کاهش موجودی اتریوم در صرافی ها

0

کاهش موجودی اتریوم در صرافی ها

در پی استقبال از اتریوم و مقبولیت هرچه بیشتر این رمزارز باعث شده تا موجودی اتریوم صرافی ها بشدت کاهشی بوده و تعداد افرادی که هولدر این رمز ارز هستند، افزایشی باشد که این نشان از افزایش تقاضا و کاهش عرضه برای این رمز ارز دارد که تبعات آن به مرور زمان افزایش قیمت خواهد. حال که برای نگه داشتن اتریوم، کشمکشی در حال شکل گیری است باید بهترین قیمت اتریوم را یافته و بهترین صرافی برای مبادله آن را انتخاب کرد. وب سایت توکن باز برای انتخاب بهترین صرافی ها چه بر اساس ویژگی ها و امکانات ارایه شده آنها و چه براساس انتخاب و نظرات کاربران بهترین راه برای یافتن صرافی ایده آل شما می باشد.

 استخراج اتریوم

نکته ی قابل ذکر در خصوص موجودی اتریوم در صرافی ها این است که درصد اتریوم موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال به مرور کاهش یافته است. این درصد، کمترین میزان از تاریخ ثبت اطلاعات توسط تحلیلگران است. پیشتر در سال قبل به رکورد ۲۷ درصد موجودی رسیده بود که امسال به سرعت رکورد قبلی زده شد و موجودی اتریوم صرافی ها عددی کمتر از ۲۰ درصد را نشان می دهد.

روند رو به کاهش موجودی اتریوم در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌تواند نتیجه افزایش علاقه سرمایه‌گذاران سازمانی به این عرصه باشد. برای نمونه، شرکت  گری اسکیل، صندوق سرمایه‌گذاری اتریوم به اسم GETH را مدیریت می‌کند. این صندوق از دید سازمان‌های بزرگ، واسطه سرمایه‌گذاری بسیار خوبی به نظر می‌رسد. این صندوق حدوداً ۵.۷ میلیارد دلار اتریوم که حدودا ۲ درصد از کل موجودی اتریوم دنیاست را تحت مدیریت خود دارد.

استخراج اتریوم

راهکارهای لایه دوم

ویتالیک بوترین معتقد است راهکارهای لایه دوم، آینده ی مقیاس‌پذیری اتریوم را رقم خواهند زد. یکی از دلایلی که کاربران برای خرید اتریوم بیشتر ترغیب می شوند آپدیت ها و تغییراتی است که تیم توسعه دهنده این رمز ارز همواره برای آن تلاش می کند. با توجه به محدودیت های بین المللی موجود برای ارزهای دیجیتال، استفاده از صرافی های معتبر داخلی، مانند صرافی نوبیتکس که می توانند جوابگو نیاز کابران و خریدهای آنها باشند، توصیه می شود. اگرچه تعداد هولدرهای این ارز دیجیتال به شدت افزایش یافته اما هنوزم می توان مبالغ قابل توجهی برای خرید این ارز در صرافی ها مشاهده کرد.

با ظهور اتریوم ۲.۰ و مهاجرت تدریجی بلاک چین اتریوم از پروتکل اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال اتریوم، تصمیم دارند با تسهیم در فرایند سهام‌گذاری اتریوم ۲.۰، در حفظ امنیت و اعتبار این شبکه مشارکت کرده و از این طریق کسب درآمد کنند. اما پیچیدگی‌های فنی و هزینه‌های گزاف مربوط به راه‌اندازی نود این شبکه و همچنین نگهداری از آن، همواره یک عامل بازدارنده بوده است. پلتفرم استریوم (Stereum)، یکی از ابزار‌هایی است که برای ساده سازی این روند ایجاد شده است.

استریوم یک پلتفرم ارائه‌ خدمات تخصصی در رابطه با شبکه اتریوم است. استریوم، برای راه اندازی نود بیکن چین اتریوم، با یک نرم افزار تنظیم ساده به کاربران از طریق رابط گرافیکی، یاری می دهد. استریوم کمک می کند تا فعالیت هایی مانند Staking، انتخاب کلاینت دل خواه و بررسی اطلاعات On Chain را کاربران به سادگی انجام دهند.

تکنولوژی اتریوم هنوز هم نوپاست. علت این نوپایی ۶ سال جوانتر بودن این بلاک چین نسبت به بیت کوین نیست؛ بلکه این است که اتریوم همچنان در حال تغییر بنیادین فناوری خود به چیزی است که یک مکانیسم اجماع بهبودیافته تلقی می‌شود. شبکه اتریوم در اواخر سال ۲۰۲۰، مهاجرت برنامه‌ریزی‌شده‌ای را به یک مکانیسم اجماع جدید آغاز کرد که به اثبات سهام (proof of stake) مشهور است.

رشد سریع امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازی‌ها باعث افزایش استقبال از بلاک چین اتریوم شده و آن را با مشکل ازدحام مواجه کرده است. با توجه به اینکه ظرفیت فعلی شبکه اتریـوم به‌اندازه‌ای است که تنها ۱۵ تراکنش بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند، این ازدحام به ایجاد Bottleneck و افزایش کارمزد تراکنش‌ها منجر می‌شود. همچنین، برخی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApp) که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند، گاهی به‌خاطر این ازدحام غیرقابل‌استفاده می‌شوند. مهاجرت اتریوم به یک شبکه مبتنی بر اثبات سهام که از تکنیک شاردینگ استفاده می‌کند، می‌تواند بخشی از این فشار را که روی لایه اول قرار دارد کاهش دهد. اتریوم برای این کار شبکه جدید را به چندین شارد یا زنجیره فرعی تقسیم می‌کند تا فشار روی شاردهای مختلف توزیع شود و ضمن کاهش ازدحام شبکه، ظرفیت تراکنش‌ها را نیز افزایش دهد. لایه دوم و فناوری‌های مرتبط با آن، راهکارهای متفاوتی برای مقیاس‌پذیری اتریوم ارائه می‌دهند که هریک مزایا و هزینه‌های خاص خود را دارد.

استخراج اتریوم

 

تفاوت لایه ۱ و لایه ۲ چیست؟

در اینجا لازم است به تمایز بین راهکارهای لایه ۱ و راهکارهای لایه ۲ اشاره کنیم.

راهکارهای لایه ۱ یا ON-CHAIN برای استقرار در اتریوم ورژن ۲ پیاده‌سازی شده‌اند. این راهکارها در خود بلاکچین کار می‌کنند. از راهکارهای اصلی لایه ۱ می‌توان به شاردینگ و اثبات سهام اشاره کرد. در واقع اتریـوم ورژن ۲ مقیاس‌پذیری را از طریق این راهکارهای لایه ۱ انجام می‌دهد. از سوی دیگر لایه ۲ راهکارهایی هستند که در خارج از زنجیره اصلی و بالای آن کار می‌کنند که به راهکارهای لایه دو یا  OFF-CHAIN  معروف هستند.

نکته‌ای که ممکن است گیج کننده باشد ارتباط بین راهکارهای لایه ۱ و لایه ۲ و اتریـوم ورژن ۱ و ۲ است. ممکن است در نگاه اول اینطور به نظر بیاید که راهکارهای لایه اول برای اتریوم ورژن ۱ و راهکارهای لایه ۲ برای اتریوم ورژن ۲ هستند در حالی که این گزاره درست نیست.
راهکارهای لایه ۱ و لایه ۲ هر دو می‌توانند روی اتریوم ورژن ۲ اجرا شوند. راهکارهای لایه ۲ می‌تواند روی اتریـوم ورژن ۱ اجرا شود و در حال حاضر نیز این اتفاق می‌افتد اما راهکارهای لایه ۱ مانند شاردینگ و اثبات سهام نمی‌توانند روی اتریـوم ورژن ۱ اجرا شوند و اینها راهکارهایی اختصاصی برای اجرا روی اتریـوم ورژن ۲ هستند.

استخراج اتریوم

نتیجه گیری

هیچ‌یک از راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریـوم به‌تنهایی قادر نیست مشکل کارمزد بالا و ترافیک شبکه اتریـوم را به طور کامل برطرف کند و امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری که چشم‌اندازهای اصلی اتریـوم ورژن ۲ هستند را محقق کند. قطعاً شاردینگ برای مقیاس‌پذیری on Block-chain در لایه اول اتریوم راهگشاست؛ اما راهکارهای Off Block-Chain لایه دوم هم برای آینده بلاک چین کلیدی هستند. در حال حاضر انبوهی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز در حال توسعه هستند و تعداد این نرم‌افزارها در آینده بیشتر هم خواهد شد. راهکارهای لایه دوم برای کاهش هزینه‌های این نرم‌افزارها و رفع نیازهای منحصربه‌فرد آنها، بسیار فوق‌العاده هستند.

کلیت این اکوسیستم فراتر از مجموع اجزای آن است. در این اکوسیستم، راهکارهای مختلف لایه دوم می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و به نیازهایی که از پذیرش گسترده فناوری بلاک چین در جامعه ناشی می‌شوند پاسخ دهند.

این راهکارها همچنین به کاهش ازدحام و جلوگیری از ایجاد تک نقطه‌های شکست (single points of failure) کمک می‌کنند که با توجه به حرکتی که در دنیای ارزهای دیجیتال و همچنین دنیای وب شکل گرفته، امری ضروری تلقی می شود.

نظرات