مواجهه با کرونا در آغاز سال تحصیلی

0

مواجهه با کرونا در آغاز سال تحصیلی

زندگی هر انسانی اعم از کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال پر از آغازها و پایان‌های مختلف است که هر کدام می‌تواند خوشی‌ها و مصائب مختلفی را برای آن‌ها رقم بزند. آغاز سال تحصیلی در مهر ماه هر سال، یکی از این آغازها است که قشر ۶ تا ۱۸ سال را در مدرسه و بعد از آن از ۱۸ و تا حتی ۴۰ سال را در دانشگاه درگیر خود می‌کند. البته مخاطب من در این مطلب همان قشر ۶ تا ۱۸ سال است که برخی هر ساله در مهر ماه با شور اشتیاق و برخی دیگر با عبوسی و ناراحتی به استقبال مدرسه می‌روند. البته نباید تاثیرات بیماری منحوس کرونا در کاهش شور و اشتیاق دانش‌آموزان را به مدرسه نادیده گرفت. قبل از کرونا، کودکان و نوجوانان بسیاری با شوق دیدار مجدد دوستانشان بعد از تعطیلات تابستانی، وارد مدرسه می‌شدند. اما اکنون همه‌ی ما مجبوریم در خانه بمانیم؛ با این امید که شاید روزی این بیماری شرش را کم کند و برود. همه‌ی ما امیدواریم به زودی این اتفاق میمون رخ دهد که ما به سبک زندگی عادی و قبلی خود برگردیم. بهتر است به بحث اصلی خودمان یعنی بازگشایی مدارس در دوران کرونا بپردازیم. به نظر شما در این شرایط کرونایی برای موفقیت و یادگیری دقیق‌تر و عمیق‌تر دانش‌آموزان چه باید کرد؟

 کتابهای کمک درسی در کرونا

تمهیدات لازم برای موفقیت دانش‌آموزان در دوران کرونا

در این ایام که کلاس‌های درس و حتی امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ این اتفاق رخ داده که بسیاری از دانش‌آموزان از لحاظ علمی نسبت به گذشته سطح پایین‌تری داشته باشند. برای جلوگیری از ادامه‌ی این روند باید تصمیماتی گرفته شود که بیش از این در منجلاب آموزش مجازی فرو نرویم. این اتفاق و کاهش سطح علمی دانش‌آموزان زیان‌های غیرقابل جبرانی برای کشور خواهد داشت. این دانش‌آموزان باید در آزمون‌های ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و یا در کنکور شرکت کنند. همچنین باید روزی وارد دانشگاه شوند؛ سوال اصلی اینجا است که شرکت در این آزمون‌ها و یا ورود به دانشگاه با کدام علم و سواد؟! هرچند در این شرایط دانشجویان و دانشگاه‌ها نیز اوضاع خوبی ندارند.

برای جلوگیری از کاهش سطح علمی دانش‌آموزان در این ایام، چند راهکار در زیر ارائه کرده‌ایم. امیدواریم با شروع سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان، اولیای آن‌ها و معلمان پرتلاش در سراسر کشور این راهکارها را جدی بگیرند که بحران پیش آمده در فضای آموزشی بیش از پیش بر آینده سازان این کشور لطمه وارد نکند.

پیشنهاد اول: پیگیری بیشتر اولیا

با توجه به شرایط سنی دانش‌آموزان برای انجام هر چه بهتر امور تحصیلی خود، به این نیازمند خواهند بود که یک پیگیر دلسوز و آگاه را در کنار خود داشته باشند. چه کسی دلسوزتر و پیگیرتر از پدر و مادر؟ بنابراین انتظار می‌رود پدران و مادران عزیز خود نیز بر امور تحصیلی فرزندانشان نظارت داشته باشند. البته نباید این نظارت و پیگیری در حدی باشد که باعث زدگی دانش‌آموز از درس و تحصیل شود. روشی که برای نظارت بیشتر پیشنهاد می‌شود، آزمون‌هایی است که می‌تواند با نظارت اولیا از دانش‌آموز گرفته شود. سوالی که ممکن است پیش بیاید، چگونگی آزمون گرفتن‌ و طرح سوال است که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

کتابهای کمک درسی در کرونا

پیشنهاد دوم: استفاده از کتاب‌های کمک درسی مناسب

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان و اولیا انتخاب کتاب متناسب با شرایط و سطح دانش‌آموزان است. علاوه بر آن خرید کتاب کمک درسی نیز در این ایام به دغدغه‌های عموم مردم اضافه شده است؛ زیرا باید در شرایط کرونایی به کتابفروشی‌های موجود در سطح شهر خود مراجعه کنند. پیشنهاد می‌کنیم به صورت اینترنتی کتاب‌های خود را سفارش دهید. این کار دو مزیت دارد:

  • گرفتن اطلاعات قبل از خرید: توضیحاتی که برای محصولات در سایت ارائه شده می‌تواند تا حد زیادی شما را با فضای کتاب آشنا کند که می‌توانید تصمیم بگیرید کتاب مدنظر برای شما مناسب خواهد بود یا خیر.
  • ارسال به درب منزل: برای ماندن در خانه جهت جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا، با خرید کتاب از این روش می‌توانید کتاب را درب منزل تحویل بگیرید و از منزل خارج نشوید.

در ضمن اولیا می‌توانند با استفاده از این کتاب‌های کمک درسی، از فرزندان خود آزمون بگیرند که در جریان سطح علمی آن‌ها قرار بگیرند. کنکوری‌ها بیش از بقیه نیاز به این توجه و کتاب‌ها دارند. از بهترین کتاب‌های کمک درسی برای کنکوری‌ها می‌توانیم به ریاضیات جامع کنکور تجربی میکرو گاج اثر استاد علی منصف شکری، آریان حیدری و سجاد عظمتی و همچنین عربی جامع کنکور خیلی سبز اشاره کنیم.

کتابهای کمک درسی در کرونا

پیشنهاد سوم: طرح سوالات متفاوت از سوی معلمان

یکی از اتفاقات منفی که با امتحانات مجازی شکل گرفت، ایجاد گروه‌هایی از سوی دانش‌آموزان بود که پاسخ سوالات امتحانی را به اشتراک می‌گذاشتند. با این اتفاق، بسیاری از دانش‌آموزان تلاشی برای درس خواندن و مطالعه نمی‌کردند و پشتشان به همین گروه‌ها گرم بود. به همه‌ی معلمان پیشنهاد می‌شود با طرح سوالات متفاوت به سنجش دانش‌آموزان و امتحان گرفتن از آن‌ها بپردازند. البته این مسأله به معنای طرح سوالات متفاوت به تعداد دانش‌آموزان نیست. برای مثال یکی از اعمالی که در این راستا صورت گرفته بود استفاده از حروف a، b و … در امتحانات ریاضی به جای برخی از اعداد بود، که مثلاً دانش‌آموزان باید به ترتیت به جای این حروف از ارقام سمت راست شماره تماس خود استفاده می‌کردند. به همین سادگی می‌توان سوالات متفاوتی را به دست دانش‌آموزان رساند. با این تکنیک دانش‌آموزان مجبور خواهند شد برای امتحانات خود مطالعه داشته باشند. هرچند این روش هم نمی‌تواند به طور ۱۰۰ درصدی، معایب امتحانات مجازی را از بین ببرد. اما قطعاً از سوالات یکسان خیلی بهتر خواهد بود.

نظرات