بیوگرافی زنده یاد حمیده خیرآبادی نادره و همسرش علی قاسمی + عکس درگذشت و آثار

0

حمیده خیرآبادی بازیگر نامی سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی ملقب به مادر سینمای ایران متولد ۱۳۰۳ اهل تهران است. او که بیشتر در تلویزیون و سینما فعالیت داشت، کمتر بر روی صحنه تئاتر دیده می شد. در ادامه ی این مطلب بیوگرافی کامل زنده یاد حمیده خیرآبادی و همسرش و فرزندان و نوه ها با عکس و سوابق هنری و فیلم شناسی و عکسهای جدید او و ماجرای ازدواج و همسرش به مناسبت پخش سریال کهنه سوار می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی زنده یاد حمیده خیرآبادی و همسر و فرزندانش | مادر سینمای ایران

 

بیوگرافی حمیده خیرآبادی

زنده یاد حمیده خیرآبادی مشهور به نادره، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی در ۳۰ آذر ۱۳۰۳ در رشت متولد شد. او تا مقطع دیپلم درس خواند و از تئاتر شروع کرد، سپس در تلویزیون و سینما درخشید و لقب مادر سینما ایران را از آن خود کرد. وی در طول عمر خود در بیش از ۲۰۰ اثر بازی کرد و مادر بازیگر مشهور ” ثریا قاسمی” است.

 

سوابق هنری

خیرآبادی در سال ۱۳۲۶ وارد تئاتر و در سال ۱۳۳۲ با فیلم میهن‌پرست وارد سینما شد. او با آغاز موج نوی سینمای ایران در دهه چهل در بسیاری از آثار کارگردانان مطرحی چون داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی و علی حاتمی بازی کرد.

بیوگرافی حمیده خیرآبادی

از مهم‌ترین فیلم‌هایی که او در آن‌ها بازی کرده می‌توان به “طوقی” (علی حاتمی)، “رضا موتوری” (مسعود کیمیایی)، “ممل آمریکایی” (شاهپور غریب)، “ماه عسل” (فریدون گله)، “اجاره نشینها” (داریوش مهرجویی)، “زرد قناری” (رخشان بنی‌اعتماد)، “مادر” (علی حاتمی)، “ریحانه” (علیرضا رئیسیان)، “بانو” (داریوش مهرجویی) و “شیرین” (عباس کیارستمی) و سریال کهنه سوار در نقش اشاره کرد.

حمیده خیرآبادی در پدر سالار

بخاطر اغلب بازی هایی وی که در نقش مادر مهربان بود بعد از انقلاب ۵۷ دچار مشکل نشد به همین خاطر در سال ۱۳۵۹ با فیلم “مفسدین” به کارگردانی امان منطقی به عرصه بازیگری بازگشت. وی سه بار کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد. از جمله سریال‌های خیرآبادی می‌توان به “تلخ و شیرین”، “آپارتمان”، “پدرسالار” و “خانه سبز” اشاره کرد. گفتنی است بازی او در کنار “محمد علی کشاورز” در سریال “پدر سالار” در سالهای بعدازنقلاب بسیار محبوب  و ماندگار شد.

 

ازدواج و همسر حمیده خیرآبادی

حمیده در سال ۱۳۱۶ وقتی تنها ۱۳ سال داشت با شخصی بنام “علی قاسمی” ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دختری بنام “ثریا قاسمی” در سال ۱۳۱۹ در تهران بود. گفتنی است این زندگی مشترک سال ۱۳۳۶ بعد از ۲۰ سال به جدایی ختم شد.

حمیده خیرآبادی و همسرش

همچنین ببینید: بیوگرافی تینا پاکروان و همسر اول و دومش + عکس های خانوادگی و آثار فیلم و سریال

علت درگذشت نادره

حمیده خیرآبادی ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ در سن ۸۵ سالگی به علت کهولت سن درگذشت. او در قبر خانوادگی در قطعه ۶۶ ردیف ۶۹ شماره ۶۲ “بهشت زهرا (س)” به خاک سپرده شد. گفتنی است عدم پوشش خبری درگذشت وی توسط صداوسیما، مورد انتقاد دوستداران وی قرار گرفت.

علت درگذشت حمیده خیرآبادی قبر آن

 

دیگر عکسهای زنده یاد حمیده خیرآبادی

عکس جدید حمیده خیرآبادی

عکس حمیده خیرآبادی

جوانی حمیده خیرآبادی و ثریا قاسمی قبل از انقلاب

حمیده خیرآبادی و ثریا قاسمی

عکس حمیده خیرآبادی

اختصاصی از:

مجله اینترنتی حرف تازه

با ما همراه باشید.

نظرات