار، افرادی که از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنند، و آن‌هایی که به خانواده‌ی کاسنیان آلرژی (حساسیت) دارند باید به طور کلی از مصرف بابونه‌ی گاوی اجتناب کنند.

مریم گلی

این گیاه دارویی که در آشپزی نیز محبوب است برای تسکین سردردهای هورمونی و سردردهای خوشه‌ای به کار می‌رود؛ این نوع سردردها ممکن است به دلیل مصرف غذاهای سنگین به وجود بیایند. مریم گلی باعث بهبود گردش خون در مغز می‌شود و دردتان را کاهش می‌دهد.

توجه: مصرف مریم گلی با دوز بالا می‌تواند به کاهش سردردهای تنشی نیز کمک کند.

فرنجمشک

فرنجمشک به خاطر خواص آرام کنندگی و تسکین‌ دهندگی‌اش شهرت دارد. این خواص باعث شده‌اند فرنجمشک به عنوان درمان ایده‌آل برای سردردهای ناشی از تنش و اضطراب شناخته شود. فرنجمشک هم‌چنین مانند یک داروی آرام‌بخش خفیف عمل می‌کند.

سردرد

ترب کوهی

ریشه‌ی ترب کوهی داروی ضد احتقان بینی و سینوس مناسبی است که به خوبی با سردردهای سینوسی مقابله می‌کند. برای خلاصی از شر سردردهای سینوسی هر روز آب ترب کوهی میل کنید.

برگ‌های سبز این گیاه نیز به عنوان داروی ضد درد شناخته می‌شود؛ از این رو، برای کاهش درد می‌توانید این برگ‌ها را روی پیشانی‌تان فشار دهید.

چای سبز

چای سبز یک آنتی اکسیدان قوی و سرشار از مواد مغذی است. این ماده به تحریک سیستم عصبی و از بین بردن رادیکال های آزاد بدن و همچنین مولکول های ناپایدار که به دیان آ می توانند آسیب برسانند، کمک می کند.

گل ماهور

هزاران سال است این گیاه دارویی به دلیل خواص ضد التهابی و تاثیر سریع‌اش علیه اسپاسم و میگرن در اروپا و آسیا محبوب است. می‌توانید برگ‌ها و گل‌های این گیاه را خشک کنید و داخل کپسول بریزید و برای تسکین میگرن‌های شدید از آن استفاده کنید. تنتور این گیاه نیز در درمان‌های هومئوپاتی برای میگرن کاربرد دارد.

همچنین بخوانید : راههای درمان میگرن

روغن اسطوخودوس

علاوه بر رایحه بسیار عالی این روغن می توانید از آن به عنوان یک درمان عالی برای سردرد و دردهای میگرنی استفاده کنید. ۲ تا ۴ قطره از روغن را در ۲ تا ۳ فنجان آب در حال جوش بریزید و بخارات ان را استنشاق کنید. می توانید با خیال راحت روغن را به محل درد مالیده و ماساژ دهید. روغن اسطوخودوس فقط برای بخور دادن و استعمال خارجی استفاده می شود.

زنجبیل

سنتز پروستا گلندین فرآیندی است که در انسان و برخی از حیوانات رخ می‌دهد که ترکیبات چربی را در سلول‌هایشان ایجاد می‌کند. این مواد چربی مانند همچون یک پیام رسان شیمیایی هستند که واسطه فرآیندهای بیولوژیکی مانند همچون التهاب و هشدار دادن به نورونها برای درد است. آنزیمهای خاصی سنتز پروستاگلندین‌ها را تحریک می‌کنند در حالی که بعضی از داورها همچون آسپرین سنتز را مهار می‌کنند.

ریشه زنجبیل هم یک جایگزین طبیعی برای جلوگیری از سنتز است. مهم تر اینکه اگر شما دچار میگرن شدید، می‌تواند به تهوع شما کمک کند. خیلی راحت یک فنجان چای زنجبیل بخورید و آرام باشید در عین حال منتظر بمانید تا سردرد شما تسکین پیدا کند.

آنچه نیاز دارید

۳ اسلایس بزرگ از ریشه زنجبیل

۲ پیمانه آب

زنجبیل خام را برداشته و سه اسلایس بزرگ از آن را برش بزنید. به آرامی تکه‌های زنجبیل را با ۲ پیمانه آب دم بدهید، حدود ۳۰ دقیقه. از یک صافی استفاده کنید و تکه‌‌های زنجبیل را از آن جدا کنید و مایع را در یک ماگ بریزید یا اگر دوست دارید بگذارید در چای بمانند. آن را به آرامی سر بکشید و همزمان بخار آن را تنفس کنید. آرام باشید.

سردرد

روشهای درمان طبیعی سردرد

کافئین

باید بدانید زمانی که سردرد شما ناشی از میگرن (سردردی که نیمه‌ی سر احساس می‌شود و اغلب مانند قلب حالت ضربانی دارد)، استرس باشد نوشیدن تنها یک فنجان قهوه به خودی خود دردی را دوا نمی‌کند.

نتایج مطالعات گوناگون نشان داده است قهوه به تنهایی تأثیر جزیی در درمان سردرد دارد اما این نوشیدنی می‌تواند تأثیر داروهای قدیمی مثل آسپرین و ایبوپروفن را بیشتر کند.

روش استفاده: اگر برای تسکین سردردتان دارو مصرف می‌کنید سعی کنید این داروها را همراه با قهوه‌ی غلیظ میل کنید. در این صورت تأثیر داروها بیشتر می‌شود.

در تاریکی استراحت کنید

میگرن و سردرد معمولاً با استرس، سر و صدا و نور زیاد تشدید می‌شود. استراحت و ریلکسیشن می‌تواند کمک بزرگی برای تسکین سردردهایتان باشد. برای این کار در یک مکان آرام و راحت بنشینید. چراغ‌ها را خاموش کنید و پرده‌ها را بکشید. چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی نفس عمیق بکشید و سعی کنید سنگینی سرتان را با نفس‌هایتان از بین ببرید.

اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در درمان سردرد دارد. فراورده های لبنی، شکلات، کره بادام زمینی، میوه های خاص، مانند آوکادو، موز، و مرکبات. پیاز، گوشت های نیترات دار مانند بیکن و هات داگ. غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG)؛ غذاهای حاوی تیرامین و ترشیجات از جمله غذاهای محرک هستند که در رژیم غذایی افرادی که دچار سردردهای میگرنی هستند نباید استفاده شود. یک لیست از موادی که موجب تشدید سردردتان می شود را تهیه کنید و از این مواد در رژیم غذایی تان اجتناب کنید.

سردرد

ماساژ درمانی

می توانید برای کاهش دردتان با دست هایتان سر را ماساژ دهید. تحقیقات نشان داده که ماساژ سر یکی از بهترین راه ها برای درمان سردرد است. ماساژ عصب اکسیپیتال – در ناحیه پشت سر و قاعده جمجمه – یک روش عالی برای کاهش درد است. همچنین ماساژ درمانی نقاط رفلکس بدن از جمله کف دست و کف پا بسیار موثر و عالی است.

آب زیاد بنوشید

به طور میانگین ما آب کافی در طول روز نمی‌نوشیم، و این امر به تنهایی موجب سردرد ناشی از کم آبی می‌شود. قهوه، نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند بدن شما را کم آب کند و باید از آنها اجتناب کنید. همینکه سر شما درد گرفت، یک لیوان بزرگ آب بنوشید و سپس در طول روز این کار را انجام دهید. به تدریج درد شروع به کم شدن خواهد کرد و شما کمتر احساس درد کرده و بدن شما به خوبی آبرسانی می‌شود.

نوشیدن آب به تنهایی به نظر می‌رسد که خیلی ساده باشد اما به عنوان یک درمان سردرد واقعا موثر است و اغلب اوقات به تنهایی موثر است. به نظر می‌رسد که اغلب افراد به دنبال پیچیده کردن موضوعات هستند در حالی که چیزهای ساده بیشتر به کار می‌آیند.

 

نظرات